Diverse Teknisk analyser av låter og hvordan de integrerer i våre anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Hver sin livsglede, vettu! Noen søker livsglede via bekreftelse av at musikksmaken en har er god, andre søker bekreftelse fra at anlegget låter. Noen av oss liker å tråkke folk ned fra skydotten og ned til driten slik at ikke usmakelig glede tar helt overhånd, ser jo helst at alle andre skal være miserable også!


    Og angående intelligens synes jeg det er kjekt å hente frem mitt favoritt-sitat;

    Fighting over the Internet is like competing in the Special Olympics. Whether you win or not, you're still retarded!

    :D


    Jajaja, jeg har ringt og anmeldt meg selv til rasisme-politiet på forhånd. Slap off!
    Her er du klar over at du har forsaket din politiske karriere, de er vel funksjonshemmede ikke tilbakestående?
    Som Sølve Grotmol sa på NRK når Cato Zahl Pedersen kom inn til nok ett nytt alpin gull: "Her kommer litt av en idrettsutøver".
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Spilte "In Need" nå nettopp. Bra lyd til å være fra 1970 (remastret Tidal) med groovy bass, men jeg tenker jeg ikke har ideelt anlegg for denne låten. Jeg er ganske sikker på at andre anlegg groover bedre med mer fot enn jeg får til her. Det blir litt vel sterilt på en måte. Harte ikke noe spes romfølelse, men kanskje denne remastret utgaven er renere.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Rått som fuktig? ....nei tørt som faen. . Det som er rått her er at alt kommer når det skal, i forhold til mengde, tid og alt det der. Ikke så imponerende for de som synes avvik og forvrengning er kult.
    Kan du beskrive hos deg, hvordan det er, så kan jeg sammenligne med meg.. Litt myskjerrig på høyttalerne jeg har nå.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    "I saw my task.. was to capture them in their delipadated glory before some more professional producer fucked them up", sitat Elvis Costello før han produserte Rum sodomy & The Lash, The Pogues. Det må jo sies å være en altruistisk handling vi ennå nyter godt av...
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.555
    Sted
    Langesund
    Kan du beskrive hos deg, hvordan det er, så kan jeg sammenligne med meg.. Litt myskjerrig på høyttalerne jeg har nå.
    Vi har sikkert så forskjellig mening om hva som er bra så det er helt meningsløst. Kom deg ut å opplev
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Spilte "In Need" nå nettopp. Bra lyd til å være fra 1970 (remastret Tidal) med groovy bass, men jeg tenker jeg ikke har ideelt anlegg for denne låten. Jeg er ganske sikker på at andre anlegg groover bedre med mer fot enn jeg får til her. Det blir litt vel sterilt på en måte. Harte ikke noe spes romfølelse, men kanskje denne remastret utgaven er renere.
    Okay In Need er at godt nr synes jeg iøvrigt ikke 70 men 69 :) :) Og der er flere nr på det album der er værd at lytte til.
    Ja jeg har jo flere indspilninger der er (remastret utgaveer ) på cd. Når man så sidder og lytter har man en fornemmelse af der mangler noget. Henter Lp,en sætter den på og rigtigt nok meget er Væk nu på Cd. Jeg købte også for nogle år siden flere Black Sabbath på Cd som er så kedeligt ændret at de nu alle er givet væk. Så det kan meget vel dit anlæg der ikke kan eller måske er den indspilningn bare er ændret ... Mere ren som du selv nævner :)

    Jeg har også en tribbel Cd med Danske Papa Bue der starter i 1956 og de sidste indspilninger er fra 1977. Her er der også et par stykker musik hvor alt bare er med og heldivis ikke er fjernet ved overførsel til cd

    Men hvis trådstarter synes kan jeg godt ligge flere af de indspilninger jeg nyder op i denne tråd.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Vi har sikkert så forskjellig mening om hva som er bra så det er helt meningsløst. Kom deg ut å opplev
    Kan ikke forstå dette? Du har jo satt opp anlegget etter boka? Hva er det å ikke like? Det følger @Bx norm om nøytralitet, kurvene du presenterer fremstår som teoretisk perfekte. Hvor mener du skoen klemmer? Antar du at @lovemusikk ikke er moden for sannheten? At han bør vente med den røde pillen?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.555
    Sted
    Langesund
    Har ikke satt opp anlegget etter boka, langt derifra, og Ingen sko som trykker heller.

