Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Man er vel like mye muslim og magatulling selv om man ikke ikler seg merch
    Merkelig at du ikke ser poengene fra I_L.
    Dette dreier seg om hva du som utøver av statens maktmonopol, har lov til å signalisere. Som utøver av maktmonopolet er du per definisjon nøytral, og om du mot formodning skulle utføre oppgavene med tydelig bias, vil det få etterspill. Ergo er du ikke like mye noe som helst annet enn Politi når du er på jobb.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    5.205
    Man er vel like mye muslim og magatulling selv om man ikke ikler seg merch.
    Det er da ikke relevant hva man er på fritida. I prinsippet skal politifolk legge igjen alle sine politiske og religiøse holdninger hjemme i det øyeblikket de går ut døra og drar på jobb (og at de ofte ikke gjør det er mye av grunnlaget for min kritikk av politiet generelt og NNPF spesielt). En politimann som patruljerer Grønland nattestid skal gjøre jobben sin helt upåvirket av hva han privat mener om rusmidler og narkotikapolitikk, og en politikvinne skal beskytte en godkjent koranbrenning helt uten hensyn til private religiøse oppfatninger.

    Og like viktig som at de utøver jobben nøytralt, er det at politifolk (og dommere og andre håndhevere av maktmonopolet) oppfattes som nøytrale, for ellers vil ikke folk føle at rettssikkerheten deres blir ivaretatt. Hvis samfunnets borgere ikke stoler på at politiet som håndhevere av statens voldsmonopol er nøytralt, så mister voldsmonopolet sin legitimitet. En rusbruker må stole på at politiet ivaretar hans rettigheter selv om han er stein eller på trip, og koranbrennere må stole på at politimenn og -kvinner vil beskytte dem mot motdemonstranter dersom disse tyr til vold. Og de som står tiltalt må stole på at jury og dommere gir dem en rettferdig rettssak og en rettmessig dom. Ellers mister rettsstaten sin legitimitet og sin tillit. Og det er ganske åpenbart at det å bære religiøse og/eller politiske symboler vil, for mange, undergrave denne tilliten. Og dermed undergrave den essensielle tilliten i samfunnet som alle snakker om.

    Nå kommer jeg til å høres arrogant ut, men jeg tror at de som mener at det er greit at politifolk eller andre representanter for statens maktmonopol bruker politiske og/eller religiøse symboler på jobb, rett og slett ikke har forstått implikasjonene av hva de mener. Enten har de ikke tenkt nok gjennom det eller så er de for tette i pappen til å skjønne det. Og det helt uavhengig av om de identifiserer seg som høyre, venstre, konservative, liberale, sosialister, kommunister, ytre høyre eller ytre venstre. Dette er ikke et politisk spørsmål, det er et spørsmål om hva som ikke skal være politikk.
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Det er da ikke relevant hva man er på fritida. I prinsippet skal politifolk legge igjen alle sine politiske og religiøse holdninger hjemme i det øyeblikket de går ut døra og drar på jobb (og at de ofte ikke gjør det er mye av grunnlaget for min kritikk av politiet generelt og NNPF spesielt). En politimann som patruljerer Grønland nattestid skal gjøre jobben sin helt upåvirket av hva han privat mener om rusmidler og narkotikapolitikk, og en politikvinne skal beskytte en godkjent koranbrenning helt uten hensyn til private religiøse oppfatninger.

    Og like viktig som at de utøver jobben nøytralt, er det at politifolk (og dommere og andre håndhevere av maktmonopolet) oppfattes som nøytrale, for ellers vil ikke folk føle at rettssikkerheten deres blir ivaretatt. Hvis samfunnets borgere ikke stoler på at politiet som håndhevere av statens voldsmonopol er nøytralt, så mister voldsmonopolet sin legitimitet. En rusbruker må stole på at politiet ivaretar hans rettigheter selv om han er stein eller på trip, og koranbrennere må stole på at politimenn og -kvinner vil beskytte dem mot motdemonstranter dersom disse tyr til vold. Og de som står tiltalt må stole på at jury og dommere gir dem en rettferdig rettssak og en rettmessig dom. Ellers mister rettsstaten sin legitimitet og sin tillit. Og det er ganske åpenbart at det å bære religiøse og/eller politiske symboler vil, for mange, undergrave denne tilliten. Og dermed undergrave den essensielle tilliten i samfunnet som alle snakker om.

