Med plutselighet, tenker jeg på dynamisk hurtighet generelt...hvor raskt frekvensene starter og stopper. Rytme og timing er tempoet og flyten i musikken/instrumentene.
Jeg tenker på plutselighet som dynamisk kontrast, altså forskjellen mellom stille og høyt og tilbake igjen på kort tid. Én ting er anleggets tekniske kvalitet på denne faktoren, en annen er rommets akustiske egenskap.
Om jeg forstår Snickers riktig er det i all hovedsak motorsystemet og drivernes transientegenskaper (gitt nok forsterkerkraft) som setter begrensninger her på anleggs-siden mens rommets refleksjonsmønster definerer mye av vår opplevelse av anleggets iboende transientkvaliteter.
Enige, godlyden starter med samspill mellom rom og høyttalere. Bare for å ha det nevnt, for en del år tilbake hadde en Oppe 95 multispiller som målte ganske bra. På en live innspilling med Kari Bremnes låt det ekstra hardt, type komprimert lyd ala piggtråd med grøtete lydbilde. Hadde man søkt innspill fra enkelte her inne hadde man fått som svar å ta grep på romakustikken. Det interessante som skjedde var at isteden ble samme opptak over en periode på samme oppsettet testet med en blod trimmet dCS digitalpakke og det låt rett og slett mer organisk og oppløst, hadde mindre hardhet i øvre frekvens, fastere bass med mer luft i mellomtonen...disse forskjellen kom frem ved fysisk å prøve andre komponenter isteden for å synse teori i øst og i vest. Så ikke alltid ting er så enkelt og opplagt som man kanskje tror.
Man trenger ikke å synse teori for å høre det man hører, det er først når man prøver å finne ut av
hvorfor man må oppsøke teorien. Basert på den historien du forteller her kan det være mange forklaringer til hvorfor du opplevde det du gjorde, som feks;
- Bias? Fine, dyre bokser låter vel bedre?
- Dårlig innspilling på den sangen som ble avslørt?
- Kanskje Oppi 95 ikke måler så bra i realiteten?
- Dcs måler enda bedre?
- Hvis begge kilder farger lyden, kanskje den ene farget nærmere slik man liker eller kompenserte for svakheter andre steder?
Ingen av de mulige forklaringene over forandrer opplevelsen/hva man hører, men hvis man er interessert i hvorfor resultatet ble som det ble, så lærer man jo forhåpentligvis et eller annet man kan ta med seg videre.
På et eller annet punkt innser man forhåpentligvis at man ikke trenger å gjette, spille audio-lotteriet eller å kjøpe og teste alle verdens kombinasjoner for å finne akseptabel lyd.