Derfor er praktiske og estetiske fag så viktige
I min skole på 1970- og 80-tallet, hadde vi musikkrom med trommer, gitarer, triangler og xylofon. Alle fikk blokkfløyter.
Endelig en litt fornuftig kommentarDe som tror lærere jobber åtte til fire vil nok bli skuffet når de oppdager hvordan det egentlig henger sammen.
Det er litt synd at desse innlegga i Aftenbladet er bak mur, for det er viktig at det vert diskutert kva plass estetiske fag skal/bør ha i skulen.![]()
Derfor er praktiske og estetiske fag så viktige
I min skole på 1970- og 80-tallet, hadde vi musikkrom med trommer, gitarer, triangler og xylofon. Alle fikk blokkfløyter.www.aftenbladet.no
Kikket innom denne tråden som ble starta for 16år sia.Men det er jo fremdeles typisk norsk og være norsk da...
Du har problemer med ord deling….Kikket innom denne tråden som ble starta for 16år sia.
De fleste som dengang gikk i grunnskolen er vel nå ferdige med sine klipp og lim master oppgaver.
Men typisk norsk da, at selv ikke trådstarter klarer å skrive korrekt norsk.
Det skal skrives:
.....typisk norsk Å (min fremheving, skal selvfølgelig være liten bokstav) være norsk!
Det har du heilt rett i.PS: Jeg bruker ikke Word, da jeg mener at å skyte spurv med kanoner ikke er spesielt effektivt.
Hm. Ja, hiv meg på det spørsmålet, Harry.Burde det være mer filosofi på timeplanen i norsk grunnskole, @Harry Stoteles?
Eg brukte Mellel då eg skreiv hovudfagsoppgåve (2007). Eg meiner vel at er det beste programmet for akademisk skriving eg prøvd, for dei som liker å skriva i eit Word-liknande miljø og ikkje skriv noko særleg matematikk. Veldig lenge sidan eg har brukt Mac, så eg veit ikkje om det er like bra enno.Jeg har brukt Nisus Writer Pro de siste åtte årene, ettersom jeg bare har skrevet for meg sjøl og publisering
Ja, helt klart sammen med SMS som feilmeldte absolutt alle sammenskrevne ord som er synderen her.Orddelingsfeil ble vel innført da man begynte å bruke Microsoft Word?
PS: Jeg bruker ikke Word, da jeg mener at å skyte spurv med kanoner ikke er spesielt effektivt.
PPS: Jeg er så gammel at jeg faktisk har holdt kurs i WordStar, da "alle" mente at man måtte kunne WordStar for det var jo det man skulle bruke når man fikk jobb.
ja og nei:Filformatet til Word er vel også proprietært?
Uansett - Jeg har satt Pages til å flagge ordfeil, men jeg må rette dem selv. Da lærer jeg jo faktisk rettskriving i tillegg. Det kan man jo gjøre i Word også (regner jeg med), men det gjøres vel sjelden.
Eg tykkjer det er eit godt poeng, @otare.Man velger ikke verktøy ut fra pedagogiske vurderinger, men ut fra hva produsentene pusher og hva man tror elevene vil få bruk for senere.
Takk. Hadde ikkje lese den, men gjorde det no og det gjorde godt: nett det same som eg har tenkt i 20 år. Vesentleg betre formulert ;-) Følgjefeil er at skuleverket oppdreg studentar til å forventa førelesingar som let seg formidla som PowerPoint-slides.Man kan jo lese Tuftes kritikk av PowerPoint.
Dønn enig!Det er litt synd at desse innlegga i Aftenbladet er bak mur, for det er viktig at det vert diskutert kva plass estetiske fag skal/bør ha i skulen.
![]()
Kummerlege vilkår
Korleis forsvann dei praktiske og estetiske faga meir eller mindre ut av skulen?www.aftenbladet.no
Jeg har 2 barnebarn som går på montessoriskole.Dønn enig!
Totalt gjennom mine år på ungdomsskolen hadde jeg maaaange timer med sløyd og heimkunnskap. Vi lærte å sage, borre, dreie, sy, vaske klær og lage mat.
I alle disse fagene kan barna anvende enkel matematikk og se nytten av det. Men neida. Det koster for mye, og hvis barna er dårlige i matte så er det visstnok bedre å øke antall mattetimer.
Retningen til norsk skole er motsatt av det den burde ha vært! For 40 år siden var det mye mer vanlig at barn hadde gode praktiske ferdigheter lært hjemmefra. Uten PC og mobil så ble barn nesten automatisk bedre rustet til å bli kjent med den fysiske verden. Gjennom lek der man måtte være kreativ i den fysiske verden lærte man viktige ting.
I dag, kan de ingenting praktisk. Vaske noe? Holde noe? Hva er kvalitet/holdbarhet? Og gud forby reparere noe!!??
Vi bruker mye tid på VG1 på helt grunnleggende ting som dette. Ett hederlig unntak er elever som kommer fra gårder. De starter på et helt annet nivå!
Hvis jeg fikk bestemme:
* Øk budsjettene til praktiske/estetiske fag og ansett lærere med praktisk bakgrunn i ungdomsskolen. Mestring og større skoleglede vil gi resultater i andre fag også
* Sidemål må bli et valgfag. (Så får vi se hvor lenge det overlever...)
* Doble antall timer gym.
Ja, det blir en skole med mindre timer på ræva bak pulten, men det blir en skole der elevene kan oppleve større mestring og glede.
Eg har stor tru på montessori-pedagogikken, ut frå slik eg har fått presentert Reggio Emilia (vi hadde ein pedagogikk-forskar derifrå som hospiterte på jobben min). For den del også Steiner-pedagogikken (reint bortsett frå antroposofien, som eg har lite tiltru til).Jeg har 2 barnebarn som går på montessoriskole.
Opplever at de vektlegger disse tingene i langt større grad.
Feilen befinner seg ofte mellom stolryggen og skjermen...Jeg har brukt Nisus Writer Pro de siste åtte årene, ettersom jeg bare har skrevet for meg sjøl og publisering (filosofisk doktorgrad i fire år, så forsker/underviser i fire år). Nå som jeg jobber med mer "ekte" forskning med "ekte" data, og må forholde meg til andre mennesker, har jeg installert Office-pakken.
Dette har vært et skikkelig flashback til 90-tallet. Det dukker opp helt utrolig mange software-feil og totalt uforståelige feilmeldinger. "Filen kan ikke lagres. Prøv igjen" var en jeg fikk nå nettopp. Kan den lagres, jævla excel, eller føkka du opp? Bestem deg.
Det er også dukka opp en helt ny frustrasjon: Alle menyer er maskinoversatt til norsk, de gir ingen mening, og det er helt umulig å google fordi alle treff på nettet forholder seg til den engelske begrepsbruken. Dokumentasjonen i programmene er også helt fullstendig ugjennomtrengelig. Om ikke noe annet har jeg lært hvor gode de åtte siste årene har vært.