Hvorfor denne enorme motviljen mot dem? Man skulle nesten tro at dere har aksjer i en eller annen batteriprodusent og er redd for konkurransen?
For meg er det vel knyttet opp i mot argumentasjonen som benyttes, og hele tiden påstanden om at hydrogen er overlegent.
1)Man argumenterer med alt follk skal stå i kø ved hurtigladere i byene, mens det store flertallet vil jo lade bilen hjemme. Vil tippe at vi om et par år begynner å få løsninger som kobler bilen automatisk til lading også ( så slipper man hele kabel styret). Bilene får et ladepunkt i grillen, og en automatisert arm kobler ladekabelen til når du har parkert, en brikke i frontruten indentifiserer eieren, og din ladeprofiler styrer hvor mye strøm du skal ha til basert på ladepris.
2) Rekkevidde. Rekkevidde er ikke noe problem for elbiler i dag. og den øker stadig. Det er klart - skal du kjøre mer en 40 mil en dag, så bør du planlegge med at det er hurtiglader der du stopper og spiser/tar pause, men ellers er jo ikke rekkevidde noe problem.
3) Problemer med elnettet. Det hevdes til stadighet at elnettet skal knekke sammen osv, at det blir dyrt, sov osv. Men jeg har jo skrevet en del om dette før og med den kommende effektreguleringen og smarte målere som nå kommer for fullt - så er det ingen grunn til at dette ikke skal kunne håndteres i dagens strømnett. Dette gjelder jo Norge, men også globalt vil elbiler, med den store akkumulerte batterikapasiteten de representerer kunne bidra til å stabilisere nettet. Jeg skrev litt om hvordan dette kunne fungerer i et tidligere innlegg.
Hadde vi hatt en stortstilt utbygging av fyllestasjoner for Hydrogen, så er et jo åpenbart at det er en teknologi som fungerer og som kunne ha gjort nytten. Og for kjøretøyer som trenger ekstra kapasitet som lastebiler i tungtransport så kan dette bli løsningen. Men igjen - så er for eksempel biogass kommet lengre der også.
Biogass Oslofjord – Et sterkt biogass-kluster
Også er det noe med hvordan man ser verden.
Det er ganske mange som spår at selvkjørende biler vil komme for fullt i løpet av de neste årene, og at vi i løpet av de neste 10 årene vil slutte å kjøre bil selv. om det tar 10 år eller 20 år skal ikke jeg si noe sikkert om. Men Uber setter persontransport med droner i drift om 5 år. I et slikt perspektiv blir lang rekkevidde, og muligheten til å fylle 700 nye kilomenter på tanken i løpet av 5 minutter irrelevant. Ser man globalt på det, og hvordan transport for jordens milliarder av mennesker skal se ut, så er ikke stor bil, på vinterføre tunglastet med rødvin til hytta et relevant scenarie, for folk flest i verden er bilen noe de må ha for å transportere seg fra A til B. Kan de gjøre det med en elektrisk selvkjørende bil som hentes med en app, og som kjører ned i en kjeller til lading når den er ferdig - så ønsker folk det snarere enn 100 km rekkevidde på en bil til 750 000 som står bom rolig 95% av døgnet.
Hydrogen for personbiler faller mellom to stoler.
Man løser et problem vi har i dag, men en teknologi som ikke er klar i dag.
Når teknologien til hydrogen er klar, har vi ikke lengre det problemet den skal løse.
Mvh
OMF