S
Syncrolux
Gjest
Siden det er Alan Parsons som har gjort DSOTM så vil jeg tro dette er gjort med hensikt.
Effekten er der ja, men det er stor forskjell på hvor godt og tydelig plassert ting blir. Personlig synes jeg hestesledesekvensen er bedre når det kommer til å vurdere plassering av høyttalerne. Når det fungerer som best her så er det en lyd som starter langt ute til venstre før den valser gjennom lytterommet og fortsetter ut til høyre. Dette skal helst skje med en opplevelse av jevn intensitet tvers over stereoperspektivet, uten at lyden forsvinner inn i høyttalerne når hesten passerer dem, og uten avstandsmessige "hull" i stereobildet, slik at jeg kan følge objektet i én sammenhengende bevegelse uten "hopp".Til dere som får denne effekten tilsynelatende uten problem: Er det relativt uavhengig av hvilken avstand dere har fra høyttalerne?
Vi testet i et stort utleielokale for mange år siden - ca 300 kvm tenker jeg - helt åpent rom og kanskje opp mot 4m takhøyde. Har aldri hørt effektene bedre enn der.Nei, jeg opplever at det fungerer best innenfor en viss avstand, men den virker å være relatert til romstørrelse, blant annet.
Takker for et interessant råd.Det jeg ville gjort i ditt tilfelle er faktisk å beholde den nye lytteposisjonen, men forsøke å trekke høyttalerne inn mot hverandre slik at du får ca en likesidet trekant igjen, og sjekka om du da mister effekten igjen.
problemet er at hvis ht er placeret tæt på sidevægge og de spreder meget for du den reflekterende lyd fra sidevægge forsænket hvilket ødelægger perspektivetSå ... "fasekorrekt" - hva er det?
At fasen er strikt minimum phase?
At fasen er flat?
Eller?
Tviler på at det er fasefeil i den forstand at de har gjort noe feil. Disse effektene er der med vilje. På Brain damage kommer stemmene nærmere ørene jo bedre høyttalerene/lytteposisjon er plassert i forhold til hverandreHar hørt lignende på innspillinger der det antakelig ikke(?) er ment å skulle være sånn, jeg har tenkt at dette er fasefeil i innspillingen, men dette er egentlig bare gjetting fra min side.
Noen som har tanker om det?
Takk, da føler jeg meg tryggDet er omlag sånn det fremkommer i mitt lytterom, i hvertfall.
Og hvor gneller bikkja fra daBare en tilfeldig måling av frekvens- og fasegang i lytteposisjon hos meg. Som man vil se er det ikke fasegang i øvre mellomtone som er det måleresultatet jeg er mest tilbøyelig til å skryte av. Roterer som en propell mellom 1 og 2 kHz.
Vis vedlegget 717498
Ser ikke så aller verst ut som gruppeforsinkelse, men 6,4 ms ved 1,1 kHz er litt i overkant.
Vis vedlegget 717499
Så jeg vil nok påstå at når QSound faktisk låter bra hos meg er det ikke på grunn av spikrak fase gjennom mellomtonen eller lignende.
Nær Ca 90 grader ut.. Mulig mer nøyaktig 85 grader ca hos meg. Husker ikke i farten..Takk, da føler jeg meg trygg
Hos meg ca 90 grader til høyre, et sted over i naboens hage. Nabobikkja gjorde unevnelige ting i min hage her på søndag. Den bjeffet fælt da jeg jagde den hjem. Den ligger vel under en sofa og skjelver ennå. Radioapparatet på AOtD er omtrent like mye 90 grader til venstre. Derimot er det tendens til hull i midten av stereoperspektivet når hestesleden galopperer forbi. Høyttalerne litt nærmere hverandre kunne vært en tanke.Og hvor gneller bikkja fra da
Q-sound tar høyde for at begge høyttalerne høres med begge ørene, og avstandsulikheten mellom høyre og venstre øre til venstre høyttaler osv spiller inn. SÅ det kreves en del digital signalbehandling for å få til det samme med hodetelefoner. Crosstalk med en viss tidsforsinkelse... formodentlig.Jeg får heller ikke den samme, skarpe plasseringen med hodetelefoner, ingen aning om hvorfor, for akkurat det burde jo være optimalt. Men det funker ikke bra for meg.
Samme som her altså. Det er jo vel og bra!Hos meg ca 90 grader til høyre, et sted over i naboens hage. Nabobikkja gjorde unevnelige ting i min hage her på søndag. Den bjeffet fælt da jeg jagde den hjem. Den ligger vel under en sofa og skjelver ennå. Radioapparatet på AOtD er omtrent like mye 90 grader til venstre. Derimot er det tendens til hull i midten av stereoperspektivet når hestesleden galopperer forbi. Høyttalerne litt nærmere hverandre kunne vært en tanke.
Ja absolutt, men er tildels like gjeldende i dag - som i 1992. Tekstene baserer seg på boken Amusing ourselves to death av Neil Postman, godt ispedd Waters´ egne syn på livet, menneskeheten - og også her (som på flere andre album) farens død i WWII.Det er lite oppløftende innhold, - dvs, historien er trist som faen.
Mulig det er noe feil hos meg da, men det er åpent på høyre side hos meg og bikkja kommer langt bakover , skrått til høyre absolutt ikke 90 graderEtter å ha testet dette sporet litt på forskjellige oppsett her hjemme så synes jeg det er snodig at man i det hele tatt HAR problemer med å få dette til... Hvis denne bikkja ikke kommer 90 grader fra høyre side så kan jeg ikke skjønne noe annet enn at det er noe seriøst gæli med akustikken og/eller oppsett av høyttalerne i rommet.
Den med Ohm's lov må være ment som en morsomhed...prøv bytt om på pluss og minus på begge høyttalerne
på mit anlæg er det 100% det samme om jeg tager den på vinyl eller cd måske er din pickup ikke sat ordenligt op hyggeHar ikke lest alle innlegg, men av de jeg har lest, er det ingen som sier noe lignende: på CD hører jeg hunden som den skal høres, men på vinyl er effekten nesten borte. Hva kan dét komme av? Har ikke prøvd striming, men regner med at det er likt som CD.
Det kommer an på, hvilken vinylversion, du har, eller din oppsettning af PU.Har ikke lest alle innlegg, men av de jeg har lest, er det ingen som sier noe lignende: på CD hører jeg hunden som den skal høres, men på vinyl er effekten nesten borte. Hva kan dét komme av? Har ikke prøvd striming, men regner med at det er likt som CD.
Der er flere end 3. Check Discogs. Dertil flere, der tilsyneladende er "official" fra Sony og remastrede, som mangler Q-sound.Jeg vet tydeligvis ikke helt hva utrolige mengder egentlig betyr på dansk - dere har jo en så merkelig måte å telle på , men såvidt jeg vet er det kun 3 uoffisielle versjoner på markedet.
Jeg hører også hunden først skrått til høyre, og når den kommer tilbake litt senere er den foran mot midten. Vet ikke hvilken mastring/versjon - nedlastede Flac filer 24/192Mulig det er noe feil hos meg da, men det er åpent på høyre side hos meg og bikkja kommer langt bakover , skrått til høyre absolutt ikke 90 grader
Dette satte meg på en ide`.Mulig det er noe feil hos meg da, men det er åpent på høyre side hos meg og bikkja kommer langt bakover , skrått til høyre absolutt ikke 90 grader
Enig i at det ældste er det mest hørværdige. Ellers bliver det bare mere og mere pop.Bikkja ER ute til høyre!
Hørt om dette i årevis, men aldri sjekket, og ikke lagt merke til det når jeg har spilt plata.
Spiller egentlig ikke så mye Pink Floyd & co lengre, og når jeg spiller dem så er det gjerne eldre saker.
Har spilt denne et par ganger nå, og er enig med de som er imponert.
Dette er bra!
En av de siste som kom ut.Det kommer an på, hvilken vinylversion, du har, eller din oppsettning af PU.
Der er utrolige mengder af "fake" pressings af Amused To Death. Så vidt jeg vet, er det KUN originalt førstepress og 180-dobbelt genopptrykk
på Analog Productions, som er "egte" versioner af denne. Fake-versionerne har ikke Q-sound og lyder nermest som MONO i.f.t originalen.
Google er din ven til info om dette.
Da har kanskje du en mer tilgivende høyttalertype i forhold til slike usymmetriske forhold i lytterommet enn det jeg har?Jeg har vegg på venstre side (kanskje 70-80 cm unna høyttaleren) og ingen vegg på høyre side (eller.. veggen er omlag 7 meter unna..) og effekten er der i fullt monn med CD/streaming.
Se mitt redigerte innlegg med flere detaljer. Svaret er nok ja. Dynaudio har vanligvis fokus på spredning og at off-axis også skal låte bra. Jeg har ikke sett et fullt sett med målinger for 60i, så jeg kan ikke si at det er helt sikkert også for mine.Da har kanskje du en mer tilgivende høyttalertype i forhold til slike usymmetriske forhold i lytterommet enn det jeg har?
Ok.Se mitt redigerte innlegg med flere detaljer. Svaret er nok ja. Dynaudio har vanligvis fokus på spredning og at off-axis også skal låte bra.
En av svært få lyder som starter med negativt utsving vil være et imploderende billedrør. Det har jeg aldri hørt. Under vann vil fiskene kunne høre imploderende seismikk-lyder fra vannkanoner, ikke fra luftkanoner. Ingen av disse lydene er særlig naturlige ...Vi må derfor FORVENTE at en positivt gående impuls fra det afspillede medie også udløser et membranudsving der starter sin bevægelse
med at bevæge sig fremad. Trykbølge. Der er mig bekendt ingen naturligt forekommende lyde der starter med et "waccum".
Møffe