Proffen
Hi-Fi freak
Hadde du vært på byen, Deph, ville nok dørvakten bedt deg ta en runde rundt kvartalet....Ok over til utdraget.Ikke nødvendigvis dialog, men det å ha en relasjon er essensielt. Å vite hvordan man snakker sammen, oppfører seg på ulike arenaer osv osv... er også kunnskapSlett ikke enig her. For noen elever er det slik, andre lærer ved å observere og da er ikke dialogen så viktig, ikke det sosiale aspektet heller. Forskjellige måter å ta til seg kunnskap på som krever forskjellig undervisning for å være effektiv.Jeg er enig i at flinke lærere må til for å skape gode skoler og for å lede mennesker til kunnskap og ferdigheter, men det å lære er også en emosjonell prosess og begge parter må delta i den. En elev må delta aktivt for å lære.
Og igjen, større klasser forsterker problemet og er en svært dårlig blanding med denne fromme fellesskapsmodellen. Da risikerer vi bare å ende opp i en verden der engelske pop band lager låter om slikt og de ender opp som en landeplage i ettertid. Det er egentlig samme problemet bare med mer strenghet. Barn er mennesker de og, og ikke mursteiner eller modellkitt.
Jeg er enig i at klassene bør være mindre ofte. Selv opplever jeg 15-22 som en håndterbar størrelse, avhengig av klientellet.
Utdrag fra Dahl-utvalgets skriv.
https://www.regjeringen.no/contenta...c8935d7ccc0a72769/rapport-om-laererrollen.pdf
Vis vedlegget 464189
Hvordan skal elever få kjærlighet til kunnskap og formidleren hvis læreren er dum som et brød og ikke engang forstår mer her i verden enn 4 i matematikk?
Det blir jo bare søte ord til konferansebruk.
Ja personlige relasjoner er viktig, ikke misforstå. Men jeg vil ikke at elever skal ha slike relasjoner til tomsinger som bare vil arbeide med barn eller dyr, og krig og fred og slikt.
"Hvordan skal elever få kjærlighet til kunnskap og formidleren hvis læreren er dum som et brød og ikke engang forstår mer her i verden enn 4 i matematikk?"
Jeg kjenner mange lærere som får elever til å bli både engasjert og til å prestere, selv om de kanskje ikke har "mer" enn 4 i matte.
Og hvis din definisjon på dum som et brød er karakter 4 eller kanskje 3 i matte, then I do rest my case.....
Det er da fullt mulig å forstå så meget mer enn du tydeligvis gjør, selv med en slik mattekarakter. Og det finnes garantert mange KANONFLINKE mattelærere som er på karakternivået du henviser til. Kunnskapen om og ferdighetene i å undervise avgjøres IKKE kun av en fagkarakter. Hvor lang tid har du tenkt å bruke på å forstå dette???
mvh
Proffen