Diverse The Loudness war

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Er det mulig å få noen målinger av kari bremnes som etter min mening har utrolig bra lyd på det meste?
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Her er Over en by, en plate som i mine ører låter sinnsykt flott. Noe av grunnen til det ser man her:
     

    Vedlegg

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.855
    Antall liker
    35.990
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg postet en måling av "Ly" tidligere i tråden, og den er ikke mye å skryte av, men her er samleplaten "Erindring" fra 1995. Den er mer typisk for lydkvaliteten vi forbinder (forbandt?) med Kari Bremnes og KKV. Det er en interessant endring over tid her. De eldste sporene, spor 1, 2 og 14, er fra 1987, mens det nyeste, spor 12, er fra 1994.



    Sporet "Barn av Blå Krukke", hentet fra "Blå Krukke" (1989):



    Dette er tydeligvis produsert for å høres "detaljert" ut, ettersom de svakeste lydene er løftet litt opp i nivå, heller enn å klinge helt ut til stillhet. Ellers er dette et prakteksempel med god dynamikk og naturlig klangbalanse, men det vet vi jo fra før.

    Her er tittelsporet fra "Gåte ved gåte" (1994):



    Ganske hardt komprimert, må man si, men av en eller annen grunn med 1,3 dB headroom over punktet hvor kompressoren stanser festen. Da virker "Ly" nærmest som et logisk neste steg, heller enn et dramatisk brudd med tidligere kvalitet. På "Ly" er dynamikken omtrent den samme som her, men volumet er nå skrudd helt opp til full utstyring. Dette er åpenbart et tilsiktet "sound" på denne innspillingen, for spor 13, "Sorgen og gleden de vandre tilhope" fra "Salmer på veien hjem" (1992), ser slik ut:



    De har kuttet de største dynamiske utsvingene med en limiter og gjort lyden litt "detaljert", men ellers synes jeg det ser ganske naturlig ut. KKV kan fortsatt når de og artisten vil. Spørsmålet er om man fortsatt vil...
     

    Vedlegg

    M

    Mr-T

    Gjest
    KKV burde fortsatt satse på god lyd. Det er ikke kidsa som er født med ipod i øra som er kundene til KKV, det er vel i hovedsak et voksent/modent publikum som kjøper musikken fra KKV, et publikum som forhåpentligvis vet å sette pris på kvalitet. Som med det meste annet her i livet må man faktisk lære seg å sette pris på lyd med god kvalitet, det kommer ikke av seg selv.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.855
    Antall liker
    35.990
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    Vedlegg

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Takk for svarene ang.Kari,da er det ihvertfall i orden med ørene mine
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.709
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Kari Bremnes-platene må først dobbelsjekkes om de inneholder HDCD med peak extension. De platene/sporene som inneholder Peak extension må først konverteres til 20bit med HDCD-korrigering. Så konverteres ned til 16bits (med dither helst, men det er ikke så farlig om man bare skal sjekke ting i MasVis). Ellers vil målingene et langt langt dårligere bilde enn det som egentlig er tilfellet.
    I praksis bør de korrigerte filene spilles av med en 24bit Dac,med 24bits signalvei, for å ikke miste oppløsning. (HDCD er "20bit" men DAC'er finnes i varianter av 16 og 24bit, ikke 20bit, og de korrigerte filene er vel 24bit-filer, med 20bits data, mener jeg)
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    God grunn til å nevne dette ja: Mange av KKV sine utgivelser er HDCD kodet, og bør dekodes for optimalt resultat. F.eks på "Svarta Bjørn" med Kari Bremnes er det brukt peak extend, så denne vil faktisk klippe i toppene hvis man spiller den av uten HDCD dekoding.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.855
    Antall liker
    35.990
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Godt poeng. "Erindring" som jeg viste noen spor fra litt lenger oppe ser ikke ut til å være HDCD. Det er ingen HDCD-logoer noe sted på hverken plate, cover eller innstikksfolder. Da jeg rippet den i dBpoweramp var DSP-funksjonen for å identifisere og dekode HDCD påslått, men det som kom ut var vanlig 16/44.1. Hvis HDCD hadde blitt detektert, ville dBpoweramp generert en 24-bits fil i stedet. Avspillingskjeden hos meg håndterer opptil 24/96.
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    De eneste Kari Brææmnes skivene jeg har som er HDCD er som nevnt Svarta Bjørn, samt 11 Ubesvarte Anrop. Men nå skal det sies at jeg ikke har hele katalogen til hverken Kari eller KKV....

    Det som også overrasket meg er at påfallende mange Neil Young skiver er HDCD.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.709
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Det er mange plater som er HDCD som ikke er merket HDCD. Av disse er det kun de med peak extend som skal dekodes.
    Av platene som er merket HDCD er det fortsatt kun de som bruker peak extend som trenger å bli dekodet. HDCD-prosessoren er en utmerket ADC, og fortsatt populær blant studioene. Selv om man ellers ikke bruker de spesifikke HDCD-opsjonene, men bruker den kun som en ADC, vil fortsatt HDCD lyse opp. Det er på en måte ingen "must" at man merker platene med HDCD selv om man bruker en HDCD-prosessor som en red ADC, spesielt ikke da selskapet bak HDCD er forlengst kjøpt opp av Microsoft som mer eller mindre begravd denne teknologien.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.855
    Antall liker
    35.990
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Når jeg først var innom Blue Coast Records, kjøpte jeg med meg Art Lande's "While She Sleeps" (2008). Det er "piano lullabies", så her skulle man vel ikke tro det var noe særlig til dynamikk, men gjett om. Lastet ned som 24/96 og konvertert til 16/44.1 med dBpoweramp før analyse.





    Den innspillingen er det ikke tuklet med.
     

    Vedlegg

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.231
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    KW skrev:
    Parelius skrev:
    Program for osx som gjør det samme som MasVis?
    Virker ikke slik, men ingen har svart heller da.

    Dersom noen har lasta ned Helge Lien Trio sin siste fra Gubemusic i 24/96 og har mulighet for å få analysert den og legge ut resultatet her.........så takker jeg meget for det.
    "Natukashii"

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,56860.0.html

    Mvh.KW
    Jeg kjøpte denne i dag, bare for å høre åssen det låter. Den er ikke 24/96, men 24/192, forresten.

    Konverterte Flac-fila til 16/44.1 wave-fil og matet den inn i masvis:

    Bra dynamill, men ikke mer enn det som er mulig på CD også.
     

    Vedlegg

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.418
    Antall liker
    3.628
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Har lastet ned alle gratis sporene fra Blue Coast Records :) Tenk om vi kunne få det som lydstandard, den var helt ekstremt bra ;D

    Takk for lenken :)

    VidarJ
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.231
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Asbjørn skrev:
    Lastet ned som 24/96 og konvertert til 16/44.1 med dBpoweramp før analyse.
    Jeg kjøpte noen 24/192-filer som Squeezebox ikke kan spille. Hvordan kan jeg konvertere disse til 24/96 i dbpoweramp?

    Fant ut av det. Brukte en SOX resampler-plugin for foobar2000.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    squeezebox server skal da downsample 192khz til en avspillbar bitrate. Kjører du Linux-versjonen av squeezebox samt 64-bit? I såfall må du installere ia32-libs for at SoX og dermed downsamplingen skal fungere skikkelig.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.231
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    marsboer skrev:
    squeezebox server skal da downsample 192khz til en avspillbar bitrate. Kjører du Linux-versjonen av squeezebox samt 64-bit? I såfall må du installere ia32-libs for at SoX og dermed downsamplingen skal fungere skikkelig.
    Javel?

    Jeg kjører på en Netgear ReadyNAS, som kjører en linuxdistro som OS, ja, men jeg vet ikke om den er 32 eller 64 bits.

    Får se på det en gang. Nå har jeg nedsamplet manuelt, og sox er sox, så lydmessig blir jo resultatet det samme.

    Takk for tipset.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.231
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    marsboer skrev:
    squeezebox server skal da downsample 192khz til en avspillbar bitrate. Kjører du Linux-versjonen av squeezebox samt 64-bit? I såfall må du installere ia32-libs for at SoX og dermed downsamplingen skal fungere skikkelig.
    Mener jeg leste noe om at det bare er tilfelle med SB3, Duet, Transporter og de andre "forrige generasjons" Squeezeboxene, der FLAC blir transkodet i Squeezebox Server og den streamer PCM (?) til Squeezeboxen, mens med Touch (og radio) streames FLAC rett til squeezeboxen, og man får en "incompatible format"-feilmelding hvis sample raten er mer enn 96kHz. Høres det plausibelt ut?

    Står noe her:

    http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=79806
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.247
    Antall liker
    4.561
    Torget vurderinger
    1
    eddie1 skrev:
    Er det mulig å få noen målinger av kari bremnes som etter min mening har utrolig bra lyd på det meste?
    Her er «Mitt ville hjerte»:



    Highlight med «De evige tre» med en crestfaktor på ca 23 dB og et par punkter opp mot 30 dB



    mvh
    KJ
     

    Vedlegg

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.247
    Antall liker
    4.561
    Torget vurderinger
    1
    Fortsettelse med «Blå Krukke»:



    Highlight på «Reise»:



    mvh
    KJ
     

    Vedlegg

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.247
    Antall liker
    4.561
    Torget vurderinger
    1
    Enda mere Kari med «Folk i Husan»



    og highlight med Bjørn



    mvh
    KJ
     

    Vedlegg

    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Kan noen lure fram en "måling" av Rage Against the Machine f.eks spor 4. Settel For Nothing.
    Er dette veldig komprimert?

    Mvh
    Tor
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Jeg har aldri falt helt for Kari, men er til gjengjeld svak for Anne Grethe Preus. Min favorittskive fra hennes soloalbum er nok Og høsten kommer tidsnok - 1991 Veldig bra album på alle måter. Førsteklasses band. Tekst og arrangement på nesten himmelsk nivå. Lydmessig er det solid. God jobb med mixingen. Velbalansert. Forrige album (Lav sol, høy himmel) er kanskje enda spenstigere mht. dynamikk, og etterfølgerne blir mer og mer mettet i lydbildet. Mer lyd og mindre kontrast. Millimeter er bra nok, men på Vrimmel detter jeg litt av...

    Og høsten... -91
     

    Vedlegg

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.231
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    8x12_TOM skrev:
    Kan noen lure fram en "måling" av Rage Against the Machine f.eks spor 4. Settel For Nothing.
    Er dette veldig komprimert?

    Mvh
    Tor
    Ikke så verst dynamikk etter dagens standard, men seriøst brickwall limited likevel, ser det ut til:
     

    Vedlegg

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.247
    Antall liker
    4.561
    Torget vurderinger
    1
    Dazed skrev:
    8x12_TOM skrev:
    Kan noen lure fram en "måling" av Rage Against the Machine f.eks spor 4. Settel For Nothing.
    Er dette veldig komprimert?

    Mvh
    Tor
    Ikke så verst dynamikk etter dagens standard, men seriøst brickwall limited likevel, ser det ut til:
    ...
    Evil empire, Renegades og The battle of Los Angeles er derimot «ødelagt»:







    mvh
    KJ
     

    Vedlegg

    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Dazed skrev:
    8x12_TOM skrev:
    Kan noen lure fram en "måling" av Rage Against the Machine f.eks spor 4. Settel For Nothing.
    Er dette veldig komprimert?

    Mvh
    Tor
    Ikke så verst dynamikk etter dagens standard, men seriøst brickwall limited likevel, ser det ut til:
    Takk for raskt svar :) Omtrent som forventet, men likevel tøft med godt pådrag (115db+ i peak) ;D
     

    finnleon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2008
    Innlegg
    108
    Antall liker
    18
    Torget vurderinger
    5
    Vet ikke om jeg skjønner så mye av det her med produksjon,
    men er det økonomien som begrenser kvaliteten på lydproduktet
    på en CD plate ?
    Mvh
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    finnleon skrev:
    Vet ikke om jeg skjønner så mye av det her med produksjon,
    men er det økonomien som begrenser kvaliteten på lydproduktet
    på en CD plate ?
    Mvh
    Utviklingen er jo egentlig et gode for forbrukerne. Man tilbyr jo kundene mer musikk for pengene. På de såkalte audiofile innspillingene er det mye tomrom... alt det hvite i grafene er ubrukt plass! De nye utgivelsene er derimot fylt til randen med lyd (sort), og kjøperne av CDer får ofte minst 50% mer musikk for samme prisen.Hvis man sammenligner grafene i innlegg #506 og #507 ser man dette helt tydelig.:D

    Ellers er det ingen påviselig sammenheng mellom økonomi og generell lydkvalitet på utgivelser med populærmusikk. :-\
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.855
    Antall liker
    35.990
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    finnleon skrev:
    Vet ikke om jeg skjønner så mye av det her med produksjon,
    men er det økonomien som begrenser kvaliteten på lydproduktet
    på en CD plate ?
    Mvh
    Ikke i betydningen kostnad, men det virker som om bransjen kollektivt har bestemt seg for at en plate må ha "høy lyd" for å selge. Derfor presser man gjennomsnittlig lydnivå oppover og oppover mot den absolutte grensen ved alle bits "på". Det skjer på bekostning av all dynamikk - at noen lyder er høyere eller svakere enn andre lyder. Til slutt er det hele bare en jevn, forvrengt during som fra en defekt maskin. Og slik låter da også mesteparten av dagens "populære" innspillinger. Kanskje jeg lar meg forlede av positive plateanmeldelser til å kjøpe produktet, men det låter så rent ut forjævlig at det kanskje spilles en halv gang og går tilbake i hylla. Bortkastede penger for sånne som oss, men kidsa som "deler" lavoppløste mp3-rips og lytter via iPods merker kanskje ingen forskjell.
     

    finnleon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2008
    Innlegg
    108
    Antall liker
    18
    Torget vurderinger
    5
    Asbjørn skrev:
    finnleon skrev:
    Vet ikke om jeg skjønner så mye av det her med produksjon,
    men er det økonomien som begrenser kvaliteten på lydproduktet
    på en CD plate ?
    Mvh
    Ikke i betydningen kostnad, men det virker som om bransjen kollektivt har bestemt seg for at en plate må ha "høy lyd" for å selge. Derfor presser man gjennomsnittlig lydnivå oppover og oppover mot den absolutte grensen ved alle bits "på". Det skjer på bekostning av all dynamikk - at noen lyder er høyere eller svakere enn andre lyder. Til slutt er det hele bare en jevn, forvrengt during som fra en defekt maskin. Og slik låter da også mesteparten av dagens "populære" innspillinger. Kanskje jeg lar meg forlede av positive plateanmeldelser til å kjøpe produktet, men det låter så rent ut forjævlig at det kanskje spilles en halv gang og går tilbake i hylla. Bortkastede penger for sånne som oss, men kidsa som "deler" lavoppløste mp3-rips og lytter via iPods merker kanskje ingen forskjell.
    Ergo må vi sørge for at disse folka mister jobben sin,,,!!hehe
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    Bare et generelt spørsmål til en ellers interessant tråd:

    Er det mange her inne som hører på musikk fordi en gitt plate har god lydkvalitet? Jeg hører nok til de som synes Loudness War er en lei problemstilling for oss som er interessert i selve reproduksjonen av musikk i anleggene våre - men jeg er fortsatt i "bås" med de som hører på musikken uten å tenke så mye over om det mangler dynamikk mellom slagene.

    Men det er jo interessant om noen tilhører den andre båsen også, altså de som fint kan høre på en plate med musikk som i utgangspunktet ikke faller innenfor interessesfæren, men som allikevel er spiselig på grunn av eksepsjonell lydkvalitet på platen.
     
    N

    nb

    Gjest
    .Marcus skrev:
    Er det mange her inne som hører på musikk fordi en gitt plate har god lydkvalitet?
    Mye av den samme musikken som går igjen på messer og slikt i alle fall. Neppe tilfeldig.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    .Marcus skrev:
    Bare et generelt spørsmål til en ellers interessant tråd:

    Er det mange her inne som hører på musikk fordi en gitt plate har god lydkvalitet? Jeg hører nok til de som synes Loudness War er en lei problemstilling for oss som er interessert i selve reproduksjonen av musikk i anleggene våre - men jeg er fortsatt i "bås" med de som hører på musikken uten å tenke så mye over om det mangler dynamikk mellom slagene.

    Men det er jo interessant om noen tilhører den andre båsen også, altså de som fint kan høre på en plate med musikk som i utgangspunktet ikke faller innenfor interessesfæren, men som allikevel er spiselig på grunn av eksepsjonell lydkvalitet på platen.
    For min del handler det mye mer om musikk som ikke blir spilt fordi det låter for dårlig. Ikke det at musikk trenger å være i voldsom hifikvalitet. Det kan være fanatstiske plater som kun er tatt opp i mono med 1 mikrofon på en portabel båndopptaker, eller gamle susete opptak fra 40-tallet. Men mye av det som gjøres med musikken i dag, som illustrert i denne tråden, gjør det i praksis umulig å lytte til.

    Det kan jo også være interessant å høre på fantastiske innspillinger, om ikke annet enn for å høre hvor godt utgivelser kan låte. Det i seg selv skaper jo glede og gir et referansegrunnlag. Noe musikk igjen blir meningsløst å prøve å høre på på et dårlig anlegg eller fra dårlige utgivelser, f.eks. symfonier.
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    Det er gjerne mer prekært for visse sjangre, spesielt klassisk og mer intrikate musikkformer tenker jeg :)

    Messemusikk er forsåvidt et artig fenomen. Folk insisterer på å høre på disse "perfekte" innspillingene for å høre hva et anlegg er godt for, men dette er jo musikk som høres helt OK ut selv på den kjipeste bilstereoen fra Biltema ;D

    Jeg spilte Steely Dan i gamletralla, for det hørtes ikke så gæli ut som resten!
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    .Marcus skrev:
    Bare et generelt spørsmål til en ellers interessant tråd:

    Er det mange her inne som hører på musikk fordi en gitt plate har god lydkvalitet? Jeg hører nok til de som synes Loudness War er en lei problemstilling for oss som er interessert i selve reproduksjonen av musikk i anleggene våre - men jeg er fortsatt i "bås" med de som hører på musikken uten å tenke så mye over om det mangler dynamikk mellom slagene.

    Men det er jo interessant om noen tilhører den andre båsen også, altså de som fint kan høre på en plate med musikk som i utgangspunktet ikke faller innenfor interessesfæren, men som allikevel er spiselig på grunn av eksepsjonell lydkvalitet på platen.
    Egentlig et godt spørsmål. Jeg har selv tenkt litt mer på det i forbindelse med denne tråden. Jeg har forsåvidt kjent til "problemet" lenge, men ikke brydd meg særlig. Likevel merker jeg når jeg tenker etter, at jeg er mindre villig til å sette på veldig komprimerte plater hvis jeg har mer dynamiske plater i nærheten. Ofte merkes det i forhold til spesielle artister jeg underveis har dumpet borti og likt.

    Mitt første skikkelige møte med Van Morrison var platen Too long in exile-93. Jeg kjøpte de etterfølgende albumene i troen på at dette var noe for meg. Sannheten er at de ikke spilles! Jeg går gjerne bak i diskografien. Dette er betraktninger i ettertid. Jeg tenkte ikke over loudness-war i tiden da disse platene ble kjøpt.

    Jeg satte kaffien i halsen og mere til da Natalie Merchants Motherland ble kjøpt inn etter mye glede over Tigelilly (95) og Ophelia (98). Mitt første møte med Natalie var dog 10.000 Maniacs MTV-opptreden (93). Helt klart en nedadgående trend.

    Jeg redegjorde også for min opplevelse av Anne Grethe Preus litt tidligere i tråden. Samme tendens.

    Jeg vet ikke. Kanskje er det artistiske for nedadgående og den egentlige årsak. Jeg tviler dog. For meg synes faktisk dynamikken å gå hånd i hånd med det artistiske - som et slags handlingsrom.

    Det er ikke til å komme i fra at de låtene som virkelig trigger over tid, er de som både opererer i handlingsrom og som treffer preferanse. Syntes det var kult å kjøre en av de mange favoritter gjennom MasVis, og se at det tross alt er en slags form for sammenheng:

    Fra et album jeg virkelig liker å spille innimellom: Pink Floyd/Delicate sound of thunder -88
    (Litt verre å tenke på at man kjøpte albumet da det kom ut, og at man synes det var nå nylig... :-\ )
     

    Vedlegg

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    Før jeg ble født du kjøpte den Floydplata, din gamle slamp ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn