Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dalemark

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    505
    Antall liker
    281
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    3
    Vedr. Jeep Avenger.

    Far min kjøpte nettopp denne uprøvd, og han er ikke kravstor når det gjelder bil men her var mye negativt. Førerplassen er trang og vanskelig å finne seg til rette i selv om han bare er 180 høy. Lavt under taket og fryktelig trang baki trekker også ned.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.723
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Den gang fruen var ung og singel og gikk på byen med venninner hadde de en regel om at jo flottere bil, desto større drittsekk. Jeg har ikke spurt om det muligens finnes en interessant historie der, men BMW er ihvertfall helt uaktuelt for henne. Hun har en helt egen kategori fordommer mot hva som befinner seg inni en slik. Men som arkitekt er hun jo opptatt av design, så husets biler bør se bra ut.
    Saab (?)
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.593
    Antall liker
    4.134
    Torget vurderinger
    4
    Ser ut til at det blir en ID7GTX stasjonsvogn på meg. God plass og god å kjøre
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.617
    Antall liker
    7.189
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hongqi er kanskje et alternativ. Skal man ha noe større blir de ID-Buzz
    Fikk låne en slik når jeg hadde min på verksted for en garantifiks på en sensor i soltaket.
    Var ikke helt fornøyd på interiøret - for mye skjermer.
    Motorisert ladeluke er ugunstig på vinterstid.
    Veldig høyt forbruk med 15 kuldegrader ute.

    Fantastisk komfortable nakkestøtter på den.

    Johan-Kr
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.422
    Antall liker
    39.473
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Eldstedatter med mann og hund er godt fornøyd med sin Buzz. De rigget den med madrasser baki og levde som digitale nomader i sommer. Kjørte til Barcelona og hjem igjen mens de begge jobbet fra 5G, internett-cafeer og lignende underveis. Det ser ut til å være en riktig praktisk bil.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.723
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Broder'n har også en Buzz og er også godt fornøyd med den. Det har vært litt småplukk på den, men det har blitt håndtert av forhandleren.
    Den har 220 v uttak, MEN det kommer via 12v batteriet, så det har ikke allverdens kapasitet.
    Han har også rigget seg til med mulighet for overnatting.
    En ulempe (?) er dekkdimensjon, det er bredere bak enn foran. Og de veier bort 40 kg stykket, så dekkbytte er ikke bare-bare. Velger en 18" felg, så er det samme dimensjonen foran og bak. Snedige greier...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.742
    Antall liker
    14.351
    Joda, noen går jo i crocs også å syns det er helt topp, de er jo tross alt oppi "skoa"
    Rent personlig har jeg et sted rundt negativ forfengelighet. Det er godt mulig at dette smitter over på mine potensielle valg av kjøredoning. Jeg eier et par crocs, men bruken begrenser seg til å gå til og fra grillen på terassen eller ha med som "innesko" på en DNT.hytte (de er også praktiske om man må vade en elv på fjellet).

    Det er ganske mange ting jeg har blitt kalt i løpet av livet, men stilikon har ikke vært en av tingene. Klarer riktig nok å kjenne igjen noe som er pent og velstriglet om jeg ser det, men bryr meg peronslig ganske lite for egen del. Innenfor sports- og friluftsutsyr er alt jeg eier top notch, men ellers er det mye meh.

