ufo
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 12.02.2016
- Innlegg
- 1.977
- Antall liker
- 1.142
låter det ulikt måler det selvfølgelig ikke likt heh
Jeg tok nettopp og byttet plass på kniver og gafler i kjøkkenskuffer her. Slik at jeg kan grabbe x antall gafler med venstra og ditto kniver med høyra samtidig .... for da går pådekkingen raskest.I følge NS3404 så er rekkefølgen fra venstre kniver, gafler og skjeer.
Har du gaffel på høyre siden av tallerkenen (når dekket på?)I følge NS3404 så er rekkefølgen fra venstre kniver, gafler og skjeer.
Hmmm, når jeg dekker på har jeg skjeen mellom gaffelen og kniven på bordet og derfor ligger de slik i skuffen også. Gaffel, skje, knivHar du gaffel på høyre siden av tallerkenen (når dekket på?)
Her så er det fra venstre gaffel, kniv og skje, slik man dekker på bordet....
LITT etikette har man da...
Det er vel kanskje lett å bli navlebeskuende om man skal prøve å legge frem noe konkret? Selv om jeg deler din oppfatning at det for det meste er ganske god lyd rundt om, uansett tilnærming, kjenner man som regel sitt eget oppsett best. Og selv om man lar seg begeistre av eget, er ikke det dermed sagt at man innbiller seg å sitte med det ultimate.Må si etter å ha lest tråden i det siste, at det å ha ensidig fokus er kanskje den største hemskoen i forhold til å vurdere noe som helst.
Eg får ikkje det same lydbildet med nokon annan høgtalar, men er klar over at samspelet mellom 101 og rommet lagar ein "fellesfaktor" som alltid er der. Dette er kanskje det som eg kanskje skal driste meg til å kalle "ortodokse audiofile" prøver å eliminere ved hjelp av akustiske tiltak og høgtalarar med lite spreiing. Dei eliminerer så mykje av det som ikkje finnest på opptaket som råd, medan eg resignerar fullstendig.....Dine rundstrålende høyttalere. Jo, jeg tenker man bestreber seg etter direkte lyd og hindring av refleksjoner så enkelte lytterom ser ut som tekno-rom mens rundstrålehøyttalere bokstavelig talt sprer rundt seg med vilje.
Jeg har selv kun hørt rundstrålehøyttalere på (travle) messer, hvor jeg alltid har sagt til meg selv "så himla flott disse låter" samtidig som jeg også har tenkt over "er dette bedre enn det jævla perfekte stereo perspektivet de streber etter på alle de andre messerommene" og dette er altså min lille erfaring med rundstrålehøyttalere.
Spør deg, av respekt for hva du står for innenfor denne "øvelsen" (gjennom flere år med masse forskjellig utstyr i heimen og ekte interesse for å så vel teste ut som å dele med andre hva du opplever) om A; får du samme stereoperspektiv, samme dybde følese samme ditt & datt med rundstråle prinsippet som vanlige høyttalere og B; utelates med dette rundstråleprinsipp alle eller de fleste problemer med de refleksjoner som oftest skjer med med vanlige høyttalere?
Har noen ganger reflekter at når man lutter til line-array høyttalere så føler man å kun høre den driveren som man bokstavelig talt sitter og ser på, i ørehøyde. Mens man vet summen av hele regla gir lyd. Hvor jeg tenker; kunne man bygge en høyttaler med flere mellomtoner/diskanter som la oss si sprer inntil 180 grader
Gjorde meg litt godt å lese. Uten at jeg med dette vet om jeg er helt i mål, «problemet» mitt består i det at jeg er svært sar for lyden fra hornhøyttalere, samtidig som jeg føler rommet påvirker lyden fra høyttalerne lite, og jeg mener at riktige gode høyttalere spiller bra enten man sitter i lytteposisjon eller går foran de.
Ikkje eingong Sluket fylgjer vel ein så tåpleg standard? Kniv skal haldast i høgre hand, det har eg lært sjølv om eg er venstrehendt. Då må kniven ligge i høgre rom.I følge NS3404 så er rekkefølgen fra venstre kniver, gafler og skjeer.
Nei, har ikkje høyrt x-streme. Men dei som har høyrt begge modellar, hevdar at x-streme er vesentleg betre. Det må dei vel vere når dei kostar 3 gongar så mykje.... Eg har ikkje høyrt nokon kommentere stor skilnad i mellomtonen.Spilte på AG Trio i noe år og kan bekrefte de magiske opplevelser samsvarer med egne selv om det var med 300B...har aldri fått sjekka ut mbl, men har du noe formening om hvordan 101 X-treme låter i mellomtone vs dine egne?
Dine Crown, som du stadig omtaler. Innrømmer det gjør meg litt nysgjerrig. Fordi jeg har stor respekt for interessen «godt etablerte hi-fi miljøer i Danmark» - men - er ikke disse ampene litt for grove i sitt lydbilde til å godt nok kunne avsløre en musikkinnspillings mange detaljer?Alt hvad jeg har af udstyr indeholder Rør pånær mine Crown
Du føler ikke innimellom på et ansvaret for din tid som los for mange unggutter med store hifidrømmer? Greit å si at man ønsker å spre glede, men gleden var til tider kostbar?Selv har jeg alltid vært litt slurvete hva angår hifi
Herlig at vi er så mange som kan nyte god råd etter Rognliens råd og erfaringDu føler ikke innimellom på et ansvaret for din tid som los for mange unggutter med store hifidrømmer? Greit å si at man ønsker å spre glede, men gleden var til tider kostbar?
Da den første Crown ankom skulle den kun bruges til 300Hz og ned . I forbindelse med at få sat filter op prøvede jeg at sætte den til at spille hele tone området og blev noget forbavset over hvor rar den spillede. Detaljer og lydbilledet var der bare ikke noget med at vinkle eller andre tiltag ting var der bare som jeg huskede det fra mine Klasse A forstærker.Dine Crown, som du stadig omtaler. Innrømmer det gjør meg litt nysgjerrig. Fordi jeg har stor respekt for interessen «godt etablerte hi-fi miljøer i Danmark» - men - er ikke disse ampene litt for grove i sitt lydbilde til å godt nok kunne avsløre en musikkinnspillings mange detaljer?
Er de ikke mer egnet/beregnet for store lydtrykk ut i store omgivelser langt ut over en perfekt plassert lyttestol i en perfekt stue hjemme hosselte lytter?
Jeg kan nevne at jeg har opplevd folk som jobber hos Lydrommet le så de rister, når de har fortalt om bla.a "kortene" som sitter i Crown, og hva hi-fi folket tror de får av bedre saker fra konsernets dyrere hi-fi utstyr.Da den første Crown ankom skulle den kun bruges til 300Hz og ned . I forbindelse med at få sat filter op prøvede jeg at sætte den til at spille hele tone området og blev noget forbavset over hvor rar den spillede. Detaljer og lydbilledet var der bare ikke noget med at vinkle eller andre tiltag ting var der bare som jeg huskede det fra mine Klasse A forstærker.
SÅ endnu en Crown blev indkøbt og i dag styre den ene bas og den anden Mid/Hi. Det skal dog nævnes at disse Crown Amp ikke høre til de helt billige . Ny prisen i Danmark da de var nye var 50,000kr + moms stykket
En Rør forforstærker styre disse Crown og jeg har ikke set mig tilbage . Er virkelig glad og tilfreds
Ja jeg har selv skruet ting fra hinanden af div HiFi produkter og undret mig over at så dyre ting kan se så billigt ud inden iJeg kan nevne at jeg har opplevd folk som jobber hos Lydrommet le så de rister, når de har fortalt om bla.a "kortene" som sitter i Crown, og hva hi-fi folket tror de får av bedre saker fra konsernets dyrere hi-fi utstyr.
Derfor, jeg nevnte det hele. Hvilken utgave Crown benytter du selv?
Du seir de du kjøpte ikke tilhører de billige, hvor 50.000 danske + moms ender ut med tresiffret tall i NKR - allikevel ikke dyrt i forhold til en del hi-fi "apparaturer."
På samme måte som man ikke kan beregne volum hvis bredde, lengde eller høyde er ukjent, kan man ikke beregne helt eksakt hva kritisk avstand er uten å kjenne gjenklangen, RT60. Gjenklang inngår i beregningen av kritisk avstand. I små rom er den kort. Noen rom er mer plaget enn andre med forstyrrende gjenklang. Gjenklang reduserer kritisk avstand.Ok, litt forsiktig da. Hvordan kan du vite hva kritisk avstand er uten å vite reverb tiden i rommet?
Tipper du har kortere gjenklang enn snittstudioet (som er brukt i beregningen i figuren). Til gjengjeld har du ikke spesielt direktive høyttalere?Et kryss for perfeksjon.
Vis vedlegget 718488
Men opplever folk ting likt? Til stadighet får f.eks høytalere som måler dårlig glimrende krittikker i den mer eller mindre kulørte hi-presse. Samt mange fornøyde eiere.Troen på at vi mennesker er ekstremt ulike gjør det vanskelig å diskutere ting folk generelt opplever likt.
Hvis du lytter mest til rommet - jf. poenget om kritisk avstand ovenfor - kan gode høyttalere bli dårlige, og omvendt. Poenget er akkurat det samme som i forsterkermatching.Men opplever folk ting likt? Til stadighet får f.eks høytalere som måler dårlig glimrende krittikker i den mer eller mindre kulørte hi-presse. Samt mange fornøyde eiere.
Det samme kan vel sies om forsterkere som ikke måler perfekt.
Og opp i alt dette preferansesnakket, behov...Kritisk avstand er kanskje en undervurdert faktor som likevel har stor betydning for resultatet. Da er det fint å ha en nøktern diskusjon om de to avveiningene mellom detaljer og klarhet vs. følelse av omslutning og rom.
Hvilket er utmerket og godt under normalstudioet i figuren min ovenfor.Mener noe har sagt at REW og RT-60 stemmer sånn noen lunde fra 500 hz og oppover. Mulig jeg har misforstått
Likevel, her er RT- top og RT- 30
Vis vedlegget 718490
Skjønner ikke hva du mener herOg opp i alt dette preferansesnakket, behov...
Nei, har viktigere ting fore dessverre m
Du forstår ikke hva?Skjønner ikke hva du mener her
Hva er en høyttaler med høy Q?Du forstår ikke hva?
Om man feks vil nyte musikk sammen sin kjære, samtidig som man vil se film på stor skjerm innimellom, behandler man rommet og kjøper/bygger høyttaler med relativ høy Q slik at man slipper å sitte med nesa oppe i høyttaleren. Så vinkler man høyttaleren slik at lyden høres korrekt og behagelig ut. Done and done!
Det er omtrent slik jeg har gjort det hjemmeDu forstår ikke hva?
Om man feks vil nyte musikk sammen sin kjære, samtidig som man vil se film på stor skjerm innimellom, behandler man rommet og kjøper/bygger høyttaler med relativ høy Q slik at man slipper å sitte med nesa oppe i høyttaleren. Så vinkler man høyttaleren slik at lyden høres korrekt og behagelig ut. Done and done!
Høy direktivitets faktorHva er en høyttaler med høy Q?
Hva er direktiviteten på Dynaudio Evidence Platinum?Høy direktivitets faktor