Den har jeg ikke... tror jegCome Together med nevne Bromberg er vel den mest poulære i kategorien hifilåt
Har en gammel måling her som har et punkt på midten som senker noen db. Den utpregede dippen er i hvert fall ikke her.Har du prøvd å måle bare mellomtonen med REW uten noe delefilter og korreksjon? Hadde vært artig å se hvordan et sveip fra 200-1000Hz hadde sett ut.
Kjørte en periode fra 100 til20k og den ble nødvendigvis mindre men fortsatt 2 db og noe bredere.Et tips fra eg er å filtrerere målingen med korte tidsvinduer - feks 1 periode over hele fjøla, og se hva som skjer da - og gjerne også lage en korreksjon og høre hvordan den funker.
Mvh
OMF
Ja der er løsningen Nei har et par ting som skal prøves ut. Noe jeg har vært innom tidligere. Avmelding kommerDet passer vel ganske greit med avstanden til div flater på stolen (ca 40-80cm). Du må begynne å sitte på huk når du lytter
Hopper inn for å være morsom? Det er en topp ikke dipp Ja jeg hører helt klart at det er for mye nivå et sted i mellomtonen. Kom og hør selvHører du den dippen eller er det bare OCD'n som slår ut?
alphamale,Men Svart-Hvitt! Den boka der kom ut i 2008. Det er 11 år siden. Det har skjedd en del siden den gang.«Currently, “room correction” processes are widely dispersed throughout the audio industry. They are the basis of cinema sound calibration and have found their way into receivers and surround processors, and some exist as stand-alone devices. The claim is that measurements of the steady-state sound field using an omnidirectional microphone, and signal processing by an algorithm, can repair imperfections in unknown loudspeakers in unknown rooms. There is no doubt that such a process can yield improvements at low frequencies for a single listener, but above the transition frequency to claim that a smoothed steady-state room curve derived from an omnidirectional microphone is an adequate substitute for the timbral and spatial perceptions by two ears and a brain is absurd. However, it clearly can be good business».Man kan endre rommet med programvare.
Mener Asbjørn utredet dette for noen år siden men det går i hovedsak ut på å sende en kansellerende impuls på de problematiske områdene så de dør ut i tid (kansellere de)
Jeg regner med The Shy har endevendt databladene for driverne han bruker, og forsikret seg om at de spiller "flatt" i tiltenkt arbeidsområde. Som Coolio er inne på ser også jeg på utsagnet for flat in room respons som svak hellende fra bunn til topp.
Kilde: Tooles bok
Det er derfor jeg anbefaler å lese Tooles bok. I en annen tråd sa Bx at han ikke fant noe av interesse hos Toole. Go figure.
Asbjørn fremstår som en intelligent fyr. Men Toole er AES’ mest meritterte medlem.
Jeg sier ikke at DSP er den hellige gral, men jeg ser ingen grunn til å gløtte i boka til Toole en gang. Jeg hører hva jeg hører,
Og det gjør mange rundt meg også som eier samme produkt som meg. Prosessen er repeterbar og resultatene enkle å dokumentere.
Nok om det fra min side og tilbake til eier av tråden og hans system.
“Den kloke lærer av andres feil, tosken bare av sine egne”.Merkelig hvordan mange hififolk sverger til enkelte (særlig amerikanske) "guruer" og forsvarer de nærmest til døde. Cult followers...
Jeg har bare en - 1 guru og det er mitt eget hode og de verktøyene som befinner seg der. Men jeg hverken forsvarer eller forfekter det. Sunn fornuft paret med sunn skepsis og en smule erfaring - da er det forsvarlig å lese hva "ekspertene" sier/har sagt - for input, utfyllende forklaringer, forslag til varianter osv osv. Problemet er gjerne at alle ekspertene som er publisert ofte har vikarierende motiver og kommersielle interesser som "farger" budskapet noe.. Dette er selvsagt menneskelig. Hva som er umenneskelig er å tro at en person alene har alle svarene. Det er derimot langt enklere å ha alle spørsmålene..
Bx, du skriver at artikkelen til Toole (2015) ikke er forskningsbasert. Hvorfor engasjerer du deg ikke i AES og skriver artikler i JAES hvis du sitter på innsikt som Toole m.fl. ikke har?«Currently, “room correction” processes are widely dispersed throughout the audio industry. They are the basis of cinema sound calibration and have found their way into receivers and surround processors, and some exist as stand-alone devices. The claim is that measurements of the steady-state sound field using an omnidirectional microphone, and signal processing by an algorithm, can repair imperfections in unknown loudspeakers in unknown rooms. There is no doubt that such a process can yield improvements at low frequencies for a single listener, but above the transition frequency to claim that a smoothed steady-state room curve derived from an omnidirectional microphone is an adequate substitute for the timbral and spatial perceptions by two ears and a brain is absurd. However, it clearly can be good business».Man kan endre rommet med programvare.
Mener Asbjørn utredet dette for noen år siden men det går i hovedsak ut på å sende en kansellerende impuls på de problematiske områdene så de dør ut i tid (kansellere de)
Jeg regner med The Shy har endevendt databladene for driverne han bruker, og forsikret seg om at de spiller "flatt" i tiltenkt arbeidsområde. Som Coolio er inne på ser også jeg på utsagnet for flat in room respons som svak hellende fra bunn til topp.
Kilde: Tooles bok
Det er derfor jeg anbefaler å lese Tooles bok. I en annen tråd sa Bx at han ikke fant noe av interesse hos Toole. Go figure.
Asbjørn fremstår som en intelligent fyr. Men Toole er AES’ mest meritterte medlem.
Det finnes relevant forskning om psykoakustikk, om hvordan det låter i og utenfor sweet spot, - om ulike måter å analysere målinger på, om utfordringer og begrensninger ved bruk av dsp, om ulike basskonfigurasjoner a la dba og en hel masse annet som er høyst rlevant ift lydkorreksjon. Toole sin forskning er perifer her og bidrar i liten grad med relevant kunnskap.
Det dsp-sleivsparket som du refererer fra Toole er.ikke forskningsbasert. Tvert imot viser det med all tydelighet hvor lite interessert han er i lydkorreksjon - og hvor lite oppdatert han er (var) på den forskningen som er mest relevant og hvor unyansert bilde han har av ulike korreksjonsløsninger.
Brukte noen timer på å se noen av Tooles Videoer på youtube. Var vel ingenting han kom med der jeg ikke er klar over.
Virker som S/H synes jeg er lite reflektert og vi spore meg inn på den rette vei... prøver å lære med å forstå ting? Slutt med det, er du snill. Har full kontroll på det jeg holder på med
Hvem har sagt noe om reduksjon eller noe som helst annet? Ikke vær så hårsår og ta alt opp i verste mening.“Den kloke lærer av andres feil, tosken bare av sine egne”.Merkelig hvordan mange hififolk sverger til enkelte (særlig amerikanske) "guruer" og forsvarer de nærmest til døde. Cult followers...
Jeg har bare en - 1 guru og det er mitt eget hode og de verktøyene som befinner seg der. Men jeg hverken forsvarer eller forfekter det. Sunn fornuft paret med sunn skepsis og en smule erfaring - da er det forsvarlig å lese hva "ekspertene" sier/har sagt - for input, utfyllende forklaringer, forslag til varianter osv osv. Problemet er gjerne at alle ekspertene som er publisert ofte har vikarierende motiver og kommersielle interesser som "farger" budskapet noe.. Dette er selvsagt menneskelig. Hva som er umenneskelig er å tro at en person alene har alle svarene. Det er derimot langt enklere å ha alle spørsmålene..
Russisk ordtak
Sluket , å redusere Toole, AES’ mest meritterte medlem, til bare en “guru”, irriterer meg litt. Hva er poenget med det? Toole har publisert fagartikler i snart 50 år og jobbet med lyttetester og praktisk orientert lyd for øvrig i en mannsalder. Jeg er enig i at man skal være forsiktig med hvem man lytter til, men Toole er ikke bare en tilfeldig "ekspert" på internettet.
Sluket, du skrev «enkelte (særlig amerikanske) guruer» og da trodde jeg du mente Toole fordi han var den eneste amerikaneren hvis navn var nylig nevnt på disse sidene. Du skrev også om «alle ekspertene som hae publisert ofte har vikarierende motiver og kommersielle interesser». Toole har jobbet for Harman i mange år, så det var kanskje ikke så rart at jeg trodde du tenkte på Toole da du skrev.Hvem har sagt noe om reduksjon eller noe som helst annet? Ikke vær så hårsår og ta alt opp i verste mening.“Den kloke lærer av andres feil, tosken bare av sine egne”.Merkelig hvordan mange hififolk sverger til enkelte (særlig amerikanske) "guruer" og forsvarer de nærmest til døde. Cult followers...
Jeg har bare en - 1 guru og det er mitt eget hode og de verktøyene som befinner seg der. Men jeg hverken forsvarer eller forfekter det. Sunn fornuft paret med sunn skepsis og en smule erfaring - da er det forsvarlig å lese hva "ekspertene" sier/har sagt - for input, utfyllende forklaringer, forslag til varianter osv osv. Problemet er gjerne at alle ekspertene som er publisert ofte har vikarierende motiver og kommersielle interesser som "farger" budskapet noe.. Dette er selvsagt menneskelig. Hva som er umenneskelig er å tro at en person alene har alle svarene. Det er derimot langt enklere å ha alle spørsmålene..
Russisk ordtak
Sluket , å redusere Toole, AES’ mest meritterte medlem, til bare en “guru”, irriterer meg litt. Hva er poenget med det? Toole har publisert fagartikler i snart 50 år og jobbet med lyttetester og praktisk orientert lyd for øvrig i en mannsalder. Jeg er enig i at man skal være forsiktig med hvem man lytter til, men Toole er ikke bare en tilfeldig "ekspert" på internettet.
Poenget med viten(skap) er at den er akkumulerende, dvs. at vi hele tiden fjerner «blindveier» og «bomturer» fra kartet. Innenfor elektronikken og databehandling er viten temmelig svart-hvitt. Innenfor psykoakustikken er hullene mange, selv om en del hull er tettet igjen; der er gråsonene mange. Dessverre brukes mye tide på å grave opp igjen de hullene som er tettet igjen.Ingen ting er verdiløst, alt kan settes inn i kontekst, INGEN har alle svarene og lang erfaring kan like gjerne være en fiks ide, utesket og repetert i lang tid etterpå inntil det irrelevante.
Nå venter jeg spent på hvilken vitenskap som ligger bak Audiolense, spesielt den delen som har med “romkorreksjon” å gjøre. Jeg tipper en ny gullmedalje i AES venter for den som klarer å vise at Tooles forskning er utdatert og ga opphav til mange misforståelser og dermed virket regressivt på lydvitenskapen.
For å betraktes som et vitenskapelig utsagn må det underbygges med referanser, inkludert eventuelle referanser som inneholder motforestillinger. "Widely accepted" holder kanskje hos AES når man har æresmedlem-status, men vitenskap er det ikke. Blant de som publiserer om DSP på AES har det vært "widely recognized for decades" at det er en del mer komplisert enn som såLa meg vise et lite knippe av sitater fra Tooles relevante artikkel fra 2005:
AES E-Library » The Measurement and Calibration of Sound Reproducing Systems
«For decades it has been widely accepted that a steady- state amplitude response measured with an omnidirectional microphone at the listening location in a room is an impor- tant indicator of how an audio system will sound.
Disse huskurvene og måten man skrur lyden p er jo ikke vitenskapsbasert, de er erfaringsbasert. Tukle med tradisjonell EQ, se på 1/3 oktavs glattede frekvensmålinger, klø seg i hodet... Jeg kan faktisk ikke huske å ha lest et eneste paper der "steady-state" har passert som en god måte å tolke frekvensrespons i rom på. Når slik kritikk rettes mot kommersielle korreksjonsløsninger i sin alminnelighet begynner det å likne svært mye på god gammeldags stråmannsargumentasjon.Such measurements have come to be known as generic “room curves,” or more specific “house curves.” That belief has a long history in professional audio,
Hvis du ikke ser at dette er ren spekulasjon, så vet jeg ikke hva jeg skal siand now it has penetrated consumer audio with stand-alone products and receivers in- corporating automated measurement and equalization capa- bilities. The implication is that by making in-situ measure- ments and manipulating the input signal so that the room curve matches a predetermined target shape, imperfections in (unspecified) loudspeakers and (unspecified) rooms are measured and repaired. It is an enticing marketing story».
Her snakker Toole om noe han ikke har forsket på. I gode gamle dager fant han ut at feil on-axis respons ikke kunne kompenseres med off-axis respons. Problemet med denne forskningen er at han ikke korrigerte for den kombinerte responsen i lytteposisjon. Akkurat den delen av forskningen til Toole mener jeg faktisk er utdatert og beheftet med betydelige svakheter.«Equalization of the room curve will destroy the only good performance in the loudspeaker—the on-axis/direct sound response.
Dette er jo positivt feil, i dag brukes "EQ" til å retningsstyre lyden på konserter med store line arrays mm.Equalization cannot change loudspeaker directivity;
Du må gjerne tro at det er en magisk forskjell på høyttalerlyd reflektert lyd. Men når de to blander seg slik at de blir uatskillelige, så har vi bare "lyd". Alle de gode lydkorreksjonsløsningene er siktet inn på å analysere den kombinerte responsen som vi oppfatter som direktelyd, dvs korrigere "persepert direktelyd" og la det andre ligge. Det er ikke enkelt, det blir ikke perfekt, men det gruser alternativet. Dessverre så er Tooles forskning helt ubrukelig til å kaste lys over hva som skal til for å gjøre dette best mulig.the remedy is a bet- ter loudspeaker. Adequate anechoic data on the loud- speaker would have revealed the problem in advance of measurements or listening».
Mourjopolous som jeg nevnte overfor demonstrerte (vitenskapelig) at lydkorreksjon i sweet spot gjennomgående ga betydelige lydforbedringer i alle lytteposisjoner. Det er også min erfaring - og den har jeg til felles med mange som bruker DSP i anlegget sitt.«Overall, equalizing the spectral fluctuation “errors” found at a few measurement locations, can add new spectral variations to the total sound output of the loudspeaker that is radiated to all locations throughout the room. There is a significant risk of degrading the performance of good loudspeakers».
... and great caution is exercised too. I mange av dagens kommersielle løsninger. Rart at Toole ikke hadde fått med seg det da han skrev dette. Eller kanskje ikke...«In conclusion, there are reasons to exercise great caution in the application of equalization based on conventional in- room measurements. However, it is definitely advantageous at lower frequencies, and later discussions will show that equalization based on anechoic data is also useful in the creation of superior loudspeakers».
Dette har han ikke forskningsmessig grunnlag for å hevde. Gammel overtro av det slaget som florerer på gearslutz. Som mange her inne har erfart: Høyttalerens spredningsmønster har betydning også etter korreksjon, men hvordan det måler ekkofritt har ikke den store betydningen. Signalteoretisk har det ingen ting å si hva slags frekvensrespons høyttaleren har før korreksjon - vel og merke så lenge den har nok kapasitet til å levere varene med den ønskede responsen og lav forvrengning.«Two ears and a brain are massively more analytical and adaptable than an omnidirectional microphone and an analyzer».
«When DSP is available in the signal path, this is a powerful use of equalization, but it can only be done based on high-resolution anechoic data allowing center frequency and Q to be identified».
Det ser ut som Toole mener det er umulig å måle og analysere lyden på en måte som er rimelig korrekt psykoakustisk. Jeg er uenig.«A binaural human listener is vastly more complex and capable than an omnidirectional microphone and analyzer, and we are not close to having a computer equivalent».
«If the goal is good sound it is hard to escape the notion that the starting point for a calibration scheme is free-field data on the loudspeakers».
Alt som skjer på gearslutz er interessant. Det er feil sted om man ønsker å forstå bruk av DSP til lyd, men de har sin egen dsp-subkultur som er fascinerende. De forteller hverandre hjemmesnekra dsp-forståelse spekket med halvsannheter og usannheter. Fra tid til annen dukker det opp en avviker som mener å ha erfart at det jeg og mine bransjekolleger predikerer har noe for seg. Slike blir raskt klubbet ned av en av guruene. Det er et interessant case for sosialpsykologiske studier av "group think", sosial identitet og en del andre sosialpsykologiske fenomener.Når det gjelder denne jakten på riktig romkurve, synes jeg denne kommentaren fra grunnleggeren av Northward Acoustics, Thomas Jouanjean (About | Northward Acoustics), er interessant:
«From the project files I currently have on my laptop HDD / not archived yet:
- Out of 29 mastering suites designed and built, 0 are using/requested such a curve.
- Out of 43 control rooms designed and built, 0 are using/requested such a curve.
- Out of 10 post-prod facilites, 0 are using/requested such a curve.
- Out of 6 large research labs and/or speaker manufacturer test facilities with critical product listening room, 0 are using/requested such a curve.
- Out of the 30-odd non-Northward designed rooms I have measured in the last few years, 0 are using such a curve.
...
Det er litt mer enn en gjennomsnittlig hobby, da...Bx er en smart og opptatt herremann som underviser på universitet, og har vel egentlig Audiolense som litt sånn sideprosjekt han stadig utvikler og forbedrer.
Jeg tror ikke han har tid til å "krangle" med Toole.
Vi kan ta det videre på audiosciencereview.com hvor Toole er innom?
- Målemetode: Angelo Farina - to papers.
- En psykoakustisk rimelig velfungerende tolkning av frekvensrespons: Angelo Farina
- Effekt av lydkorreksjon basert på frekvensavhengig vindu: Mourjopoulus - flere artikler. Både i og utenfor mikrofonposisjon. Noe av dette har vært fulgt opp av andre, og fremgangsmåten som Mourjopolous forsket på kan også ha negative effekter. Det finnes masse papers som drøfter utfordringer med tidsdomenekorreksjon.
- Presedence effekter og andre maskeringseffekter: Her er det flere arbeider. Forklarer f.eks. hvorfor ren frekvenskorreksjon forbedrer stereoperspektivet betydelig på et par høyttalere (med litt resonnering i forlengelsen)
- Hørbarhet av lineær forvrengning: Gadde og en til
- Matematikken som anvendes finner du i de fleste vitenskapelige lærebøker om DSP.
- Fourier og invers fourier transformasjon beskriver helt entydige sammenhenger mellom tidsdomene og frekvensdomene. Mye tyder på at du ikke har forstått dette særlig bra.
Det er andre ting også, en god del i ca samme gate og en del som problematiserer. Mye av kunnskapsgrunnlaget til Audolense er vitenskapsbasert, men en god del er erfaringsbasert også.
For å betraktes som et vitenskapelig utsagn må det underbygges med referanser, inkludert eventuelle referanser som inneholder motforestillinger. "Widely accepted" holder kanskje hos AES når man har æresmedlem-status, men vitenskap er det ikke. Blant de som publiserer om DSP på AES har det vært "widely recognized for decades" at det er en del mer komplisert enn som så Disse huskurvene og måten man skrur lyden p er jo ikke vitenskapsbasert, de er erfaringsbasert. Tukle med tradisjonell EQ, se på 1/3 oktavs glattede frekvensmålinger, klø seg i hodet... Jeg kan faktisk ikke huske å ha lest et eneste paper der "steady-state" har passert som en god måte å tolke frekvensrespons i rom på. Når slik kritikk rettes mot kommersielle korreksjonsløsninger i sin alminnelighet begynner det å likne svært mye på god gammeldags stråmannsargumentasjon.Hvis du ikke ser at dette er ren spekulasjon, så vet jeg ikke hva jeg skal siand now it has penetrated consumer audio with stand-alone products and receivers in- corporating automated measurement and equalization capa- bilities. The implication is that by making in-situ measure- ments and manipulating the input signal so that the room curve matches a predetermined target shape, imperfections in (unspecified) loudspeakers and (unspecified) rooms are measured and repaired. It is an enticing marketing story».Her snakker Toole om noe han ikke har forsket på. I gode gamle dager fant han ut at feil on-axis respons ikke kunne kompenseres med off-axis respons. Problemet med denne forskningen er at han ikke korrigerte for den kombinerte responsen i lytteposisjon. Akkurat den delen av forskningen til Toole mener jeg faktisk er utdatert og beheftet med betydelige svakheter.«Equalization of the room curve will destroy the only good performance in the loudspeaker—the on-axis/direct sound response.Dette er jo positivt feil, i dag brukes "EQ" til å retningsstyre lyden på konserter med store line arrays mm.Equalization cannot change loudspeaker directivity;Du må gjerne tro at det er en magisk forskjell på høyttalerlyd reflektert lyd. Men når de to blander seg slik at de blir uatskillelige, så har vi bare "lyd". Alle de gode lydkorreksjonsløsningene er siktet inn på å analysere den kombinerte responsen som vi oppfatter som direktelyd, dvs korrigere "persepert direktelyd" og la det andre ligge. Det er ikke enkelt, det blir ikke perfekt, men det gruser alternativet. Dessverre så er Tooles forskning helt ubrukelig til å kaste lys over hva som skal til for å gjøre dette best mulig.the remedy is a bet- ter loudspeaker. Adequate anechoic data on the loud- speaker would have revealed the problem in advance of measurements or listening».Mourjopolous som jeg nevnte overfor demonstrerte (vitenskapelig) at lydkorreksjon i sweet spot gjennomgående ga betydelige lydforbedringer i alle lytteposisjoner. Det er også min erfaring - og den har jeg til felles med mange som bruker DSP i anlegget sitt.«Overall, equalizing the spectral fluctuation “errors” found at a few measurement locations, can add new spectral variations to the total sound output of the loudspeaker that is radiated to all locations throughout the room. There is a significant risk of degrading the performance of good loudspeakers».... and great caution is exercised too. I mange av dagens kommersielle løsninger. Rart at Toole ikke hadde fått med seg det da han skrev dette. Eller kanskje ikke...«In conclusion, there are reasons to exercise great caution in the application of equalization based on conventional in- room measurements. However, it is definitely advantageous at lower frequencies, and later discussions will show that equalization based on anechoic data is also useful in the creation of superior loudspeakers».Dette har han ikke forskningsmessig grunnlag for å hevde. Gammel overtro av det slaget som florerer på gearslutz. Som mange her inne har erfart: Høyttalerens spredningsmønster har betydning også etter korreksjon, men hvordan det måler ekkofritt har ikke den store betydningen. Signalteoretisk har det ingen ting å si hva slags frekvensrespons høyttaleren har før korreksjon - vel og merke så lenge den har nok kapasitet til å levere varene med den ønskede responsen og lav forvrengning.«Two ears and a brain are massively more analytical and adaptable than an omnidirectional microphone and an analyzer».
«When DSP is available in the signal path, this is a powerful use of equalization, but it can only be done based on high-resolution anechoic data allowing center frequency and Q to be identified».Det ser ut som Toole mener det er umulig å måle og analysere lyden på en måte som er rimelig korrekt psykoakustisk. Jeg er uenig.«A binaural human listener is vastly more complex and capable than an omnidirectional microphone and analyzer, and we are not close to having a computer equivalent».
«If the goal is good sound it is hard to escape the notion that the starting point for a calibration scheme is free-field data on the loudspeakers».[/I][/B]Alt som skjer på gearslutz er interessant. Det er feil sted om man ønsker å forstå bruk av DSP til lyd, men de har sin egen dsp-subkultur som er fascinerende. De forteller hverandre hjemmesnekra dsp-forståelse spekket med halvsannheter og usannheter. Fra tid til annen dukker det opp en avviker som mener å ha erfart at det jeg og mine bransjekolleger predikerer har noe for seg. Slike blir raskt klubbet ned av en av guruene. Det er et interessant case for sosialpsykologiske studier av "group think", sosial identitet og en del andre sosialpsykologiske fenomener.Når det gjelder denne jakten på riktig romkurve, synes jeg denne kommentaren fra grunnleggeren av Northward Acoustics, Thomas Jouanjean (About | Northward Acoustics), er interessant:
«From the project files I currently have on my laptop HDD / not archived yet:
- Out of 29 mastering suites designed and built, 0 are using/requested such a curve.
- Out of 43 control rooms designed and built, 0 are using/requested such a curve.
- Out of 10 post-prod facilites, 0 are using/requested such a curve.
- Out of 6 large research labs and/or speaker manufacturer test facilities with critical product listening room, 0 are using/requested such a curve.
- Out of the 30-odd non-Northward designed rooms I have measured in the last few years, 0 are using such a curve.
...
Det finnes en del erfarne studiofolk som har tatt ibruk sofistikert og fullfrekvent DSP korreksjon i eget studio og arbeid. De blir bare flere og flere.
Jeg tror forøvrig at de aller fleste av disse rommene som Thomas har bygd ville fått målbar og hørbar forbedring i lydkvaliteten med vettug bruk av Audiolense, Acourate, Dirac Live, Trinnov og kanskje et par av de enklere løsningene også. Jeg har aldri sett måling av hverken rom eller høyttalere som er så bra at det ikke kan forbedres med fullfrekvent lydkorreksjon. Det inkluderer en del målinger fra mastering studioer. Men det må vel et generasjonsskifte til før det synker inn i ditt "fagmiljø".
Ja vel? På HFS får du opptre som uimotsagt ekspert. Hele poenget med å ta denne spennende diskusjonen i et riktig forum er å få utvekslet vitenskapsbaserte synspunkter på et område mange har interesse av. Synd du ikke vil møte peers.Jeg er ikke interessert, svart-hvitt.
Jeg har DSP for romkompensasjon selv. Selv om jeg kan bruke verktøyet, gir det meg ingen dypere faglig innsikt. Det jeg søker, er faglig innsikt; hvem har rett av Toole og Bx ? Akkurat det spørsmålet er ikke så lett å bli klok på selv om man bruker DSP.Kan du ikke gjøre et forsøk på å skjønne hva du argumenter mot.
Du har åpenbart null kompetanse på hvordan verktøy som Audiolense brukes.
Mvh
OMF
Jada, kompetansen på HFS er sikkert i verdensklasse, men denne diskusjonen dreier seg altså om hvem som har rett: Toole, AES’ mest meritterte medlem, eller BX, et til sammenlikning ubeskrevet blad i lydsammenheng.Nå må du svart-hvitt være smertelig klar over at enkelte ting som er representert her på hfs får enkelte utenlandske fora til å se ut som en barnehage.
Samme gjelder kompetanse, den er høy, du skal passe deg for å se ned på den!
Hva i alle dager er det du snakker om korreksjon av frekvensrespons over schroeder?
Selvsagt korrigerer en frekvensrespons på en driver som et eksempel, det er jo for å få en riktig frekvensrespons så ting låter bra!
Trenger ikke DSP til det en gang!
Jeg tror ikke OMF har busslappen...
Hvem som har mest rett betyr ingenting.Jada, kompetansen på HFS er sikkert i verdensklasse, men denne diskusjonen dreier seg altså om hvem som har rett: Toole, AES’ mest meritterte medlem, eller BX, et til sammenlikning ubeskrevet blad i lydsammenheng.Nå må du svart-hvitt være smertelig klar over at enkelte ting som er representert her på hfs får enkelte utenlandske fora til å se ut som en barnehage.
Samme gjelder kompetanse, den er høy, du skal passe deg for å se ned på den!
Hva i alle dager er det du snakker om korreksjon av frekvensrespons over schroeder?
Selvsagt korrigerer en frekvensrespons på en driver som et eksempel, det er jo for å få en riktig frekvensrespons så ting låter bra!
Trenger ikke DSP til det en gang!
Jeg tror ikke OMF har busslappen...
Det jeg er ute etter - som en del har problemer med å forstå - er IKKE brukererfaringer knyttet til romkorreksjon. Det jeg er ute etter, er fagfelleartikler som diskuterer bruken av DSP over Schroeder. Jeg har ikke funnet artikler eller forskning knyttet til dette, og er derfor takknemlig for tips. En usystematisk samling av brukererfaringer og meninger er jeg overhodet ikke interessert i.
Enn så lenge konkluderer jeg med at romkorreksjon over Schroeder er kontroversielt og at meningene - i fravær av viten - er mange og delte.
Jeg synes emnet er interessant, og jeg er verken 100% enig med Toole eller 100% enig med Bx. Ikke fordi jeg sitter på noen fasit, men fordi det er enkelte ting som bare ikke lar seg gjøre, men som noen velger å prøve, med det resultatet at man ender opp med en annen type lyd. Noen mener det er mer riktig, men utfordringene er jo også svært godt kartlagt og i høyeste grad ansett som kjent vitenskap. Romkorreksjon både som HW-teknologi og som idé fungerer kjempefint, men det har en enorm modningsutfordring foran seg. Det er nok også mye av forklaringen på at debatten rundt emnet er så opphetet som den er.Enn så lenge konkluderer jeg med at romkorreksjon over Schroeder er kontroversielt og at meningene - i fravær av viten - er mange og delte.
Så da sitter jeg med en følelse av at tastaturhamringen har overgått den ivrige leseren en smule. Veldig mye av det som har skjedd med Audiolense opp gjennom årene har jo vært med utgangspunkt i at romkorreksjon over Schröder på ingen måte er ukontroversielt.Det er litt mer enn en gjennomsnittlig hobby, da...Bx er en smart og opptatt herremann som underviser på universitet, og har vel egentlig Audiolense som litt sånn sideprosjekt han stadig utvikler og forbedrer.
Jeg tror ikke han har tid til å "krangle" med Toole.
... og litt tid til krangel har jeg. Men jeg setter nok strek nå. Slike diskusjoner pleier ikke å føre fram.