Hei
@Lyngen, jeg trekker opp denne tråden igjen siden vi har diskutert litt her, og jeg synes det med "nøytral lyd" er et interessant tema.
Tråden ble relevant igjen i kontekst av at vi nå plutselig har fått et felles referansepunkt. Dette siden du var og lyttet til oppsettet hos oss på Hifimessen, og oppfattet dette som mørkt. Jeg vil understreke at målet mitt her ikke på noen som helst måte er å overbevise deg om at du tar "feil" når lyden av anlegget ikke falt i smak, det har jeg full respekt for, men snarere bruke det som et referansepunkt for å diskutere videre dette med nøytralitet.
Som kontekst til diskusjonen er min egen definisjon av en nøytral høyttaler som følger: Det er en høyttaler som har en rett frekvensrespons (ikke stigende eller fallende) når målt i et anekoisk rom eller utendørs.
Det som er interessant for diskusjonen er jo da at vi nå har et felles referansepunkt, som jeg vet hvordan måler både anekoisk og i messerommet hvor vi begge har hørt det.
Noe annet som er litt interessant er at selv om jeg opplevde at de fleste synes det var en nøytral klangbalanse, var det enkelte andre som lyttet på messen som oppfattet oppsettet som noe lyst. Det er dermed åpenbart at folk oppfatter lyden forskjellig, da trolig i forhold til sine egne referansepunkter, typisk sitt eget anlegg hjemme. Det ser vi jo også på de sprikende meningene om øvrige oppsett på messa. Usikker på om alle tenker at sitt eget oppsett er nøytralt. Hvor selvbevisst man er på klangbalansen i eget anlegg varierer sikkert endel.
Tilbake til vårt felles referansepunkt:
Høyttalerne det ble spilt på i vårt messerom spiller flatt anekoisk, med et lite løft (1-2dB) fra rundt 4khz og oppover. De bør i utgangspunktet dermed låte nøytralt.
Hvordan var det tunet i rommet? Responsen målt fredag kveld så slik ut.
Dette er ikke kun sweetspot, men snitt over fire sitteplasser (to på rad én og to på rad to)
Lørdag formiddag tok vi ned de tre peakene som er markert med runde ringer. Den røde linjen representerer en økning på 1dB per oktav fra 10khz og nedover, som er det som typisk oppfattes som nøytralt, og som typisk er den kurven man normalt får in-room av en høyttaler som måler flatt utendørs. Som du ser følger vi den hele veien, med ca 1dB for mye i bunn fra 100hz og opp etter peakene er tatt ned. Det er også ganske vanlig at det ligger flatt også in-room fra 1khz og opp til 10khz (slik vi også ser det gjør her), jeg har derfor laget vippet opp på den røde eksempelkurven først ved 1khz. Men det totale fallet fra 10khz til 20hz her 9db (samme som antallet oktaver).
I tillegg visste vi at det ville sitte folk på to rader og folk ville stå i bakkant, så for å sikre nok energi i toppen også for disse ble det lagt inn en shelf i diskanten som startet et gradvis løft på 3dB fra 2.5khz. Dvs at diskanten lå også på/over nøytral kurve til over 10khz.
Ut fra alt dette så tenker jeg at det objektivt sett (basert på min definisjon lenger opp) var ganske nøytral lyd i rommet. Så finnes det selvsagt mer ubestemmelige egenskaper som "detaljert" og "tilgivende" og "snill", hvor jeg kan være helt enig med deg at lyden åpenbart er på den "mørke" siden av disse beskrivelsene, da det er et aktivt designvalg i oppsettet. Dette fordi man skal kunne spille rock og annen litt rotete musikk på litt nivå, og det skal kunne låte tøft men ikke bikke over til skarpt og slitsomt. Det passer hverken alles smak eller alles musikksmak, og det er helt greit. I tillegg er det slikt at mye kapasitet helt i bunn gjerne oppfattes noe uvant hvis man ikke er vant til høyttalere som spiller helt ned. Jeg tenker likevel det er upresist å definere dette som mørkt.
Håper dette tas som et konstruktivt innspill til diskusjonen, for det konseptuelle begrepet nøytralt synes jeg dette var et litt interessant eksempel.
Jeg har igjen ikke noe problem med dine tanker om oppsettet
@Lyngen, og har heller ingen sterke tanker om hverken dine preferanser eller ditt oppsett. Så jeg håper diskusjonen videre ikke dreier seg om sistnevnte, det er hvertfall ikke min intensjon.