Nei, på ingen måte. Mellombassen er absolutt tilstede. Det var kun et apropos til diskusjonen ovenfor hvor det debatteres 15" i bøtter og spann, hvilket synes litt søkt når det sammenlignes med et kommersielt produkt som skal være spiselig i møblerte hjem.
Jeg har vel ikke ennå hørt Adyton gi illusjonen av et helt symfoniorkester ukomprimert spille Radetzky Marsj, men trolig er det ikke mulig å få til i en stue hvor ting skal se ”pent ut”, selv Adyton kommer til kort her, men spørsmålet er om det er noe annet som greier det fullt ut?
(Jeg er selvfølgelig selv overhode ikke i nærheten)
Adyton er ikke PA.������
Ikke et spørsmål om PA...
Jeg har diskutert dette mange ganger med Geir Tømmervik og oppfatter at han er enig med meg. Research som er gjort med John Atkinson hvor det er spilt både på et stort Steinway konsertflygel og ekstrem hi-end anlegg i samme rom viser at alle med enkelhet kan høre forskjell, og at gjennom høyttalerne mangler en form for ”grandness”. Teorien er at det kommer av at konsertflygelet har mye større areal hvor lydbølgene stråles ut fra flygelet, selv langt opp i frekvens. De færreste høyttalere matcher dette.
Dette handler nødvendigvis ikke om dynamikk eller smekk eller PA, men at man trenger membranareal for å gjenskape f.ex konsertflygelet hjemme.
Spørsmålet er om Diskusjonen om mellombass ikke nødvendigvis handler om ekstremdynamikk men om at man har nok membranareal til å gjenskape f.ex konsertflygelet eller stortrommen slik den er i virkeligheten.
Det er noen her inne som har Impetus 2.0, ville vært svært interessant å høre hva som skjer om man deler disse elektronisk, og med mye høyere delefrekvens, f.ex 300 til 400 Hz, tviler ikke på at Impetus’ene enkelt drar dette
Well, høyttalere er alltid et kompromiss, vi må ha noe som det går an å få inn i en stue