    Nå kommer jeg til å høres arrogant ut, men jeg tror at de som mener at det er greit at politifolk eller andre representanter for statens maktmonopol bruker politiske og/eller religiøse symboler på jobb, rett og slett ikke har forstått implikasjonene av hva de mener. Enten har de ikke tenkt nok gjennom det eller så er de for tette i pappen til å skjønne det. Og det helt uavhengig av om de identifiserer seg som høyre, venstre, konservative, liberale, sosialister, kommunister, ytre høyre eller ytre venstre. Dette er ikke et politisk spørsmål, det er et spørsmål om hva som ikke skal være politikk.
    Tja, at jeg er tett i pappen er det vel bred konsensus om, men jeg tror ikke spørsmål er bare så enkelt, at man i et multikulturelt samfunn, i praksis kan rekrutere fra alle lag er også viktig for legitimiteten.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.720
    Torget vurderinger
    96
    Man er vel like mye muslim og magatulling selv om man ikke ikler seg merch
    Er man? Det er nok heller slik at de som ikke er knuget av religiøst betingede plagg har et noe mer avslappet forhold til sin religion, selv om de er troende. Dessuten unngår man eventuelle provokasjoner og misforståelser om alle politimenn og kvinner er helt nøytralt kledd. Ganske åpenbart egentlig, når man tenker over de veldig kraftige motsetningene mellom enkelte grupper.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    5.205
    Tja, at jeg er tett i pappen er det vel bred konsensus om, men jeg tror ikke spørsmål er bare så enkelt, at man i et multikulturelt samfunn, i praksis kan rekrutere fra alle lag er også viktig for legitimiteten.
    Jeg heller vel mer mot at du ikke har tenkt så godt gjennom problemstillingen. Hva gjør det med oppfattelsen av ytringsfrihet om politifolk med davidsstjerne bryter opp en palestinademonstrasjon? Hva gjør det med oppfattelsen av rettssikkerhet om jurymedlemmer med hijab dømmer i en blasfemisak? Hva skjer med tilliten til politi og stat om betjenter med MAGA-caps arresterer ulovlige innvandrere? Om politifolk bærer FrP-symboler når de patruljerer ved Blitzhuset? Går med NNPF-logo på skjorta når de hanker inn mindreårige dealere på Grønland? Flasher konføderasjonsflagg under en BLM-markering? The list goes on and on.

    Så kan man tenke videre på hva det gjør med samfunnet og den allmenne tilliten til stat og myndigheter om bilder av dette begynner å rulle på TV eller spre seg på internett. Om TV-reportasjer viser at tre politifolk med davidsstjerne har lagt en palestinademonstrant i bakken. Om alt-right-fora fylles opp med bilder av hijabkledde politikvinner som står med ryggen til, tilfeldig eller ei, akkurat i det en motdemonstrant hiver en stein eller molotovcocktail mot deltakerne i en antiislamsk demonstrasjon. Om politimannen som kvalte George Floyd hadde på seg MAGA-caps og dette ble vist på nyhetene verden over. And the list goes on and on.

