MakkinTosken
Who, me?
Det er ikke vifter i P150/600 RS.
Det er ikke vifter i P150/600 RS.
Som tidligere nevnt: I utgangspunktet tror jeg andre målinger er viktigere for hva som er hørbart når man har kommet så langt ned som 0,005% THD+N.Men er "egenlyd" på 0,005% kontra 0,05% hørbart i en vanlig norsk stue, eller blir det bare litt avansert ingeniør-jukking og en salespitch for de som liker å skryte av tall..
Og langt billigere er vesentlig for utsalgsprisen. Dersom vi kan finne en løsning som er kostnadseffektiv, ser bra ut, fungerer glimrende og gir lavere pris til kunden så anser vi det som positivt. Når viftene heller ikke er hørbare til vanlig bruk, så deler vi ikke synspunktet ditt.Har forsåvidt en 25år gammel klasse A forsterker med konveksjonskjøling som fortsatt leverer. Hvorfor disse forsterkermodulene dere har kjøpt sliter med levetiden er kanskje et problem dere bør adressere på sikt. Vifter er blåruss mentalitet og vi vet alle at det blir langt billigere å montere en billig PC-vifte fremfor å designe kabinett for hifi bruk. For hver dobling av antall vifter øker jo støyen med 3db.
Takk for det!Hei og godt nytt!
Veldig kult med nytt godt norsk! Eigentakt/Purifi = Spennende saker!
Har et spm., -mulig det har vært diskutert allerede.
Med tanke på høy effekt og veldig høy dempefaktor: Vil 150/600 også være en god forsterker også på lettdrevne høyttalere?
Eller er denne laget mer mtp å kontrollere «vanskelige» høyttalere?
ØHei, takk for info og tips! Akkurat dette med hvordan en HT er tunet i så måte skulle HT produsentene gitt mer info om.
Sikkert mye som kan tolkes ut av databladet, men dette kan vi amatører ikke alltid nok om.
Skulle du kunne nevne et par lettdrevne HT varianter som 150/600 vil være en god match med, kun for forståelsen?
Eget eksempel:
https://www.pureaudioproject.com/product/duet15-prelude-open-baffle-speakers-by-pureaudioproject/
Klipsch Heritage modeller? Tannoy?
Når det ikke finnes tilstrekkelig opplysning fra produsentene, så er det vanskelig. I utgangspunktet ville det være overraskende om store og kjente merkenavn tunet spesifikt til enkelte forsterkertyper og det er mer vanlig blant mindre aktører, men det beste å kontakte de.Hei, takk for info og tips! Akkurat dette med hvordan en HT er tunet i så måte skulle HT produsentene gitt mer info om.
Sikkert mye som kan tolkes ut av databladet, men dette kan vi amatører ikke alltid nok om.
Skulle du kunne nevne et par lettdrevne HT varianter som 150/600 vil være en god match med, kun for forståelsen?
Eget eksempel:
https://www.pureaudioproject.com/product/duet15-prelude-open-baffle-speakers-by-pureaudioproject/
Klipsch Heritage modeller? Tannoy?
Vi har ikke utført en seriøs blindtest og kan derfor ikke kommentere det.Hva med lydforskjell mellom 150/600 og 400/1000 beskrevet i Stereo +?
Hvordan vil det påvirke lyden i en mer tungdrevet høytaler, som Magnapan MG1.7?
Hvilken modell vil dere anbefale at man starter med for å teste Vera?
Rent teknisk så matcher det som du selv sier. Hva som passer i ditt oppsett til dine ører er noe du må finne ut av selv.Ser dere noen ulemper ved å koble RME ADI-2 DAC FS direkte i P150/600 som DAC/pre for en superenkel, moderne og høyoppløst avspillingskjede? Vanligvis er jeg skeptisk til å koble DAC direkte i effekttrinn, men akkurat ADI-2 har en meget bra volumkontroll via autoref funksjonaliteten som gjør at jeg ikke har den sedvanlige skepsisen mot digital volumkontroll. Den elektriske matchen skal så langt jeg se være god.
Det kan selvfølgelig bli bra med dac med volumstyring, men personlig føler jeg at en dedikert high end preamp kan tilføre sluttresultatet mere kjøtt på beinet og organisk klang. Kommer man opp på superhighend nivå ang. dac med volumstyring, f. Eks DCS kan det utkonkurrere high end forforsterkere.Ser dere noen ulemper ved å koble RME ADI-2 DAC FS direkte i P150/600 som DAC/pre for en superenkel, moderne og høyoppløst avspillingskjede? Vanligvis er jeg skeptisk til å koble DAC direkte i effekttrinn, men akkurat ADI-2 har en meget bra volumkontroll via autoref funksjonaliteten som gjør at jeg ikke har den sedvanlige skepsisen mot digital volumkontroll. Den elektriske matchen skal så langt jeg se være god.
Det har vært min erfaring tidligere ved ren subjektiv testing også, dog har jeg aldri hatt en DAC som faktisk er laget for formålet i såpass stor grad som ADI-2. I tillegg er det jo null likhetstegn mellom hva jeg foretrekker selv og hva som faktisk er mest riktig med tanke på transparens. SIden jeg utelukkende har digitale kilder har jeg denne gangen mulighet til å teste med en full elektronikkjede som på papiret (les målemessig) er omtrent så bra det kan bli med dagens teknologi uten at det koster uoverkommelig mye (DACen har jeg allerede i hodetelefonriggen). Med andre ord er målet denne gangen å teste det som på papiret er "mest riktig" med minst mulig variabler og se hvor det bærer i mitt rom. Høyttalerne er nok en god match, så der er jeg ikke bekymret. Mola Mola elektronikk er egentlig den våte drømmen, utelukkende basert på konstruktør og kvalitet, men det utstyret er helt uoverkommelig prismessig per nå.Det kan selvfølgelig bli bra med dac med volumstyring, men personlig føler jeg at en dedikert high end preamp kan tilføre sluttresultatet mere kjøtt på beinet og organisk klang. Kommer man opp på superhighend nivå ang. dac med volumstyring, f. Eks DCS kan det utkonkurrere high end forforsterkere.
Hva er eventuelt ulempen med å koble dac rett i forsterker (P400)? Selv har jeg BS Node 2i+ SMSL Su-9 dac. Smsl dac'en måler helt i toppklasse. Jeg er avhengig av å kunne justere volum fra mobil enhetRent teknisk så matcher det som du selv sier. Hva som passer i ditt oppsett til dine ører er noe du må finne ut av selv.
Først må jeg igjen poengtere at viftene aldri skrur seg på ved normal bruk. For den vanlige bruker som spiller høyt med f.eks 150W i toppene i stereodrift i vanlig stue på 21 grader så vil viftene aldri starte.Har forsåvidt en 25år gammel klasse A forsterker med konveksjonskjøling som fortsatt leverer. Hvorfor disse forsterkermodulene dere har kjøpt sliter med levetiden er kanskje et problem dere bør adressere på sikt. Vifter er blåruss mentalitet og vi vet alle at det blir langt billigere å montere en billig PC-vifte fremfor å designe kabinett for hifi bruk. For hver dobling av antall vifter øker jo støyen med 3db.
Det er flere nattranglere ja..Nei, jeg temmelig sikker på at din bruk av disse modulene ikke står tilbake for noen Armand! Hvordan man kan oppnå luftstrøm over ulendt terreng, men likevel hevde 0db klør jeg meg i hodet over, men er overbevist om at de under alle praktiske formål kan betraktes som lydløse. Kan heller ikke skjønne at disse kan kjøres 20% under spesifisert hastighet, ihvertfall ikke under hele deres livsløp.
Min oppfatning om at klasse D passer best som PA/bil og subwoofer forsterkere er nok uendret. Til det formålet er topologien uovertruffen imo og B til sammenligning lite å stille opp med. Derimot er jeg nok ikke overbevist om det samme oppover i spekteret.
Takk for utfyllende svar!
Hei og godt nytt!
Veldig kult med nytt godt norsk! Eigentakt/Purifi = Spennende saker!
Har et spm., -mulig det har vært diskutert allerede.
Med tanke på høy effekt og veldig høy dempefaktor: Vil 150/600 også være en god forsterker på lettdrevne høyttalere?