    Vi hadde en tid, til min betydelige frustrasjon, en slags dresscode på jobben. Men et år fikk alle i sjappa noen ganske kule joggesko i julegave fra arbeidsgiver. Da begynte folk å gå med disse på jobben og all bets were off som de sier i utlandet. Et stort øyeblikk for mitt vedkommende.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    3.129
    Torget vurderinger
    1
    Broder'n har også en Buzz og er også godt fornøyd med den. Det har vært litt småplukk på den, men det har blitt håndtert av forhandleren.
    Den har 220 v uttak, MEN det kommer via 12v batteriet, så det har ikke allverdens kapasitet.
    Han har også rigget seg til med mulighet for overnatting.
    En ulempe (?) er dekkdimensjon, det er bredere bak enn foran. Og de veier bort 40 kg stykket, så dekkbytte er ikke bare-bare. Velger en 18" felg, så er det samme dimensjonen foran og bak. Snedige greier...
    Det er vel generelt lurt å velge minste felgdimensjon, det gir laveste dekkostnader og lengst rekkevidde. I våre dager er det gjerne 18"-felg, det holder rikelig. I tillegg sitter du bedre på vinterveiene da disse gjerne et litt smalere enn de gromme 20 -tommerne. Det er en bonus.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.422
    Antall liker
    39.473
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vi hadde en tid, til min betydelige frustrasjon, en slags dresscode på jobben. Men et år fikk alle i sjappa noen ganske kule joggesko i julegave fra arbeidsgiver. Da begynte folk å gå med disse på jobben og all bets were off som de sier i utlandet. Et stort øyeblikk for mitt vedkommende.
    I McKinsey var det lenge en del av dress code at man gikk med hatt. Kulturrevolusjonen traff firmaet da yngre konsulenter på San Fransisco-kontoret rebellerte og nektet å gå med hatt i 1969. Sjokkerende. Men de fortsatte å gå med lange sokker. Det må da være visse grenser. Det gjør de formodentlig fortsatt. Jeg har ihvertfall fortsatt en skuff full av lange sokker fra min tid der.
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.706
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Endor
    I McKinsey var det lenge en del av dress code at man gikk med hatt. Kulturrevolusjonen traff firmaet da yngre konsulenter på San Fransisco-kontoret rebellerte og nektet å gå med hatt i 1969. Sjokkerende. Men de fortsatte å gå med lange sokker. Det må da være visse grenser. Det gjør de formodentlig fortsatt. Jeg har ihvertfall fortsatt en skuff full av lange sokker fra min tid der.
    Da jeg jobbet i EDS i Adelaide, South Australia; var det dress code, men det var ”relaxed Friday”; det betød at vi ikke trengte slips om Fredagen!
    Og når det var 42+ grader fikk vi lov å kaste dressjakken.

    Det var store problemer med speilene der, naboen var i Coober Peedy (50+ grader) og det kunne hende at speilene falt av hvis bilen ikke stod i skyggen 🤣
    (plasten smeltet)
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.706
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Endor
    Så nå nettopp reklame på FB om nye BMW i5 touring xDrive, starter på 819.900, nærmer seg fort millionen med nødvendig og "unødvendig" ekstrautstyr... Synes BMW har gått over alle støvleskaft med prising nå 😮
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.508
    Antall liker
    3.453
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Så nå nettopp reklame på FB om nye BMW i5 touring xDrive, starter på 819.900, nærmer seg fort millionen med nødvendig og "unødvendig" ekstrautstyr... Synes BMW har gått over alle støvleskaft med prising nå 😮
    Flott vogn, og "noe" må man jo finne seg i å betale for å få lempet en skikkelig premium bil inn i garasjen. Litt lengre rekkevidde nå så blir det bra = Moss -- > nord i Trøndelag på én "tank" (for å unngå altfor mye pissing og inntak av hamburgere ;))
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.467
    Antall liker
    10.627
    Sted
    Trondheim
    Jeg kjørte min i5 M60 (ikke touring) Trondheim - Bergen i sommer. Det gikk helt fint det. Ladet på Lom og toppet opp litt på Voss (men hadde ikke trengt det). Kunne greit kjørt med et ladestopp. De oppgir rekkevidde på rundt 42 - 45 mil om sommeren, men med min kjørestil og veien Trondheim - Bergen greide jeg over 50 mil. Og det er med den største dekkdimensjonen (21").
    Så på en tur på ca 70 mil trenger man en ladestopp. Ikke så ille egentlig. Man kan jo ønske seg mer, men en ladestopp på en tur på 70 mil må man jo uansett regne med.

    Jeg var jo heldig og fikk veldig stor rabatt da jeg handlet. Betalte ca 1,1 mill med alt av utstyr (unntatt karbondetaljer eksternt), vinterdekk og 6 år service inkludert.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.706
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Endor
    Jeg kjørte min i5 M60 (ikke touring) Trondheim - Bergen i sommer. Det gikk helt fint det. Ladet på Lom og toppet opp litt på Voss (men hadde ikke trengt det). Kunne greit kjørt med et ladestopp. De oppgir rekkevidde på rundt 42 - 45 mil om sommeren, men med min kjørestil og veien Trondheim - Bergen greide jeg over 50 mil. Og det er med den største dekkdimensjonen (21").
    Så på en tur på ca 70 mil trenger man en ladestopp. Ikke så ille egentlig. Man kan jo ønske seg mer, men en ladestopp på en tur på 70 mil må man jo uansett regne med.

