Så det vil si at hvis du setter deg foran et oppsett med bind foran øynene, kan du ikke uttale deg om hva du hører( hvordan det høres ut?Er en fordel å vite hvordan ting henger sammen og hvorfor det låter som det låter ja. Ved å vite forskjellen, kan man utligne det eller til og med vippe det i motsatt retning.
Subjektive inntrykk uten å vite helheten og hvordan det henger sammen gir ikke objektive svar og ser ofte ut til å føre audiofile i en sirkel og stadig byttekarusell.
Observant og gode poenger her : )Har stor respekt for alle her inne jeg, men når noen forteller at de kan si hvordan noe låter uten å ha hørt det må jeg jo få sjekket det ut. Regner med du har hørt ml 33 siden du er så sikker på at de låter likt dine kl d forsterkere. Mener du da også at alle kl d låter likt?
Hæ? Nei det er jeg ikke sikker på. Jeg sa da virkelig at "jeg tviler sterkt" på at de låter likt???Har stor respekt for alle her inne jeg, men når noen forteller at de kan si hvordan noe låter uten å ha hørt det må jeg jo få sjekket det ut. Regner med du har hørt ml 33 siden du er så sikker på at de låter likt dine kl d forsterkere. Mener du da også at alle kl d låter likt?
Jo. Det gir det svaret på hva som fungerer best i dine ører der og da. Og overføre dette til objektive sannheter hvor man ikke ser på helheten og da spesielt høyttalerne og rommet og hvordan det innvirker på resultatet, blir derimot en forenklet konklusjon.Så det vil si at hvis du setter deg foran et oppsett med bind foran øynene, kan du ikke uttale deg om hva du hører( hvordan det høres ut?
McIntosh er ikke noe dårligere på bass enn andre og det er derfor alle høyttalere spiller best med dedikerte subwoofere...Mcintosh spiller med en helt annen varme i lydbildet, det er i samme gaten som mange rør forsterkere, men med 1,2 kw burde den kunne gjøre jobben bedre enn den gjør( alle utganger 2/4/8 er prøvd) og som du beskriver har den ikke kontroll på bassen
Det kan jeg dessverre ikke si meg enig i, de er de forsterkerene jeg har hatt innom her som helt klart er dårligst på basskontrollMcIntosh er ikke noe dårligere på bass enn andre og det er derfor alle høyttalere spiller best med dedikerte subwoofere...
Vi snakker og om ett ømtålig tema her: trafo amps vs bipolar low impedance drive .Nekt det dem som vil . En lytte test switsj test ville garantert avslørt forsjell . Noen trafo koblede amp /HT derimot makes the loadspeaker shine "i mange tilfeller selv om det ikke er optimalt til tross for alle tappingene testet ut .IMO og erfart .Og igjen , vi snakker preferanserDet kan jeg dessverre ikke si meg enig i, de er de forsterkerene jeg har hatt innom her som helt klart er dårligst på basskontroll
Det uthevete. Man lytter selvsagt, men mange har i stor grad kommet frem til at elektronikk som måler svært bra låter også best når man har kontroll på ting og når totalen er godt nok. Unntaket er enkelte innspillinger.Det er alltid kjekt å lese hva dere som har greie på, og kontroll over de tekniske ting kommer med av kunnskap om forsterkere, høyttalere osv osv. Når det er sakt, så er det kun hvordan det låter som teller for min del. Jeg vet hvordan jeg liker lyden skal være, og det betyr fint lite for meg om den oppnås med kl D A AB eller rør. Det som forundrer meg er at det er så lite aksept for det man hører kontra hva det måler. Dere kan ikke gå rundt å fornekte ting som låter bra når det ikke stemmer med data dere sitter på. Når det gjelder Dan D Agostino som jeg har nå, kommer ingen av de tingene jeg har hatt og ting jeg har testet i nærheten av å gi det som disse gir av ytelse og godlyd. Vet at dette skjærer i hjerteroten hos noen av dere, men sånn er det bare. Tror muligens Dan D er en erfaren forsterker bygger, som i slutten av sitt virke i Krell var inne i samme tankegang som noen av dere. Måler det bra så låter det bra, han har gått tilbake til der han startet hvor det musikalske betyr mer enn måle resultater
Kunne hatt de boksene på benken bare til pynt også jeg! Drit i lyden! Dessuten kledde disse D'Agostiniene, kammeret ditt mye bedre enn det andre du hadde innom. Skulle en tatt alle kjøp opp med hfs komiteen kunne man lagt ned alt hifirelatert virke her i landet. En vinner jo faen ikke uansett.Når det gjelder Dan D Agostino som jeg har nå, kommer ingen av de tingene jeg har hatt og ting jeg har testet i nærheten av å gi det som disse gir av ytelse og godlyd. Vet at dette skjærer i hjerteroten hos noen av dere, men sånn er det bare.
Jeg har tygd en del på dette. Hvem er det egentlig som mangler slik aksept? Jeg klarer ikke komme på noen i farten men så deltar jeg jo bare i et fåtall tråder... Selv har jeg hele tiden fokus på å finne korrelasjonen mellom det vi hører og det vi måler, og det har jeg holdt på med de siste 20 årene og startet tråd etter tråd om akkurat dette.Det som forundrer meg er at det er så lite aksept for det man hører kontra hva det måler.
Skulle ønske jeg bare kunne velge på øverste hylle, det hadde vært noe. Jeg er heldig som har hatt mange forskjellige forsterkere opp igjennom årene. Ut i fra dette har jeg kunnet plukke ut noen jeg liker signaturen på når jeg nå skulle ta steget å bytte ut ML 33 ( noe som satt langt inne å gjøre) visste jeg at det for min del var to klare kandidater og en ( Mcintosh ) som jeg ville sjekke ut før jeg tok en avgjørelseKunne hatt de boksene på benken bare til pynt også jeg! Drit i lyden! Dessuten kledde disse D'Agostiniene, kammeret ditt mye bedre enn det andre du hadde innom. Skulle en tatt alle kjøp opp med hfs komiteen kunne man lagt ned alt hifirelatert virke her i landet. En vinner jo faen ikke uansett.
Heldig du som kan velge på øverste hylle og bare velge det som fungerer best. Ingen vits å høre på hobbysnekkerne her inne. Og hva gjelder ekspertise. Her inne er det for det meste synsere, meg selv inkludert. Den virkelige ekspertisen har ikke tid til å sitte her og jabbe til alle døgnets tider
Jeg føler dere ikke aksepterer helt at det faktisk kan låte veldig bra uten gode målingerJeg har tygd en del på dette. Hvem er det egentlig som mangler slik aksept? Jeg klarer ikke komme på noen i farten men så deltar jeg jo bare i et fåtall tråder... Selv har jeg hele tiden fokus på å finne korrelasjonen mellom det vi hører og det vi måler, og det har jeg holdt på med de siste 20 årene og startet tråd etter tråd om akkurat dette.
Ååhh, det er nå flere her inne på begge sider av bordet som fremstår som temmelig navlebeskuende.Hvem er det egentlig som mangler slik aksept?
Men flere av dine meningsfeller fremstår som temmelig skyggelappbefengte og det er ikke alle som setter pris på deres belærende papegøyeinnsikt.Faktisk virker mange så totalt opphengt i at det bare er én fungerende type forsterkere at man temmelig raskt griper til tastaturet for å plassere folk i en riktig bås, og der får de holde seg. Det er liksom ikke tillat å anerkjenne at dette er applikasjonsavhengig.
Med 105dB/W så trenger du ikke all verden med kraft i ampen. Det står også 8 Ohm og max 121SPL. Vanskelig å finne noen datablad hva som egentlig skjer her på denne, finner noen målinger på nettet og der er det mye forskjellig..Jeg ba om råd i en annen tråd spesielt der snickers hadde flest innlegg! sa jeg ville teste en integrert klasse D på mine La Scala men dikk vel da bare svar om feilkonstruksjon på høyttalerne blablabla!
Derfor kan jeg jo prøve igjen! kan noen anbefale en klasse D med rå målinger som vil være en bra match på mine Klipsch ? helst integrert og til maks 40000.-
har testet Nad 32 og Gato dia400s og det var dårlig match.
Jeg er jo en målefaen og tror på det jeg måler, men også det jeg hører. Har bare hørt Mc hos OHC og der låter det fett, varmt og amerikansk, om det er rommet, eller har med at de bruker utgangstrafoer på transistorer der det ikke trengs vet jeg ikke, Men kan lure på det. Sannheten vet jeg ikke før jeg har hørt anlegget til MakkinTosken tenker jeg.Det kan jeg dessverre ikke si meg enig i, de er de (McIntosv)forsterkerene jeg har hatt innom her som helt klart er dårligst på basskontroll
Personlig synes jeg den nye rørforsterkeren til McIntosh oser av "må bare ha!"Jeg er jo en målefaen og tror på det jeg måler, men også det jeg hører. Har bare hørt Mc hos OHC og der låter det fett, varmt og amerikansk, om det er rommet, eller har med at de bruker utgangstrafoer på transistorer der det ikke trengs vet jeg ikke, Men kan lure på det. Sannheten vet jeg ikke før jeg har hørt anlegget til MakkinTosken tenker jeg.
Den perfekte forsterker finnes ikke og kommer heller ikke selv om Benchmark AHB2 kommer nære. Men den har jo ikke VU metere så da blir det ikke aktuelt for meg..jeg lytter nemlig med øynene åpne
Samme fordom hadde en kjent skribent, før han besøkte grotta. Tror att fett og varmt ikke er adjektiver folk har ramlende rundt i hodet etter en visitt. Surt og pistrete kanskje?Sannheten vet jeg ikke før jeg har hørt anlegget til MakkinTosken tenker jeg.
Skal ikke ha subber, de måler ned til 35-36hz her og det holder for meg, er mest opptatt sv mellombass! De høyttalerne som har gått ut her først er de som går dypest i bassenMed 105dB/W så trenger du ikke all verden med kraft i ampen. Det står også 8 Ohm og max 121SPL. Vanskelig å finne noen datablad hva som egentlig skjer her på denne, finner noen målinger på nettet og der er det mye forskjellig..
Men med 51Hz til 20KHz +/- 4dB (målinger på 3dB er mer vanlig på hifi) så vil det jo kanskje være greit å ha mer kontroll på kurven, + integrere imot sub muligens "for å få mer fot". En vera utelukker seg selv ettersom det er en effekt-forsterker og ikke en integrert, da ville jeg isåfall kjørt en pre med Dirac for å få mer ønsket target på kurven sammen med klasse D effekt-del samt få de integrert imot sub enklere. Snickers snakket om det tidligere i tråden, forsterker imot applikasjon. En perfekt forsterker vil mest sannsynlig ikke gjøre det for deg her, og skjønner godt at du ikke får fot fra alle slags forsterkere da høyttalerne gir en litt uvanlig kurve på de målingene jeg har sett.
Hva i all verden er gode målinger da?Jeg føler dere ikke aksepterer helt at det faktisk kan låte veldig bra uten gode målinger
Du har vel flere ganger ment at det er noe galt med høyttalerne hvis folk seriøst mener SET rør eller klasse A transe låter bra eller så mener du at ørene må trenes opp til og høre riktigHva i all verden er gode målinger da?
Jeg synes det virker spesielt absurd å bli inkludert i denne gruppen når jeg har startet denne tråden som av alle ting handler om variasjoner i forsterkere. Nei, jeg skal ikke gi deg rett i at "forsterkere som måler dårlig låter generelt bedre" men det har du vel ikke påstått heller. Men jeg setter pris på om jeg kan bli sitert rett om ikke annet, og det gjør du sikkert selv også.
NB: Husk at selv om @Drossel og @amason og enkelte andre hele tiden forsøker å fortelle dere hva jeg mener så er det altså ikke slik at alt de hevder jeg mener er det jeg faktisk mener.
Øret er det fineste måleinstrument. For at placere sine højttalere lytter man. Man kan ikke måle den bedste placering for højttalerne. Man kan naturligvis måle frekvensgangen om der er en pukkel eller en udfasning, og det ville evt gøre det nemmere. Men det vigtige er at lytte. Står sangeren det rigtige sted? Passer det med hendes højde fysisk? Kan man adskillige to eller sanger? Hvis Ikke, skal højttalere rykkes fra hinanden? Er koret placeret i baggrunden? Har violinen krop?Jeg føler dere ikke aksepterer helt at det faktisk kan låte veldig bra uten gode målinger
Og hvor i debatten hører jeg så hjemme?Hva som er gode og dårlige målinger har jeg ikke peiling på, så å lese målinger på ert produkt sier meg ingenting foruten frekvens kapasitet og hvor kraftig en forsterker er. Hvis en tar utgangspunkt i åpnigs innlegget ditt føler jeg det skinner godt igjennom hva du mener og hvor du hører hjemme i debatten. Det har du for så vidt også hevdet i andre tråder, det er helt greit for meg det.
Følg gjerne opp med et eksempel.Du har vel flere ganger ment at det er noe galt med høyttalerne hvis folk seriøst mener SET rør eller klasse A transe låter bra eller så mener du at ørene må trenes opp til og høre riktig
Øret er det fineste måleinstrument. For at placere sine højttalere lytter man. Man kan ikke måle den bedste placering for højttalerne. Man kan naturligvis måle frekvensgangen om der er en pukkel eller en udfasning, og det ville evt gøre det nemmere. Men det vigtige er at lytte. Står sangeren det rigtige sted? Passer det med hendes højde fysisk? Kan man adskillige to eller sanger? Hvis Ikke, skal højttalere rykkes fra hinanden? Er koret placeret i baggrunden? Har violinen krop?
Og med forstærkere, er sangeren naturlig med stemmen. Nye detaljer i stemmen og musikken? Kan det måles? Hvordan er dynamikken, som er så vigtig.
Der er dem der ikke kan høre forskel på højttalerkabler eller strømkabler, og så er der dem der kan høre forskel på dem! Men det kan ikke måles, men forskellen er reel.