Eller er denne laget mer mtp å kontrollere «vanskelige» høyttalere?
Dette med nødvendigheten av tuning/matching av forsterker og høyttaler er et sammensatt problem som har vært kilde til endeløse krangler om hva som er er viktig og uviktig i mange år. Internett er fullt at råd i den ene og andre retningen.Hei, takk for info og tips! Akkurat dette med hvordan en HT er tunet i så måte skulle HT produsentene gitt mer info om.
Sikkert mye som kan tolkes ut av databladet, men dette kan vi amatører ikke alltid nok om.
Skulle du kunne nevne et par lettdrevne HT varianter som 150/600 vil være en god match med, kun for forståelsen?
Hvilke forstærkere har en dæmpnings factor på 10?Dette med nødvendigheten av tuning/matching av forsterker og høyttaler er et sammensatt problem som har vært kilde til endeløse krangler om hva som er er viktig og uviktig i mange år. Internett er fullt at råd i den ene og andre retningen.
Vera Audio følger det som bransjen i stor grad har blitt enige om, nemlig at forsterkeren er spenningsstyrt og skal levere samme spenning på utgangen som den mottar fra signalet på inngangen uansett last og frekvens, - pluss en fast forsterkning selvfølgelig (som på Vera er justerbar i faste trinn på 3dB).
De fleste moderne - både lettdrevne og tungdrevne - høyttalere er også designet for å drives av forsterkere designet etter denne "oppskriften". Målinger av høyttaleren blir også gjort med en slik type forsterkere.
Det er tross alt logisk at bransjen følger den samme oppskriften slik at forsterkere og høyttalere kan byttes uavhengig av hverandre uten at lyden endrer seg særlig mye.
En god forsterkere som følger denne oppskriften vil typisk ha slike data:
* Høy inngangsimpedans (over 10kOhm)
* Høy dempefaktor (over 100)
* Rett frekvensgang. (innenfor 0,1dB fra 20 til 20kHz)
* Så lite forvrengning som mulig ved alle frekvenser og ved alle effektinivåer (under 0,01%)
* Så bra signal støyforhold som mulig (over 100dB)
* Nok effekt til ønsket lyttenivå (f.eks minst 100W)
Det finnes mange gode forsterkere som klarer kravene nevnt over (i parantes) over, og som dermed vil spille svært likt på samme høyttaler. Forskjellene blir mindre jo bedre forsterkerne er på de oppgitte parameterne. Hvor grensen går for det hørbare i hver enkelt tilfelle er mye debattert, men jeg mener tallene over er et minimum.
Siden vi er i Vera tråden kan jeg nevne at P150/600 har følgende data:
* Inngangsimpedans (100kOhm)
* Dempefaktor (over 5000)
* Rett frekvensgang. (innenfor 0,025dB fra 20 til 20kHz)
* Forvrengning ved alle frekvenser og ved alle effektinivåer (under 0,0005%)
* Signal støyforhold (over 125dB)
* Effekt (150W i 8 Ohm). Merk at vi oppgir effekten der forvrengningen er på minimum. (0,0005%)
Ved 0,0001% er effekten 175W men da har forsterkeren begynt såvidt å klippe signalet og det er ikke et sted man skal være.
* En bonus med inngangstrinnet på Vera er den svært høye CMRR på 94dB som sørger for at signalet som kommer inn er rent selv om kablene som går inn har blitt utsatt for støy på veien.
For å kunne si noe om hva som passer deg ut i fra måledata må du se på målte frekvens kurver av høyttaleren. Liker du mer sprut i toppen velger du en med økt nivå der. Liker du mer bass kan du se på nivået der. Men dette er egentlig et sjansespill siden rommet ditt vil påvirke dette mer enn høyttaleren. Det beste er selvfølgelig å ta over kontrollen med en DSP, men uten dette må man nesten bare prøve seg frem
Hvis man er svak for forsterkere med lav dempefaktor og kanskje mer andre harmonisk forvrengning må man være mer forsiktig med hva man velger av høyttalere. Da er matching viktigere.
For å belyse hva som kan skje med andre typer forsterkere vil jeg så på et eksempel. Kef Blade 2 er en moderne høyttaler beregnet for spenningsdrift.
Til venstre er frekvenskurven til denne. Som du ser så har denne høyttaleren imponerende flat frekvensgang fra 30Hz til over 20kHz. Husk at dette er målt med en forsterker med høy dempingsfaktor på over 100.
Til høyre vises impedanskurven (heltrukket linje). Mellom 2kHz og 5kHz er impedansen 14 Ohm. Ellers ligger den pent rundt 4 Ohm.
Vis vedlegget 686177 Vis vedlegget 686178
Alle forsterkere med høy dempingsfaktor vil gi frekvenskurven du ser til venstre over. Det fine med spenningsstyrte forsterkere er at de bryr seg ikke om impedanskurven til høyre. Om den er 4 eller 14 Ohm spiller ingen rolle. Eneste forskjellen er at forsterkeren må levere litt mindre strøm ved 3kHz enn ved f.eks 200Hz siden impedansen er henholdsvis 14 og 4 Ohm.
Med en forsterker med en lav dempingsfaktor på f.eks 10 vil man få en økning av nivået mellom 2kHz og 5kHz. Dette er midt i ørets mest følsomme område og bare 0,5dB vil være merkbart.
Hvor stor blir denne endringen hvis forsterkeren har dempingsfaktor på 10? Det kan man regne ut.
Først må man finne utgangsimpedansen til forsterkeren. Dempingsfaktoren (DF) er normalt oppgitt ved en last (Rlast) på 8 Ohm.
(DF=Rlast / Rkilde) og snur vi på formelen får vi ( Rkilde=Rlast/DF)
En dempingsfaktor på 10 tilsvarer dermed en utgangsimpedans (Rkilde) på 0,8 Ohm.
Vi justerer volumknotten slik at forsterkeren med 0,8 Ohm utgangsimpedans leverer 1V ved 200Hz. Alt vel så langt. Så kommer det en tone på 3000Hz. Hva skjer da? Jo, på grunn av at høyttaleren nå trekker mindre strøm så blir spenningsfallet på forsterkerens utgangen mindre og spenningen vil stige.
Hvor mye? Her blir litt ohms lov og jeg utleder ikke dette her, men svaret blir:
(14/(0,8+14)) / (4/(0,8+4)) = 1,14 ganger mer.
Hvis spenningen på HT terminalen er 1V ved 200Hz så blir den altså 1,14V ved 3kHz. Det tilsvarer 1,1dB. Man får altså en økning i ørets presensområde på litt over 1 dB. Dette vil langt fra ødelegge lyden må noen måte, men det er godt hørbart. Hva den enkelte lytter vil foretrekke er også høyst individuelt.
Hele poenget med denne øvelsen var å vise at en høyttalers impedanskurve responderer på en forsterkers dempingsfaktor. Er den 100 eller høyere blir endringene forsvinnende små, men kommer vi ned på 10 så er det hørbart.
Armand må nesten svare på hvor de nøyaktige grensene går her, men det handler om spenningsforholdet mellom komponentene og impedansen mellom de. I tillegg spiller kvaliteten på volumkontrollen inn.Hva er eventuelt ulempen med å koble dac rett i forsterker (P400)? Selv har jeg BS Node 2i+ SMSL Su-9 dac. Smsl dac'en måler helt i toppklasse. Jeg er avhengig av å kunne justere volum fra mobil enhet
Har gjentatte ganger gjort forsøket med gode DAC'er rett inn i effekttrinn, og jeg deler ovenstående oppfatning fullt ut. De gangene forforsterkere utelukkende er fordelaktige, er dersom volumstyring i DAC, evt. impdansmatch ikke er helt på merket. Vera er etter min oppfatning svært lett kontrollerbar for forforsterkeren, eller DAC'en, så jeg anbefaler en hver med en fornuftig DAC å teste ut dette.Armand må nesten svare på hvor de nøyaktige grensene går her, men det handler om spenningsforholdet mellom komponentene og impedansen mellom de. I tillegg spiller kvaliteten på volumkontrollen inn.
DACen din er har spenning på over 4V. Det er langt over det man trenger, altså ingen problem der. Når Vera Audio har såpass høy inngangsimpedanse, så er det vel bortimot umulig å feilmatche på impedanseforholdet. DACen din har uansett mer er høy nok utgangsimpedanse også.
Dersom man bruker en digital volumkontroll, så bør den ha en oppløsning på 32 bits for å unngår at man taper oppløsning på lavere nivå.
Når disse tre forholdene er på plass i en DAC, så er det verdt å merke seg at å bruke en forforsterker i mellom vil utelukkende tilføre forvrengning. At noen allikevel foretrekker det, handler nok om områder som frekvensrespons, kvaliteten på høyttalere, akustikken og innspillingene.
Det synes jeg du så absolutt burde være. Ingen stolthet her som kan krenkes. Jeg er fullstendig klar over at jeg skyter litt fra hofta og kan umulig konkurrere med innsikten til personen som har målt og tilpasset disse modulene over lang tid.Jeg er ikke så tøff at jeg kommer kommer til å gjøre noen forsøk på å endre din oppfatning av hvordan klasse D fungerer som en Hi-Fi forsterker oppover i spekteret
Godt nytt år forresten.
Hvis du klarer å overbevise om dac'er med volumstyring, som kan overta jobben til de beste forforsterkere som er å oppdrive, så vil du hjelpe mange på veien tilbake til et mer fornuftig hifi budsjett!Har gjentatte ganger gjort forsøket med gode DAC'er rett inn i effekttrinn, og jeg deler ovenstående oppfatning fullt ut. De gangene forforsterkere utelukkende er fordelaktige, er dersom volumstyring i DAC, evt. impdansmatch ikke er helt på merket. Vera er etter min oppfatning svært lett kontrollerbar for forforsterkeren, eller DAC'en, så jeg anbefaler en hver med en fornuftig DAC å teste ut dette.
Ein digital volumkontroll er ikkje meir vidløftig enn ein multiplikator, etterfylgd an ein addisjon for å legga på "dither". Ein digital volumkontrol er difor meir nøyaktig enn enn å skalera eit analogt signal med ein presisjonattenuator.Hvis du klarer å overbevise om dac'er med volumstyring, som kan overta jobben til de beste forforsterkere som er å oppdrive, så vil du hjelpe mange på veien tilbake til et mer fornuftig hifi budsjett!
Hvis du klarer å overbevise om dac'er med volumstyring, som kan overta jobben til de beste forforsterkere som er å oppdrive, så vil du hjelpe mange på veien tilbake til et mer fornuftig hifi budsjett!
Det er jo helt greit å skyte fra hofta, men da må man jo sørge for at man kjenner den blinken man forsøker å sikte på. Dette høres ut som en beskrivelse av klasse D-myten, akkurat som myten om rør er at alt med rør har pæreformet lydkarakteristikk. Slik er det jo ikke. Klasse D er akkurat like forskjellig i klang og egenskaper som alle andre teknologier.Det synes jeg du så absolutt burde være. Ingen stolthet her som kan krenkes. Jeg er fullstendig klar over at jeg skyter litt fra hofta og kan umulig konkurrere med innsikten til personen som har målt og tilpasset disse modulene over lang tid.
Uansett mener jeg at klasse D er et selvskrevent valg for subwoofere og det kan tenkes jeg har lyst til å bytte mine nokså støyete Crown klasse D PA amper med noen mer hifitilpasset ala Vera.
Ps! 18,18% rundes til 20% imo...
Godt nyttår til deg med!
Mange takk for flott forklaring, veldig interessant lesningDette med nødvendigheten av tuning/matching av forsterker og høyttaler er et sammensatt problem som har vært kilde til endeløse krangler om hva som er er viktig og uviktig i mange år. Internett er fullt at råd i den ene og andre retningen.
Vera Audio følger det som bransjen i stor grad har blitt enige om, nemlig at forsterkeren er spenningsstyrt og skal levere samme spenning på utgangen som den mottar fra signalet på inngangen uansett last og frekvens, - pluss en fast forsterkning selvfølgelig (som på Vera er justerbar i faste trinn på 3dB).
De fleste moderne - både lettdrevne og tungdrevne - høyttalere er også designet for å drives av forsterkere designet etter denne "oppskriften". Målinger av høyttaleren blir også gjort med en slik type forsterkere.
Det er tross alt logisk at bransjen følger den samme oppskriften slik at forsterkere og høyttalere kan byttes uavhengig av hverandre uten at lyden endrer seg særlig mye.
En god forsterkere som følger denne oppskriften vil typisk ha slike data:
* Høy inngangsimpedans (over 10kOhm)
* Høy dempefaktor (over 100)
* Rett frekvensgang. (innenfor 0,1dB fra 20 til 20kHz)
* Så lite forvrengning som mulig ved alle frekvenser og ved alle effektinivåer (under 0,01%)
* Så bra signal støyforhold som mulig (over 100dB)
* Nok effekt til ønsket lyttenivå (f.eks minst 100W)
Det finnes mange gode forsterkere som klarer kravene nevnt over (i parantes) over, og som dermed vil spille svært likt på samme høyttaler. Forskjellene blir mindre jo bedre forsterkerne er på de oppgitte parameterne. Hvor grensen går for det hørbare i hver enkelt tilfelle er mye debattert, men jeg mener tallene over er et minimum.
Siden vi er i Vera tråden kan jeg nevne at P150/600 har følgende data:
* Inngangsimpedans (100kOhm)
* Dempefaktor (over 5000)
* Rett frekvensgang. (innenfor 0,025dB fra 20 til 20kHz)
* Forvrengning ved alle frekvenser og ved alle effektinivåer (under 0,0005%)
* Signal støyforhold (over 125dB)
* Effekt (150W i 8 Ohm). Merk at vi oppgir effekten der forvrengningen er på minimum. (0,0005%)
Ved 0,0001% er effekten 175W men da har forsterkeren begynt såvidt å klippe signalet og det er ikke et sted man skal være.
* En bonus med inngangstrinnet på Vera er den svært høye CMRR på 94dB som sørger for at signalet som kommer inn er rent selv om kablene som går inn har blitt utsatt for støy på veien.
For å kunne si noe om hva som passer deg ut i fra måledata må du se på målte frekvens kurver av høyttaleren. Liker du mer sprut i toppen velger du en med økt nivå der. Liker du mer bass kan du se på nivået der. Men dette er egentlig et sjansespill siden rommet ditt vil påvirke dette mer enn høyttaleren. Det beste er selvfølgelig å ta over kontrollen med en DSP, men uten dette må man nesten bare prøve seg frem
Hvis man er svak for forsterkere med lav dempefaktor og kanskje mer andre harmonisk forvrengning må man være mer forsiktig med hva man velger av høyttalere. Da er matching viktigere.
For å belyse hva som kan skje med andre typer forsterkere vil jeg så på et eksempel. Kef Blade 2 er en moderne høyttaler beregnet for spenningsdrift.
Til venstre er frekvenskurven til denne. Som du ser så har denne høyttaleren imponerende flat frekvensgang fra 30Hz til over 20kHz. Husk at dette er målt med en forsterker med høy dempingsfaktor på over 100.
Til høyre vises impedanskurven (heltrukket linje). Mellom 2kHz og 5kHz er impedansen 14 Ohm. Ellers ligger den pent rundt 4 Ohm.
Vis vedlegget 686177 Vis vedlegget 686178
Alle forsterkere med høy dempingsfaktor vil gi frekvenskurven du ser til venstre over. Det fine med spenningsstyrte forsterkere er at de bryr seg ikke om impedanskurven til høyre. Om den er 4 eller 14 Ohm spiller ingen rolle. Eneste forskjellen er at forsterkeren må levere litt mindre strøm ved 3kHz enn ved f.eks 200Hz siden impedansen er henholdsvis 14 og 4 Ohm.
Med en forsterker med en lav dempingsfaktor på f.eks 10 vil man få en økning av nivået mellom 2kHz og 5kHz. Dette er midt i ørets mest følsomme område og bare 0,5dB vil være merkbart.
Hvor stor blir denne endringen hvis forsterkeren har dempingsfaktor på 10? Det kan man regne ut.
Først må man finne utgangsimpedansen til forsterkeren. Dempingsfaktoren (DF) er normalt oppgitt ved en last (Rlast) på 8 Ohm.
(DF=Rlast / Rkilde) og snur vi på formelen får vi ( Rkilde=Rlast/DF)
En dempingsfaktor på 10 tilsvarer dermed en utgangsimpedans (Rkilde) på 0,8 Ohm.
Vi justerer volumknotten slik at forsterkeren med 0,8 Ohm utgangsimpedans leverer 1V ved 200Hz. Alt vel så langt. Så kommer det en tone på 3000Hz. Hva skjer da? Jo, på grunn av at høyttaleren nå trekker mindre strøm så blir spenningsfallet på forsterkerens utgangen mindre og spenningen vil stige.
Hvor mye? Her blir litt ohms lov og jeg utleder ikke dette her, men svaret blir:
(14/(0,8+14)) / (4/(0,8+4)) = 1,14 ganger mer.
Hvis spenningen på HT terminalen er 1V ved 200Hz så blir den altså 1,14V ved 3kHz. Det tilsvarer 1,1dB. Man får altså en økning i ørets presensområde på litt over 1 dB. Dette vil langt fra ødelegge lyden må noen måte, men det er godt hørbart. Hva den enkelte lytter vil foretrekke er også høyst individuelt.
Hele poenget med denne øvelsen var å vise at en høyttalers impedanskurve responderer på en forsterkers dempingsfaktor. Er den 100 eller høyere blir endringene forsvinnende små, men kommer vi ned på 10 så er det hørbart.
Helt enig i dine betraktninger om Spec; fabrikken er da også tydelige på at de behøver lett last, effektive høyttalere.Det er jo helt greit å skyte fra hofta, men da må man jo sørge for at man kjenner den blinken man forsøker å sikte på. Dette høres ut som en beskrivelse av klasse D-myten, akkurat som myten om rør er at alt med rør har pæreformet lydkarakteristikk. Slik er det jo ikke. Klasse D er akkurat like forskjellig i klang og egenskaper som alle andre teknologier.
Spec som jeg vet Håkon Rognlien er veldig glad i, synes jeg mangler litt kraft nedover på litt tungdrevne høyttalere, men de er ekstremt flotte i mellomtonen og oppover. Ikke akkurat etter myten om at klasse D passer best til subwoofere med andre ord.
Jeg tror imidlertid ikke at Vera sin forsterker er noe for dem som vil ha fargingen til f.eks. McIntosh. Jeg husker jeg hadde de digre 1,2KW-blokkene hjemme sammen med en McIntosh forforsterker og sacd-spiller for en del år siden. Det spilte fenomenalt, men nøytralt var det jo ikke. Uten at jeg brydde meg særlig om det, siden det utstyret virkelig fikk foten til å gå.
Spørsmålet er jo hva man ønsker. For meg som hifi-journalist er det jo gunstig å ha noe som farger minst mulig. De som ikke har som jobb å vurdere nytt utstyr til en hver tid, har jo privilegiet å slippe å bry seg om det. Hvis de ønsker.
Roy
Nå er det du som skyter for hofta mens du står på henda! McIntosh 1.2kW er nøytral. Fargingen må ha foregått mellom dine ører. Lav forvrengning, lavt støygulv, grei nok df og god fr.Jeg tror imidlertid ikke at Vera sin forsterker er noe for dem som vil ha fargingen til f.eks. McIntosh. Jeg husker jeg hadde de digre 1,2KW-blokkene hjemme sammen med en McIntosh forforsterker og sacd-spiller for en del år siden. Det spilte fenomenalt, men nøytralt var det jo ikke. Uten at jeg brydde meg særlig om det, siden det utstyret virkelig fikk foten til å gå.
Spørsmålet er jo hva som er "normal" klasse D, siden den teknologien stadig utvikler seg. Hvis normal klasse D er den teknologien og kunnskapen om hvordan få mest mulig ut av den, er fem år gammel, så er det langt fra sikkert at dagens normale klasse D har de samme begrensningene til PA og bassforsterkning. Kanskje kan normal klasse D passe til det også, men ikke bare.Men det ser uansett ut til at alle kan være enige om at "normal" klasse D passer sykt bra til PA og bassforsterkning.