Dette med sammenlikning av etterklangstider er ikke helt enkelt. Her er det mange forhold som spiller inn og mange arbeidsmetoder som kan påvirke resultatet.
Det er nok riktig at rommet ditt ligger på 300-500ms Leif. Sånn jeg husker det har du åpent både opp og ned fra rett ved der anlegget står, og rommet er vel mer i det man kan kalle klassisk stil enn moderne, med den betydning at man gjerne har både gardiner, noen tepper her og der, en del møbler, hyller, sofaer osv som preger interiøret. Dette har enorm påvirkning på etterklangstiden.
Jeg vil tro at The Shy har mye kortere etterklangstid, og det er to grunner til dette. Den ene er at rommet er mindre, og den andre er at han har en del strategisk demping.
Nå har vi snakket mye om etterklangstiden i rommet når rommet er tenkt som et resistivt system, men rommet er høyst reaktivt og består av ulike resonanser. Diverse former for smoothing, band-filtering osv vil påvirke dette en hel del. Støygulv kan også spille inn siden vi for eksempel må ha stimuli på over 100dB for å overstige et støygulv på 40dB ved RT60, noe som fort kan være tilfellet når en lastebil passeret et godt stykke unna, eller et ventilasjonsanlegg bidrar med en liten vibrasjon.
Hva som er målet er heller ikke så enkelt å si noe eksakt om. Typisk har man jo i mange lokaler ulike typer konserter. Mange har for eksempel reflekterende flater for klassisk/akustisk, som byttes ut med dempede flater for konserter med PA. Nå er det ikke konsertarenaer vi snakker om her, og det er definitivt store forskjeller på akkurat det. Jeg vet at i en del kontrollrom ligger man godt under 50ms, noe som egentlig er ganske ekstremt men som ansees som godt egnet til formålet.
Men målemetoden for RT60 er jo ikke egentlig med en høyttaler som kilde. For eksempel har Phonic sin gamle håndholdte akustikkmåler en funksjon som identifiserer en puls av en viss styrke. Den måler selve pulsen og analyserer dens frekvensinnhold, så filtrerer den en RT60 ut fra dette. Pulsen er da typisk for eksempel en planke som velter og slår mot gulvet, eller noe annet som gir en rimelig rundstrålende puls rett i nærheten av måleren.
Når vi ser på selve stereoanlegget er det ikke sikkert den praktiske etterklangen er lik som når stimuli er en slik impuls som beskrevet over. Derfor er det viktig å tenke på at spredningen også har noe å si. Om vi tar Tor og Leif sine systemer nok en gang som eksempler er det rimelig å tro at Leif har noe smalere spredning enn Tor. Dersom man måler etterklangen med anlegget som stimuli vil det påvirke resultatet såfremt målemikrofonen befinner seg foran høyttalerne. Jeg tror imidlertid at Leif har lengre lytteavstand, noe som egentlig burde gi lengre etterklangstid om målingen finner sted i lytteposisjon. Med andre ord spiller både spredningen og måleavstanden inn siden direktelyden setter standarden for "0dB", og -60dB vil ikke være så ulik på ulike plasser i rommet som det direktelyden vil være.
Jeg vil si at et godt råd er å fokusere på romresonansene, samt hvordan det fordeler seg generelt. Har man for eksempel veldig lang etterklangstid i toppen kan det være lurt å vurdere noen tiltak for å moderere dette.