    Det er bare det at å forklare andre hvordan jeg opplever det her hjemme, ikke er til mye hjelp. Jeg opplever det troverdig og riktig.
    Finnes vel andre en meg som kan forklare lyd på en bedre måte.
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.555
    Sted
    Langesund
    Jeg må ta fram det nye Uma Elmo albumet igjen.

    Vis vedlegget 713757

    Hør på "To Stanko". Det er gåsehud frembrigende her. Noe av det beste jeg har hørt tror jeg. For en stofflighet, natutrohet og klokkeklar lyd. Er det det nærmeste man kan komme å ha musikerne i stua? Instrumentene nærmest henger i lufta med svært stor presisjon i plassering. Beksvart bakgrunn (fantastisk rom, ref tekniker). Det er ingen EQ eller komprimering på plata, kun littegran reverb. Rørmic på trompeten.

    Denne innspillingen høres dønn nøytral ut her. Og dette er et godt eksempel på hva jeg i alle år her har mast om at opplevd naturlighet og nøytralitet ikke nødvendigvis henger sammen. Men her gjør det det nesten 100% synes jeg. I den gamle "naturlighet vs HiFi" debatten er mitt anlegg definitivt på HiFi siden. Et anlegg på "naturlighet" siden er jeg ganske så sikker på ikke hadde klart å gjengi en slik innspilling like nøytralt (og naturlig). Min mening er fortsatt at mangelen på "naturlighet" i mange avspillinger skyldes mer innspillingen enn anleggene.
    Da har jeg hørt denne platen og det gir mening. Passer fint for høyttalere som er flatere i responsen en mitt system. Hadde jeg stilt anlegget til å låte nøytralt på denne hadde det vært mye musikk som hadde blitt for lyst for mine øre. Øvre bass og nedre mellomtone er litt for stofflig etter min smak.

    Konklusjon blir at jeg og Lyngen ikke har samme mening om hva som er nøytral lyd eller et nøytralt anlegg, og jeg kan ta på meg å ha feil her.
     
    Sist redigert:
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Konklusjon blir at jeg og Lyngen ikke har samme mening om hva som er nøytral lyd og jeg kan ta på meg å ha feil her.
    Jeg poster svaret jeg fikk fra den italienske lydteknikeren til ECM her også:

    "I recorded what musicians played. They played very well. The room is fantastic and they played soft and with a lot of soul. Then Manfred put his touch on production and I done my work. Like a good team. Mics are Schoeps, Akg and Audio Technical on drums, old tube Akg on trumpet and two Akg on guitar amp. Recorded and mixed on Stagetec board with a touch of Bricasti reverb. No compression, no eq. Direct to computer used like a simple multitrack, I edited just beginning and endings to cut out some little noises. That’s it."

    Så det er rørlyd (litt varmere og softere) på trompeten kun. Mitt system har ingen varme nå, men jeg ser ikke bort fra at den er litt vel mye energi i øvre mellomtone. Jeg er litt usikker på det og ikke om det er noe varme så det burde kanskje gi et tegn på at det kanskje tipper en liten smule over i rommet mitt. Det jeg i alle fall er sikker på at nøytralitet ikke er at det er mye å gå på i begge retninger. Om alt låter behagelig så er det et tegn på at det ikke er nøytralt, men hvis mange plater låter lyst så er det også et tegn på på at det ikke er nøytralt heller. Hvis vi tar et opptak av en en mann slår en slegge inn i en stolpe på nært hold så skal det låte hardt på anlegget om det er nøytralt. Det ville vært rart om ikke noe låter hardt på enkelte innspillinger. F.eks så låter en gjeng fiolinister som spiller på maks litt ubehagelig på nært hold og særlig ovenfra. Det er ikke all musikk som låter like behagelig og varmt på kloss hold. Det blir mye repetisjon her av meg her, beklager det. Skal man finne nøytralt så skulle man ideelt sett ha skrudd det til den kalde siden, så på den varme siden og til slutt finne midtpunktet.

    Jeg skal snart som sagt ut å finne et nytt system og er spent på hvor langt på den varme/softe siden jeg må for å få så godt som alt til å spille godt. For det blir målet. Bort fra nøytralitet altså. For erkjennelsen er at summen av alle innspillinger er at det er best med litt varme og softhet. Men det går utover plater som Uma Elmo. Den vil ikke låte like bra. Man får ikke både i pose og sekk, men må ofre litt. Nøytralitet er å gjengi det som er innspilt, om det er hardt eller mykt, lyst, eller mørkt.
     
    Sist redigert av en moderator:
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg gjorde et lite eksperiment nå. Tok frem PJ Harvey - The Last Living Rosepå Roon og justerte DSP Parametric EQ slik at vokalen hennes låt mer behagelig. Justert til - 3,3 db dip ved 2766 hz. Satte på min mest brukte referanseplate og jeg synes faktisk det hadde positiv innvirking. Det kan tyde på at det vel mye energi rundt den frekvensen. Grovt analysert med ørene.

    Dette er plata:

    image.jpeg
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Ny gåsehud opplevelse :D..

    Satt og leste stereo+ sin test av B&W 702 S2 (som de betegner som nøytral slik jeg som oftes synes B&W er) og de spilte fra Anette Askvik som jeg ikke kjenner til.

    Himla for en flott vokal det er på denne plata og så deilig musikk! Jeg synes lydkvaliteten varierer littegran på platen men "Natten ser" er godt eksempel på eksemplarisk vokal. Det ble straks klart her at denne dippen jeg lagde med DSP var en ulempe her. Hørtes mer nøytralt med rett kurve. Hadde alle plater hatt denne kvaliteten hadde jeg aldri ville byttet høyttalere for dette blir magi. Men hva har de gjort på Supernova? Annet studio? For her ville jeg ha bytte høyttalere igjen for dette låter klinisk og tørt. Men heldigvis er det bare denne låta. Utrolig flott og mektig bass også. "Light" er godt eksempel på det. Og " Wild wind" er storslått.

    Hva synes dere? Er dette en meget nøytral og naturlig lyd? Sibilanter er jo bare en ulempe med mikrofoner, men det varierer litt her. Litt mye på enkelte låter, mens andre er helt fint.

    7229e1a7-3cc3-4f39-bb87-809deeeda221.jpeg
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Ny gåsehud opplevelse :D..

    Satt og leste stereo+ sin test av B&W 702 S2 (som de betegner som nøytral slik jeg som oftes synes B&W er) og de spilte fra Anette Askvik som jeg ikke kjenner til.

    Himla for en flott vokal det er på denne plata og så deilig musikk! Jeg synes lydkvaliteten varierer littegran på platen men "Natten ser" er godt eksempel på eksemplarisk vokal. Det ble straks klart her at denne dippen jeg lagde med DSP var en ulempe her. Hørtes mer nøytralt med rett kurve. Hadde alle plater hatt denne kvaliteten hadde jeg aldri ville byttet høyttalere for dette blir magi. Men hva har de gjort på Supernova? Annet studio? For her ville jeg ha bytte høyttalere igjen for dette låter klinisk og tørt. Men heldigvis er det bare denne låta. Utrolig flott og mektig bass også. "Light" er godt eksempel på det. Og " Wild wind" er storslått.

    Hva synes dere? Er dette en meget nøytral og naturlig lyd? Sibilanter er jo bare en ulempe med mikrofoner, men det varierer litt her. Litt mye på enkelte låter, mens andre er helt fint.
    Vokalen er jo ganske naken i et univers med luftige kulisser (nordic sound?), men jeg merker at mitt oppsett lukker en anelse igjen omkring stemmen hennes. Dette er neppe innspillingens feil, her tror jeg mer på mindre avvik i frekvenskurven i mitt oppsett. Antkelig noe overfokusering i lavere mellomtone. Stemmen behandles ellers forbilledlig, ingen tendenser til hardhet eller sibilans, og det er god oversikt over hennes vokaltekniske valg. Lydkulissene er elegant fremlagt, svært godt innsyn i detaljene fra den syntetiske "vinden" vi hører.
    ("Natten ser", Spotify)
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg har brukt flere at låtene her i jakten på neste høyttalere. Det inntrykket jeg sitter igjen med at at de som hevder at gode høyttalere spiller alt har forenklet mye forhold til virkeligheten. De aller fleste høyttalere har en force i en eller annen sjanger. Og det svært vanskelig å kombinere alle sjangre med høy detalj og nøytralitet. Den høyttaleren har jeg enda ikke hørt. Den nærmeste er nok Wilson Sabrina til 244k.

    De jeg har likt best på klassisk har en anelse mørk lyd og fokus på mellomtone. De som har vært best på rock har ikke klart klassisk og vokal like godt. Og de som har spilt både dårlige innspillinger og gode like godt har ikke like god oppløsning og presisjon. Det er ikke så enkelt når alle plater låter så forskjellig.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Og de som er mest nøytrale er de som avslører mest. Egentlig ganske logisk.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Så det er en del høyttalere som sliter med bestemte typer musikk, og det er et kvalitetstegn?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Så det er en del høyttalere som sliter med bestemte typer musikk, og det er et kvalitetstegn?
    Det kommer jo helt an på hvor man vil, hva man prioriterer og hva slags musikk man spiller. "Musikalske" Wilson Sabrina spiller også PJ Harvey låta litt skarpt. Jeg mener fortsatt det er på plata. Det er dessverre og helt logisk at jo mer korrekt en høyttaler er jo mer avslører den. De som spiller alt like godt er litt på den varme, softe, eller mørke siden.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Men hvordan kommer du til konklusjonen at hard lyd er synonymt med at noe som finnes på plata er avslørt? Det virket jo å være det eneste high end høyttalere kan avsløre, men det er mye som kan gå galt på en innspilling. Du tenker ikke at det kan skyldes at hardhet på innspillinger er et sjeldent fenomen i innspillingsteknikk og et vanlig fenomen i høyttalerkonstruksjon?
     
    Sist redigert:
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Men hvordan kommer du til konklusjonen at hard lyd er synonymt med at noe som finnes på plata er avslørt? Det virket jo å være det eneste high end høyttalere kan avsløre, men det er mye som kan gå galt på en innspilling. Du tenker ikke at det kan skyldes at hardhet på innspillinger er et sjeldent fenomen i innspillingsteknikk og et vanlig fenomen i høyttalerkonstruksjon?
    Det kan det jo være i enkelte høyttalere, men det er mye større forskjeller mellom audiofile innspillinger og dårlige enn mellom high-end høyttalere. At enkelte er på kanten til harde på avslørende høyttalere er jo logisk.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.622
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Husker ikke om denne er delt her før, men hun damen her får jeg mer og mer sansen for, veldig spesiell stemme - tilløp til gåsehud med denne på litt høyt volum her hvertfall. :)

     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Det kan det jo være i enkelte høyttalere, men det er mye større forskjeller mellom audiofile innspillinger og dårlige enn mellom high-end høyttalere. At enkelte er på kanten til harde på avslørende høyttalere er jo logisk.
    Men finnes det ikke høyttalere som låter hardt?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Men finnes det ikke høyttalere som låter hardt?
    Det gjør det nok, men hvem vil lage dem slik? At noen vil at det skal låte så nært det innspilte lyden som mulig er da vel ikke rart. Om det er å foretrekke for folk flest er en annen sak.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Det gjør det nok, men hvem vil lage dem slik? At noen vil at det skal låte så nært det innspilte lyden som mulig er da vel ikke rart. Om det er å foretrekke for folk flest er en annen sak.
    Men hvordan kan man da vite forskjellen på at en høyttaler låter hardt og at dette avsløres av bestemte innspillinger, og at det er feil i selve innspillingen?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Men hvordan kan man da vite forskjellen på at en høyttaler låter hardt og at dette avsløres av bestemte innspillinger, og at det er feil i selve innspillingen?
    Nei, det er jo å kjenne de produktene man har og bruke erfaringer. Men jeg sier ikke at det alltid er lett og at man treffer helt rett alltid. Jeg har jobbet med lyd i snart 30 år så det er vel noe med det.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Nei, det er jo å kjenne de produktene man har og bruke erfaringer. Men jeg sier ikke at det alltid er lett og at man treffer helt rett alltid. Jeg har jobbet med lyd i snart 30 år så det er vel noe med det.
    Men har du ikke noe konkret å gå etter? Med 30 års eksperterfaring må det vel være litt mer enn fingeren i været, hva er det du helt konkret kan få etter for å avgjøre om det er innspillingen eller høyttaleren som låter hardt?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg er ingen ekspert.....

    Og så stilte jeg deg ett spørsmål.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.507
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hvis du har jobbet med lyd i 30 år må du da om ikke annet begynne å nærme deg ekspertstatus.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn