Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.849
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    For mange år siden kjøpte fattern en gammel bil han hadde romantiske minner om. Han kjørte fra Nøtterøy til Oslo for å vise den til moren sin…
    Bilen ble solgt før han tok toget hjem.
    Håper det går bedre for deg!
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.628
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Land- Rover'n ser da fin ut den. Old School, og da er det både enkelt, solid og enklere og holde i stand selv. Bedre disse gamle enn de nye Land-Roverne de lager idag. Noe alle bil interesserte veit :)
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.865
    Antall liker
    21.873
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg får minner om feltvogntrening på rekruttskolen på Jørstadmoen i hodet, @Fosse. - Pass tomlene! sa instruktøren.
    Nå var riktignok vognene der av den komfortable LWB-sorten, men du verden som man måtte ratte for å få dem til å gå rett fram når hastigheten strøk 40.
    Veldig kul bil, men hvor blir det av bildene av Umami Blue?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.760
    Antall liker
    1.984
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Herlig bil, gratulerer.
    Når det kommer til bytte av stempelringer på e typen er det bare å hoppe i det.
    Hvis du har bukk er simpelt å ta ut motoren, må du bruke kran blir det straks litt verre da du må vinkle motor og girkasse veldig for å det ut. Med mindre du skrur av panser, dempere, radiator og ramma i front (picture frame)
    Anbefaler å ta den ut nedover, så slipper du masse skruing og justering av panser etterpå, det er pain å få det helt bein og med riktige åpninger alle veier.
    nb husk at bilen blir veldig baktung når du slipper ned motor og girkassa
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.598
    Antall liker
    11.174
    Det er godt og vite at noen i gata tar ansvar og sørger for og ha et prakteksemplar av en redningsbil når snøen og isen kommer. Når isen ligger og speiler omgivelsene, og vi elektrifiserte idioter kaver hjelpesløst rundt uten mål og mening, er det bare og ringe "Fosse Falken" og hans engelske vidunderbil. Da kan du bringe oss i sikkerhet og smile overbærende . . . :cool:
    Gratulerer så mye med en vidunderlig sjarmerende bil!

    PS. Håper jeg får æren av og bli tauet opp en gang.
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.663
    Antall liker
    4.325
    Sted
    Bartistan
    Jeg får minner om feltvogntrening på rekruttskolen på Jørstadmoen i hodet, @Fosse. - Pass tomlene! sa instruktøren.
    Nå var riktignok vognene der av den komfortable LWB-sorten, men du verden som man måtte ratte for å få dem til å gå rett fram når hastigheten strøk 40.
    😂 😂 😂
    Samme her. Kjørte opp E6 til Telefonkiosk (altså Ringebu for ikkelokalkjente) og tebarsatt i over 60 og har enda snev av gangsperre etter all rettframrattinga :LOL:
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.098
    Antall liker
    20.418
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    De lager ikke biler som dengangen lengere.
    En liten anekdote om nykjøpet til Fosse........
    Da jeg var i mitt 20´erne, hadde jeg i ett par år jobb, hvor jeg sammen med shopeier fixet og solgte
    brukte biler. Vi hadde solgt en dritgammel Land Rover til en, som makkeren kjennte. PickUp, som han
    brukte som sprøytebil mot ugress.
    Det var vinter og han fikk ikke startet. Han hadde forsøkt seg med en halv spraycan med "Dieselstart",
    og da hadde det blitt en kjempe eksplosjon, og da var den død.
    DA vi fikk tatt motoren fra hverandre, var det ett syn for guder. Denne 4-sylindrede dieseltraktor hadde
    sprengt kjeden til knastaksel, av de 8 stødstengene/ventilløftestenger var de 5 totalt bøyde. Vi tok
    av toppen i spenning, og da kom sjokket...... Ingen feil på stempler... ikke den minnste ripen, og ingen skade
    på noen ventiler. 5 nye stødstenger og en ny knastkjede (ja.. det var ingen feil på tannhjulene heller), på
    med toppen, ny tynnere vinter-motorolje, og svinet kjørte videre som ingenting var hennt.
    Det får du ikke i dag, uansett hva du kjøper.
    Bra valg @Fosse . Stort grattis herfra med ett nesten uopsliteligt produkt (y) (y) (y)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.951
    Torget vurderinger
    24
    Takk for gratulasjoner og entusiasme. Jeg koser meg som en guttunge 😂

    Dro tidlig fra Arendal i går. Tenkte at første turen på motorvei, drøye 26 mil, kunne være greit å gjøre med ikke alt for mye trafikk på veien.

    Bilen vokste på meg på turen. Man må lære å kjøre en bil, om den har karakter. Bilen trives helt klart bedre i 60-70 enn i 80+. Men det gikk fint. Var faktisk så bra å kjøre at jeg måtte ha meg en kjøretur på ettermiddagen i går også, og i dag. Med fattern foran, min samboer og mor bak.

    Alt funker som det skal med unntak av drivstoffmåleren (som jeg visste måtte repareres da jeg kjøpte. Enkelt å reparere). Og så måtte jeg låne litt WD-40 av Nlykke for å smøre opp ene låsen, og da gikk den også fint etter litt bruk. Bilen bruker ikke noe olje så vidt jeg kan se (og nei, den er ikke tom 😘).

    88655DCA-D2A1-4E84-8734-0B05F07E5DCB.jpeg

    Snart i Drammen.

    0C97F02F-D633-403B-9EC2-A379144F3398.jpeg

    Fikk med en del reservedeler.Og enda mer …

    013B0B0C-B646-49B4-9995-DD7A1C72795D.jpeg


    Første eier i Italia, som far til han jeg har kjøpt den av, kjøpe den av, var Ferrari-entusiast. Det er perm og papirer på alt. Ekstradeler, bøker, blader og historikk. Herlig.

    00D29659-4F09-471C-A68B-281195CB8ECE.jpeg

    Samboer og min mor. Damene koser seg.

    Veldig godt fornøyd!
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.098
    Antall liker
    20.418
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Kan se, att dere har fått det akkurat som i Danmark...... 2 cm snø, og plusselig slutter 99% av
    befolkning med å kunne kjøre bil.
    "Avpasse hastighet etter forhold"....... Står det overhovedet i "boken" lengere??🤣🤣🤣
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.628
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Kan se, att dere har fått det akkurat som i Danmark...... 2 cm snø, og plusselig slutter 99% av
    befolkning med å kunne kjøre bil.
    "Avpasse hastighet etter forhold"....... Står det overhovedet i "boken" lengere??🤣🤣🤣
    Det gjelder bare i Oslo distriktet :) Nordledingene har en tendens til å mobbe søringene med det samme snøen kommer. En journalist i Nordlys måtte tas av lufta, da det gikk for langt. Er et klipp på Youtube!
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.577
    Antall liker
    35.547
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Kan se, att dere har fått det akkurat som i Danmark...... 2 cm snø, og plusselig slutter 99% av
    befolkning med å kunne kjøre bil.
    "Avpasse hastighet etter forhold"....... Står det overhovedet i "boken" lengere??🤣🤣🤣
    2 cm snø!! Det var da voldsomt, kan så på ski over alt da..
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.098
    Antall liker
    20.418
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Det gjelder bare i Oslo distriktet :) Nordledingene har en tendens til å mobbe søringene med det samme snøen kommer. En journalist i Nordlys måtte tas av lufta, da det gikk for langt. Er et klipp på Youtube!
    😂😂😂😂

    Jo da..... sikker moro det, men tenkte mere i generelle termer.
    For 30 år siden, om du stod i Århus og hoppet på bussen til en av yderdistriktene, kom du frem.
    Jo.... det tok lite tid, men du kom frem.
    I dag..... med bedre veier, bedre busser og bedre dekk, sier høyttalerne i bussen så snart det har faldet
    1 cm snø: "Busserne kjører ikke utenfor centrum". 🤣 🤣
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.176
    Antall liker
    6.879
    Torget vurderinger
    4
    Det gjelder bare i Oslo distriktet :) Nordledingene har en tendens til å mobbe søringene med det samme snøen kommer. En journalist i Nordlys måtte tas av lufta, da det gikk for langt. Er et klipp på Youtube!
    Dersom en nordlending kjører av veien rekker han jo å ringe en kompis med snøscooter som drar han på veien igjen i god tid før neste bil kommer.
    Bortsett fra noen kvartaler i Tromsø klarer man jo knapt å samle mange nok biler til å lage kø.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.628
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Som de fleste av oss veit, er at snøen kan komme uforberett. Ikke alltid vinter hjulene er lagt på. Det kan være bært dagen før, og neste morgen så er det kvitt :) Hær hjemme er det nå -5 og helt klart og ikke snø! Ikke noe mere værprat i Fossetråden nå!
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.707
    Antall liker
    7.954
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Dersom en nordlending kjører av veien rekker han jo å ringe en kompis med snøscooter som drar han på veien igjen i god tid før neste bil kommer.
    Bortsett fra noen kvartaler i Tromsø klarer man jo knapt å samle mange nok biler til å lage kø.
    Noko eg alltid har lurt på; kvifor har de desse køane?
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.428
    Antall liker
    13.014
    Kan se, att dere har fått det akkurat som i Danmark...... 2 cm snø, og plusselig slutter 99% av
    befolkning med å kunne kjøre bil.
    "Avpasse hastighet etter forhold"....... Står det overhovedet i "boken" lengere??🤣🤣🤣
    Bifalles Hassebasse, men gjør oppmerksom at ei heller jeg er noen god sjåfør før man leser videre.
    Ankom Gardermoen tidlig på ettermiddagen i går (halvtre) etter en utmerket og gøyal langhelg på Hifi messe.
    Kom da fra sol og +18 grader i Warszawa.
    På Oslo lufthavn???-Gardermoen var det snø på bakken, snødriv (vind), -2,5 grader og drøye 15 cm snø 😟
    Heldigvis fikk jeg lagt om til vinterdekk og fikset litt kjekt småtteri som opprettholder mulighet til å ha noenlunde kontroll over bilen (konstant firhjulstrekk).
    Det tok meg en halvtimer å få av all snøen fra min gode gamle BMW X5 (den føyket fort igjen). 30 cm på panser og vindusrute.
    Kjekt når man står der i joggesko uten hansker, men det var bare å få det gjort. Man har da vært ute en vinternatt før 🙃
    I det jeg entret Europaveien sånn ca. kl:16 møtte jeg en uendelig kø. Etter 300 m, sto den første kassevogn lastebilen i grøfta i motgående kjørebane.
    Der var var full utrykning ankommet.
    Bilkøen sneglet av gårde i 40-60 km/t fra påkjøring til avkjøring. Før avkjøring mot Kjeller måtte vi snirkle oss rundt intet mindre enn 3 trailere som sto midt i de slake bakkene på sommerdekk. Tok nesten ikke noe tid det med køen bak 🤪 På vei over til Kjeller sto det 2 busser, og 3 personbiler i grøfta. Så fikk jeg snirklet meg gjennom det digre lyskrysset på Kjeller, og etter ca.5-6 km kjøring før Fetsund sto det 2 nye trailere, og 2 biler som hadde klinket sammen og blinket i bakken sammen med onkel politi :cautious:
    Det tok meg 1 time og 45 minutter å komme til Fetsund i snøværet. Normalt er jeg der på en drøy halvtime.
    På vei over mot Mysen sto det 3 trailere parkert i busslommer, men heldigvis ingen flere biler og busser i grøfta med påfølgende lang kø i sneglefart.
    Kom helt til Rakkestad, og hadde et raskt "pitstop" før det bar videre mot Rudskogen Motorsportsenter. Da så jeg en laaaaaaaaaang rød lysorm på sletta foran meg og opp bakken mot bilbanen. Det ante meg raskt hva som hadde skjedd, så det var bare å snu ved først anledning, og kjøre tilbake til Rakkestad for deretter kjøre om via Degernes. Etter nevnte tettsted var jeg så heldig å havne bak en brøytebil som i løpet av 12 km ikke gjorde mine til å slippe forbi oss 4 som lå bak ham i 40-50 km/t :rolleyes:På nyhetene var bilbergingen i bakken opp mot Rudskogen ferdig kl:22. Realt trailer velt.
    Kom omsider til krysset hvor Rokkeveien går mot Særp, slik at jeg i stedet for å kjøre om Halden dro tvers over mot nevnte by.
    Null trafikk og fin vei 😎 så da var det bare å gasse på. På høyde med Isesjøen hadde en lokal buss kjørt rett ut i grøfta og satt fast i krattskogen. Det foregikk redning med en diger kranbil. Vente, vente, vente....Det tok meg ca.5 timer og 15 minutter å kjøre hjem (turen opp til Gardermoen 26 oktober tok 2 t og 5 min.). Totalt ble det en tur på 6 timer med et par stopp for foring av bendelormen ;) så det var noe mer en 2 cm snø Hasse, kontinuerlig snøfokk, rimelig glatte veier her og der, og helvetes mye tullinger ute som satt eget og andres liv i fare.

    Det er meg helt ubegripelig at så mange mennesker på død og liv må ut i trafikken på slitte sommerdekk i et slikt vær :oops::mad:
     
    Sist redigert:

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    3.719
    Torget vurderinger
    6
    Bifalles Hassebasse, men gjør oppmerksom at ei heller jeg er noen god sjåfør før man leser videre.
    Ankom Gardermoen tidlig på ettermiddagen i går (halvtre) etter en utmerket og gøyal langhelg på Hifi messe, og kom da fra sol og +18 grader.
    På Oslo lufthavn???-Gardermoen var det snø på bakken, snødriv (vind), -2,5 grader og drøye 15 cm snø 😟
    Heldigvis fikk jeg lagt om til vinterdekk og fisket litt kjekt småtteri som opprettholder mulighet til å ha noenlunde kontroll over bilen (konstant firhjulstrekk).
    Det tok meg en halvtimer å få av all snøen fra min gode gamle BMW X5 (den føyket fort igjen). 30 cm på panser og vindusrute.
    Kjekt når man står der i joggesko uten hansker, men det var bare å få det gjort. Man har da vært ute en vinternatt før 🙃
    I det jeg entret Europaveien sånn ca. kl:16 møtte jeg en uendelig kø. Etter 300 m, sto den første kassevogn lastebilen i grøfta i motgående kjørebane.
    Der var var full utrykning ankommet.
    Bilkøen sneglet av gårde i 40-60 km/t fra påkjøring til avkjøring. Før avkjøring mot Kjeller måtte vi snirkle oss rundt intet mindre enn 3 trailere som sto midt i de slake bakkene på sommerdekk. Tok nesten ikke noe tid det med køen bak 🤪 På vei over til Kjeller sto det 2 busser, og 3 personbiler i grøfta. Så fikk jeg snirklet meg gjennom det digre lyskrysset på Kjeller, og etter ca.5-6 km kjøring før Fetsund sto det 2 nye trailere, og 2 biler som hadde klinket sammen og blinket i bakken sammen med onkel politi :cautious:
    Det tok meg 1 time og 45 minutter å komme til Fetsund i snøværet. Normalt er jeg der på en drøy halvtime.
    På vei over mot Mysen sto det 3 trailere parkert i busslommer, men heldigvis ingen flere biler og busser i grøfta med påfølgende lang kø i sneglefart.
    Kom helt til Rakkestad, og hadde et raskt "pitstop" før det bar videre mot Rudskogen Motorsportsenter. Da så jeg en laaaaaaaaaang rød lysorm på sletta foran meg og opp bakken mot bilbanen. Det ante meg raskt hva som hadde skjedd, så det var bare å snu ved først anledning, og kjøre tilbake til Rakkestad for deretter kjøre om via Degernes. Etter nevnte tettsted var jeg heldig å havne bak en brøytebil som på 12 km ikke gjorde minste til å slippe forbi oss 4 som lå bak ham i 40-50 km/t. På nyhetene var bilbergingen i bakken opp mot Rudskogen ferdig kl:22. Realt trailvelt.
    Kom omsider til til krysset med Rokkeveien, slik at jeg i stedet for å kjøre om Halden dro tvers over mot Sarpsborg.
    Null trafikk og fin vei 😎 så da var det bare å gasse på. På høyde med Isesjøen hadde en lokal buss kjørt rett ut i grøfta og satt fast i krattskogen. Det foregikk redning med en diger kranbil. Det tok meg ca.5 timer og 15 minutter å kjøre hjem (turen opp til Gardermoen 26 oktober tok 2 t og 5 min.). Totalt ble det en tur på 6 timer med et par stopp for foring av bendelormen ;) så det var noe mer en 2 cm snø Hasse, kontinuerlig snøfokk, rimelig glatte veier her og der, og helvetes mye tullinger ute som satt eget og andres liv i fare.

    Det er meg helt ubegripelig at så mange mennesker på død og liv må ut i trafikken på slitte sommerdekk i et slikt vær :oops::mad:
    Som en god venn av meg alltid sier. Du kan IKKE undervurdere enkelte mennesker nok!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.951
    Torget vurderinger
    24
    Fosse har derimot ikke stått fast et sekund i trafikken. Null kø til Asker og tilbake i dag. Veien var fri for hfs-ere.

    AA346E2D-BB2A-45C5-8931-38F444616C6E.jpeg


    Har i dag fått svar vedrørende vdh også. Den kan de ta imot hos Stereofil. Topp.

    Stusser litt på dette med tilsynelatende høy antiskating. Jeg kjører konsekvent så lite som mulig (synes oftest at det spiller mer åpent og frigjort når AS er minimal. Nåvel, Shilabe og vdh er kjøpt brukt, jeg skylder på tidligere eiere 🥸. Og EMT virker å ha noe mer tid igjen (kan i hvert fall kjøre ut vinteren tenker jeg).

    Hana Umami Blue kommer, jeg vil bare helst ha løst kabalen med armbord før jeg går i gang. Men vi kommer dit snarlig.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.362
    Antall liker
    8.461
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Dette med anti skating handler vell om kreftene som drar den mot senter.
    Hvis det er feil blir den jo mer slitt på den ene eller andre siden.
    Opplys meg om hva annet det kan være.
    Jeg har bruker en blank plate til å se om dette er riktig.
    FR64 armene er jo smart laget, da kreftene avtar mot midten av plata.
    Samme hvor på den blanke plata står den i ro.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.157
    Antall liker
    987
    Torget vurderinger
    2
    Hadde min gamle Clearaudio hos Analog lab til vurdering. Fikk samme dom på min. Slitasje som indikerer litt mye antiskating . Kan det være noen faktor som gjør at de blir slitt på den måten uten at det faktisk er for mye. Pickupen min hadde mange tusen timer, så noe må bli slitt først. Jan er en forsiktig og etterrettelig man , så han ville ikke gi noen forklaring utover faktum.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.951
    Torget vurderinger
    24
    Interessant. To av mine er som sagt kjøpt brukt, så der er historikken ukjent. Men siden jeg lydmessig (sporing holdt utenfor) alltid foretrekker litt mindre heller enn litt mye så stusset jeg på indikasjonen. EMT997 er litt grov i antiskatingjusteringen og har nok fulgt standardinnstillingen ifht anbefaling ifht stiftetrykk (dette også basert på lytting)
    Det er klart jeg måler steinost, det jeg påpeker er at om og når jeg er usikker på hva som er «korrekt» så velger jeg typisk «lite» heller enn «mer».
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    7.000
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Er det Colibrien du kjøpte av meg du har fortsatt Fosse?
    Isåfall hadde den ny nål og kom nærmest direkte fra Vdh himself da du kjøpte den. (Klarte ikke vente og kjøpte ny vdh-ventepølse når den var på tipping)

