Somler rundt litt den siste uken av ferien, og fikk en lytt på et kjent oppsett. Grunnet han Tor med hammeren hadde noe av utstyrer blitt lagt i dvale for en stund....
Reserveløsningen var en Groundsound som styreenhet. Etter bare en drøy time var oppsettet satt opp på nytt og godlyden på plass. Gikk usedvanlig smertefritt, men litt av grunnen er at anlegget og rommer hadde en kjent frekvensrespons fra før som virker.
Før har jo Audiolense vært basen der. Låt litt annerledes, men om det er frekvensresponsen som ikke er hundre prosent lik, eller fraværet av algoritmer skal være usagt. Lyden var helt der opp nå også.
Satt og tenkte på en tråd som nettopp har blitt stengt . Min enkle mening derom var jo at det var på et passende tidspunkt. Noe mer en titusen meter på skøyter er jo ikke spennende, og her var de vel på runde 50 vil jeg tro.
Men tankene svirret jo litt i forhold til hva som er oppskriften på god nøytral lyd.
Det menes jo sterkt i enkelte kretser at det perfekte utgangspunkt er å ha en høyttaler der har en flat anekdotisk måling. Den bør også tvinges til å spille fatt i rommt også for at en kan kalle lyden nøytral/ naturlig. Gir ingen mening for meg
Topp fem listen min på anlegg jeg synes spiller naturlig og minner om mine preferanser på live musikk(av alle slag) er anlegg der ikke har noen flat anekoisk måling å støtte seg til. En må sette samme dette i rommet det står i, og tunes så godt en kan etter et noe kanskje driftende øret. Tar ofte litt tid men er også de oppsettene som til slutt låter klart best. Systematisk er det alltid en form for tilt på de oppsettene.
Oppsett jeg har hørt med såkalt perfekt flat anekoisk måling og påsatt tvangstrøye av strammeste sorten for at forbli flat på målinger i et levende rom, blir litt som bunnslammet på rødvinsflasken - egentlig bare å tømme ut.