    At man kan "rekruttere fra alle lag" er selvsagt ønskelig, men jeg vil hevde sterkt underordnet behovet for nøytralitet. Jeg anser det som et veldig mye større problem for rettssikkerheten at rusbrukere trakasseres av Bresil og andre politifolk med NNPF-engasjement, enn at rusbrukerne selv ikke får lov til å bli politifolk. Det er ikke sammenlignbart en gang. Hvis politiet oppfattes som politisk så er maktfordelingsprinsippet dødt.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Er man? Det er nok heller slik at de som ikke er knuget av religiøst betingede plagg har et noe mer avslappet forhold til sin religion, selv om de er troende. Dessuten unngår man eventuelle provokasjoner og misforståelser om alle politimenn og kvinner er helt nøytralt kledd. Ganske åpenbart egentlig, når man tenker over de veldig kraftige motsetningene mellom enkelte grupper.
    SIkkert konservative kristne også i politiet og domstolene som ikke har et plagg knytta til sin religion, identitet og kultur. Kan også tenkes at vi har jødiske kvinner med parykk i politiet som ingen legger merke til.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Jeg heller vel mer mot at du ikke har tenkt så godt gjennom problemstillingen. Hva gjør det med oppfattelsen av ytringsfrihet om politifolk med davidsstjerne bryter opp en palestinademonstrasjon? Hva gjør det med oppfattelsen av rettssikkerhet om jurymedlemmer med hijab dømmer i en blasfemisak? Hva skjer med tilliten til politi og stat om betjenter med MAGA-caps arresterer ulovlige innvandrere? Om politifolk bærer FrP-symboler når de patruljerer ved Blitzhuset? Går med NNPF-logo på skjorta når de hanker inn mindreårige dealere på Grønland? Flasher konføderasjonsflagg under en BLM-markering? The list goes on and on.

    Så kan man tenke videre på hva det gjør med samfunnet og den allmenne tilliten til stat og myndigheter om bilder av dette begynner å rulle på TV eller spre seg på internett. Om TV-reportasjer viser at tre politifolk med davidsstjerne har lagt en palestinademonstrant i bakken. Om alt-right-fora fylles opp med bilder av hijabkledde politikvinner som står med ryggen til, tilfeldig eller ei, akkurat i det en motdemonstrant hiver en stein eller molotovcocktail mot deltakerne i en antiislamsk demonstrasjon. Om politimannen som kvalte George Floyd hadde på seg MAGA-caps og dette ble vist på nyhetene verden over. And the list goes on and on.

    At man kan "rekruttere fra alle lag" er selvsagt ønskelig, men jeg vil likevel hevde underordnet. Jeg anser det som et veldig mye større problem for rettssikkerheten at rusbrukere trakasseres av Bresil og andre politifolk med NNPF-engasjement, enn at rusbrukerne selv ikke får lov til å bli politifolk. Det er ikke sammenliknbart en gang. Hvis politiet oppfattes som politisk så er maktfordelingsprinsippet dødt.
    Vi kan vel holde magacapser og annet tjafs unna diskusjonen. Vi kan jo begynne med UK har vi noe empiri derfra som tilsier at legitimiteten til politiet har sunket drastisk etter man begynte med hårnett på politilua? de har vel hatt det i noe slikt som 10 år, så noe data burde det kanskje være på området.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Vi kan vel holde magacapser og annet tjafs unna diskusjonen. Vi kan jo begynne med UK har vi noe empiri derfra som tilsier at legitimiteten til politiet har sunket drastisk etter man begynte med hårnett på politilua? de har vel hatt det i noe slikt som 10 år, så noe data burde det kanskje være på området.
    Diskrét tildekking av hår, kan faktisk også ses som en sikkerhetsfeature, da langt flagrende hår lett kan benyttes for å få et godt grep på politiperson. Disse "hijab'ene" kalles faktisk "Anti Grab", og som sådan har de en oppgave, foruten den det er å ønske muslimske kvinner inn i Politiet:
    1698321160372.png

    Og det finnes faktisk øyeblikk der politiet kan utføre en markering av en forsiktig politisk art. Her fra New Zealand, etter masseskyting i en moské i Christchurch:
    1698320979237.png
    Dette er selvsagt da en solidaritetserklæring, og ikke en markering av opphav eller religiøst ståsted.

