Har du definert noen rammer for hva dette systemet skal gjøre?
Dersom du skal "skjøte" på høyttalernes respons nedover og aldri gå over typ 40Hz stiller det ganske andre krav enn om du skal dele ved 300Hz for eksempel. Det er jo også utvilsomt en fordel for et forlenget bassområde (at subene tar seg av frekvenser et stykke oppover) at de er fordelt i høyden. Dette får man sjelden pakket godt nok inn i en høyttaler så den vil ikke nødvendigvis klare å integrere seg like godt i nedre mellomtone med den følge at responsen blir mindre jevn.
Så er det jo selvsagt spørsmål om hvor høyt du skal spille. Du har jo Vienna-høyttalere på bildene i starten på tråden. Om disse får bli i oppsettet sier det seg selv at 8 stk 18N862 vil kunne levere mangfoldige ganger mer lydtrykk enn de høyttalerne klarer. En slik skjevhet vil være ganske overflødig og koste uforholdsmessig mye.
Til spørsmålet om hva du behøver av kapasitet og effekt kan man jo se på hva 8 drivere vil gi deg. For enkelhets skyld tar jeg utgangspunkt i mine 15" fordi de ruller av ganske nøytralt til et vanlig rom, og jeg kjenner parametrene veldig godt i hodet. De har en virkningsgrad på rundt 95dB/1W/1m. For hver gang du dobler antallet drivere stiger dette med 3dB. Så med 1W samlet effekt inn på alle driverne har du altså 107dB/1W/1m. Kjører du 1W pr driver blir dette ytterligere 12dB høyere, altså 119dB. Hver av disse kan håndtere ca 500W i bassrefleks innenfor x-max, altså ytterligere 27dB. Da er vi på 146dB. Du ser hvor dette bærer, dette er tall man ikke finner i hifihøyttalere. Man må simpelthen tenke over hva man behøver. Jeg tenker det gir mening å ha lav forvrengning ved 130dB. Men 146dB er 40 ganger mer effekt, og da er det på tide å vurdere om man ikke har nok.
Så må du ta stilling til om du bryr deg om å ha respons langt under 20Hz. Ofte opplever man at når responsen går ned til rundt 28Hz effektivt får man med seg det som er i innspillingene. Det er ikke dermed sagt at det ikke er noe under 20Hz, men det er sjeldent, og energifattig. De gangene det er mye der er det gjerne lydeffekter som typisk er svært sjeldne. I de fleste innspillinger er det bevisst filtrert bort det aller meste under 25-30Hz allerede i mastringsprosessen. Når jeg satte 24Hz som anbefalt tuning på 15-tommerne var det vel vitende om at for alle praktiske formål er dette full range og vel så det. Det betyr ikke at man ikke kan velge å ha respons lenger ned, eller at det ikke finnes flere relevante meninger om dette, men det kan være verdt å tenke over hvordan energien i musikken fordeler seg statistisk. Jeg mener altfor mange har ofret kvaliteten over 20Hz til fordel for imponerende respons under 20.