    Interessant dette, kjører også med lavere antiskate enn annbefalt konsekvent. Jeg har iallefall klart og innbille meg selv om at jeg syns det låter mindre presset slik. Hadde vært interessant og se om de samme »skavankene» ble funnet på mine pickuper.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.362
    Antall liker
    8.461
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Interessant. To av mine er som sagt kjøpt brukt, så der er historikken ukjent. Men siden jeg lydmessig (sporing holdt utenfor) alltid foretrekker litt mindre heller enn litt mye så stusset jeg på indikasjonen. EMT997 er litt grov i antiskatingjusteringen og har nok fulgt standardinnstillingen ifht anbefaling ifht stiftetrykk (dette også basert på lytting)
    Det er klart jeg måler steinost, det jeg påpeker er at om og når jeg er usikker på hva som er «korrekt» så velger jeg typisk «lite» heller enn «mer».
    Mener du da att den heller skal trekke vekk fra senter fremfor å stå i ro?
    Jeg spør fordi jeg mener den bør stå i ro, lageret skal jo være så ømfintlig att den skal trekke selv inn mot senter med kraften fra rillene.
    Att det blir minst påkjenning/slitasje på nålen.
    Synes det er fint å få belyst slike ting, er jo det vi blir klokere av:=)
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    3.091
    Jeg fikk min Cardas Heart (modifisert Benz Ruby 3) sjekket hos Analogsenteret etter ca. 950 timer spilt (av meg) på VPI, som ikke har justering av antiskating. Ingen tegn til skjev slitasje. 🤔
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.951
    Torget vurderinger
    24
    Mener du da att den heller skal trekke vekk fra senter fremfor å stå i ro?
    Jeg spør fordi jeg mener den bør stå i ro, lageret skal jo være så ømfintlig att den skal trekke selv inn mot senter med kraften fra rillene.
    Att det blir minst påkjenning/slitasje på nålen.
    Synes det er fint å få belyst slike ting, er jo det vi blir klokere av:=)
    Litt usikker på om jeg forstår deg korrekt.

    Det jeg mener er at jeg forsøker å finne ut hvor det a) låter best og b) sporer best. I tillegg måler jeg meg frem slik du gjør. Dersom vi da ser hva jeg gjennomsnittlig ender opp med så er det typisk langt lavere tall enn for stiftetrykket. Jeg vet at det ikke er gitt at antiskatingen skal samsvare med stiftetrykket, så det er ikke poenget, snarere at jeg er forundret over at jeg når jeg etter måling er i tvil om hva som er korrekt, så runder jeg typisk av nedover, likevel er tilbakemeldingen «litt mye».

    Takk for innspill Vermin. Det er din gamle ja.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.098
    Antall liker
    20.418
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo bare en måte. Testplate.
    T.eks. Ortofons arm og picuptest. Den gamle går fra 30 til 80µ med 10µ spring.
    Den nye fra (visst nokk) 50µ til 100µ med 10µ spring.
    Start med lavest, og når den et punkt hvor forvrening begynner..... Begynner det samtidigt i begge
    kanaler, da er allt på stell. Om det begynner i en kanal først, stilles AS så det begynner i begge kanaler
    samtidigt. Da er det tatt høyde for armens geometri samt skatingkraft som resultat av modulasjon i rillen.
    Allltttt annet er og bli´r........... gjetteverk.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn