Audiofili: Deutsche Grammophon The Original Source

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.280
    Antall liker
    6.580
    Det har du helt rett i, glemte 3000kr-grensen. Hva blir rimeligste/enkleste alternativ da? Ingen norske forhandlere?
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.027
    Antall liker
    24.331
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    iMusic.no skriver at det er kurertjenesten (UPS) som tar seg av momsinnkrevingen når man skal betale. Dette sagt: Har du prøvd å gå helt fram til «betal» hos Amazon.de?
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.280
    Antall liker
    6.580
    Ja, tysk MVA fjernes ikke der dessverre. Mer eller mindre samme pris på iMusic. Har ikke testet i DG-shoppen.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.027
    Antall liker
    24.331
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg led meg igjennom mesteparten av paneldiskusjonen Tracking Angle la ut, og det kan synes som at det er en offentlig hemmelighet at vi får denne som TOS:
    1724701232321.png

    Rimelig å anta at masteren er åttespors. Passende også med sort cover på sekseren.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.027
    Antall liker
    24.331
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har for mitt bare liv ikke kunnet forstå hvorfor iMusic ikke har hatt oppe 4. oktober-batchen.
    Fant den! Det kan se ut som at det er sommerferievikaren som har lagt dem inn...
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.922
    Antall liker
    2.111
    Sted
    Bergen
    Dette svir på september lønna.. men go lyd i øret er god medisin mot slikt
    Etter ymse forsøk på å bestille DG OR fra andre en kilden så gjør jeg som @Jim I Hendriksen
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.168
    Antall liker
    1.464
    Er vel ikke prisen som er det verste, men jeg skulle mene at markedet allerede er oversvømt av alt for mye Karajan.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.922
    Antall liker
    2.111
    Sted
    Bergen
    Er vel ikke prisen som er det verste, men jeg skulle mene at markedet allerede er oversvømt av alt for mye Karajan.
    Mulig, men for oss «nyankomne» er dette nært himmelen. Feks 17 plater for den prisen med så og si garantert lydkvalitet ..
    Så langt er jeg kjempefornøyd med OR serien
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.027
    Antall liker
    24.331
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Apropos for mye Karajan: Det er vel DG som har rettighetene til Steinberg og Pittsburgh i Rach symfoni nr. 2 nå. Gammel tosporsmaster, så ikke for TOS, men alligavel.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.168
    Antall liker
    1.464
    Mulig, men for oss «nyankomne» er dette nært himmelen. Feks 17 plater for den prisen med så og si garantert lydkvalitet ..
    Så langt er jeg kjempefornøyd med OR serien
    Du har helt rett tjua. Jeg innrømmer også at jeg ikke har hørt disse super utgivelsene, men er sannelig ikke sikker på at mine gamle ører ville høre forskjell. Min kommentar var mere til at alt dette kan finnes i nesten uspillte originalutgivelser på bruktsjapper til 25 kroner. I tillegg må man velge dirigenter med omhu. Hebbe har gjort utrolig mye stusselige greier på DG. (Imho)
    Steen
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.027
    Antall liker
    24.331
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Originalpressingene av Karajans Bruckner på DG er så dølle i lyden at de helst bør resirkuleres alle som en. Det gjelder egentlig det aller meste DG ga ut etter 1973 eller så og fram til ca 1990.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.922
    Antall liker
    2.111
    Sted
    Bergen
    nå kjører denne
    1724765622162.png


    Fra 1973, OR versjonen er ganske fresk og godt trykk. Ren nytelse - spesielt når regnet høljer ned så døyver denne ganske godt lyden av regn mot takvinduer ...
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.922
    Antall liker
    2.111
    Sted
    Bergen
    Samme opplevelse med DG OR Bruckner 4, Barenboim/Chicago Symphony Orchestra, 1973. Høres bra ut, på den annen side har ikke andre å sammenligne med. Men de skal jammen være gode for å holde følge. Og for å sitere Broman "..absolutt tystnad.."
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.027
    Antall liker
    24.331
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke kunnet sammenlikne de to dere nevner, men jeg har Debussy Ravel Boston Abbado i OR 1970 og TOS, og om originalutgivelsen er god er TOS i mine ører et knepp eller tre bedre. Det var den som fikk meg på TOS-kjøret.
    Bruckner 4 Barenboim er OR på en enkel-LP er den ikke?
     
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    7.033
    Antall liker
    10.443
    Det begynte å ringe i noen bjeller baki her i dag så jeg måtte sjekke og ganske riktig, jeg har Gulda/Mozart på en utgivelse fra Speakers Corner som jeg kjøpte i 2004. Så da blir det artig å få sjekket TOS mot denne, SC er alltid bra men de har nok ikke brukt samme master.


    IMG_1992.jpeg
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.027
    Antall liker
    24.331
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Speakers Corner er tyske, ikke sant?
    Rimelig å anta at de har fått låne DGs (nedmiksede fra firespors) tospors analogmaster og skåret fra den:
    Firesporstape -> 4 til 2-miks -> tosporstape -> Skjærerigg.
    DG TOS er som kjent:
    Firesporstape -> 4 til 2-miks -> Skjærerigg.
     
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    7.033
    Antall liker
    10.443
    SC er tyske ja og etter min mening noe av det bedre der ute så det blir spennende å høre selv om jeg tror også at det er slik som du skisserer her. Må høre på den en dag.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.168
    Antall liker
    1.464
    Originalpressingene av Karajans Bruckner på DG er så dølle i lyden at de helst bør resirkuleres alle som en. Det gjelder egentlig det aller meste DG ga ut etter 1973 eller så og fram til ca 1990.
    Måtte jo sjekke litt sjøl, og ikke bare ta alt for gitt😊.

    1000008122.jpg


    Karajan fra -79, Barenboim fra -78, Jochum fra -67, alle DG, og så Klemperer fra 64 på EMI, bare sånn for å ha en referanse.
    Karajan er spilt på begge anlegg, altså med Goldring Elite MC, og Clearaudio V2 MM.
    Hvordan de har klart å slippe denne sist på syttitallet, hvis det nå er slik som det påstås, at TOS-utgivelsen er fantastisk, er meg en gåte. Ikke bare er produksjonen.........døll er ikke ordet jeg ville bruke, men det er innimellom plagsomt å høre på. Orkesteret virker som om de bare er på jobb, og sånt blir det ikke musikk av.
    Jochum er akkurat så god som han alltid er i Bruckner, men det er som vanlig Klemperer jeg blir sittende og høre hele greia på. EMI's produksjon er også den beste mtp. frekvens-spekter. Nok bass når det kreves, og generelt mest fokus på en varm mellomtone. Som Valentino sier, så fikk ikke DG dette til å stemme på sytti- og åttitallet.
    Men Klemperer altså.............👏👏👏
     
    Sist redigert:

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.922
    Antall liker
    2.111
    Sted
    Bergen
    Huff, må jeg handle mer.. notert, avventer lytting på DG Bruckner boks..
     
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    7.033
    Antall liker
    10.443
    Hørte på Gulda/Mozart plata fra Speakers Corner her i dag og kan bare si at den låter veldig bra, låter TOS klart bedre enn dette er den bra altså, blir artig å få den i hus og høre.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn