espege
Overivrig entusiast
He-he... Sliter generelt med en fatalistisk verdensanskuelse og hyppige anfall av misantropi, så jeg er kanskje ikke den rette å spørre om akkurat det.Asbjørn skrev:Vel. Kanskje vi har sett mønsteret nå, men la meg utfordre deg til å være litt konstruktiv: Hva synes du vi som er betalende storkonsumenter bør gjøre for å snu utviklingen?espege skrev:flere målinger der ja... hurra.
"Fint lite" ville være mitt umiddelbare svar, ettersom det store musikkonsumerende flertall ikke synes å anerkjenne problemet overhodet. Første gang jeg leste om "Lydkrigen" må ha vært for rundt ti år siden, og forholdene kan vel ikke akkurat sies å ha forbedret seg... når problematikken har vært debattert i lyd-/studiokretser såpass lenge uten større innvirkning, må vel en viss pessimisme være berettiget. Er redd for at vi som bryr oss utgjør et forsvinnende mindretall, selv om den relative oppslutningen på dette og beslektede nettfora kan lede oss til å tro det motsatte.
Mine innvendinger her går vel mer på en litt ensidig fordeling av skyld, der Mastering, og Komprimering/Limiting jevnt over utpekes som store stygge ulver, og at tilgang på miksen før mastering er det eneste saligjørende. Hadde det bare vært så enkelt min erfaring er at bildet nok er noe mer sammensatt enn som så.
mvh e