Torstej: Kjøper du riktig type kan det være like mye snakk om ei investering. Dessuten er det fullstendig uaktuelt å NOEN GANG gå tom for disse gullbarrene- eller CD for den saks skyld. . Vis meg den fulldigitalisten som om ti år har samme forhold og eierskap til sin musikk som et garva kassetthue har...Hvorfor har vi det? Fordi vi har måttet JOBBE for resultatene. Fordi hvert enkelt bånd har en HISTORIE. Fordi det ikke finnes den tekniske innretning som funker perfekt inn i uendeligheten. Det minte John Herwig Carlsen oss om i gamle Trafikkposten på TV. Og det VEIT vi som holder på med tape. Vi FORVENTER ikke det på samme måte som fulldigitalisten som ikke SER og FØLER hva han/hu har heller. Men vi KAN vedlikeholdet som sørger for at det vi bruker fungerer og lever videre. Og det vi har blir verdsatt på en helt annen måte.
Legg deg opp et lite lager, huk inn et VIRKELIG bra deck og LÆR formatet. Da skjønner du hvorfor ting er som de er
Fordi opptakene/originalene KAN låte KNALLBRA! Men det krever at du veit hva som må gjøres. Og faktisk gjennomfører hele den prosessen, samme hvor lang eller vanskelig den måtte være.
Autentisitet er et annet nøkkelbegrep her.80-tallet var kassettens beste tiår, og musikken låter mer autentisk på kassett/LP/CD enn på fil. De beste kassettene ble laget mellom 1985-´95. Og mine egne favorittdecks er produsert seint-80- til- mid-90-tall 1986+, altså. 810en min er fra 1994- midt i smørøyet for min del. Men det betyr absolutt ikke at jeg ikke liker Dragons, ZXLs, Tandiser, Technics, Teac++
Jeg er glad i dem også. Bare så det er klart. Og jeg har blant annet en virkelig tidskapsel også: En RFT SK3000 Hi-Fi, hergestellt in der DDR,Baujahr 1986. Eneste i Norge ,etter det jeg vet. Fabrikken lå i Sonneberg, Øst-Tyskland. RFT ble kjøpt av Nokia etter Die Wende, om du ikke visste..Og en 3000 bruker du ALDRI metallbånd på heller.
Selv prøver jeg å leite båndmodeller fra 1988-1995. Men liker egentlig ikke de mer klassiske 70-/80-talls opaque shells (foretrekker clear/semi-clear/vindusshell. Og ingen kan ta fra That´s at Giorgetto Giugiaro tegnet shellet på Suono-formatet deres heller. En Suono er en av tidenes fem beste kassetter, og er verd langt mer enn den tusenlappen de enkeltvis går for på Bukta nå. Men hvis prisen skremmer, hold deg unna dem. Det er mitt tips. Selv har jeg små problemer med å betale 2000 kr for ti forseglede HD8 (Denon). Fordi de er verd så uendelig mye mer. Tross alt regnes de å være verdens råeste type 2. Og jeg sier ikke imot. Det gjør visst ikke Tony @ Cassette Comeback heller. Og han forklarer hvorfor slik jeg har forklart det i årevis. Også når det kommer til metals. Hvorfor de er så dyre, hvorfor de MÅ være så dyre og hvorfor de skal- /ikke skal brukes. De er og vil bestandig være for viderekomne tapeheads. Kjennere som vet hva de har/vil ha, skjønner verdiene som ligger deri både nå og i fremtiden og ikke skammer seg for å innrømme det/betale prisen for dem heller. Fordi metals OG chromebånd i toppklasse nettopp er det de er. Og fordi de viser brukeren EN meget viktig ting:
Innen kassetter finnes ingen snarveier.Du MÅ kunne matching- og det ut i fingerspissene Kan du det ikke fra før, lærer du det ved kassettbruk.
Er du ikke villig til det, dropp kassettene. Svart eller hvitt. Null gråsoner noe sted. All in or Drop Out. Hvis du da ikke holder deg til typene 1 og 2
Det er fullt mulig å gjøre det også, uten å gå miste om gleden ved MCer. De beste der gjør svært mye for musikken, og behandler den aldri som en kuriositet! Der blir musikken derimot behandlet slik den -uansett format- burde bli: PÅ DØDELIG ALVOR! Det er dog forbeholdt den som veit hvilke kassetter som fungerer hvor. Og ikke minst TIL HVA! Det å lære akkurat dette er halve moroa med kassettene våre , det.
Lærer du det på riktig vis er det kunnskap du får bruk for resten av ditt naturlige lydliv.
Bartesam: Har du fortsatt det berget av XL2?
Lyst på noe mer Maxell? I bytte mot Denon, Thats eller Fuji...