Ser det vises til klimamisjonærer med ekstravagant forbruk -- og det er sikkert en trøst for vedkommende å flåse, men veldig unyttig.
For min egen del, siden jeg sikkert regnes som klimamisjonær, kan jeg berolige med at mine klimautslipp er meget beskjedne, mens arbeidet på gården med fangst av karbon er markant. Siden inntekten er meget lav er også forbrukspotensialet ditto. Solcellepaneler, egen brønn, tilgang på egen ved fra den karbonfangende og omfattende skogen og godt isolerte hus er en bonus.
For ordens skyld: se på min klimamisjonering som et godt råd. Viser til noe jeg ofte har skrevet på HFS, eksempel fra 2019.
Her inne har jeg gjentatte ganger skrevet at vi har som mål å forbrenne hvert molekyl hydrokarboner vi kommer over.
Det er nettopp hva verden har som mål. Og hva som kommer til å skje. Og en CO2-andel opp mot 800ppm og over er slett ikke usannsynlig. Så hvordan bør du, misjonær eller ei, forholde deg til det?
Da jeg var aktiv i MDG, som medlem i Hilde Opokus strategiråd, spilte jeg inn at partiet burde satse på beredskap, innen matforsyning, sivilforsvar, heimevern, reparasjonsverksteder og infrastruktursikring, m.m. Dette er så lenge siden som 2013 (øyet blir vått). Jeg viste til garanterte, kommende konsekvenser av klimaendringene, og nødvendigheten av å i god tid forberede seg på disse. I tillegg mente jeg det ville være betydelig tverrpolitisk gevinst i fokus på beredskap.
Ting tar tid. Jeg forlot partiet i 2017, da det kjørte tungt på sludderidéen Hyperloop, men beredskapstanken hadde satt seg. Den ble dessverre ikke et fokuspunkt som sentral i partiets kommunikasjon. Jeg klipper inn partiets nåværende holdning til beredskap, som faktisk er bra (selv om de har tatt ut referanse til Heimevernet og viser til etater/sivilforsvaret. (Sukk). Ellers faktisk bra ...
Og det som til slutt vil skje er selvsagt at alle politiske partier vil flytte beredskap høyt opp på agendaen. Kongen ga jo et fint signal om det i sin tale nylig.
I noen sammenhenger har jeg foreslått at et ev. nytt politisk parti i Norge burde kalle seg Beredskapspartiet, men sjansen til å være tidlig ute med det som bærebjelke (og styre velgeroppslutning til seg) er over. Nå blir dette tverrpolitisk kritisk nødvendig.
MDG om beredskap, punkt 69 i programmet.
Alle samfunn blir, før eller senere, rammet av store, skadelige hendelser som endevender hverdagslivet. Hvor mye skade slike hendelser gjør, avhenger av hvor god beredskap
vi har bygget opp. Både 22. juli og koronapandemien synliggjorde behovet for bedre beredskap. Verden er nå i rask endring, og nye kriser kan ramme fort og bredt. Det er avgjørende med godt samarbeid mellom kritiske sektorer og etater, bedre forsynings- sikkerhet og lagring av medisiner, mat og viktig utstyr, robust infrastruktur og en styrket beredskapskultur i samfunnet.
Samfunnets sårbarhet øker på flere områder. Sikkerhet, velferd og utvikling trues av eska- lerende klimaendringer, naturødeleggelse og pandemier. Terror kan ramme Norge igjen.
Geopolitisk uro kan skape nye utfordringer. Økt digitalisering skjerper kravene til datasik- kerhet. Noen trusler kan gjøre så stor skade at siviliserte samfunn vanskelig kan gjenreises, for eksempel asteroidenedslag eller atomvinter som følge av atomkrig. Den teknologiske utviklingen har også gitt opphav til eksistensielle trusler, som masseødeleggelsesvåpen og transformative teknologier som kan slå feil ut.
De Grønne vil styrke norsk beredskap mot alle slags trusler, forhindre masseutryddelser og gjøre Norge til en pådriver for forskning, kompetanse og internasjonalt samarbeid som reduserer risikoen for nye kriser. Vi vil fasilitere god kontakt mellom forskningsmiljøer innen framtids- og risikoanalyse, politisk ledelse, beredskapsetater, forsvar, etterretning og frivillige aktører.
De Grønne vil:
- Nedsette en beredskapskommisjon som skal evaluere Norges totalberedskap og foreslå tiltak for bedre forebygging og håndtering av kriser, inkludert optimal organisering av aktører og kritisk utstyr.
- Forbedre samarbeidet mellom nødetatene, Forsvaret, Sivilforsvaret og sentrale frivillige aktører ved større ulykker, katastrofer og mulige terrorangrep, blant annet gjennom flere sektorovergripende øvelser.
- Sikre forsvarlig finansiering av alle nød- og beredskapsetater og forvaltningsorga- ner med beredskapsansvar og sette av midler til beredskapsøvelser i kommuner.
- Styrke Sivilforsvarets evne til å respondere i kriser og unntakssituasjoner i Norge.
- Styrke kompetanse, forebygging og beredskap for håndtering av skred, flom og
andre naturfarer. (Likelydende punkt i kap. 9.)
- Styrke myndighetenes kapasitet for helseberedskap, blant annet ved å utvide be- redskapsfunksjonen hos Folkehelseinstituttet og Helsedirektoratets koordinerende rolle.
- Bygge opp Norges kapasitet til å produsere medisiner, medisinsk utstyr og vaksi- ner til sin egen befolkning. (Likelydende punkt i kap. 47.)
- Bygge opp kriselagre for kritisk viktig medisinsk utstyr som trengs ved pandemier og store ulykker. (Likelydende punkt i kap. 47.)
- Sørge for beredskapslagring av matkorn for minst ett års forbruk, og etablere be- redskapslagre for andre matvarer og samfunnskritisk materiell som kan bli mangel- vare når det oppstår kriser. (Likelydende punkt i kap. 9.)
- Sikre god fleksibilitet og reservekapasitet i sykehusene som gir mulighet for å utvi- de sengetallet ved katastrofer og pandemier. (Likelydende punkt i kap. 47.)
- Sikre at primærnæringer som rammes av endrede klima- og naturforhold kan få krisehjelp gjennom Statens naturskadeordning.
12. Styrke nærberedskapen i kommunene, blant annet ved å vurdere økt stillingspro- sent for deltidsbrannvesen, flere heltidsbrannvesen og utrede regional eller statlig finansiering av brannvesenet.
- Arbeide for bedre planleggings-, koordinerings- og gjennomføringsevne ved søk- og redningsoperasjoner til havs i Nordområdene.
- At frivillige ikke skal lide økonomiske tap ved å delta i redningsarbeid.
- Sikre forsvarlige økonomiske rammer til frivillige organisasjoner som deltar i bered- skapsarbeid og dekke deres kostnader for nødnett-terminaler over statsbudsjettet.
- Opprette et risikokompensasjonsfond for å gi lønnspåslag til personer som må jobbe i samfunnskritiske funksjoner og utsetter seg for ekstra risiko i krisetider.
- Øke finansieringen av blodbankene for å sikre bemanning og opplæring som sva- rer på blodberedskapsbehovet, og tilrettelegge for flere ”blodbusser” som senker terskelen for å gi blod.
- Styrke de eksisterende statlige støtteordningene for kartlegging, sikring og klima- tilpasning i kommunene.
- Bygge opp fagmiljøer og tilrettelegge for økt satsning på forskning og utvikling innen digital sikkerhet, også i det sivile domenet, og styrke Norges evne til å av- dekke og håndtere digitale angrep.
- At Norge skal være en pådriver internasjonalt for å redusere risikoen for, og styrke beredskapen mot, konsekvensene av naturkatastrofer, ekstremvær, pandemier, skadelig romvær, bruk av masseødeleggelsesvåpen og kunstig intelligens.
- Kartlegge nye transformative teknologiers mulige konsekvenser for samfunnet og utrede hvordan utvikling og bruk kan reguleres for å sikre mennesker og dyrs interesser.
- Utvide perspektivmeldingen til å inkludere kartlegging av trusler og muligheter for velferden til mennesker og dyr de neste 100 årene.
- Styrke norsk forskning på framtidsscenarioer, ekstrem risiko og reduksjon av risiko- en for bruk av masseødeleggelsesvåpen.
- Styrke og utvide det nordiske beredskapssamarbeidet, blant annet innen Haga-samarbeidet.