Diverse The Loudness war

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Mr-T skrev:
    ALLE (absolutt alle) innspillinger er komprimert til en viss grad, men det er jo forskjell på litt og altfor mye...
    He-He... Nå var det vel noe i den dur jeg ville frem til, men tenkte jeg skulle fiske litt forsiktig. Mht. elektronisk basert (trommemaskin osv.) musikk vil mange samplinger i tillegg være forhåndskomprimert "rett ut av boksen".

    e
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Et poeng er at lyden ofte er komprimert i flere ledd før den i hele tatt havner på råopptaket. Og deretter komprimerer man i både miks og master, og til slutt komprimeres det i avspillerutstyret også (selv om de fleste hifi-nuts vil blånekte på akkurat det...). Ikke rart at innspillt musikk ikke ligner på virkeligheten, men det har jo aldri vært meningen heller. En innspilling er "høyttalermusikk", og det er greit å huske på synes jeg.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.453
    Antall liker
    6.873
    Det er bare å gi seg og få musikken formidlet gjennom iPod og bilstereo, og bruk pengene man får når man selger den påkostede stereoen til konsertbilletter.
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    BT: Var på konsert i Stavanger Konserthus og hørte Vamp-I full symfoni II for en stund siden, og følte også der at det var komprimert en del, faktisk. Så noen liker det tydeligvis slik. Enten det eller så var det playback, men det virket troverdig....
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Det var vel PA involvert, så da kan du regne med komprimering ja....

    Det verste jeg har hørt live av komprimering var så ille at en av vokalistene overdøvde PA'en når de tok i skikkelig... og alt var like sterkt og skurrende uansett hva musikerne måtte finne på. Yuck.
     

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Mr-T skrev:
    Et poeng er at lyden ofte er komprimert i flere ledd før den i hele tatt havner på råopptaket. Og deretter komprimerer man i både miks og master, og til slutt komprimeres det i avspillerutstyret også (selv om de fleste hifi-nuts vil blånekte på akkurat det...). Ikke rart at innspillt musikk ikke ligner på virkeligheten, men det har jo aldri vært meningen heller. En innspilling er "høyttalermusikk", og det er greit å huske på synes jeg.
    Full tilslutning. Har (tilsynelatende forgjeves) prøvd meg med slike antydninger tidligere i tråden, men det har en tendens til å drukne i nye skrekkmålinger og krav om tilgang til "rene" mikser – rett fra "bordet".

    mvh e
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.453
    Antall liker
    6.873
    atledreier skrev:
    BT: Var på konsert i Stavanger Konserthus og hørte Vamp-I full symfoni II for en stund siden, og følte også der at det var komprimert en del, faktisk. Så noen liker det tydeligvis slik. Enten det eller så var det playback, men det virket troverdig....
    Kjøpt deg et slagverk da, og få utløp for aggresjonen, helt ukomprmert.
    Husk det må være et akkustisk skagverk.
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    BT skrev:
    Det er bare å gi seg og få musikken formidlet gjennom iPod og bilstereo, og bruk pengene man får når man selger den påkostede stereoen til konsertbilletter.
    Nja.

    Jeg synes det er bedre å akseptere at innspilt musikk ikke er live, og heller nyte det på sine egne premisser under så gode forhold som mulig. Det er ingen som klager over at en kinofilm ikke ser eler høres ut som virkeligheten. Kinofilm er fiksjon, det er innspilt musikk også.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.643
    Antall liker
    39.827
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Forresten, innspilling #3 på Rolling Stone's "Good" liste var Alison Krauss og Robert Plant's "Raising Sand". Vi vet hvordan den låter, og det er også slik den ser ut i MasVis:





    Jeg mener at de låt omtrent likedan i Oslo Spektrum, så til en viss grad er dette et tilsiktet "sound" (og tildels kamuflasje for at stemmen til Plant ikke lenger låter som i 1972).
     

    Vedlegg

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Asbjørn skrev:
    Dette kan muligens gjøre en forskjell. EBU-standard for å standardisere opplevd lydtrykk på radio, i stedet for å klemme all lyden så nær opptil 0 dBFS som overhodet mulig. Minner veldig om Bob Katz' K-system.

    http://tech.ebu.ch/docs/techreview/trev_2010-Q3_loudness_Camerer.pdf
    Skummet riktignok bare gjennom her, men ser dessverre ut som om dette er rettet mot radio og tv... reklame og jingles – prisverdig nok forsåvidt.

    e
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.453
    Antall liker
    6.873
    atledreier skrev:
    BT: Skjønner ikke helt hvor du vil hen nå.
    Det var bare utløp for litt indignasjon. Hva må man finne på for å få oppleve litt dynamikk liksom...
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Skyt med hagle uten hørselvern: kortvarig dynamikk, men FOR en dynamikk. ;D

    Jeg for min del sluttet nesten å kjøpe musikk rundt 1995 pga værre og værre lyd, men det finnes jo utrolig mye å velge i fram til da. Jeg støvsuger alle muligheter der ute for første-utgivelser på CD, de er nesten uten unntak bedre enn reissues eller remastere. CD'ens lydmessige gullalder var faktisk 80-tallet.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.453
    Antall liker
    6.873
    Dra på studietur til Libya...

    Det sykeste er at nå kommer stadig mer ny musikk på vinyl igjen. Gjerne 180 eller 200 grams, med maks tre låter på hver side. Men hva hjelper det hvis det er de digitale mastringene som er brukt også her?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Asbjørn skrev:
    Forresten, innspilling #3 på Rolling Stone's "Good" liste var Alison Krauss og Robert Plant's "Raising Sand". Vi vet hvordan den låter, og det er også slik den ser ut i MasVis:
    Den har jeg på dobbel vinyl- og 24/96-flac. Det hadde vært artig å sammenlikne disse.

    Kan jeg nedsample 24-96-filene til 16/44.1 i f.eks, Audacity for å se om de er bedre?
     

    tyan

    Musiker
    Ble medlem
    31.10.2009
    Innlegg
    257
    Antall liker
    48
    Sted
    Telemark
    espege skrev:
    Full tilslutning. Har (tilsynelatende forgjeves) prøvd meg med slike antydninger tidligere i tråden, men det har en tendens til å drukne i nye skrekkmålinger og krav om tilgang til "rene" mikser – rett fra "bordet".

    mvh e
    Har vært inne på det selv tidligere i tråden. Jeg bruker det både på bass og gitar. Men det er forskjell på å klippe håret og kappe av seg hodet. I noen tilfeller sendes miksen til mastering for å få gjort dette hærverket. Det ble linket til en tråd her tidligere på Gearslutz hvor en svensk lydmann la ut en før og etter mp3. Den hadde vært hos en ¤&¤& ved navn Vlad et eller annet som tok 745 dollar i timen for å klemme livet ut av musikken. Og lydmannen var strålende fornøyd. Jeg tror forøvrig heller ikke at dette er ensidig siden lydteknikere godt kan gjøre hele eller deler av masteringen selv. Steven Wilson fra Porcupine Tree er selv lydmann og fra den første skiva i 91 har musikken fått denne behandlingen.
     

    Vedlegg

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.357
    Antall liker
    4.756
    Torget vurderinger
    1
    Dazed skrev:
    Asbjørn skrev:
    Forresten, innspilling #3 på Rolling Stone's "Good" liste var Alison Krauss og Robert Plant's "Raising Sand". Vi vet hvordan den låter, og det er også slik den ser ut i MasVis:
    Den har jeg på dobbel vinyl- og 24/96-flac. Det hadde vært artig å fått sammenliknet disse.

    Kan jeg nedsample 24-96-filene til 16/44.1 i f.eks, Audacity for å se om den er bedre?
    Du trenger bare å endre bit-dybden fra 24 til 16. MasVis ser ut til å takle 96KHz helt fint.

    Jeg tipper Audacity gjør en helt grei jobb med dette, i det minste mht «analyseformål» i MasVis

    mvh
    KJ
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    KJ skrev:
    Dazed skrev:
    Asbjørn skrev:
    Forresten, innspilling #3 på Rolling Stone's "Good" liste var Alison Krauss og Robert Plant's "Raising Sand". Vi vet hvordan den låter, og det er også slik den ser ut i MasVis:
    Den har jeg på dobbel vinyl- og 24/96-flac. Det hadde vært artig å fått sammenliknet disse.

    Kan jeg nedsample 24-96-filene til 16/44.1 i f.eks, Audacity for å se om den er bedre?
    Du trenger bare å endre bit-dybden fra 24 til 16. MasVis ser ut til å takle 96KHz helt fint.

    Jeg tipper Audacity gjør en helt grei jobb med dette, i det minste mht «analyseformål» i MasVis

    mvh
    KJ
    Goody! Takker, da skal jeg prøve på dette senere.
     
    N

    nb

    Gjest
    Asbjørn skrev:
    Forresten, innspilling #3 på Rolling Stone's "Good" liste var Alison Krauss og Robert Plant's "Raising Sand". Vi vet hvordan den låter, og det er også slik den ser ut i MasVis:
    Den har også på dette forum blitt regnet som en lydmessig høydare. Det var en rettroende som mente at mitt anlegg måtte være skikkelig rævva siden jeg ikke synest den platen låt bra. Den er også en av 10 referanse-CDer i HiFi+ visstnok.

    Sakset fra en av diskusjonene som i sin tid gikk om denne platen

    DR HEE skrev:
    Nb's "riktige" metode for best mulig lyd :
    DVD-spiller til 6000,- , surroundreceiver til ca 14000,- og akkurat passe
    dyre kabler.
    Denne kjeden har høyere oppløsning enn CD, og kan derved på ingen måte forringe en CD's lydkvalitet.

    DR HEE's "idiotske" ( i hvertfall iflg nb ) metode :
    Alt for dyr CD-spiller, sykt priset forsterkersett , ublu prisede kabler.
    Valgt ut etter mange års testing og evaluering i jakten på LYDEN, og
    MUSIKKGLEDEN. :D :D :D :D
    Vel og merke ikke blindtestet 8)

    RESULTAT :
    Hos nb låter CD'en "Raising Sand" med Robert Plant og Allison Krauss
    dårlig. :-[
    Hos DR HEE låter den faktisk utrolig bra. ;D

    Så får vel hver og en få lov til å velge seg sin metode !
    Jeg har ved et par anledninger lurt på hvorfor denne ihelkomprimerte innspillingen er fritatt for den almenne lydmessig fordømmelse som gjerne rammer slike innspillinger uten egentlig å få noe svar på det.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Mr-T skrev:
    Jeg for min del sluttet nesten å kjøpe musikk rundt 1995 pga værre og værre lyd.
    - høyrt denne skiva? jævli bra!
    - når er den fra
    - 1996
    - ikkje faen.


    ;D
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    21.178
    Antall liker
    30.537
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    tyan skrev:
    espege skrev:
    Full tilslutning. Har (tilsynelatende forgjeves) prøvd meg med slike antydninger tidligere i tråden, men det har en tendens til å drukne i nye skrekkmålinger og krav om tilgang til "rene" mikser – rett fra "bordet".

    mvh e
    Har vært inne på det selv tidligere i tråden. Jeg bruker det både på bass og gitar. Men det er forskjell på å klippe håret og kappe av seg hodet. I noen tilfeller sendes miksen til mastering for å få gjort dette hærverket. Det ble linket til en tråd her tidligere på Gearslutz hvor en svensk lydmann la ut en før og etter mp3. Den hadde vært hos en ¤&¤& ved navn Vlad et e

    ller annet som tok 745 dollar i timen for å klemme livet ut av musikken. Og lydmannen var strålende fornøyd. Jeg tror forøvrig heller ikke at dette er ensidig siden lydteknikere godt kan gjøre hele eller deler av masteringen selv. Steven Wilson fra Porcupine Tree er selv lydmann og fra den første skiva i 91 har musikken fått denne behandlingen.
    Hmmm...ser nå at jeg kanskje burde lyttet på de to mp3 ene på nytt....og da på noe annet enn høyttalerne i laptopen min.

    mvh
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    nb skrev:
    Asbjørn skrev:
    Forresten, innspilling #3 på Rolling Stone's "Good" liste var Alison Krauss og Robert Plant's "Raising Sand". Vi vet hvordan den låter, og det er også slik den ser ut i MasVis:
    Den har også på dette forum blitt regnet som en lydmessig høydare. Det var en rettroende som mente at mitt anlegg måtte være skikkelig rævva siden jeg ikke synest den platen låt bra. Den er også en av 10 referanse-CDer i HiFi+ visstnok.

    Sakset fra en av diskusjonene som i sin tid gikk om denne platen

    DR HEE skrev:
    Nb's "riktige" metode for best mulig lyd :
    DVD-spiller til 6000,- , surroundreceiver til ca 14000,- og akkurat passe
    dyre kabler.
    Denne kjeden har høyere oppløsning enn CD, og kan derved på ingen måte forringe en CD's lydkvalitet.

    DR HEE's "idiotske" ( i hvertfall iflg nb ) metode :
    Alt for dyr CD-spiller, sykt priset forsterkersett , ublu prisede kabler.
    Valgt ut etter mange års testing og evaluering i jakten på LYDEN, og
    MUSIKKGLEDEN. :D :D :D :D
    Vel og merke ikke blindtestet 8)

    RESULTAT :
    Hos nb låter CD'en "Raising Sand" med Robert Plant og Allison Krauss
    dårlig. :-[
    Hos DR HEE låter den faktisk utrolig bra. ;D

    Så får vel hver og en få lov til å velge seg sin metode !
    Jeg har ved et par anledninger lurt på hvorfor denne ihelkomprimerte innspillingen er fritatt for den almenne lydmessig fordømmelse som gjerne rammer slike innspillinger uten egentlig å få noe svar på det.
    ;D

    Den har jeg hørt på en gang. Det verste er vel hva de har gjort med stemmen hans. Har også vært utsatt for "Hæ! Liker du ikke den? Hva er det som feiler deg, da?"
     

    radiated

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.01.2007
    Innlegg
    66
    Antall liker
    1
    Sted
    Kristiansund
    De som er på Facebook oppfordres til å bli med i gruppa "End the loudness war".
    Prøv å få flest mulig til å bli med. Så kan man signert gruppa sende en oppfordring til alle
    verdens musikkredaksjoner om å kategorisk slakte alle dynamisk overkomprimerte CDer, fordi det
    er å lure lytterne å trille terningen til 5-ere og 6-ere når lydkvaliteten er så dårlig at plata er forhåndsdømt til en evig tilværelse alle andre steder enn i CD-spilleren.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.962
    Antall liker
    652
    En oppfordring til å lese tråden om 30 år med Hifi fra KKV, og sjekke med Masvis om samleplaten faktisk er degradert fra originalutgivelsen, en påstand jeg vil bli forundret om virkelig stemmer. Hvorfor skulle KKV remastre for å gjøre skryteplaten sin dårligere?
     

    tyan

    Musiker
    Ble medlem
    31.10.2009
    Innlegg
    257
    Antall liker
    48
    Sted
    Telemark
    tkr skrev:
    Hmmm...ser nå at jeg kanskje burde lyttet på de to mp3 ene på nytt....og da på noe annet enn høyttalerne i laptopen min.

    mvh
    Hei. Send meg gjerne linken til tråden hvis du har den. Tenkte å sjekke filene i masvis men finner ikke den opprinnelige tråden. Jeg trakk denne konklusjonen etter å ha lest alle innleggene og lyttet men greit å få det verifisert.
    Edit: Tråden jeg sikter til er ikke den du la ut. Den jeg tenkte på ble mastret av Vlado Meller. Den endte i en flame war så kanskje den ble fjernet. ;D Men jeg kjørte de to du la ut i masvis så du kan se resultatet. Det er vel omtrent som forventet. ;)
     

    Vedlegg

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Asbjørn skrev:
    Forresten, innspilling #3 på Rolling Stone's "Good" liste var Alison Krauss og Robert Plant's "Raising Sand". Vi vet hvordan den låter, og det er også slik den ser ut i MasVis:

    Jeg mener at de låt omtrent likedan i Oslo Spektrum, så til en viss grad er dette et tilsiktet "sound" (og tildels kamuflasje for at stemmen til Plant ikke lenger låter som i 1972).
    Jommen sa jeg smør! 24/96-versjonen er identisk!
     

    Vedlegg

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.643
    Antall liker
    39.827
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dazed skrev:
    Jommen sa jeg smør! 24/96-versjonen er identisk!
    Ja, og da blir dette ganske idiotisk, ikke sant? Brick wall limiting på et 24-bits opptak med potensielt 140 dB dynamikk. De kunne lagt RMS 24 dB lavere og fortsatt hatt samme signal/støy-forhold som på CD, men med 24 dB mer crest factor - om man hadde villet.
     
    N

    nb

    Gjest
    Det rapporteres for øvrig så langt jeg husker at 24-bits-versjonen låter betydelig mer dynamisk enn CD-versjonen.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.724
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    1
    Den låter litt mer detaljert det er alt, og du hører neppe forskjell om du ikke har over gjennomsnittet bra anlegg. Men mastringen er 100% lik.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland


    Fin dobbel live jazzrock-plate. Utgitt 1994 første gang.

    Første disk:


    Så en gedigen skuffelse og bortkastede penger:

    Jaga Jazzist: The Stix (2002)


    Da er det uendelig mye mer moro med et annet norsk storband: Oslo Groove Company: Anno 1992. Desverre ikke lett å få tak i. Svinger som bare rakkern.
     

    Vedlegg

    N

    nb

    Gjest
    Man skrev:
    Den låter litt mer detaljert det er alt, og du hører neppe forskjell om du ikke har over gjennomsnittet bra anlegg. Men mastringen er 100% lik.
    Oki,

    Uansett fascinerende at den til tider hylles for sin gode lyd og havner på top-10 lister for vellydende saker. Jeg synest det er en knall plate med top notch musikere, men produksjonen kan jeg styre min begeistring for. Så de live i Oslo Rektum og det er sannsynligvis det beste backingbandet jeg noensinne har sett.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.504
    Antall liker
    3.801
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Tok en analyse av den selvkomponerte testCD'n jeg har brukt i mange år og den varierte fra 12 til 21 med et snitt på 16,92. Ser at de tre sporene med høyest crest er de tre jeg oftest lytter til Lyle Lovett, Knut Reiersrud og Diana Schuur.

    Vidar
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.081
    Antall liker
    73
    Torget vurderinger
    1
    Barbaresco skrev:
    En oppfordring til å lese tråden om 30 år med Hifi fra KKV, og sjekke med Masvis om samleplaten faktisk er degradert fra originalutgivelsen, en påstand jeg vil bli forundret om virkelig stemmer. Hvorfor skulle KKV remastre for å gjøre skryteplaten sin dårligere?
    På eksempelgrafene som marsboer har limt inn ser man at det at det er ulik mastring på samleskiva og "originalene". Skulle ikke forundre meg om "originalene" låter bedre. Men nå er ikke 30 years of Fidelity i nærheten av å være et offer for the loudness war.
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.081
    Antall liker
    73
    Torget vurderinger
    1

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Asbjørn skrev:
    Dazed skrev:
    Jommen sa jeg smør! 24/96-versjonen er identisk!
    Ja, og da blir dette ganske idiotisk, ikke sant? Brick wall limiting på et 24-bits opptak med potensielt 140 dB dynamikk. De kunne lagt RMS 24 dB lavere og fortsatt hatt samme signal/støy-forhold som på CD, men med 24 dB mer crest factor - om man hadde villet.
    Vil først – igjen – få presisere litt: "Brickwall Limiting" er i utgangspunktet ikke synderen her – det sørger forsåvidt bare for et slags (tett!) "tak" på miksen. Det som virkelig – og vanligvis – ødelegger en miks, er at all informasjon/rms presses opp imot dette taket.


    Har et par ganger siste året fått ihende både 16/44, og 24/96 studiomikser av samme materiale... og kan dessverre konstatere at formatene var like "hotte" beggge to. Istedet for å følge god skikk, og overlevere en relativt "ren" 24/96 miks – med tilstrekkelig headroom, og mulighet for dedikert mastering – velger tekniker å "mastre" også den rett fra "bordet"... Selvfølgelig fullstendig unødvendig, og ikke minst frustrerende for musikere som sitter med to tilnærmet ubrukelige mikser.


    mvh e
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn