Originalpressingene av Karajans Bruckner på DG er så dølle i lyden at de helst bør resirkuleres alle som en. Det gjelder egentlig det aller meste DG ga ut etter 1973 eller så og fram til ca 1990.
Måtte jo sjekke litt sjøl, og ikke bare ta alt for gitt
![Smilende fjes med smilende øyne :blush: 😊](https://cdn.jsdelivr.net/gh/joypixels/emoji-assets@5.0/png/64/1f60a.png)
.
Karajan fra -79, Barenboim fra -78, Jochum fra -67, alle DG, og så Klemperer fra 64 på EMI, bare sånn for å ha en referanse.
Karajan er spilt på begge anlegg, altså med Goldring Elite MC, og Clearaudio V2 MM.
Hvordan de har klart å slippe denne sist på syttitallet, hvis det nå er slik som det påstås, at TOS-utgivelsen er fantastisk, er meg en gåte. Ikke bare er produksjonen.........døll er ikke ordet jeg ville bruke, men det er innimellom plagsomt å høre på. Orkesteret virker som om de bare er på jobb, og sånt blir det ikke musikk av.
Jochum er akkurat så god som han alltid er i Bruckner, men det er som vanlig Klemperer jeg blir sittende og høre hele greia på. EMI's produksjon er også den beste mtp. frekvens-spekter. Nok bass når det kreves, og generelt mest fokus på en varm mellomtone. Som Valentino sier, så fikk ikke DG dette til å stemme på sytti- og åttitallet.
Men Klemperer altså.............
![Klappende hender :clap: 👏](https://cdn.jsdelivr.net/gh/joypixels/emoji-assets@5.0/png/64/1f44f.png)
![Klappende hender :clap: 👏](https://cdn.jsdelivr.net/gh/joypixels/emoji-assets@5.0/png/64/1f44f.png)
![Klappende hender :clap: 👏](https://cdn.jsdelivr.net/gh/joypixels/emoji-assets@5.0/png/64/1f44f.png)