Det kan selvsagt ha vært turkis farging som følge av blending fra VU-meterne. :-DNå er det du som skyter for hofta mens du står på henda! McIntosh 1.2kW er nøytral. Fargingen må ha foregått mellom dine ører. Lav forvrengning, lavt støygulv, grei nok df og god fr.
Er ikke VU meter på MC 1.2kW. Det er wattmeter...Det kan selvsagt ha vært turkis farging som følge av blending fra VU-meterne. :-D
Roy
Det var ingen test! Finnes ikke et eneste målebrev vedlagt denne synsingen.EDIT: En test fra Soundstage Ultra av etterfølgeren 1,25KW bekrefter vel for øvrig at skyttersiktet mitt ikke er så ille:
Det er fordi de er av den oppriktige oppfatning (i likhet med undertegnede) at lett høyttalerlast / høy effektivitet oppleves mer levende og naturtro. Dessuten er de minste Spec-forsterkerne ute av stand til å drive tung last med noe fornuftig resultat.Hvorfor er det slik at Spec anbefaler lette laster? Dem er jo i bunn og grunn bygget på en enkel Klasse D enhet som deretter er påført ”sminke“.
-BB-
MSB Reference Dac og Select Dac , men det vil ikke hjelpe noen tilbake til et mer fornuftig hifi budsjett!Hvis du klarer å overbevise om dac'er med volumstyring, som kan overta jobben til de beste forforsterkere som er å oppdrive, så vil du hjelpe mange på veien tilbake til et mer fornuftig hifi budsjett!
Men er de egentlig det? Jeg undret på om hvorfor seriøse produsenter ville sette en shunt på utgangen og fant fra de skjemaer jeg lyktes finne at de disse metrene vanligvis henter signal før effektrinnet og simulerer visning av strømuttak.Er ikke VU meter på MC 1.2kW. Det er wattmeter...
MSB Reference Dac og Select Dac , men det vil ikke hjelpe noen tilbake til et mer fornuftig hifi budsjett!
Merrill Audio Element 118... Mmmm.. Ja takk, preampen deres "Christine" skal også gi vannvittig mye for pengene.Det kan selvsagt ha vært turkis farging som følge av blending fra VU-meterne. :-D
EDIT: En test fra Soundstage Ultra av etterfølgeren 1,25KW bekrefter vel for øvrig at skyttersiktet mitt ikke er så ille:
Having recently reviewed Merrill Audio’s Element 118 monoblock amplifier ($36,000/pair), I expected to hear a tonal shift with the McIntosh MC1.25KWs, and I did. The Element 118 is an exceedingly neutral, transparent, and revealing amplifier; in many ways, it’s a reviewer’s dream amp. The McIntosh MC1.25KW’s sound was warmer, richer, smoother -- in short, not quite as tonally balanced.
Roy
Ok?Men er de egentlig det? Jeg undret på om hvorfor seriøse produsenter ville sette en shunt på utgangen og fant fra de skjemaer jeg lyktes finne at de disse metrene vanligvis henter signal før effektrinnet og simulerer visning av strømuttak.
Det var et området det ble fokusert på i utviklingen og hvor det ligger over flere konkurrenter med tilsvarende moduler.
Hm, jeg har ikke Office og kunne ikke se. Ser at Tosken fikset@coolio
Du finner målinger med ulik effekt i databladet til P400/1000 i tilfellet du ikke har sett det.
Det var et området det ble fokusert på i utviklingen og hvor det ligger over flere konkurrenter med tilsvarende moduler.
Satt på en Soungarden butikk en gang, lyttet på Hegel H390 på noen bra Dynaudio høyttalere. De spurte om jeg ville høre på en nyere integrert McIntosh til ca. 100.000Nå er det du som skyter for hofta mens du står på henda! McIntosh 1.2kW er nøytral. Fargingen må ha foregått mellom dine ører. Lav forvrengning, lavt støygulv, grei nok df og god fr.
Takk. Da er vi tilbake til Armand sin meget lettforståelige forklaring i den interessante «Forsterker tråden» hvor han forklarer hvordan en Klasse D forsterker forvrenger på en umusikalsk, lett hørbar måte.Det er fordi de er av den oppriktige oppfatning (i likhet med undertegnede) at lett høyttalerlast / høy effektivitet oppleves mer levende og naturtro. Dessuten er de minste Spec-forsterkerne ute av stand til å drive tung last med noe fornuftig resultat.
Jeg har med hell tidligere brukt Vera til Bi-amping. Har brukt de på bassen til både Piega 80.2 og MBL 116F.Denne tråden burde kunne gi et løft for biamping. Vera med variabel gain i bunnen vil vel kunne gi rør og klasse A de beste arbeidsforhold fra et par hundre Hz og oppover?!
Om Vera skulle finne på å utvikle en preamp, håper jeg man inkluderer et delefilter for å kunne frita subwoofere og effektforsterkere fra å jobbe i samme område. Jeg begriper ikke hvorfor «bass-management» e.l er helt uvanlig i 2-kanals stereo. Jeg klarer ikke å se noen bakdeler med en eller flere, godt implementerte subwoofere.
Nei, helt enig. Vi ønsker oss ikke at forvrengningen skal variere med frekvensen. Amir som gjorde testen er en nøyeper på THD og han kommenterte også at han ikke likte denne økningen over 1kHz.Har du slike målinger som dette, @Armand ?
Vis vedlegget 686223
De fleste forsterkere har kraftig økende forvrengning oppover i frekvens som følge av mindre NFB, men det er jo ikke bra at det varierer vilt hvor mye en forsterker forvrenger avhengig av frekvens? Er målingen over pluss intermodulasjonsforvrengning egentlig de to målingene vi bør se på for å vurdere en forsterkers kvalitet?
Hvorfor stiger forvrengningen så mye over 20k, har jo sett gamle forsterkere som måler bra til langt over 200k, og jeg foretrekker jo oftest diskanter som kan gå helt til 100k, for jeg synes di spiller mye lettere og friere i toppen.Nei, helt enig. Vi ønsker oss ikke at forvrengningen skal variere med frekvensen. Amir som gjorde testen er en nøyeper på THD og han kommenterte også at han ikke likte denne økningen over 1kHz.
Jeg ser disse bildene har blitt kommentert av Bjørn, men han fokuserte på forvrengningen nedover i frekvens ved høy belastning. Jeg kan ta mer om det senere, men vil nå si litt om denne økningnen oppover i frekvens som også Tosken er svæært skeptisk til
Når man ser på grafen er det fort gjort å bli ledet til at toner på 20kHz blir forvrengt med 0,2%. Dette er ikke tilfelle. 20kHz tonen lever i beste velgående og er fin som den skal være. Det grafen faktisk viser er at det er en masse greier som har blitt langt til over 20kHz
Denne måten å fremstille forvrengning på, er på den ene siden litt begrenset (og på en måte misvisende). På den andre siden viser den godt hva som skjer over det hørbare området.
Det aller første man må vite noe om når man ser en slik måling, er hvilken båndbredde den ble målt ved. Derfor skal det alltid være oppgitt. Øverst på bildet ser vi også at denne målingen er gjort med (61kHz bandwidth)
Dette betyr at måleinstrumentet tar med seg alt som skjer av forvrengning helt opp til 61kHz. Som kjent hører vi ikke lenger enn 20kHz. Debatter rundt dette finnes også men er litt dårlig dokumentert (eller så er jeg dårlig opplyst). Vis gjerne info om dette de som har.
Uansett så er det slik at veldig mye av den forvrengningen vi ser starter å øke ved ca. 2kHz er forvrengningskomponenter som ligger over 20kHz. Alt som havner over 20kHz er uhørbar og kan ignoreres. Dette var kortversjonen.
For å dykke lengere ned i dette må man se på hvilke harmoniske som er involvert hvor. Dette får man en bedre oversikt over hvis man begrenser båndbredden (BW) til 20kHz slik jeg har gjort på målingen med tittel THD (Bilde 1). På den andre er BW 61kHz. (Bilde 2)
Begge målingene er gjort med 100W effekt i 8 Ohm P400/1000 forsterkeren.
Vis vedlegget 686280 Vis vedlegget 686283
På bilde 1 det mye bedre ut. Det som har skjedd er at måleinstrumentet ignorer alt som foregår over 20kHz.
På bilde 1 synker THD frem mot 3kHz imens på bilde 2 ser man en startende stigning mot 3kHz.
Det man kan lese ut av dette er følgende:
* Ved 2kHz har vi noe begynnende tiendede harmonisk forvrengning. 2kHz*10=20kHz. Når frekvensen stiger ytterligere passerer denne tiende overharmoniske 20kHz, og den blir altså tatt med på bilde 2, men ingorert på bilde 1.
* Ved 6666 kHz ser vi en litt større topp på bilde 1 som plutselig blir avbrutt og forvrengningen synker brått. Dette betyr at vi fra ca. 4500Hz har en stigende 3 harmonisk forvrengning. Når vi kommer til 6666Hz er frekvensen til den tredje harmoniske på 3*6666Hz=20kHz og den også faller utenfor området vi måler på bilde 1.
Det samme skjer igjen ved 10kHz og det betyr at dette er en andre harmonisk som da blir avbrutt der siden den andre harmoniske havner over 20kHz.
Konlusjonen er dermed at det er ingen hørbar forvrengning over 0,003% på P400/1000 ved 100W effekt. Den høyeste toppen ved 0,003% er dessuten en ørevennlig 3 harmonisk som jeg tror er vanskelig å detektere ved så lave nivåer.
P150/600 er bedre på dette området.
Mange rørforeterkere. Denne f.eks har ca 8Hvilke forstærkere har en dæmpnings factor på 10?
Det er fordi klasse D jobber etter et helt annet prinsipp enn alle andre forsterkere. På grunn av switchingen må feedbacken begrenses ved høye frekvenser.Hvorfor stiger forvrengningen så mye over 20k, har jo sett gamle forsterkere som måler bra til langt over 200k, og jeg foretrekker jo oftest diskanter som kan gå helt til 100k, for jeg synes di spiller mye lettere og friere i toppen.
vil det høres, og påvirke lyden i toppen, at di forvrenger såpass mye, jeg har i hvertfall tidligere slitt med å like klasse d i di øvre frekvenser.
Kan ikke uttale meg så mye om Roy's erfaringer utover det som står i testen.Hva med lydforskjell mellom 150/600 og 400/1000 beskrevet i Stereo +?
Hvordan vil det påvirke lyden i en mer tungdrevet høytaler, som Magnapan MG1.7?
Hvilken modell vil dere anbefale at man starter med for å teste Vera?
Jeg koblet Topping D90 rett i to brokoblede P150/600 på mine Cabasse Pacific og streamet Tidal fra telefonen med LDAC.Ser dere noen ulemper ved å koble RME ADI-2 DAC FS direkte i P150/600 som DAC/pre for en superenkel, moderne og høyoppløst avspillingskjede? Vanligvis er jeg skeptisk til å koble DAC direkte i effekttrinn, men akkurat ADI-2 har en meget bra volumkontroll via autoref funksjonaliteten som gjør at jeg ikke har den sedvanlige skepsisen mot digital volumkontroll. Den elektriske matchen skal så langt jeg se være god.
Det går helt fint. Som nevnt så kan du justere gain på vera forsterkerne ned til 12 eller 15 dB så du kan bruke hele volumskalaen på DAC for optimal ytelse fra denne.Hva er eventuelt ulempen med å koble dac rett i forsterker (P400)? Selv har jeg BS Node 2i+ SMSL Su-9 dac. Smsl dac'en måler helt i toppklasse. Jeg er avhengig av å kunne justere volum fra mobil enhet
Jeg fant noe spec som nevner minste impedans til 3 Ohm.Rimelig sikker på at mine dipper ned mot 2,5 Ohm, dessverre.
Takk for svar Armand. Forstår det ikke er så lett å svare for Roy sin beskrivelse av forskjellen mellom forsterkeren. Etter det jeg har forstått har MG1.7 fallende impedance i diskant og superdiskanten. Roy beskriver 150/600 til å ha mye nivå i dette området. Vil den energien bli "spist opp" med høytalere som har lav motstand i dette området?Kan ikke uttale meg så mye om Roy's erfaringer utover det som står i testen.
Høyttalerne til Roy er vel ganske tungdrevne og de fungerte veldig bra der.
Jeg vet ikke impedanskurven til Magnepan MG1.7 men det spiller egentlig ingen rolle. Den lave utgangsimpedansen og overdimensjonerte strømforsyngen til Vera driver hva som helst opp til klippegrensen.
Er du fornøyd med 150W vil jeg anbefale 150/600. Den har råest data. P400/1000 leverer en god del mer effekt men mangler det lille ekstra på forvrengningen.
To stk P150/600 som monoblokker er det ultimate
Det er ikke noe teknisk i P150/600 som tilsier at energien i diskanten blir spist opp. Forsterkeren er laget for å levere full kraft i dette området også. Uansett impedanseTakk for svar Armand. Forstår det ikke er så lett å svare for Roy sin beskrivelse av forskjellen mellom forsterkeren. Etter det jeg har forstått har MG1.7 fallende impedance i diskant og superdiskanten. Roy beskriver 150/600 til å ha mye nivå i dette området. Vil den energien bli "spist opp" med høytalere som har lav motstand i dette området?
Strengt tatt er det vel ikke så mye energi der oppe heller.....Det er ikke noe teknisk i P150/600 som tilsier at energien i diskanten blir spist opp. Forsterkeren er laget for å levere full kraft i dette området også. Uansett impedanse
Er det en fordel, med et så begrenset frekvensområde på en forsterker før forvrengningen stiger, og hva er vitsen med høyoppløste kilder viss det ikke kan gjengies.Det er fordi klasse D jobber etter et helt annet prinsipp enn alle andre forsterkere. På grunn av switchingen må feedbacken begrenses ved høye frekvenser.
Klasse D var en del verre på dette området tidligere. På den nyeste P150/600 er forvrengningen ved høyere frekvenser anda bedre.Class-D amplifier - Wikipedia
en.wikipedia.org
...
Hvordan vil det påvirke lyden i en mer tungdrevet høytaler, som Magnapan MG1.7?
En liten video om målinger og oppgraderinger av MG1.7 (og 1.6)...
Jeg vet ikke impedanskurven til Magnepan MG1.7 men det spiller egentlig ingen rolle. Den lave utgangsimpedansen og overdimensjonerte strømforsyngen til Vera driver hva som helst opp til klippegrensen.
Er du fornøyd med 150W vil jeg anbefale 150/600. Den har råest data. P400/1000 leverer en god del mer effekt men mangler det lille ekstra på forvrengningen.
To stk P150/600 som monoblokker er det ultimate
Takk for inrestaurant video. Må innrømme at jeg har fiklet noe med delefilteret i mine også. Men ikke så dramatisk som de beskriver. Har beholdt samme verdier. Har også mulighet til å eksperimentere med forskjellige motstander i diskanten. Så kan justere lasten hvis det behøves.En liten video om målinger og oppgraderinger av MG1.7 (og 1.6)
De dipper ned til 1.9ohm høyt opp i frekvensområdet. (ca 4min 55s og utover i videoen. 5m20s viser impedansen)
Magnepan 1.7 Upgrade
The price is per pair!The price of Sonicaps have just gone up and it caused a slight increase in the cost of this upgrade. This kit includes everything you need to correct a number of issues and take this speaker to another level across the board. Please see the videos and measurements in the...www.gr-research.com
Nå er jo ikke frekvensområdet begrenset. Det har alltid vært vanlig å kutte forsterkningen ved 20kHz i forsterkere selv om det finnes unntak.Er det en fordel, med et så begrenset frekvensområde på en forsterker før forvrengningen stiger, og hva er vitsen med høyoppløste kilder viss det ikke kan gjengies.
Lurer også på om switchmode strømforsyning er bedre en gammeldags, med stor trafo og kondensatorbank er dårligere.
Eller er det for å spare penger.
Interessant. Hvordan vil målingene se ut ved 350 watt?Nei, helt enig. Vi ønsker oss ikke at forvrengningen skal variere med frekvensen. Amir som gjorde testen er en nøyeper på THD og han kommenterte også at han ikke likte denne økningen over 1kHz.
Jeg ser disse bildene har blitt kommentert av Bjørn, men han fokuserte på forvrengningen nedover i frekvens ved høy belastning. Jeg kan ta mer om det senere, men vil nå si litt om denne økningnen oppover i frekvens som også Tosken er svæært skeptisk til
Når man ser på grafen er det fort gjort å bli ledet til at toner på 20kHz blir forvrengt med 0,2%. Dette er ikke tilfelle. 20kHz tonen lever i beste velgående og er fin som den skal være. Det grafen faktisk viser er at det er en masse greier som har blitt langt til over 20kHz
Denne måten å fremstille forvrengning på, er på den ene siden litt begrenset (og på en måte misvisende). På den andre siden viser den godt hva som skjer over det hørbare området.
Det aller første man må vite noe om når man ser en slik måling, er hvilken båndbredde den ble målt ved. Derfor skal det alltid være oppgitt. Øverst på bildet ser vi også at denne målingen er gjort med (61kHz bandwidth)
Dette betyr at måleinstrumentet tar med seg alt som skjer av forvrengning helt opp til 61kHz. Som kjent hører vi ikke lenger enn 20kHz. Debatter rundt dette finnes også men er litt dårlig dokumentert (eller så er jeg dårlig opplyst). Vis gjerne info om dette de som har.
Uansett så er det slik at veldig mye av den forvrengningen vi ser starter å øke ved ca. 2kHz er forvrengningskomponenter som ligger over 20kHz. Alt som havner over 20kHz er uhørbar og kan ignoreres. Dette var kortversjonen.
For å dykke lengere ned i dette må man se på hvilke harmoniske som er involvert hvor. Dette får man en bedre oversikt over hvis man begrenser båndbredden (BW) til 20kHz slik jeg har gjort på målingen med tittel THD (Bilde 1). På den andre er BW 61kHz. (Bilde 2)
Begge målingene er gjort med 100W effekt i 8 Ohm P400/1000 forsterkeren.
Vis vedlegget 686280 Vis vedlegget 686283
På bilde 1 det mye bedre ut. Det som har skjedd er at måleinstrumentet ignorer alt som foregår over 20kHz.
På bilde 1 synker THD frem mot 3kHz imens på bilde 2 ser man en startende stigning mot 3kHz.
Det man kan lese ut av dette er følgende:
* Ved 2kHz har vi noe begynnende tiendede harmonisk forvrengning. 2kHz*10=20kHz. Når frekvensen stiger ytterligere passerer denne tiende overharmoniske 20kHz, og den blir altså tatt med på bilde 2, men ingorert på bilde 1.
* Ved 6666 kHz ser vi en litt større topp på bilde 1 som plutselig blir avbrutt og forvrengningen synker brått. Dette betyr at vi fra ca. 4500Hz har en stigende 3 harmonisk forvrengning. Når vi kommer til 6666Hz er frekvensen til den tredje harmoniske på 3*6666Hz=20kHz og den også faller utenfor området vi måler på bilde 1.
Det samme skjer igjen ved 10kHz og det betyr at dette er en andre harmonisk som da blir avbrutt der siden den andre harmoniske havner over 20kHz.
Konlusjonen er dermed at det er ingen hørbar forvrengning over 0,003% på P400/1000 ved 100W effekt. Den høyeste toppen ved 0,003% er dessuten en ørevennlig 3 harmonisk som jeg tror er vanskelig å detektere ved så lave nivåer.
P150/600 er bedre på dette området.
Vera forsterkerne vil være åpnere, klarere og mer oppløst oppover i frekvens sammenlignet med AMS1000. AMS1000 har noe hørbar forvrengning i mellomtone og diskant. Det slår derimot ikke ut som hardhet, men den blir litt mer innelukket og "mørkere" med mindre detaljer.Hvordan er lyden av P150/600 og P400/1000 i forhold til Anaview AMS1000?
Jeg er ikke ute etter bytte, men det hadde vært gøy å se hva Vera har å tilby i forhold til to anaview brokoblet, brukt som monoblokker.