Jeg kjøpte denne i dag, bare for å høre åssen det låter. Den er ikke 24/96, men 24/192, forresten.KW skrev:Virker ikke slik, men ingen har svart heller da.Parelius skrev:Program for osx som gjør det samme som MasVis?
Dersom noen har lasta ned Helge Lien Trio sin siste fra Gubemusic i 24/96 og har mulighet for å få analysert den og legge ut resultatet her.........så takker jeg meget for det.
"Natukashii"
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,56860.0.html
Mvh.KW
Jeg kjøpte noen 24/192-filer som Squeezebox ikke kan spille. Hvordan kan jeg konvertere disse til 24/96 i dbpoweramp?Asbjørn skrev:Lastet ned som 24/96 og konvertert til 16/44.1 med dBpoweramp før analyse.
Javel?marsboer skrev:squeezebox server skal da downsample 192khz til en avspillbar bitrate. Kjører du Linux-versjonen av squeezebox samt 64-bit? I såfall må du installere ia32-libs for at SoX og dermed downsamplingen skal fungere skikkelig.
Mener jeg leste noe om at det bare er tilfelle med SB3, Duet, Transporter og de andre "forrige generasjons" Squeezeboxene, der FLAC blir transkodet i Squeezebox Server og den streamer PCM (?) til Squeezeboxen, mens med Touch (og radio) streames FLAC rett til squeezeboxen, og man får en "incompatible format"-feilmelding hvis sample raten er mer enn 96kHz. Høres det plausibelt ut?marsboer skrev:squeezebox server skal da downsample 192khz til en avspillbar bitrate. Kjører du Linux-versjonen av squeezebox samt 64-bit? I såfall må du installere ia32-libs for at SoX og dermed downsamplingen skal fungere skikkelig.
Her er «Mitt ville hjerte»:eddie1 skrev:Er det mulig å få noen målinger av kari bremnes som etter min mening har utrolig bra lyd på det meste?
Ikke så verst dynamikk etter dagens standard, men seriøst brickwall limited likevel, ser det ut til:8x12_TOM skrev:Kan noen lure fram en "måling" av Rage Against the Machine f.eks spor 4. Settel For Nothing.
Er dette veldig komprimert?
Mvh
Tor
Evil empire, Renegades og The battle of Los Angeles er derimot «ødelagt»:Dazed skrev:Ikke så verst dynamikk etter dagens standard, men seriøst brickwall limited likevel, ser det ut til:8x12_TOM skrev:Kan noen lure fram en "måling" av Rage Against the Machine f.eks spor 4. Settel For Nothing.
Mvh
Tor
...
Takk for raskt svar Omtrent som forventet, men likevel tøft med godt pådrag (115db+ i peak) ;DDazed skrev:Ikke så verst dynamikk etter dagens standard, men seriøst brickwall limited likevel, ser det ut til:8x12_TOM skrev:Kan noen lure fram en "måling" av Rage Against the Machine f.eks spor 4. Settel For Nothing.
Mvh
Tor
Utviklingen er jo egentlig et gode for forbrukerne. Man tilbyr jo kundene mer musikk for pengene. På de såkalte audiofile innspillingene er det mye tomrom... alt det hvite i grafene er ubrukt plass! De nye utgivelsene er derimot fylt til randen med lyd (sort), og kjøperne av CDer får ofte minst 50% mer musikk for samme prisen.Hvis man sammenligner grafene i innlegg #506 og #507 ser man dette helt tydelig.finnleon skrev:Vet ikke om jeg skjønner så mye av det her med produksjon,
men er det økonomien som begrenser kvaliteten på lydproduktet
på en CD plate ?
Mvh
Ikke i betydningen kostnad, men det virker som om bransjen kollektivt har bestemt seg for at en plate må ha "høy lyd" for å selge. Derfor presser man gjennomsnittlig lydnivå oppover og oppover mot den absolutte grensen ved alle bits "på". Det skjer på bekostning av all dynamikk - at noen lyder er høyere eller svakere enn andre lyder. Til slutt er det hele bare en jevn, forvrengt during som fra en defekt maskin. Og slik låter da også mesteparten av dagens "populære" innspillinger. Kanskje jeg lar meg forlede av positive plateanmeldelser til å kjøpe produktet, men det låter så rent ut forjævlig at det kanskje spilles en halv gang og går tilbake i hylla. Bortkastede penger for sånne som oss, men kidsa som "deler" lavoppløste mp3-rips og lytter via iPods merker kanskje ingen forskjell.finnleon skrev:Vet ikke om jeg skjønner så mye av det her med produksjon,
på en CD plate ?
Mvh
Ergo må vi sørge for at disse folka mister jobben sin,,,!!heheAsbjørn skrev:Ikke i betydningen kostnad, men det virker som om bransjen kollektivt har bestemt seg for at en plate må ha "høy lyd" for å selge. Derfor presser man gjennomsnittlig lydnivå oppover og oppover mot den absolutte grensen ved alle bits "på". Det skjer på bekostning av all dynamikk - at noen lyder er høyere eller svakere enn andre lyder. Til slutt er det hele bare en jevn, forvrengt during som fra en defekt maskin. Og slik låter da også mesteparten av dagens "populære" innspillinger. Kanskje jeg lar meg forlede av positive plateanmeldelser til å kjøpe produktet, men det låter så rent ut forjævlig at det kanskje spilles en halv gang og går tilbake i hylla. Bortkastede penger for sånne som oss, men kidsa som "deler" lavoppløste mp3-rips og lytter via iPods merker kanskje ingen forskjell.finnleon skrev:Vet ikke om jeg skjønner så mye av det her med produksjon,
på en CD plate ?
Mvh
Mye av den samme musikken som går igjen på messer og slikt i alle fall. Neppe tilfeldig..Marcus skrev:Er det mange her inne som hører på musikk fordi en gitt plate har god lydkvalitet?
For min del handler det mye mer om musikk som ikke blir spilt fordi det låter for dårlig. Ikke det at musikk trenger å være i voldsom hifikvalitet. Det kan være fanatstiske plater som kun er tatt opp i mono med 1 mikrofon på en portabel båndopptaker, eller gamle susete opptak fra 40-tallet. Men mye av det som gjøres med musikken i dag, som illustrert i denne tråden, gjør det i praksis umulig å lytte til..Marcus skrev:Bare et generelt spørsmål til en ellers interessant tråd:
Er det mange her inne som hører på musikk fordi en gitt plate har god lydkvalitet? Jeg hører nok til de som synes Loudness War er en lei problemstilling for oss som er interessert i selve reproduksjonen av musikk i anleggene våre - men jeg er fortsatt i "bås" med de som hører på musikken uten å tenke så mye over om det mangler dynamikk mellom slagene.
Men det er jo interessant om noen tilhører den andre båsen også, altså de som fint kan høre på en plate med musikk som i utgangspunktet ikke faller innenfor interessesfæren, men som allikevel er spiselig på grunn av eksepsjonell lydkvalitet på platen.
Egentlig et godt spørsmål. Jeg har selv tenkt litt mer på det i forbindelse med denne tråden. Jeg har forsåvidt kjent til "problemet" lenge, men ikke brydd meg særlig. Likevel merker jeg når jeg tenker etter, at jeg er mindre villig til å sette på veldig komprimerte plater hvis jeg har mer dynamiske plater i nærheten. Ofte merkes det i forhold til spesielle artister jeg underveis har dumpet borti og likt..Marcus skrev:Bare et generelt spørsmål til en ellers interessant tråd:
Er det mange her inne som hører på musikk fordi en gitt plate har god lydkvalitet? Jeg hører nok til de som synes Loudness War er en lei problemstilling for oss som er interessert i selve reproduksjonen av musikk i anleggene våre - men jeg er fortsatt i "bås" med de som hører på musikken uten å tenke så mye over om det mangler dynamikk mellom slagene.
Men det er jo interessant om noen tilhører den andre båsen også, altså de som fint kan høre på en plate med musikk som i utgangspunktet ikke faller innenfor interessesfæren, men som allikevel er spiselig på grunn av eksepsjonell lydkvalitet på platen.