30 watt kraftigere enn 200 watt

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
OivindJ skrev:
Er det egentlig noe i veien for å drive to subber (12") med 2*50W Klasse A?

???

Det behøves ikke klasse A i bassen, siden bassenheter ikke kan gjengi crossover-forvregning likevel. Det er faktisk perler for svin og bortkastet strøm.
Om det holder effektmessig kommer helt an på virkningsgraden, størrelsen av rommet, hvor høyt du spiller og sånt. Sannsynligvis vil det bli masser av bass med 50watt, i de fleste tilfeller. No.
 
B

Ballin_On_a_Budget

Gjest
litt OT...
spør egentlig for en kompis av meg.

vil hans denon avr 4308 (Utgangseffekt 8 ohm: 7 x 140 watt (kont. effekt, to kanaler i drift, 20-20.000 Hz, 0,05% forvrengning), som forøvrig koster 20 000, klare å drive et par T+A Criterion TS 300 (Sensitivity 1 W / 1 m 86 dB)

Jeg mener at det kan by på problemer, hvertfall hvis du har planer om å utfordre høyttalerne litt.

Hva tror dere?
 

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
630
Antall liker
26
Sted
Bergen
Jeg spillte bass min ungdom før det ble vanlig med PA, og hadde ingen problemer med å fylle store haller med mine 2 x 18" tommere og en 50 watt Bassman rørforsterkertopp.

Merkelige greier, har tenkt mye på det i ettertid.

Samleren
 
T

timc

Gjest
Er vel litt annen følsomhet på elementene i slike kasser en det man er vant med i hifiverden..



-Tim
 
T

theStig

Gjest
Samleren skrev:
Jeg spillte bass min ungdom før det ble vanlig med PA, og hadde ingen problemer med å fylle store haller med mine 2 x 18" tommere og en 50 watt Bassman rørforsterkertopp.

Merkelige greier, har tenkt mye på det i ettertid.

Samleren
Det er flere ting ute og går her. For det første har man ALL effekt tilgjengelig for ett enkelt instrument. Med tilstrekkelig kompresjon og/eller overstyring kan du bruke alle 50W hele tida for ett enkelt instrument. Vanlig musikk har en crestfaktor på ca. 12 dB som gjør at en 50W forsterker ikke kan gi mer enn 1/15 av effekten kontinuerlig, hvis målet er å unngå å klippe toppene. Videre har 2x18" bassgitar høyttaler en følsomhet rundt 15 dB mer enn en typisk hifi-høyttaler. Summerer vi dette kan du spille 30 dB høyere med 50W på bassgitaren, enn med 50W på en hifihøyttaler med vanlig musikk.
 
K

knutinh

Gjest
Dette er vel egentlig sagt nå men.

følsomhet
Vanlig hifi-høyttalere har en følsomhet på mellom 85-95dB.

PA og musikk-høyttalere har en følsomhet på 95-110dB.

linearitet
På mange instrumenter er forvrengning både akseptabelt og ønskelig. Både slutt-trinn og høyttaler-elementer kan bevege seg godt inn i det ulineære området. For bass-gitar er det ofte slik at høyttaleren har begrenset med høyfrekvens, slik at overharmoniske blir dempet, ikke så ulikt det man får ved bi-amping av et stereoanlegg.

crest-faktor
Men crest-faktoren på enkelt-instrumenter kan være veldig høy (det er f.eks håpløst vanskelig å gjengi piano i PA-sammenheng). Hvis 4 enkelt-forsterkere på 50W skal gjengi de 4 instrumentene til et band så er det vel mye som taler for at det er enklere for en enkelt forsterker på 200W å gjengi dem samlet (hvis vi bare snakker om crest-faktor), siden crest-faktoren da normalt blir lavere (spesielt om de spiller i utakt...)

båndbredde
PA-systemer prioriterer ofte følsomhet og max SPL framfor frekvensrespons. En enorm PA-sub med 2x18" har ofte ikke særlig output under 50Hz, men spiller til gjengjeld veldig høyt over.

-k
 

MerlinTheMagitian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2006
Innlegg
161
Antall liker
2
jeg hadde en Adyton Cardis 3B signatur på 350 watt. og la meg si det slik at Graafen min med 20 "usle" rør watt spiller mye bedre på alle punkter. Kraftigerer mer dynamisk. Dog det skal sies at den ikke spiller like høyt. Men det er ikke langt ifra. Høytalerner har en følsomhet på 89 db.
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
MerlinTheMagician skrev:
jeg hadde en Adyton Cardis 3B signatur på 350 watt. og la meg si det slik at Graafen min med 20 "usle" rør watt spiller mye bedre på alle punkter. Kraftigerer mer dynamisk. Dog det skal sies at den ikke spiller like høyt. Men det er ikke langt ifra. Høytalerner har en følsomhet på 89 db.
For og si det sånn. Watt er vanvittig overdrevet. Sier nesten ingen ting om forsterkeren.
 

net2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2005
Innlegg
156
Antall liker
1
nikosidis skrev:
MerlinTheMagician skrev:
jeg hadde en Adyton Cardis 3B signatur på 350 watt. og la meg si det slik at Graafen min med 20 "usle" rør watt spiller mye bedre på alle punkter. Kraftigerer mer dynamisk. Dog det skal sies at den ikke spiller like høyt. Men det er ikke langt ifra. Høytalerner har en følsomhet på 89 db.
For og si det sånn. Watt er vanvittig overdrevet. Sier nesten ingen ting om forsterkeren.
Enig. Etter å ha hørt en Chapter Audio på 200W, gikk min egen Krell KAV eff.forsterker på 250W til 70k i skammekroken. Den parkerte ICE forsterkere jeg har hørt på 600W, likeså klasse D moduler på 1000W. Den parkerte forøvrig det aller meste jeg har hørt av forsterkere noensinne. De er faktisk så latterlig bra at jeg begynte å le når jeg hørte de. Det er som å ha et sort hull bak instrumentene...dønn tyst. Fra første stund, selv ved svært lave volum er dynamikken formidabel med masse detaljer og ikke minst et vanvittig trykk. Chapter har også et par monoblokker på 500W, men da skal en sannelig ha kravstore høyttalere. Jeg har aldri spillt så høyt i min stue noen sinne....grunnen var ganske enkelt at det låter dønn likt selv om en skrur opp til langt over lyttbare volum. Rett og slett latterlig morsomt.

Men jeg har til gode å høre på skikkelige high-end rørforsterkere. Blir dog særdeles imponert om en rørkonstruksjon på 50watt kan skilte med samme S/N ratio, forvrengningsfrihet og sinnsyke kontroll nesten uansett volum.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
OivindJ skrev:
Er det egentlig noe i veien for å drive to subber (12") med 2*50W Klasse A?

???
Har elementene en grei følsomhet, så kan du risikere å høre musikk i steden for during/bank-bank/dunk-dunk som det er lettere å få med transe og PA i samme prisklasse..
Ønsker du at elementene skal banke og slå mest mulig, så er det ikke enkelt å få til med rør..
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Har ikke lest hele tråden men jeg har samme opplevelse som trådstarter. Jeg har hatt forsterkere opp i flere hundre watt, mindre rørforsterkere og nå 30W klasse A forsterkere. Og de jeg har nå er de beste hittil og de høres like kraftige ut som f.eks.Thule IA350 (2x 350W integrert) som jeg hadde for et par år siden. Jeg er enig med det som sies ovenfor at det er de første wattene som teller og da spiller det ingen rolle om forsterkeren yter 100 eller 200 watt under ellers like omstendigheter. Men det vil ikke si at f.eks en monsterforsterker fra Krell ikke har noe for seg.

mvh,
OS
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.131
Antall liker
5.024
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Hvis valget står mellom rørforsterker eller Solid State, bør en gjøre seg opp en mening om en ønsker å lytte til musikk eller lyd.
 

Boe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2005
Innlegg
205
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Audiomix skrev:
Hvis valget står mellom rørforsterker eller Solid State, bør en gjøre seg opp en mening om en ønsker å lytte til musikk eller lyd.
Ja, sånn kan det også beskrives.

Etter å ha levd med transistor i nesten 40 år - også ganske strømsterke slike, fikk jeg ved en tilfeldighet to 'små' monoblokker (40-50 watt??)koblet opp på mine relativt ufølsomme (87 dB) Respons-høyttalere.
Og de er der fortsatt, og leverer musikk i live-format med en størrelse og formidling jeg ikke har hørt tidligere i noe anlegg hos meg.

Jeg fikk mye 'kjeft' av 'kraftkarene' i Respons-gjengen i Responstråden her på sentralen, da jeg tillot meg å foreslå 'fluewatt' til drift av disse høyttalerne til en som var ute etter ny forsterker. ;)

I min pure ungdom satte jeg opp to rør-radioer og koblet til fattern's grammofon. Da Sgt. Pepper kom lå hele nabolaget langflate mellom disse radioene og hadde ikke hørt på maken til formidling.
Det er nesten trist å tenke på at jeg ble 'lurt' til nesten 40 år med transistor før jeg gjenoppdaget rør-opplevelsen....
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Boe skrev:
Audiomix skrev:
Hvis valget står mellom rørforsterker eller Solid State, bør en gjøre seg opp en mening om en ønsker å lytte til musikk eller lyd.
Ja, sånn kan det også beskrives.

Etter å ha levd med transistor i nesten 40 år - også ganske strømsterke slike, fikk jeg ved en tilfeldighet to 'små' monoblokker (40-50 watt??)koblet opp på mine relativt ufølsomme (87 dB) Respons-høyttalere.
Og de er der fortsatt, og leverer musikk i live-format med en størrelse og formidling jeg ikke har hørt tidligere i noe anlegg hos meg.

Jeg fikk mye 'kjeft' av 'kraftkarene' i Respons-gjengen i Responstråden her på sentralen, da jeg tillot meg å foreslå 'fluewatt' til drift av disse høyttalerne til en som var ute etter ny forsterker. ;)

I min pure ungdom satte jeg opp to rør-radioer og koblet til fattern's grammofon. Da Sgt. Pepper kom lå hele nabolaget langflate mellom disse radioene og hadde ikke hørt på maken til formidling.
Det er nesten trist å tenke på at jeg ble 'lurt' til nesten 40 år med transistor før jeg gjenoppdaget rør-opplevelsen....
Ja takk og lov at jeg fikk meg en rør forsterker, etter og ha testet utrloig mye transistor, uten og bli helt fornøyd.

Rør er for meg det eneste riktige nå. Takk og lov jeg ikke har ventet i 40 år :)
Og takk til Proac som skriver i min manual til D25 at man ikke må tenke watt for og drive disse høytalleren.
Bruk en god kasse A, eller rør forsterker av god kvalitet, og det har vist seg og være det eneste riktige.
 

Boe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2005
Innlegg
205
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Jeg svarte visst ikke nøyaktig på oppgaven her.
Nei, 30 watt låter ikke nødvendigvis kraftigere enn 200 watt.
Men med en 200 watter - transistor forutsatt - ville jeg fått vondt i øra og sluttet å skru opp volumkontrollen lenge før jeg når samme lyttenivå som med rør.
Og med rør fortsetter jeg å skru opp og det låter bare enda mer formidabelt!!!
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
bendis skrev:
stemmer stemmer! ;D
Veldig bra skrevet.
Du har helt rett Boe!!!
Og for og si det sånn så kommer jeg godt over 90db med min 30 watter, uten at den roter det til.
Det er også mest viktig hvordan watten blir brukt, ikke hvor mange du har av den.
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Jeg kan også fortelle at min T-amp som er på 6 watt eller noe, spilte utrolig høyt på noen store høytallere på triaden senteret (spaceworld). Vi fikk faktisk klager fra butikkene rundt :) Og det var full kontroll, men lyden var så som så, på grunn av mindre gode høytallere. Han som driver spaceworld lånte t-ampen av meg en stund, for deretter kjøpe en selv.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
nikosidis skrev:
Jeg kan også fortelle at min T-amp som er på 6 watt eller noe, spilte utrolig høyt på noen store høytallere på triaden senteret (spaceworld). Vi fikk faktisk klager fra butikkene rundt :) Og det var full kontroll, men lyden var så som så, på grunn av mindre gode høytallere. Han som driver spaceworld lånte t-ampen av meg en stund, for deretter kjøpe en selv.
Så hva er da poenget med "gigawatt" hjemme.? ::)
Noen slakter mine 7 watt og mener at det er kun for å spille lavt og "romantisk" - hvor feil kan man ta når man "tror" mer enn man vet ;D
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
Rotekroken skrev:
nikosidis skrev:
Jeg kan også fortelle at min T-amp som er på 6 watt eller noe, spilte utrolig høyt på noen store høytallere på triaden senteret (spaceworld). Vi fikk faktisk klager fra butikkene rundt :) Og det var full kontroll, men lyden var så som så, på grunn av mindre gode høytallere. Han som driver spaceworld lånte t-ampen av meg en stund, for deretter kjøpe en selv.
Så hva er da poenget med "gigawatt" hjemme.? ::)
Noen slakter mine 7 watt og mener at det er kun for å spille lavt og "romantisk" - hvor feil kan man ta når man "tror" mer enn man vet ;D
På lettdrevne hornhøyttalere kan man jo putte høyttalerkablene i et par sitroner og få lyd. Da sier det seg selv...
 

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Innlegg
831
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Rhesus skrev:
Det forundrer meg at folk har så sterk fokus på helt ubetydelige ting som printbaner osv. Hvorfor bryr så få seg om det som virkelig har betydning?

Det er transistorene som kompliserer det hele. Begrenset forsterking og ulineariteter, strøkapasitanser, støy, her er det store potensialer. Men hva ser vi på tweakfronten? Gullsikringer, Rhodiumpletterte terminaler, vibrasjonsdemping osv. ???
Nå er det jo ikke så veldig lett for menig mann og eksperimentere med bytte av forskjellige solide state transistorer. Men rør gutta gjør jo dette nesten utelukket!!!
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
HåkonN skrev:
Rotekroken skrev:
nikosidis skrev:
Jeg kan også fortelle at min T-amp som er på 6 watt eller noe, spilte utrolig høyt på noen store høytallere på triaden senteret (spaceworld). Vi fikk faktisk klager fra butikkene rundt :) Og det var full kontroll, men lyden var så som så, på grunn av mindre gode høytallere. Han som driver spaceworld lånte t-ampen av meg en stund, for deretter kjøpe en selv.
Så hva er da poenget med "gigawatt" hjemme.? ::)
Noen slakter mine 7 watt og mener at det er kun for å spille lavt og "romantisk" - hvor feil kan man ta når man "tror" mer enn man vet ;D
På lettdrevne hornhøyttalere kan man jo putte høyttalerkablene i et par sitroner og få lyd. Da sier det seg selv...
Jeg har prøvd med gulvstående bokshøytalere på 92db også, rocker temmelig bra om jeg ønsker det, spiller med bra trøkk (musikk) i hele registret..
Åssen forklarer du den der da.?
Kom gjerne å hør selv, tror du hadde blitt temmelig overrasket, men det er vel ingen bombe om du ikke har hørt 7 reelle watt spille musikk før..
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Har du relativt lettdrevne høyttalere så handler det ikke om watt i det hele tatt. Mye viktigere er lydsignatur/strømforsyning/trafoer osv i elektronikken din.

En 35w transistor forsterker spiller bra på mine 84 db stativ høyttaler, men det må sies at når jeg tar frem rørforsterkeren min (SET, 40 watt og klasse A) så snakker vi ren magi. Grunnen er definitivt ikke 5 watt ekstra ;) Håkon Rognlien har kjørt 16watt på disse høyttalerene med fantastisk resultat.
200watt er i alle tilfeller kraftigere enn 30watt.
30 rør watt =30 transistor watt

Lf
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
ELEL6200 skrev:
Har du relativt lettdrevne høyttalere så handler det ikke om watt i det hele tatt. Mye viktigere er lydsignatur/strømforsyning/trafoer osv i elektronikken din.

En 35w transistor forsterker spiller bra på mine 84 db stativ høyttaler, men det må sies at når jeg tar frem rørforsterkeren min (SET, 40 watt og klasse A) så snakker vi ren magi. Grunnen er definitivt ikke 5 watt ekstra ;) Håkon Rognlien har kjørt 16watt på disse høyttalerene med fantastisk resultat.
200watt er i alle tilfeller kraftigere enn 30watt.
30 rør watt =30 transistor watt

Lf
Du har så rett så rett.! ;)
Kvalitet, ordet alene bør bety ganske mye for mange :D
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
Rotekroken skrev:
HåkonN skrev:
Rotekroken skrev:
nikosidis skrev:
Jeg kan også fortelle at min T-amp som er på 6 watt eller noe, spilte utrolig høyt på noen store høytallere på triaden senteret (spaceworld). Vi fikk faktisk klager fra butikkene rundt :) Og det var full kontroll, men lyden var så som så, på grunn av mindre gode høytallere. Han som driver spaceworld lånte t-ampen av meg en stund, for deretter kjøpe en selv.
Så hva er da poenget med "gigawatt" hjemme.? ::)
Noen slakter mine 7 watt og mener at det er kun for å spille lavt og "romantisk" - hvor feil kan man ta når man "tror" mer enn man vet ;D
På lettdrevne hornhøyttalere kan man jo putte høyttalerkablene i et par sitroner og få lyd. Da sier det seg selv...
Jeg har prøvd med gulvstående bokshøytalere på 92db også, rocker temmelig bra om jeg ønsker det, spiller med bra trøkk (musikk) i hele registret..
Åssen forklarer du den der da.?
Kom gjerne å hør selv, tror du hadde blitt temmelig overrasket, men det er vel ingen bombe om du ikke har hørt 7 reelle watt spille musikk før..
92db er ganske lettdrevent. Skal ikke mange watt til for å få det til å spille bra på rundt 95db i et normalt lytterom. Rørforsterkere er også langt snillere på klipping av lyden når de presses, og av samme grunn trenger ikke en liten forsterker å høres spesielt presset ut på greie volum. Men du må huske på at om du skal spille 10db høyere, krever det omtrent 10 ganger så mye effekt (!). Likeså om en ønsker å holde forvrengning på et relativt greit nivå, så trenger forsterkeren mye headroom.

Det er ingenting som heter "reelle" watt. En watt er en watt, uavhengig av hvilken oppbygning forsterkeren er av. Hva som skjer når forsterkeren går tom for krefter er nok mer relevant i denne diskusjonen.
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
poenget med denne diskusjonen er og få folk til og skjønne at ikke watt betyr noe som helst i hjemme samenheng. Det er hvordan wattene blir brukt som teller. Jeg har nå 2*30 watt forsterker på mine proac D25 som er 88db. har aldri hatt noe som spiller med så vanvittig dynamikk, samtidig som alt er under kontroll på vanvittig høyt volum.

F.eks hadde jeg en lyngdorfdigtal forsterker på 2*200 watt i 8 ohm og 2*375 watt i 4 ohm. den låt mye tynnere, og med mindre dynamikk enn min Copland rørforsterker. Rett og slett pinglete i forhold.
 

rockforlife

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.04.2006
Innlegg
74
Antall liker
1
Jeg har haft en Pioneer M22 klasse A effekt på 30 watt (og 22 kg) og det var en forstærker med overarme 8)
Spillede på Dali Grand Coupé (86 db) og den "lille" Pioneer, var ikke til at tvinge i knæ :eek:

Min nye brugte DOXA Sig. 140, oplever jeg dog som den kraftigste amp jeg endnu har haft!! DOXAen har dog ikke den luft og finesse en god kl. A kan præstere. Men så kan den noe andet :eek: ;D 8) :-*

Watt opgivelser er ikke interessante som sådan. Man skal høre en forstærker på eget kendte anlæg, før man ved om det dur til noget.. Lidt watt OG EN MASSE STRØM! Det virker! Lige som DOXA 140!
 
J

Jurassic

Gjest
nikosidis skrev:
poenget med denne diskusjonen er og få folk til og skjønne at ikke watt betyr noe som helst i hjemme samenheng. Det er hvordan wattene blir brukt som teller. Jeg har nå 2*30 watt forsterker på mine proac D25 som er 88db. har aldri hatt noe som spiller med så vanvittig dynamikk, samtidig som alt er under kontroll på vanvittig høyt volum.

F.eks hadde jeg en lyngdorfdigtal forsterker på 2*200 watt i 8 ohm og 2*375 watt i 4 ohm. den låt mye tynnere, og med mindre dynamikk enn min Copland rørforsterker. Rett og slett pinglete i forhold.
Lyngdorf'en er strengt tatt på 2*150W.

Angående dynamikk så synes jeg det begrepet av uforståelige grunner er svært individuelt her på forumet.
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Jurassic skrev:
Den er strengt tatt på 2*150 Watt den Lyngdorf forsterkeren.
Tact oppgir samme forsterker til 2*150W i 8 Ohm.

Lyngdorf oppgir derimot effekt målt med begge kanaler i drift og et signal på 1 khz med 1% forvrengning og sånn klarer Hifiklubben å få Watthorer til å kjøpe produktene deres.

Forøvrig har jeg et inntrykk av at flere forumdeltagere tror forvrengning og dynamikk er det samme.
I mine ører er det to rake motsetninger.
Hvorfor i huleste skulle forvrenging og dynamikk ha noe med hverandre og gjøre.
Forvrenging vil gjøre at dynamikken forsvinner.

nei, den er på 200W. jeg hadde den minste integrerte. SDAI2175
Der ser du, den større broren har 150W og er 100% sikkert bedre.
Antagelig bedre dynamikk også.

Strøm er viktig, men ikke kom og fortell meg at man trenger 1800VA for og
levere varene i et vanlig hjem.

Alt for mange ser på spesifikasjonene når de skal ha noe. f.eks en venn av meg
snakker kun om disse tingene. Jeg har også vært der, nå ser jeg ikke på sånt tull lenger.

hifi bransjen er blitt overhypa med spesifikasjoner, det er det folk vil ha.

Ikke god lyd, men imponerende data ?

Hvor mange ganger har jeg ikke hørt at "disse høytallerene krever vanvittige krefter for og bli drevet" det stemmer nok
desverre veldig sjelden. Det er hvordan forsterkeren bruker wattene, og ikke hvor mange det er.

Jeg sier ikke at det skader og ha uendelig med watt eller strøm, men det desverre ingen garanti for god lyd.

Man betaler vanvittig mye ekstra for disse tingene. Bedre og bruke det på gode komponenter i konstruksjonen.

Det finnes selvfølgelig noen høytallere som krever vanvittig mye kraft. Disse burde vært på museum, spør du meg.
 
J

Jurassic

Gjest
Den er strengt tatt på 2*150 Watt den Lyngdorf forsterkeren.
Tact oppgir samme forsterker til 2*150W i 8 Ohm.

Lyngdorf oppgir derimot effekt målt med begge kanaler i drift og et signal på 1 khz med 1% forvrengning og sånn klarer Hifiklubben å få Watthorer til å kjøpe produktene deres.

Forøvrig har jeg et inntrykk av at flere forumdeltagere tror forvrengning og dynamikk er det samme.
I mine ører er det to rake motsetninger.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Generelt så er det vel mange her på HFS som tror mer enn de vet.? ::)

Det er vel heller ikke watt som spiller noen rolle, at noen trodde dette var et faktum for noen år siden, det er nok sant, men det har rent mye vann i bekken siden den gang ;)

Vi kan ikke ved å lese spec og analyser i hytt å gevær lese oss frem til virkeligheten, alle pynter litt på sannheten, enten de heter Per, Pål eller Espen Askeladd, det er dessverre slik verden er i dag, men det er litt bedre enn den fantasiverden vi opplevde før i tiden..
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
rockforlife skrev:
HåkonN skrev:
rockforlife skrev:
Lidt watt OG EN MASSE STRØM! Det virker!
Lite effekt og masse strøm ja..... ::)
Ja ok, nu mente jeg ikke "lidt" watt, men bare lidt watt 8) Omkring 100 stykker ;D
Du skal ikke ha mer antall watt enn brødskiver du klarer å spise i løpet av en dag ;D
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.792
Antall liker
21.432
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
maks to, mener du?
hater brød.
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
Rotekroken skrev:
Generelt så er det vel mange her på HFS som tror mer enn de vet.? ::)
Men du vet, ikke sant.... ;)

Rotekroken skrev:
Det er vel heller ikke watt som spiller noen rolle, at noen trodde dette var et faktum for noen år siden, det er nok sant, men det har rent mye vann i bekken siden den gang ;)
Å si at det ikke spiller noe rolle er vel å trekke det litt langt så lenge vi bruker en eller flere mekaniske deler til å produsere lyd. Men å si at folk kanskje er litt vel mye opptatt av effekt er jeg enig i.

Rotekroken skrev:
Vi kan ikke ved å lese spec og analyser i hytt å gevær lese oss frem til virkeligheten, alle pynter litt på sannheten, enten de heter Per, Pål eller Espen Askeladd, det er dessverre slik verden er i dag, men det er litt bedre enn den fantasiverden vi opplevde før i tiden..
Helt enig. Men enkelte ganger er det forbausende hvordan spesifikasjoner samsvarer med virkeligheten. Bladet Stereophile er et godt eksempel på dette, da de også gjør målinger for å se om det samsvarer med deres observasjoner ved lytting.

Forvrengning i bassen som følge av for liten forsterker oppleves ofte som mer bass. Trenger ikke alltid å være negativt det.... men det er ikke noe vits å prøve å forklare det med ord som "magi" etc. Kanskje en høyttaler trenger litt kryddring og farging, eller kanskje innspillingen gjør det...eller hva med lytteren? Men det trenger kanskje ikke gjelde for alle?

Og hvorfor snakke om rør generelt? Er det slik at folk mener rør er bedre enn klasse A/B uansett hva slags kontstruksjon det er? Virker som folk her inne tar helt av bare de ser noe crom, litt mahogney og et par varme lysende rør. Da spiller det knapt noen rolle hva slags merke det er, eller om det kommer fra en garasje i USA eller et samlebånd i Asia. Som nevnt tidligere her, så blir det hevdet at "sjelen" er tilstede selv med produktet slått av. Mon tro om det er lyden eller hobbyen som faktisk er i fokus da?
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
Rotekroken skrev:
rockforlife skrev:
HåkonN skrev:
rockforlife skrev:
Lidt watt OG EN MASSE STRØM! Det virker!
Lite effekt og masse strøm ja..... ::)
Ja ok, nu mente jeg ikke "lidt" watt, men bare lidt watt 8) Omkring 100 stykker ;D
Du skal ikke ha mer antall watt enn brødskiver du klarer å spise i løpet av en dag ;D
Du mener vel kilowatt? ;D
 
J

Jurassic

Gjest
Rotekroken skrev:
Generelt så er det vel mange her på HFS som tror mer enn de vet.? ::)

Det er vel heller ikke watt som spiller noen rolle, at noen trodde dette var et faktum for noen år siden, det er nok sant, men det har rent mye vann i bekken siden den gang ;)

Vi kan ikke ved å lese spec og analyser i hytt å gevær lese oss frem til virkeligheten, alle pynter litt på sannheten, enten de heter Per, Pål eller Espen Askeladd, det er dessverre slik verden er i dag, men det er litt bedre enn den fantasiverden vi opplevde før i tiden..
Ser ikke helt hvor du vil med dette innlegget.

Er det din personlige mening at effekt ikke spiller noen rolle?

Og antyder du at jeg ikke vet forskjell på forvrengning og dynamikk?

Er noen som fortsatt lever i en fantasiverden 8)
 
Topp Bunn