    Jeg var jo heldig og fikk veldig stor rabatt da jeg handlet. Betalte ca 1,1 mill med alt av utstyr (unntatt karbondetaljer eksternt), vinterdekk og 6 år service inkludert.
    Jeg prøvekjørte i4 M50, aldri vært så redd i hele mitt liv :ROFLMAO:
    Gassen i bånn :eek:
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.467
    Antall liker
    10.627
    Sted
    Trondheim
    Ja, du skal være forsiktig med gasspedalen, men 3,8 sek 0-100 er jo ikke veldig spesielt i dag. I sport-modus der man strammer opp både fjæring og styring er den utrolig grei å kjøre selv med en vekt på 2,5 tonn (med fører). 4-hjulstyringen på i5 hjelper jo også godt.
    Den går jo 0-200 på rundt 12 sek. Det er jo ganske greit for en vanlig familiebil.
    Med slik kjøring går den nok ikke 50 mil på en lading nei.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.297
    Antall liker
    8.724
    Torget vurderinger
    1
    Så nå nettopp reklame på FB om nye BMW i5 touring xDrive, starter på 819.900, nærmer seg fort millionen med nødvendig og "unødvendig" ekstrautstyr... Synes BMW har gått over alle støvleskaft med prising nå 😮

    Tja nye A6 koster 900 000kr med litt utstyr og har bare bakhjulsdrift. På den annen side må man være bra dum for å betale listepris på ny elbil i disse dager.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.467
    Antall liker
    10.627
    Sted
    Trondheim
    Det er vel ikke uvanlig at toppmodellene koster litt. Man får jo billigere av både BMW og Audi.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.706
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Endor
    nå virker det som BMW har bygget ny fabrikk for hver bilmodell de introduserer, er dette med på å drive opp prisen?
    Jeg synes personlig en mill for en 5 serie er dyrt nå

    Well BMW i5 xDrive40 Touring starter på 764.000 ....
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.706
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Endor
    Ja, du skal være forsiktig med gasspedalen, men 3,8 sek 0-100 er jo ikke veldig spesielt i dag. I sport-modus der man strammer opp både fjæring og styring er den utrolig grei å kjøre selv med en vekt på 2,5 tonn (med fører). 4-hjulstyringen på i5 hjelper jo også godt.
    Den går jo 0-200 på rundt 12 sek. Det er jo ganske greit for en vanlig familiebil.
    Med slik kjøring går den nok ikke 50 mil på en lading nei.
    Jeg trenger nok ikke 500Hk for å kjøre til butikken :ROFLMAO:
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.467
    Antall liker
    10.627
    Sted
    Trondheim
    i5 M60 har 600 hk i boost modus. Rundt 580 ellers. Praktisk ved fletting inn på veier der trafikken går fort ellers ikke. Kan jo brukes ved forbikjøringer, men da er du plutselig oppe i 150 km/t før du vet ordet av det, og det er ikke helt lurt.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.706
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Endor
    i5 M60 har 600 hk i boost modus. Rundt 580 ellers. Praktisk ved fletting inn på veier der trafikken går fort ellers ikke. Kan jo brukes ved forbikjøringer, men da er du plutselig oppe i 150 km/t før du vet ordet av det, og det er ikke helt lurt.
    Nesten som min kamerat som kjøpte seg en Ducati, gjør 160 km/h eller noe slikt, på andregiret og en lett vridning av høyrearmen så ryker lappen o_O o_O:ROFLMAO::ROFLMAO:
    Det er vel lett å tilegne seg en mye mere aggressiv kjørestil med så mye krefter?

    Husker ellers tilbake til Citroen 2CV, de hadde vel 16 eller 24 Hk avhengig av modell, de var aldri innblandet i ulykker for de gikk ikke fort nok til å krasje :ROFLMAO:
    Toppen var da en herværende kar som hadde Citroen 2CV 16 kom til forhandler og ba om å få tilhengefeste på den :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.706
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Endor
    Sidenote: Jeg tror kanskje den Ducati´en er raskere 0 - 100km/h enn hva Verstappen greier i sin RB19? :unsure:
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.467
    Antall liker
    10.627
    Sted
    Trondheim
    Det er vel lett å tilegne seg en mye mere aggressiv kjørestil med så mye krefter?
    Ja, det er jo et åpenbart problem. Det jeg har merket er at jeg gasser på for å komme foran en bil ved fletting inn på raskere vei heller enn å bremse og legge meg inn bak som jeg gjorde før.
    Ellers er jo grunnen til at jeg fikk så god rekkevidde ved Trondheim - Bergen at jeg ikke bruker gass og bremser så mye. Ved langkjøring bruker jeg ACC. Da slipper jeg å tenke på politikontroller og rask aksellerasjon og skarpe nedbremsinger skjer ikke. ACCen tar også hensyn til GPS data og justerer farten hvis den ser at det kommer en skarp sving.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.706
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Endor
    Ja, det er jo et åpenbart problem. Det jeg har merket er at jeg gasser på for å komme foran en bil ved fletting inn på raskere vei heller enn å bremse og legge meg inn bak som jeg gjorde før.
    Det trenger vel ikke være sånn, det er vel bare å bremse?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.422
    Antall liker
    39.473
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det trenger vel ikke være sånn, det er vel bare å bremse?
    Man kan selvsagt bremse, men scenariet er f eks at man kommer inn i akselerasjonsfeltet og oppdager at man ligger ved siden av et 25 m langt modulvogntog. Da foretrekker jeg ofte å legge meg inn noen billengder foran vogntoget. Tryggest slik.

    Men man behøver ikke kjøre aggressivt selv med 500+ hk og kapabilitet til å bli kvitt førerkortet på 3 sek. Det går helt fint å gjøre mykt og defensivt også, selv med velgeren permanent satt til «ludicrous».
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    1.430
    Torget vurderinger
    1
    Skulle vel tro at denne valpen skulle ønske hen kjørte 2cv i dag... -eller noe annet nøkternt noe.

     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.467
    Antall liker
    10.627
    Sted
    Trondheim
    Det trenger vel ikke være sånn, det er vel bare å bremse?
    Nei, selvfølgelig ikke, men det er den ene måten jeg har merket en endring i min kjøring. Egentlig har alltid mitt instinkt vært å gi gass i en slik situasjon, men jeg har ikke hatt en bil jeg kunne gjøre det i før. Og som @Asbjørn skriver over er det noen ganger det naturlige å gjøre.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.905
    Antall liker
    10.432
    Man kan selvsagt bremse, men scenariet er f eks at man kommer inn i akselerasjonsfeltet og oppdager at man ligger ved siden av et 25 m langt modulvogntog. Da foretrekker jeg ofte å legge meg inn noen billengder foran vogntoget. Tryggest slik.
    Og det er noe vogntogsjåfører setter pris på; en rakett som dukker opp fra intet på høyre siden. Dette i følge familiens vogntogsjåfør.

    ( Han har hatt et par episoder der en bil plutselig har kommet snurrende ut på høyre siden av vogntoget. Heldigvis uten personskader. Det er null sikt på høyre hjørnet foran på en lastebil, vinkelen er umulig. Husk dett når du tenker på å smette inn foran en lastebil. )
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.723
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Sidenote: Jeg tror kanskje den Ducati´en er raskere 0 - 100km/h enn hva Verstappen greier i sin RB19? :unsure:
    Nja, kanskje. De fleste sportsyklene til Ducati gjør +- 100 kmt på 1.e giret, og der ligger mye av grunnen til at de kommer ned mot 3 sekunder eller under.
    Nå skal de sies at med de siste år versjoner trenger en ikke å bruke clutchen når en girer, hverken opp eller ned. Det er bare å banke inn neste gir, elektronikken tar seg motor'n.
    Den siste Panigale V4 har vel nå rundt 210 hk eller så, og en reel vekt på noen under 200 kg.

    Toppfarten i MotoGP ligger vel nå på rundt 360 kmt,
    Og jeg tror det Ducati som har den.
    Fabrikkene slipper av naturlige grunner ikke ut noe om ytelse, men en antar det nå er +- 300 hk.
    Minimumsvekt tror jeg er 165 kg.
    Til 2027 sesongen blir det store endringer, da går en fra 1000 ccm til 850 ccm. Da går sannsynligvis toppfarten noe ned, men en er usikker på hvor mye det vil påvirke rundetidene.
    Det blir en god del andre innskrenkninger også...
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    847
    Antall liker
    846
    Sted
    Rogaland
    nå virker det som BMW har bygget ny fabrikk for hver bilmodell de introduserer, er dette med på å drive opp prisen?
    Jeg synes personlig en mill for en 5 serie er dyrt nå

    Well BMW i5 xDrive40 Touring starter på 764.000 ....
    En mill for en basically m5 ( kjappeste produsert? ) er vel egentlig billig? Som otare har
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.581
    Antall liker
    2.965
    M60 begynner på 1,1, så du er hvertfall på 1,3 når du får på noe helt nødvendig utstyr
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.467
    Antall liker
    10.627
    Sted
    Trondheim
    Ja. Min ville kostet 1.4, men jeg fikk 300 000 i avslag (litt storkunderabatt - NTNU - og litt ekstra).

    Og de har jo kommet med en M5 (plug-in hybrid) nå. Samme aksellerasjon til 100. Litt raskere til 200 og 10 km/t høyere toppfart. Vet ikke om rekkevidden er så mye bedre heller, for den er sikkert rimelig tørst. Den ligger vel rundt 1.9 mill. Forskjellen er jo mindre i andre land, men jeg skjønner ikke hvordan de skal få solgt noe av den her i Norge.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn