8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.625
    Torget vurderinger
    0
    Ja, kul er vel rette ordet, Var veldig kul den spesielle lydeffekten etter at den ene bilen ble smadret og vi gikk inn i rollen til Grace (Hayley Elizabeth Atwell)med akutt Tinnitus.
    Enig. Var mye kult å velge mellom der. Bra skytelyder. Likte Fiaten....😄

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.665
    Somler rundt litt den siste uken av ferien, og fikk en lytt på et kjent oppsett. Grunnet han Tor med hammeren hadde noe av utstyrer blitt lagt i dvale for en stund....
    Reserveløsningen var en Groundsound som styreenhet. Etter bare en drøy time var oppsettet satt opp på nytt og godlyden på plass. Gikk usedvanlig smertefritt, men litt av grunnen er at anlegget og rommer hadde en kjent frekvensrespons fra før som virker.
    Før har jo Audiolense vært basen der. Låt litt annerledes, men om det er frekvensresponsen som ikke er hundre prosent lik, eller fraværet av algoritmer skal være usagt. Lyden var helt der opp nå også.

Satt og tenkte på en tråd som nettopp har blitt stengt . Min enkle mening derom var jo at det var på et passende tidspunkt. Noe mer en titusen meter på skøyter er jo ikke spennende, og her var de vel på runde 50 vil jeg tro.

Men tankene svirret jo litt i forhold til hva som er oppskriften på god nøytral lyd.
    Det menes jo sterkt i enkelte kretser at det perfekte utgangspunkt er å ha en høyttaler der har en flat anekdotisk måling. Den bør også tvinges til å spille fatt i rommt også for at en kan kalle lyden nøytral/ naturlig. Gir ingen mening for meg

Topp fem listen min på anlegg jeg synes spiller naturlig og minner om mine preferanser på live musikk(av alle slag) er anlegg der ikke har noen flat anekoisk måling å støtte seg til. En må sette samme dette i rommet det står i, og tunes så godt en kan etter et noe kanskje driftende øret. Tar ofte litt tid men er også de oppsettene som til slutt låter klart best. Systematisk er det alltid en form for tilt på de oppsettene.

Oppsett jeg har hørt med såkalt perfekt flat anekoisk måling og påsatt tvangstrøye av strammeste sorten for at forbli flat på målinger i et levende rom, blir litt som bunnslammet på rødvinsflasken - egentlig bare å tømme ut.
    Takk for besøket, synes siste dagers tuning og tester indikerer en spennende retning :)

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.034
    Sted
    Langesund
    Takk for besøket, synes siste dagers tuning og tester indikerer en spennende retning :)
    Er jo en stund siden jeg hørte det sist og ikke var det spotyfyttify vi hørte da. Så blir vanskelig med direkte sammenligning. En matthet over mellomtonen i forhold til det husker fra før. Bassen var jo spretten og godt på plass fysisk, selv om jeg synes noe av den var vel gjentagende på flere spor.
    Ærlighet på litt avstand er jeg jo god på ;), men du har muligheten for å gi en på tygga tilbake. Da jeg kom hjem å hørte diverse etterpå i går, må jeg for første gang klappe meg selv på skulderen og bedømme min lyd et par hakk over din. Sånn har det ikke vært før.
    Til ditt forsvar er det mange ting. Først det at du kun har brukt et par timer, og bruker fire eq punkter med q på over 1 med en Groundsound gjør jo egentlig min kritiske holdning bare dum. Og så var det det med spotify da....
    Men helt klart en spennende øvelse det du har gjort nå.
    Kos deg med musikk, det er det viktigste :)

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.034
    Sted
    Langesund
    Masse musikk hele tiden og har vært innom Eva Cassidy.

Denne hadde noen nydelige spor, Hør på den ekstremt deilige bassgangen på spor 3. You Don't Know Me - Bass [Upright Bass Sample] står det?

1690921676182.png

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.034
    Sted
    Langesund
    Har montert ned noe akustikktiltak for å trekke de med sort stoff. Skulle vel ha gjort det for et halvt år siden, men ting tar tid.

I den anledning et anlegget slått av og jeg har sittet å knotet med Audiolense. Nå på hvor mange perioder det bør brukes på laveste frekvens(10Hz)
    Av en eller annen grunn havner 10-14 på samme sted og 15 og opp til 100 perioder havner også på samme sted. Da er det vel slik at 10 perioder er nest høyeste innstilling og så kommer 15 perioder som høyeste alternativ. Over dette er det tydeligvis ingen vits å gå.
    Har gått veien ned til 4 og der begynner korreksjonen å se noe rufset ut. Burde jo også tatt med 1 periode, for den så ikke bra ut.

8 SR.PNG

Næss

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    6
    Ett spørsmål, "perioder" i audiolense verdenen. Er det lengden på filteret?

Ville i så fall testet med øret og lagt meg så lavt som mulig, less is more :)

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.034
    Sted
    Langesund
    Ett spørsmål, "perioder" i audiolense verdenen. Er det lengden på filteret?
    Ja det styrer jo lengden på filteret. Det sier vel seg selv at 10 perioder ved 10 Hz tar lengre tid å korrigere for enn 4 perioder.

Bruke ørene ja....... ;)

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.631
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Begynner jo å se rent hjemmekoselig ut nå.
    Bruker du ikke dempingen på gulvet lengre?

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.034
    Sted
    Langesund
    Ligner vel mer og mer på et lydrom som er ferdig. Er av den sorten som klarer å konsentrere seg om lyden og ikke omgivelsene. Spiller helt rått nå.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.067
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Njæ, kunne spandert en malingskvett på veden og kommet deg ut av 80-tallet!

Men morsomt å lese at du begynner bli fornøyd!❤

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.034
    Sted
    Langesund
    Da var begge sider klare og helt pumpa fordi jeg skulle rekke det før vi skulle ut å spise. Rakk to sanger, og det hørtes ikke greit ut. Hva det kom av finner vi ut senere o_O

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.967
    Torget vurderinger
    23
    Det låt jævlig fordi du var sulten, følgelig helt innhul og med slakk toer så blir du da en gigantisk Helmholz som sikkert er feiltunet til det rommet nå. :cool:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.967
    Torget vurderinger
    23
    L

larsmartin

Gjest
    Uansett hvor transparent et stoff er endrer det på refleksjone. Isolasjon uten stoff er best etter min erfaring.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.034
    Sted
    Langesund
    Uansett hvor transparent et stoff er endrer det på refleksjone. Isolasjon uten stoff er best etter min erfaring.
    Dette har jeg teste ut før og det stemmer, men denne gangen tror jeg det var nylig påslått anlegg og en sliten gubbe. Tok en kjapp måling og den indikerer ingen ekstra refleksjoner som skulle tilsi refleksjoner fra sidevegger. Vi prøver med en lytt i morgen i stede.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.034
    Sted
    Langesund
    Løste problemet uten but-plugg:LOL:
    Låter meget bra, men småting har skjedd og siste målingen jeg tok, og bruker til kalibrering, ble gjort med storm og plaskregn på ruta i rommet.
    Aner at det mer å gå på, og det er jo fint

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.034
    Sted
    Langesund
    Ellers ble det prioritert overnatting i Arendal.
    Noe skjer jo i byen i disse dager.
    20230805_164308.jpg
    20230805_164127.jpg

Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.631
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Er det småbåtfestival nå igjen :=) glemte det i år når de var i Fredrikstad :=(

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.891
    Torget vurderinger
    3
    Så i stedet for floor bounce så får du bouncing floor. Veldig lurt 😊😊

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.034
    Sted
    Langesund
    Dårlig gjort å sette han på nye ider…..
    Ingen problemer med nye ideer, men må jo få ut litt mer av potensialet av det som står her først. Siste innstilling du hørte er nok byttet ut med en med mer helhet på stemmer. Litt mindre skriket på kvinnestemmer, men likevel tydeligere i mine ører. Det var innstilling nr.800

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.034
    Sted
    Langesund
    Close-Up Med Kenneth Knudsen er ikke helt min "musikk", men en god test på om bassen har sting.

Sist redigert:

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.929
    Torget vurderinger
    1
    Ingen problemer med nye ideer, men må jo få ut litt mer av potensialet av det som står her først. Siste innstilling du hørte er nok byttet ut med en med mer helhet på stemmer. Litt mindre skriket på kvinnestemmer, men likevel tydeligere i mine ører. Det var innstilling nr.800

Da er du vel på 850 før jeg rekker å ta turen igjen, husk nå å spare de beste for litt sammenlikning.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.034
    Sted
    Langesund
    Da er du vel på 850 før jeg rekker å ta turen igjen, husk nå å spare de beste for litt sammenlikning.
    Skjært ned til kun tre igjen, og blir vel litt roligere nå. Den alle før deg hørte, den du hørte sist, og den nye.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn