Du er jo på linje med en godt etablert tro: at en høyttaler som måler bra ekkofritt over schroeder låter bra i et rom over schroeder. Og du har Toole sin forskning i ditt hjørne her. Det var derfor jeg kommenterte. Jeg erfarte at direktelydfokus var feil for mange år siden og tok høyde for det i Audolense 3. Og den endringen har tålt tidens tann svært godt. Det er kanskje hipp som happ over 50% av gangene, men så er det noen ganger hvor rommet farger lyden ganske mye i kiloHz-området. Det gjelder når mellomtonen beamer før diskanten tar over, men det gjelder også når akustikken er ubalansert.
Jeg tolket det til å være et svar til meg? Om ikke får du beklage
Uansett hvem som forsker på hva og sier hva som helst så liker jeg gjøre egne erfaringer.
Sitter i egen bås.
Lytter gjerne til hva noen sier, men erfarer det gjerne og finner om det har sammenheng med hva som funker.
Jeg er rimelig klar på at en bør absolutt skille det som skjer med høyttaler, det som skjer i rom, og voicing.
Selv erfart.
Hverken DEQX som jeg har eller Audiolense plukker opp det som eksisterer av moder og artifakter i horn som et eksempel.
Da er vi på høyttalerkorreksjon.
Skal en virkelig få kål på slikt må en nærfeltsmåle helt i hornåpningen, og helst ha hornet ute, eller anekoisk kammer (som ingen av oss dødelige har på baklomma) skal en få med seg hva som foregår.
Deretter skal en ha riktig verktøy for å korrigere.
I gitte tilfelle kan hverken DEQX eller AL benyttes.
AL som måler i lytteposisjon får ikke slikt med seg, rommet kamuflerer det.
Det er faktisk ikke sikkert en klarer treffe riktig med IIR basert heller, men en skal kunne klare det rimelig bra.
Da må en manuelt se GD og korrigere, FR sekundært.
Mye av utslagene en måler i lyttepos. er rom, men nå består vel musikk mye av transienter.
Så over Schrøder er det viktig med direktelyd, at denne er korrekt, og at ikke den forringes av at en korrigerer rom.
Dette kjenner du nok godt til og sammenhengen med korte filtre.
Hvor korte veit ikke jeg for hvordan AL i hver enkelt situasjon vil korrigere hva, det har vi ikke oversikt over.
Da blir det hvert tilfelle for seg selv.
Til allmennheten.
Jeg er overhode ikke ute etter å sverte AL på noen som helst måte.
Det er et helt fantastisk verktøy og gjør veldig mye bra!
Det er veldig enkelt å få god lyd med AL.
Har hørt det og det låter bra.
Mitt innlegg her går mer på hva en egentlig baler med og gjerne hva en bør jobbe videre mot.