Tror kanskje ikke at selve det organiserte aktivitetsnivået er der skoen trykker mest.
Derimot ser jeg en vesentlig forskjell, som kan illustreres med et eksempel:
Før, for 20-30-40 år siden, begynte barn gjerne å SPILLE håndball eller fotball når de var 5-7 år gamle.
Det er ikke uvanlig at barn begynner på de samme aktivitetene i dag, men da er det første som må innlæres ballbehandling, dvs å stusse, kaste, ta i mot, sparke, dempe baller.
Jeg er fortsatt litt usikker på hva som har ført til at "utgangspunktet" barna stiller med på første trening har endret seg. Men jeg mistenker sterkt at barn "før" var mer ute og lekte, og på den måten fikk stimulert og utviklet disse motoriske ferdighetene. Samtidig mistenker jeg at dagens barn i langt større grad er innendørs, og da gjerne mer passive, før de kler på seg treningsklærne og går på organiserte treninger.
Eller som en kursholder en gang sa det: "Da jeg var 9 år, var jeg i aktivitet i 20 timer i uken, og så trente jeg 3 timer pr uke. I dag er ikke barn i aktivitet så mange timer pr uke, da de særlig bruker langt mer tid på elektroniske duppeditter, og deretter deltar de på ca like mange timer med organisert trening som tidligere"
Det skulle i så fall tilsi at den lekpregede aktiviteten var langt større tidligere....
Om den riktige medisinen er å øke den organiserte aktiviteten, i skoletiden, er jeg skeptisk til. Jeg skulle heller ønsket meg at det var foreldrene som ble "kurset" i aktiv barneoppdragelse....
mvh
Proffen