Bil, båt og motorsykkel Hydrogenbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Og nå kaster GM inn håndkleet. Kun Toyota som står igjen som tung utvikler – og de leter etter en vei vekk fra brenselceller for personbiler uten å lide altfor stort tap av ansikt.

    Hva kan man lære av dette? Sperrene som lå tungt over utvikling av små brenselceller til privatbiler, i sammenligning med energieffektiviteten til elbiler, var det umulig å fjerne.
    Det har gått med mange, mange milliarder og år. Det er skapt unødvendig mye tvil om elbiler for å forsøke å lage rom for hydrogenbiler (en gang i fremtiden, når problemene er løst).

    Og Venstre får litt å stusse over (var pådriver for utbygging av hydrogenstasjoner til småbiler, "fordi mange bilmodeller var like om hjørnet").



     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tja. Ville ikke akkurat tolke dette som at både Mercedes og GM kaster inn håndkle. Mer en utsettelse som er helt naturlig når man satser på elbiler da kostnaden for det alene er svært høy. Daimler investerer derimot stort i brenselceller til større kjøretøy og i og med at teknologien er lik, så er det også utvikling for brenselceller til personbiler på sikt.


    Verdt å lese denne fra GM hvor det er klart at de fortsetter å utvikle brenselceller og samarbeider med Honda:

    Ellers så står både Honda, Hyundai/Kia, BMW, Nikola, noen kinesiske merker og et nytt australsk merke igjen foruten Toyota. Men for BMW sin del og sikkert flere andre også er det bare snakk om få biler frem til 2025. Igjen, det er naturlig konsekvens av dagens situasjon. Elbiler prioriteres både av økonomiske hensyn og fordi det tross alt fortsatt er få fyllestasjoner og det vil ta tid å bygge disse opp.

    BMW kom nylig med informasjon om sin i Hydrogen Next forøvrig: https://www.mechaarthd.com/2020/07/...nuG_MmYEWxiZtMbJWZRsHs5Umloq_ViWr8oYJQ2vSJ5Pg

    Ser man på hvordan hydrogen tar mer og mer av om dagene, så er det vanskelig å forestille at det ikke også for konsekvenser for privatbiler etterhvert. I Norge har nå Uno-X gitt opp satsningen etter eksplosjonen og har solgt seg ut til Nel. At Nel overtar tror jeg vil være veldig positivt da da allerede skal bygge en korridor for Nikola i Norge. Det er større sjanse for utbygging nå med Nel. Men det vil åpenbart ta tid. Å kjøpe hydrogenbil i Norge i dag er ikke akkurat en lur investering.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Blir spennende å se hvilke teknologi Hyperion kommer med. XP-1 bilen er mer en showcase, men energiplanene og løsningene er det interessante. Ellers kan man vel ikke si at hydrogenbiler er trege lenger :)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg tror ikke hydrogen er tingen for private, man må fortsatt stoppe på en stasjon for å fylle drivstoff til x- antall kroner, Se på elbilene, omtrent alle kundene baserer seg på å fylle "gratis" hjemme i daglige. Den fordelen er det vanskelig å konkurrere mot. For yrkestransporten er ting litt anderledes, men faste kjøreoppdrag og bestemmelsene om hvile- og kjøretid gjør det interessant med batterier for de store også.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Har sittet i Innspillsmøte for Nasjonal Transportplan. Flere som ba om at man måtte bytte ut tanknett for lastebiler -- og flere som viste til Nikola. De burde kanskje vist til en annen produsent.

    "Short seller Hindenburg Research published a report on electric truck maker Nikola Inc. on Thursday, accusing it of being an "intricate fraud" built on lies told by its Founder and Executive Chairman Trevor Milton over many years. Nikola shares fell 3.7% on the news. "We have gathered extensive evidence-including recorded phone calls, text messages, private emails and behind-the-scenes photographs-detailing dozens of false statements by Nikola Founder Trevor Milton," said the report. "We have never seen this level of deception at a public company, especially of this size." Nikola has misled partners by making false claims about the company's technology, including its hydrogen fuel cell batteries, which Hindenburg says never existed. The company is now planning to use General Motors Co. battery technology after signing a deal with GM this week, under which it will issue $2 billion of new shares to GM. Nikola did not immediately respond to a MarketWatch email and telephone request for comment."
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    En forsøk på å shorte aksjer? Forøvrig morsomt navn i denne sammenheng (Hindenburg Research).
    Ville være en sensasjon dersom Nikola har lurt selskaper som Nel, Bosch, Iveco og General Motors.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    I USA blir man grundig loppet gjennom søksmål om man farer med løgn i slike tilfeller.

    Detaljene her:


    Og navnet er bevisst valgt. De søker etter Hindenburg-selskap:


    In particular we often look for situations where companies may have any combination of:

    • Accounting irregularities
    • Bad actors in management or key service provider roles
    • Undisclosed related-party transactions
    • Illegal/unethical business or financial reporting practices
    • Undisclosed regulatory, product, or financial issues
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Fremstår ikke mye troverdig.

    Dette er langt fra første gang Hindenburg kommer med skarpe anklager mot børsnoterte selskaper.

    Tidligere i år varslet legemiddelselskapet Sorrento at det vurderte å ta juridiske grep etter at Hindenburg kom med påstander selskapet hevdet var «falsk og/eller villedende».

    I august uttalte også butikkjeden GrowGeneration at de ville samarbeide med myndigheter for å sikre at kriminell aktivitet ble etterforsket etter at Hindenburg kom med påstander som selskapet mente kom for å påvirke aksjekursen.
    Kommentar fra Milton:
    milton.jpg
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Og nå kaster GM inn håndkleet. Kun Toyota som står igjen som tung utvikler – og de leter etter en vei vekk fra brenselceller for personbiler uten å lide altfor stort tap av ansikt.

    Hva kan man lære av dette?
    Ja, hva lærer du at av dette Hardingfele? ;)

    Regner du forøvrig ikke Hyundai/Kia som tung utvikler?
    Forøvrig har det dukket opp et nytt selskap som skal bygge hydrogenbiler. Australsk. Ingen bombe det med tanke på hvike overskuddsenergi Australia har til å produsere hydrogen.

    Både BMW og Land Rover er også tydelig på at de ser på hydrogenbiler som en del av fremtiden. Noen kinesiske merker finnes også.

    Hvilke indikasjoner baserer du på at Toyota "leter etter en vei vekk fra brenselceller for personbiler uten å lide altfor stort tap av ansikt"?
    Har ikke sett noe som skulle tilsi det. Brenselceller handler dessuten om mye mer enn til bare privatbiler.

    Nå nærmer vi oss denne:
     
    6

    65finger

    Gjest
    det lukter betamax av hydrogenbiler , ingen eller få filmer/hydrogenstasjoner
     

    Kondis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Innlegg
    904
    Antall liker
    699
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    Det finnes en verden utenfor Norge som har forstått at Hydrogen er fremtiden både for personbiler,,skipsfart og tungtransport. innteresant at bla Singapore ikke skal satse på elbil....
     
    6

    65finger

    Gjest
    Singapore er en bittelite område. de burde satset på elektriske brunsparksnegler
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Hydrogen er definitivt brukbart for lastebiler, hydrogenferger, som ammoniakk til større skip, til kraftverk. Det avgjørende blir hvordan det produseres. Å lage hydrogen fra gass vil bli lite attraktivt, uten troverdig karbonfangst.

    Nå ser man på hvorvidt atomkraftverk kan bli lønnsomme ved å levere hydrogen som "biprodukt". EU vil ha grønn hydrogen, mens olje/gassindustrien vil levere "blå" hydrogen. Atomindustrien ser en redningsplanke i hva den kan levere.

     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Norge skal satse på hydrogen, håper hun tenker på grønn hydrogen basert på overskuddsenergi fra sol, vind og vann.
    Når det er snakk om hydrogen, snakkes det gjerne om tre farger.
    Dette er ikke en beskrivelse av hvordan hydrogen faktisk ser ut, men om hvordan den er produsert:
    Grå hydrogen: produsert fra naturgass
    Blå hydrogen: produsert fra naturgass og bruk av CCS
    Grønn hydrogen: produsert med elektrolyse

     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Nikolas "ghost-batteries" viste seg å være skrømt. Det var veldig bra batterier, i pressemeldinger.

    Det man kan lære av dette, Orso, er at fysikk og kjemi ikke adlyder finanshype.

    Skjermbilde 2020-09-21 kl. 14.06.50.png
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Vi bør la all transport foregå på denne måten:

    "En video fra 2017 som angivelig viser den hydrogendrevne lastebilen Nikola One i fart langs en vei, viser seg å være en bløff. Vidunderet Nikola One var rett og slett blitt slept opp fjellsiden og ble så filmet mens den rullet ned bakken. Nikola svarer at videoen aldri hevdet at bilen kjørte for egen maskin, og avviser rapportens øvrige konklusjoner som «løgnaktige og ærekrenkende»."

    Vil ellers poengtere hvordan folk reagerte da Hindenburg fondet gikk ut med resultatene av sine undersøkelser.

    "Et forsøk på å shorte aksjer? Forøvrig morsomt navn i denne sammenheng (Hindenburg Research).
    Ville være en sensasjon dersom Nikola har lurt selskaper som Nel, Bosch, Iveco og General Motors."


    Fantastisk svindel. Og det ser vi mange eksempler på nå. Elisabeth Holmes i Theranos kom med tilsvarende eventyrfortellinger, som tiltrakk seg milliarder, lurte mengder av velrennomerte selskap.

    Nikola og tilsvarende er varsel om at vi er for villige til å tro på "det umulige" innen teknologi.

    Konkurrenten Teslas grunnlegger Elon Musk har hele tiden bare hatt spydighet til overs for Nikola. «Mind-boggling stupid» and «simply not possible» er hans karakteristikk av hydrogen-brenselscellen Nikola baserer teknologien sin på. Musk kan kroe seg i skadefryd mens Nikola steker i sitt eget fett. Batteriene de skrøt av, finnes simpelthen ikke, hevdes det i rapporten, som bygger blant annet på intern e-postkorrespondanse i selskapet. Nikola hevdet å ha patent på å kunne fremstille hydrogen billigere enn alle andre, men nå viser det seg at selskapet ikke har produsert hydrogen overhodet.

     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    At Milton har overdrevet og ført folk bak lyset er det ingen tvil om og bra at han trakk seg. Ikke helt ulikt det Musk og Tesla har drevet med i mange år. Synes derimot det er for tidlig å si noe sikkert om Nikola. Det får tiden vise. Jeg finner det fortsatt tvilsomt at IVECO, Bosch, GM, Hanwha, WABCO, Meritor, osv. har blitt fullstendig ført bak lyset. Derimot fremstår det veldig usikkert hva konkret Nikola bidrar med. Er de kun et selskap som samler løsninger fra andre og kordinerer det eller er det noe mer?

    Nikola har forøvrig vist frem kjørende Nikola Two. Ligger mange videoer ute. Men har aldri sett bilder av brenselcellene, sånt sett kan de selvsagt ha gått på noe annet. Det blir spekulasjon. IVECO har derimot vist bilder av nettopp brenselcellene i senere tid.

    Men la oss si i verste fall at Nikola og alle deres planer nå faller helt i grus. Vil det ha stor betydning for videre utvikling av hydrogen og FCEV kjøretøy? Litt på kort sikt og spesielt i USA, men neppe noe på lengre sikt. Hydrogenplanene er mye større enn Nikola og det er bare å se på investeringene og planene som har lagt den siste måneden så skjønner man hvor stort dette begynner å bli.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    At Milton har overdrevet og ført folk bak lyset er det ingen tvil om og bra at han trakk seg. Ikke helt ulikt det Musk og Tesla har drevet med i mange år.
    Ikke ulikt Tesla? Nå må du jammen gi deg...???
    Når har Tesla selskapet ført noen bak lyset på samme måte som Nikola?
    Dette er en "feber" kommentar med bakgrunn i å ikke ville tape en diskusjon, ikke noe annet og du bør faktisk trekke den tilbake.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ikke ulikt Tesla? Nå må du jammen gi deg...???
    Når har Tesla selskapet ført noen bak lyset på samme måte som Nikola?
    Dette er en "feber" kommentar med bakgrunn i å ikke ville tape en diskusjon, ikke noe annet og du bør faktisk trekke den tilbake.
    Det var voldsom til reaksjon. Har ingen problemer med "å tape en diskusjon". Har ingen sansen for hvordan Milton har opptrådt, men ser ikke noe grunn til å trekke bastante konklusjoner om Nikola som helhet før man faktisk vet noe mer. Er alt bedrageri så er det svært uheldig, men det velger jeg ikke å tro før det er bevist.

    Musk har kommet med lovnader om veldig mye over flere år som aldri har blitt innfridd. Det finnes nettsider for slikt hvor det er listet opp hvis du vil sjekke. I min bok er ikke det helt ulikt hvordan Milton har optrådt. Store lovnader om teknologiske fremskritt og datoer som ikke blir en realitet. Det skaper oppmerksom og reklame.

    Det er vanlig i bransjen at man reklamerer med noe som tilsynelatende er ferdigutviklet men ikke er det. Tenker da på at Nikola filmet One som rulte nedover en bakke. Ryktene sier f.eks at Tesla i 2016 filmet et såkalt "selvkjørende kjøretøy", men i realiteten var det kun rundt et kvartal og aldri snakk om virkelig selvkjørende. Eller Volt filmet først en ny bil med innmat som egentlig var fra et golfkjøretøy. Slikt er nok vanlig uten at jeg forsvarer hva Nikola har gjort.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Du kan da ikke sammenligne en produsent som aldri har laget en eneste serieprodusert bil/lastebil med en som har laget millioner! ALLE selskaper overdriver og kommer med hint om fremtidige løsninger/produkter. Skal du ta Tesla på det grunnlaget, så må du ta en del andre også. Dette er en utrolig lite produktiv og uærlig måte å diskutere på. For ordens skyld, jeg har ikke Tesla og jeg tipper jeg aldri vil kjøpe det heller.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har sammenlignet Milton/Nikola og Musk/Tesla sin måte å opptre på. Begge har i ulik grad ført folk bak lyset med ulike lovnader, konkrete teknologier/produkter og datoer osv. Det er irrelevant om man har produsert noe eller ikke i denne sammenheng. Det handler om fremgangsmåten til å reklamere og selge et produkt.
    Kan ikke se og påpeke det at det skal være "en uærlig måte å diskutere på". Mange trekker likhetstrekk mellom disse to.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Kan du komme med en eneste lovnad fra Musk, som er på linje med det Nikola er i ferd med å bli tatt for?
    Siden det er så mange likhetstrekk, så burde du komme med mange.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kan du komme med en eneste lovnad fra Musk, som er på linje med det Nikola er i ferd med å bli tatt for?
    Siden det er så mange likhetstrekk, så burde du komme med mange.
    Du får ta en titt f.eks i linken under og bedømme selv om du synes det er visse likhetstrekk med hvordan Milton har reklamert.

    Å sammenligne med noe Nikola "er i ferd med å bli tatt på" er en umulig øvelse da man ikke vet enda alt hva som er sant og ikke. Det jeg har sagt er at det er visse likhetstrekk i hvordan de fører folk bak lyset, verken mer eller mindre. Overdrivelser på teknologi, hvor langt man er kommet eller at man har bommet på datoer er det som fremstår som sikkert hittil og er tilsvarende hos Tesla/Musk. Det andre må man vente og se ann.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Sitater fra Musk? Det er det du klarer å hoste opp?

    OK, vi ser hvordan dette ender ja.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sånn er det med fanboys rent generelt. Snodig hvordan elektronikk kan skape slike følelser, enten det er operativsystemer, forsterkere, mobiltelefoner eller Teslaer?
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    ^

    Med hydrogen til personbiler stod man overfor en fantastisk mulighet– vanndamp ut av "eksosrøret" – og en umulig utfordring – å omdanne energien på effektivt vis slik at man fikk god "energy return on energy invested". Et enormt beløp er brukt på å forsøke å få en EROEI som kunne konkurrere med fossil/batteri og nå gir utviklerne opp. Gjennomførbart for større platformer, ugjennomførbart for små.

    Det visste man egentlig på et tidlig stadium. Årsaken til at det likevel ble pushet hardt for en slik løsning var håpet om at man kunne bevare eksisterende infrastruktur for bensinstasjoner og tilførsel. Man så strømforsyning til batteridrevne biler som så ødeleggende for investeringen som var gjort i fossildistribusjonen at man var villig til å ta utviklingskostnaden for hydrogen. Og dermed ble den umulige utfordringen ignorert: at det ville koste for mye energi å skape, lagre, frakte og omdanne hydrogen til bevegelse, samt at det å redusere nødvendig brenselcelle til en størrelse som passer til en personbil var for dyrt.

    SUNK COST FALLACY

    Individuals commit the sunk cost fallacy when they continue a behavior or endeavor as a result of previously invested resources (time, money or effort) (Arkes & Blumer, 1985). This fallacy, which is related to loss aversion and status quo bias, can also be viewed as bias resulting from an ongoing commitment.

    For example, individuals sometimes order too much food and then over-eat just to “get their money’s worth”. Similarly, a person may have a $20 ticket to a concert and then drive for hours through a blizzard, just because she feels that she has to attend due to having made the initial investment. If the costs outweigh the benefits, the extra costs incurred (inconvenience, time or even money) are held in a different mental account than the one associated with the ticket transaction (Thaler, 1999).

    Research suggests that rats, mice and humans are all sensitive to sunk costs after they have made the decision to pursue a reward (Sweis et al., 2018).


    Arkes, H. R., & Blumer, C. (1985), The psychology of sunk costs. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 35, 124-140.

    Sweis, B. M., Abram, S. V., Schmidt, B. J., Seeland, K. D., MacDonald, A. W., Thomas, M. J., & Redish, A. D. (2018). Sensitivity to “sunk costs” in mice, rats, and humans. Science, 361(6398), 178-181.

    Thaler, R. H. (1999). Mental accounting matters. Journal of Behavioral Decision Making, 12, 183-206.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det samme gjelder for spilleavhengighet og agering i aksjemarkedet.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Teslafans må være blandet de mest hårsåre mennesker som er ):
    Om det var et sleivspark til meg, så kan du ikke ta mere feil. Jeg er definitivt ikke en fanboy. Ikke har jeg og ikke vil jeg ha Tesla. Men jeg liker redlige diskusjoner, noe Mr. Panther og Orso ikke ser ut til å like. Dere om det.
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Dette blir interessant. På tide at Toyota gjør mer for fyllestasjoner. De ser vel at tiden er mer moden nå og man slår sammen tungtransport og personbiler som gjør det langt enklere på alle måter.
    Nå lanserer imidlertid Toyota Norge og Nel et samarbeid om å etablere nye fyllestasjoner. Toyota-konsernet satser stort på hydrogen – også for personbiler, og skal nå vise fram den kommende modellen av deres hydrogenmodell Mirai.

    Toyota Norge tar nå et initiativ til samarbeid med Nel om å få på plass nye fyllestasjoner. Nel og H2Fuel Norway satser mot både store flåtekunder, landtransport og busser – men også privatbiler og andre transportsektorer.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nye Mirai til 540k. Og endelig har de skjønt at de må tilby leasing. Hadde det eksistert fyllestasjoner i landet så tror jeg bilen kunne ha solgt bra. Den virker å fremstå mer som en Lexus enn en Toyota. Men slik situasjonen er i dag blir det åpenbart knapt av salg/leasing i Norge. I beste fall en del biler til taxi næringen når ny stasjon ved Alna er på plass.

     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    En test hvor man har sammenlignet rekkevidde på Tesla Model S90 vs Hyundai Nexo i kulde.

    Rekkevidden til Model S90 skal være 550 km og Nexo 660 km. Det oppgis at Model S taper 38% rekkevidde. Tapet på Nexo ser ut til å være ca. 12,1%. Med andre stor forskjell.

    Selv om artikkelen ikke oppgir detaljer så bra, så stemmer det uansett godt med at hydrogenbilen har lavere tap i kulde enn elbilen. Tilsvarende har man sett på tester av busser.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Så er det ned på knærne og be for NELs andel i Nikola.



    Remember Nikola? In early September, while we were all enjoying the final dregs of lockdown-free sunshine, it came to light that the fledgling hydrogen-powered truck company might not be quite all it seems. Following a quite frankly hilarious short report in which the author, Hindenberg Research, claimed that Nikola had overstated its technology, overpaid insiders and — most memorably — rolled a truck down a hill to prove its vehicles worked as part of a marketing campaign, everything unravelled. The stock got slashed in half, founder Trevor Milton departed, and the US Department of Justice subpoenaed both the company and Mr Milton. After touching a market capitalisation of $28bn in midsummer, Nikola was worth just under $7bn by September’s end. With no revenues bar those earned from its departed founder, and its product line still a long way off materialising in wheeled form, in normal circumstances you’d have expected Nikola to keep shedding market value. Particularly as it seemed its one credible partner — General Motors — was beginning to get cold feet on the deal it signed shortly before the Hindenberg report. Yet these are not normal times. And in fact, the opposite has happened. Today, Nikola’s market cap hovers at just under $10bn. Which, for context, is one-sixth of General Motors’, and just under a third of Ford’s. Reasoning as to why is difficult, bar the bleedin’ obvious line that the entire electric vehicle market has gone absolutely nuts. Don’t believe us? China’s electric car hopeful NIO is valued at $65bn, despite reporting just $629m of revenues in the last quarter on Tuesday. And then there are others, like Xpeng at $33bn, and Workhorse Group at $2bn. Not to mention Tesla’s ludicrous-mode market cap of $474bn (obvs). You can argue about the merits of each business individually — and Lord knows people have (including us) — but taken in aggregate it all looks rather darn bubbly. Which brings us back to Nikola. On Tuesday 1 December, according to the company’s latest 10-Q, “161 million shares of our common stock will become eligible for sale beginning on December 1, 2020 upon the expiration of the lock-up agreements.” Its current free float is 141m shares — just under 37 per cent of the total shares outstanding — according to Refinitiv Eikon. Now, we’re not economists by any means, but we’re pretty sure we know what happens when the supply curve is shifted so aggressively to the right. December might be particularly cold for its current crop of shareholders, even if they’re living in the southern hemisphere.

     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Hydrogen in small cars? Fuggeddaboutit.

     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Utviklingen av EL-biler er i stor grad drevet av subsidering, noe som kommer godt fram når man sammenlikner land med og uten disse ordningene. Det kan godt være at EL-biler er framtiden, men jeg tror det er for tidlig å avskrive hydrogenbiler eller annen teknologi. En politikk som har forhåndsbestemt og investerer massivt i EL-biler kan vise seg å være en uheldig gambling med skattepengene våre - selv om tanken er god.

    Når det kommer ny og mer fit for purpose teknologi så kan ting gå raskt - minner om Nokia som et godt eks.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn