Jeg er veldig på å ikke villede folk, og nå trer jeg en anelse ukjent grunn, så folk må gjerne korrigere meg her.
Hva med elementet sitt hurtighet, evne til å starte og stoppe raskt? Dynamikk?
Hva hvis man ikke har noen begrensninger på antall elementer, kassevolum og selvfølgelig forsterkerkraft? Hva låter best da, når elementene kun trenger å bevege seg så du vidt kan se det?
Jeg har lurt på noe alla det samme, men da i relasjon til stor/liten kasse,
se her hva BassThatHz svarte. mtp "tightness"/hurtighet. Forholdet mellom kraften på magnetfeltet og moving mass er viktig. Sterkt magnetfelt og lite masse/vekt som skal beveges gjør at ting er kjappere. Mye masse krever sterkere magnet for å være raskere, akkurat som det må en sterk mann til for å få høy aksellerasjon på en full handlekurv. Dette er pga "treghet" i ting med mye masse.
Å få uanstrengt bass handler om å bevege luft, mye luft. Så ja, det handler bare om å flytte luft. Hvis man har en vegg av basselementer og alle jobber litt, så er summen at det blir beveget mye.
Husk at magnetfeltet i spolen ikke er konstant, så jo mer bevegelse det er, jo mer forskjell blir det, siden spolen beveger seg inn i forskjellige områder av magnetfeltet. Når man går utenfor det lineære området som får man høy forvrengning.
Du vet jo hvordan en sinuskurve ser ut.
La oss anta at denne er 20 Hz og du spiller den av. Driveren din beveger seg med 20 pulser i sekundet. Jo høyere du skrur volumet, jo mer vandring må til for å spille 20 Hz høyere.
Men drivere spiller jo ikke rene sinustoner. Musikken inneholder mange toner simultant, så kanskje driveren skal spille f.eks. 20 Hz, 35 Hz og 50 Hz samtidig og det høyt.
"Man får en slags sinus med mange andre sinuser på."
Da må driveren bevege seg inn og ut i 20 Hz samtidig som den går i både 35 og 50 Hz samtidig. (i realiteten mange flere), og det siste man vil da er at magnetfeltet endrer seg, for det gir forvrengning. Det er ladningen på spolen som bestemmer om elementet skal gå inn eller ut, magnetfeltet på motoren (magneten) er jo konstant.
Du kan si at en driver som er under høy excursion er som en 90 åring som prøver å blåse ut alle lysa på kaka, mens en vegg med drivere er en gjeng tenåringer som står og blåser på samma kaka.
Men som sagt, min enkle måte å se tingene på. Jeg er i utvikling selv på dette området, håper noen med enda bedre innsikt kan jumpe inn.