    Jeg heller til at også dette er i overkant politisk, da jeg mener diskusjonen må holdes strengt prinsipiell. Jeg finner det fullstendig umulig å akseptere tillemping av uniform grunnet religion eller politisk oppfatning, mens "anti grab" har en funksjonell årsak, og kan som sådan være et akseptabelt kompromiss.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    5.205
    Vi kan vel holde magacapser og annet tjafs unna diskusjonen. Vi kan jo begynne med UK har vi noe empiri derfra som tilsier at legitimiteten til politiet har sunket drastisk etter man begynte med hårnett på politilua? de har vel hatt det i noe slikt som 10 år, så noe data burde det kanskje være på området.
    Nei, vi kan ikke holde MAGA-capser og annet tjafs unna diskusjonen, i hvert fall ikke uten å innføre diskriminering som premiss for praksisen. Om statens voldsmonopol skal være politisk og religiøst nøytralt eller ei, er et prinsipielt spørsmål og ikke et empirisk spørsmål. For hvis man åpner opp for at statens voldsmonopol ikke trenger å være nøytralt, så stopper ikke det med hijab. Da vil nye religiøse og politiske grupper, inkludert MAGA, kunne kreve nye hensyn ut fra krav om likebehandling.

    Ellers er vel ikke UK et eksempel på et land hvor tilliten i samfunnet er økende.


    Evidence suggests that levels of trust and confidence in the police in England and Wales have declined in recent years and vary by ethnicity and gender.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Se der. Hårtildekning med funksjon.

    Britene har lang tradisjon med å tillate religiøse/kulturelle hodeplagg til uniform. Foto fra 1VK via Daily Mail:
    1698321729341.png
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Nei, vi kan ikke holde MAGA-capser og annet tjafs unna diskusjonen, i hvert fall ikke uten å innføre diskriminering som premiss for praksisen. Om statens voldsmonopol skal være politisk og religiøst nøytralt eller ei, er et prinsipielt spørsmål og ikke et empirisk spørsmål. For hvis man åpner opp for at statens voldsmonopol ikke trenger å være nøytralt, så stopper ikke det med hijab. Da vil nye religiøse og politiske grupper, inkludert MAGA, kunne kreve nye hensyn ut fra krav om likebehandling.

    Ellers er vel ikke UK et eksempel på et land hvor tilliten i samfunnet er økende.


    Evidence suggests that levels of trust and confidence in the police in England and Wales have declined in recent years and vary by ethnicity and gender.
    Enig, det er nok mange grunner til manglende tillit til myndigheter i UK, men det var lite i den linken som pekte mot hodeplagg, om noe så kan jo problemet med institusjonell rasisme kanskje forbedres med rekruttering av minoriteter.
    Ellers er jeg jo selvsagt uenig at det ikke er mulig å holde maga unna debatten, argumentene dine minner litt om gamle homodebatter, tillater man homofolili så er pedofili neste type
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    5.205
    Enig, det er nok mange grunner til manglende tillit til myndigheter i UK, men det var lite i den linken som pekte mot hodeplagg, om noe så kan jo problemet med institusjonell rasisme kanskje forbedres med rekruttering av minoriteter.
    Ellers er jeg jo selvsagt uenig at det ikke er mulig å holde maga unna debatten, argumentene dine minner litt om gamle homodebatter, tillater man homofolili så er pedofili neste type.
    Tematikken går langt utenpå hodeplagg, det handler om hvorvidt politiet og rettsvesenet skal være politisk og religiøst nøytrale institusjoner eller ikke. Men du er jo åpenbart mindre interessert i å adressere argumentene mine enn du er i å karikere dem, så da får du heller bare la det modne en stund. Kanskje du med tiden kommer på bedre tanker som du gjorde i rusdebatten.:)
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Politiet og rettsvesen skal selvsagt forholde seg til lover og forskrifter, jeg ser bare ikke umiddelbart at et religionsutrykk rokker ved det prinsippet. Politisk og/eller religiøs slagside har jo alle enten man viser det eller ikke, det skal dog ikke påvirke beslutninger til dommere eller politifolk. Hvis man er veldig bekymret for slik slagside kan man jo da argumentere for at man faktisk viser hvilken slagside man har, så er det hvertfall transparent.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.522
    Antall liker
    102.857
    Torget vurderinger
    23

    'Nuff said.

    Religiøse plagg har ingen ting i politiet å gjøre. Burde være et ikke-tema. En uniform legitimerer oppgaven/status til bæreren
    uavhengig av religiøse undertoner. Norge er i utgangspunktet et rimelig sekulært samfunn, og religion er en privatsak.
    Det blir meningsløst at visse religiøse grupper skal "tilgodesees", forstås ihjel eller strykes medhårs i denne sammenheng.
    Forventning om uhildet og nøytral håndtering går jo dessuten begge veier, eller?

    Og hva med sykepleiere med hijab... operasjonspersonell i sterile omgivelser? Ortodoks jøde med sideburns dinglende ned i operasjonssåret?? Brannmenn(kvinner) i burka? Hvor skal det settes grenser dersom noe blir tillatt? Det hele er tuftet på funksjonalitet og nøytralitet.


    2023_10_26_14_46_36_Uniform_Wikipedia_Mozilla_Firefox.png
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    5.205
    ^ Jeg har ingen problemer med at sykepleiere bruker hijab (eller kors eller davidsstjerne). Det er fullstendig annen diskusjon enn om politifolk bør kunne bruke det.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.522
    Antall liker
    102.857
    Torget vurderinger
    23
    Tenkte mer på praktiske forhold i de eksemplene. Men dog.
     
    • Liker
    Reaksjoner: I_L

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.388
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    Det er ulike hensyn som brytes mot hverandre. Nøytralitet vs. inkludering og representasjon.

    I et liberalt demokrati skal staten ideelt sett ikke "dømme" mellom borgernes ulike livsprosjekter, den skal være nøytral. Men hva er egentlig nøytralitet her? Er staten nøytral når identitetsformer som f.eks. en sikh har utelukker at man kan virke i en helt sentral samfunnsposisjon som politi? Er uniformen nøytral når den er prydet av 11 kors?

    At statens maktutøvelse skal representere alle borgere uavhengig av etnisitet, religion osv. bør være et ideal. Men samfunnsborgerne i Norge anno 2023 består ikke kun av en homogen flokk med kristne liberalister...
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Det er ulike hensyn som brytes mot hverandre. Nøytralitet vs. inkludering og representasjon.

    I et liberalt demokrati skal staten ideelt sett ikke "dømme" mellom borgernes ulike livsprosjekter, den skal være nøytral. Men hva er egentlig nøytralitet her? Er staten nøytral når identitetsformer som f.eks. en sikh har utelukker at man kan virke i en helt sentral samfunnsposisjon som politi? Er uniformen nøytral når den er prydet av 11 kors?

    At statens maktutøvelse skal representere alle borgere uavhengig av etnisitet, religion osv. bør være et ideal. Men samfunnsborgerne i Norge anno 2023 består ikke kun av en homogen flokk med kristne liberalister...
    Til tross for at jeg følger I_L's innlegg fullt ut, har jeg en viss sans for disse "No Grab"-hettene. Jeg anser at disse kan fungere fint som kompromiss, samt at de kan benyttes også av andre politifolk med langt hår, enn kun de som føler seg undertrykket av en viss gud.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.522
    Antall liker
    102.857
    Torget vurderinger
    23
    Alle sikher, buddhister, nudister, whatever er selvsagt hjertelig velkommen til å arbeide i politiet gitt at de har nødvendig kompetanse... men de trenger ikke påberope seg retten til å spjåke seg ut med religiøse symbolplagg - hvor vanskelig kan det være å skjønne dette da?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Alle sikher, buddhister, nudister, whatever er selvsagt hjertelig velkommen til å arbeide i politiet gitt at de har nødvendig kompetanse... men de trenger ikke påberope seg retten til å spjåke seg ut med religiøse symbolplagg - hvor vanskelig kan det være å skjønne dette da?
    Nettopp. Men av sikkerhetshensyn burde en "No Grab" hette være en del av standardutrustning tilgjengelig for alle. Og da kunne den tjene dobbel hensikt.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.949
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    I håndgemeng med politiet så går man vel etter å ta tak i andre ting enn en hestehale.
    Med mindre det er chickfight men da antar jeg at en politidame klarer å håndtere det helt fint
    Du får sende forslag til politiet da at alle med langt hår må få tredd en sokk over hodet så ingen kan ta tak i håret dems
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    I håndgemeng med politiet så går man vel etter å ta tak i andre ting enn en hestehale.
    Med mindre det er chickfight men da antar jeg at en politidame klarer å håndtere det helt fint
    Du får sende forslag til politiet da at alle med langt hår må få tredd en sokk over hodet så ingen kan ta tak i håret dems
    Ingen aning, slossing tilhører ikke min kunnskapsbase, jeg bare registrerer at politiet i UK kaller det "No Grab".
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    5.205
    samfunnsborgerne i Norge anno 2023 består ikke kun av en homogen flokk med kristne liberalister...
    Og jo mer mangfoldig samfunnet blir, jo viktigere er det at voldsmonopolet - av alle samfunnsborgere - oppfattes som nøytralt og ikke favoriserende ovenfor noen av de stadig flere grupperingene samfunnet består av.

    Eliteserien består av spillere fra Brann, Rosenborg, Vålerenga, Lillestrøm og mange andre; den er mangfoldig, og nettopp derfor kan det ikke tillates at fotballdommere bærer supportereffekter fra noen klubber. For hvis de gjør det så kommer det til å bli bråk. Mangfold betyr også flere motsetninger og høyere konfliktpotensiale, og et enda sterkere behov for at voldsmonopolet forvaltes med omhu.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    Utrolig hvordan noen fyrer seg opp i en debatt om hva slags hodebekledning noen velger.
    Undres om det ligger litt andre motiver bak.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    5.205
    Politifolk representerer ikke ulike samfunnsgrupperinger, de representerer en institusjon som skal være nøytral og ikke favorisere noen av dem.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.358
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    - bare sånn bortsett fra at Brann knapt består av bergensere, Rosenborg har noen få trøndere... osv osv... :cool:
    Mangfold - javisst....
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    5.205
    Utrolig hvordan noen fyrer seg opp i en debatt om hva slags hodebekledning noen velger.
    Undres om det ligger litt andre motiver bak.
    Fyrer meg opp? Jeg synes jeg argumenterer saklig og logisk for mine synspunkter og føler meg ikke fyrt opp i det hele tatt. Hvilke motiver insinuerer du at jeg har?
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Politifolk representerer ikke ulike samfunnsgrupperinger, de representerer en institusjon som skal være nøytral og ikke favorisere noen av dem.
    dessverre er det slik at det er noen som tror at nøytralitet er mangfold; konsekvensen av en slik tenking er at en importerer de sosiale kategoriene med sine tilhørende konfliktlinjer inn i institusjoner som nettopp har som oppgave å tenke sin nøytralitet som hevet over det sosiale.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    5.205
    dessverre er det slik at det er noen som tror at nøytralitet er mangfold; konsekvensen av en slik tenking er at en importerer de sosiale kategoriene med sine tilhørende konfliktlinjer inn i institusjoner som nettopp har som oppgave å tenke sin nøytralitet som hevet over det sosiale.
    Herlig formulert! Jeg skulle ønske jeg kunne skrive så enkle og kompakte, men allikevel kraftfulle resonnement. Sammenliknet med den gode doktoren er jeg en novise innen både etikk og politisk filosofi, men om jeg har et vikarierende motiv, så er det å bygge meg opp et politisk grunnsyn som er moralsk konsekvent, logisk konsistent og ikke definert av noen -isme, partitilhørighet eller triviell politisk skillelinje. Jeg har kastet bort alt for mye tid på å heie på partier og banale politiske slagord. Ferdig med det, nå gjelder først moral, så logikk, så politikk.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    Politikk handler ofte om å veie forskjellige hensyn opp mot hverandre.
    Og så velge det som er mest tjenlig for samfunnet.
    Jeg mener samfunnet er mest tjent med at folk med turban eller hijab også kan tjenestegjøre i Politiet.
    Andre mener noe annet, greit det.
     

    lurvis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2015
    Innlegg
    2.769
    Antall liker
    5.289
    Sted
    Totenvika
    Torget vurderinger
    0
    Hvis ikke folk med turban, hijab, hornlue eller rastafarilue kan være med i våre politistyrker så stakkars de med østerdalscaps. De er det synd på samt alle narrer!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn