Gjør det. Laget mapper. Kopierer de viktige/gode innleggene inkl screenshot inn i word og printer. Dvs ditt siste, gutmans som hadde mange av samme issuene jeg oppdaget med AL og trompetens lange.
Systematiserer det som skal leses med markeringspenn og penn og små postitlapper.
Trenger bare en onepager med de viktigste huskepunktene når jeg måler/lager/filter/target/legger i Roon. Har teflonhjerne
Vis vedlegget 876679
Kremt... Du er på god vei selv synes jeg...nevrose verktøy
Jeg håper det var ironi?Armonia Plus er intuitivt
har du prøvd det?Jeg håper det var ironi?
Jeg har jobbet mye med det. Synes det er noe av det aller vanskeligste å navigere i. Er oppsettet lagret nå? Hvorfor får jeg ikke forbindelse med alle enhetene? Man må lage mangepunkters liste for å huske hvordan man oppretter et prosjekt, kobler seg til en enhet og initierer. Manuell skriving av serienummer for å få ting til å virke. Totalt fraværende manual på ting. Representerer dette her en hardwaredings, eller er det noe virtuelt? Hva består det i såfall av? Hvorfor har jeg EQ når jeg ikke har noe EQ satt? Hvor ble det av alle presetene jeg jobbet med i går? Hvorfor slår ikke limiteren inn når VU viser at jeg er langt over limit? Hva slags karakteristikk har limiteren jeg har satt?har du prøvd det?
det jeg trenger i det er ihvertfall...stort sett......
Pass på å ikke overbelaste igangsetterstopperen.Mens vi venter så tar @Sluket og kan forklare om igangsetterstoppere!
Et sort igangsetterstopperoverbelastningsregulatorhull?Pass på å ikke overbelaste igangsetterstopperen.
Da vil overbelastings-regulatoren implodere, og muligens skape et lokalt "sort hull"
...som i værste fall kan Sluke hele Vestby, og kanskje også hele østlandsområdet.
Ser fint ut bortsett fra avsnittet om preringing. Tror ikke jeg ville hengt meg opp i annet enn jeg skrev i innlegget overArbeidsflyten er jo egentlig bare å følge oppsettet til høyre i Audiolense.
Enkelt og greit.
Vis vedlegget 876713
Lag en mappe for målinger, bruk dato på målingene tenker jeg er lurt. Samme for korreksjonene.
Måling:
Veldlig enkelt, ta vekk evt bord, puff etc og bare skyv stolen lenger bak fra lytteposisjon. Det er det jeg ville gjort i stuen her for et noenlunde resultat.
Så tar du og går så langt du vil med dette for det resultatet du vil ha. Kan huke av for 10sec. delay på måling om du selv vil rekke løpe ut og ikke være i veien, hvor mye det har å si har jeg aldeles ikke forsket på. Jeg hater forøvrig Glava og har klødd nok i mitt liv så hadde ikke tatt det inn i stolen.
I første omgang ville jeg tenkt 2dimensjonalt slik du er vandt med fra IIR/Groundsound verden.
Da filtrerer du målingene med X antall cycles og får et resultat.
Se på dette nermere om det er fornuftig oppløsning.
Altså denne:
Vis vedlegget 876716
Zoom inn på måling og se hvordan ser ut.
NB! Husk se på begge høyttalere hele veien.
Så er det Generate Correction Filter med valg av X antall Cycles.
Se da på simulert resultat og korreksjonsfilteret.
Vis vedlegget 876717
Og denne:
Vis vedlegget 876718
Zoom inn vurder resultat.
Vurder delefiltersteilhet og plasseringer.
Er ting feil, gå tilbake og prøv på nytt.
Så lagrer du korreksjonsfilen.
@H.R Kan kanskje forklare hva slags fil som skal inn i Roon, hva slags format og om det er 32bit eller 64 bit og alt det greiene der.
I Roon viste du hvor legge til filen, det står sikkert på nett hvordan Convolveren fungerer også.
I tillegg siden du nå jobber med FIR så er det noen ting i tillegg, jeg er ikke god på dette men skal prøve å forklare.
-Prering: Dette er en artifakt som kommer uansett når du gjør noe tiltak som skal korrigeres med FIR. Dette er mattematikken som bestemmer at blir slik.
Hvert punkt i targetkurven din vil ringe. Slik jeg har forstått det så er det da en fordel med flere punkter som da gir en mer avrundet target. Kan det stemme?
Bratt delefilter vil ringe mer enn et slakt delefilter om jeg fortsatt har forstått tingene.
Du kan sjekke prering på impulsresponsen, dette mener jeg står forklart i manualen.
-Basskorreksjon.
Om du velger 10 cycles f.eks ved 10hz i Correction Procedure designer.
Så la oss si du da har 10Cycles også ved 20hz.
Noe slik som dette f.eks:
Vis vedlegget 876723
Om jeg forstår greiene riktig så vil du da totalt sett ha 21 perioder i bassen. En som er peak, og 10 før , og 10 etter?
Når du da velger filterlengde med 131072 som er max oppløsning så vil filteret ha "mye energi" til å kunne korrigere alle disse 21 periodene ved 20hz.
Da vil filteret korrigere slik det skal gjøre ved max puls, men vil også korrigere så ting stopper igjen.
Altså romkorreksjon, en kjører først ut det som skal korrigert, så skal en stoppe ting igjen.
Sluket har et fint navn på dette: Igangsetterstopper
TrompetN nevner derfor at når en øker på her så må en kompensere med target, fordi en summert sett fjerner energi som normalt rommet gir.
Velger du som gut_man et filter med 16384 taps, så har en ikke lenger denne oppløsningen og energien i filteret til å gjøre dette i bassen, og ting blir mer som de opprinnelig er.
Kanskje noen kan kontrollere om jeg forklarer rett her, jeg trur det er slik det henger sammen.
I tillegg kommer steprespons og disse tingene som TrompetN nevner, jeg har knapt klart å få frem vinduet i Audiolense.
Men det er ting du kan jobbe med når tiden byr seg.
Det som er spesielt i forhold til vanlig IIR er tankesettet flyttes over til noe annet når en baler med FIR.
En har ikke som IIR at en senker en peak så er en ferdig med det, enten det var riktig gjort eller ikke.
Å få med alt i et innlegg er vanskelig..
Og folk får korrigere meg om jeg har snublet helt feil på ting her
Tror det kan være riktigJeg har nok feil på min teori om antall Cycles i det innlegget.
10hz, 10 perioder, 1000ms = 1sek.
Ikke nøye, bare poenget er noenlunde innafor.
Jeg tror det kan være greit å få frem at ringing og pre-ring ikke er det samme, og at vanlig post-ringing ikke automatisk blir en kilde til pre-ring med FIR-korreksjon. Et annet moment er at minimum fase korreksjon ikke rimeligvis skal kunne gi pre-ring. Det er når vi har en netto forsinkelse i et område knyttet til en funksjon som i seg selv ringer, og vi kompenserer for dette i tidsdomenet, at vi genererer pre-ring. Dette kan for eksempel være et delefilter eller en oppbrytning. Det er også lite sannsynlig at vi hører pre-ring ved lave frekvenser, men det er mulig noen har erfart noe helt annet her. Disse filtrene som kjører 4. ordens (?) med moderat Q ned til ganske lavt nivå før de knekker av til superbratte er nok ikke i nærheten så utsatte for pre-ring som den gamle varianten som stupte fra delingspunktet.Tror det kan være riktig
Det var dette avsnittet jeg siktet til "
Hvert punkt i targetkurven din vil ringe. Slik jeg har forstått det så er det da en fordel med flere punkter som da gir en mer avrundet target. Kan det stemme?
Bratt delefilter vil ringe mer enn et slakt delefilter om jeg fortsatt har forstått tingene."
Tror ikke man trenger fokusere så mye på dette
Jeg har spilt noen dager nå med en kompdriver i diskanten (2khz og opp), den er oppgitt til 107db/w sammen med en Topping PA3s med gain på ca 20db.Jeg kan høre svak susing når jeg legger øret helt inntil hornet men ingen støy.Her ute er det fler med erfaring med Topping dacen:
Topping DM7 8 channel dac , gain&noise
I use DM7 in a active 3 way setup with Roon and Audiolense. I have a little more noise with DM7 than with other DSPs. The horn is JBL2384 with JBL2451 with Truextent beryllium diaphragm. The amplifier to the horn is Anaview AMS0100 with 20 gain. I can see that it is possible to individual...www.diyaudio.com
Hva svarer jeg?
Oy oy oy.. vakrere tror jeg ikke det blir