Bifalles Hassebasse, men gjør oppmerksom at ei heller jeg er noen god sjåfør før man leser videre.
Ankom Gardermoen tidlig på ettermiddagen i går (halvtre) etter en utmerket og gøyal langhelg på Hifi messe, og kom da fra sol og +18 grader.
På Oslo lufthavn???-Gardermoen var det snø på bakken, snødriv (vind), -2,5 grader og drøye 15 cm snø
Heldigvis fikk jeg lagt om til vinterdekk og fisket litt kjekt småtteri som opprettholder mulighet til å ha noenlunde kontroll over bilen (konstant firhjulstrekk).
Det tok meg en halvtimer å få av all snøen fra min gode gamle BMW X5 (den føyket fort igjen). 30 cm på panser og vindusrute.
Kjekt når man står der i joggesko uten hansker, men det var bare å få det gjort. Man har da vært ute en vinternatt før
I det jeg entret Europaveien sånn ca. kl:16 møtte jeg en uendelig kø. Etter 300 m, sto den første kassevogn lastebilen i grøfta i motgående kjørebane.
Der var var full utrykning ankommet.
Bilkøen sneglet av gårde i 40-60 km/t fra påkjøring til avkjøring. Før avkjøring mot Kjeller måtte vi snirkle oss rundt intet mindre enn 3 trailere som sto midt i de slake bakkene på sommerdekk. Tok nesten ikke noe tid det med køen bak
På vei over til Kjeller sto det 2 busser, og 3 personbiler i grøfta. Så fikk jeg snirklet meg gjennom det digre lyskrysset på Kjeller, og etter ca.5-6 km kjøring før Fetsund sto det 2 nye trailere, og 2 biler som hadde klinket sammen og blinket i bakken sammen med onkel politi
Det tok meg 1 time og 45 minutter å komme til Fetsund i snøværet. Normalt er jeg der på en drøy halvtime.
På vei over mot Mysen sto det 3 trailere parkert i busslommer, men heldigvis ingen flere biler og busser i grøfta med påfølgende lang kø i sneglefart.
Kom helt til Rakkestad, og hadde et raskt "pitstop" før det bar videre mot Rudskogen Motorsportsenter. Da så jeg en laaaaaaaaaang rød lysorm på sletta foran meg og opp bakken mot bilbanen. Det ante meg raskt hva som hadde skjedd, så det var bare å snu ved først anledning, og kjøre tilbake til Rakkestad for deretter kjøre om via Degernes. Etter nevnte tettsted var jeg heldig å havne bak en brøytebil som på 12 km ikke gjorde minste til å slippe forbi oss 4 som lå bak ham i 40-50 km/t. På nyhetene var bilbergingen i bakken opp mot Rudskogen ferdig kl:22. Realt trailvelt.
Kom omsider til til krysset med Rokkeveien, slik at jeg i stedet for å kjøre om Halden dro tvers over mot Sarpsborg.
Null trafikk og fin vei
så da var det bare å gasse på. På høyde med Isesjøen hadde en lokal buss kjørt rett ut i grøfta og satt fast i krattskogen. Det foregikk redning med en diger kranbil. Det tok meg ca.5 timer og 15 minutter å kjøre hjem (turen opp til Gardermoen 26 oktober tok 2 t og 5 min.). Totalt ble det en tur på 6 timer med et par stopp for foring av bendelormen
så det var noe mer en 2 cm snø Hasse, kontinuerlig snøfokk, rimelig glatte veier her og der, og helvetes mye tullinger ute som satt eget og andres liv i fare.
Det er meg helt ubegripelig at så mange mennesker på død og liv må ut i trafikken på slitte sommerdekk i et slikt vær