V
vredensgnag
Gjest
Audiofi heter han, Lars-erik, ikke Audiofil - stor forskjell. Og nytt medlem som bare er ute etter å erte opp folk.
Ja, ja. Vi kan trenge litt temperatur her inne. Det har vært lite støy her, alt for lenge.vredensgnag skrev:Audiofi heter han, Lars-erik, ikke Audiofil - stor forskjell. Og nytt medlem som bare er ute etter å erte opp folk.
Hvordan en lydbølge forplanter seg i et rom og hvilket statistisk utvalg som foretrekker ulike typer lyd vil ikke gi noe bedre svar på hvilke råd man måtte gi Kule_Trygve for oppsettet hans. Det var nemlig det som var utgangspunktet for denne diskusjonen. El_Mariachi ønsket å kalle "en spade for en spade" med hensyn til Kule_Trygves anlegg uten at El_Mariachi hadde hørt anlegget til Kule_Tryge eller uten å vite noe som helst om Kule_Trygves preferanser.Anonym skrev:Hvordan en lydbølge forplanter seg i et rom er ikke rakettvitenskap.Audiofi skrev:Som tidligere nevnt - pisspreik. Dersom dette hadde vært målbart ville alle likt det samme. Det er selvsagt personlige faktorer i dette også. Noen liker horn og SET, andre liker klasse D og EQ.Anonym skrev:Det er velkjent ut fra studier.Audiofi skrev:Er hva man liker velkjent ut fra rådende fysiske teorier?Roald skrev:Audiofi skrev:Det finnes da ingen rådende fysikkteorier eller fakta som kan fortelle hva jeg eller du vil synes lyder best?Anonym skrev:Eller en grunnleggende forståelse for fysikk.JENO skrev:Jo! (Kort og arogant svar.)Audiofi skrev:Det finnes vel ingen rådende konsensus om det?Anonym skrev:Det må da være åpenbart for alle at rom og plassering har mer å si for lyden enn kabler.
Selv om det ikke var så veldig høflig eller diplomatisk så har el_mariachi unektelig et godt poeng.
Ikke i kulørte magasiner, men du skal ikke lese mye (ordentlig) faglitteratur for å skjønne hva som er konsensus.
Det er nok riktig, men hva som påvirker lyden mest og ergo hva du liker er da velkjent ..
Nå kverulerer du bare.
Angående preferanser så er det ofte sånn at ved å ha et tilstrekkelig stort utvalg av testpersoner klarer produsenter å finne den gyldne middelvei.
Et ordentlig godt anlegg faller stort sett i smak uavhengig av en teknologi som er brukt for å nå målet.
Er ikke det din spesialitet da?vredensgnag skrev:....som bare er ute etter å erte opp folk.
Jamnnorsk tillater ikke sammenblanding av de to ulike skriftspråk i en og samme setning.kabelsatan skrev:Er det naudsynt med all den avsindige siteringen som enkelte bedriver når de skriver nye innlegg?
mvh
kabelsatan
OK. Innlegget er redigertlars_erik skrev:Jamnnorsk tillater ikke sammenblanding av de to ulike skriftspråk i en og samme setning.
Det var ordentlig snobbete, skulle jeg mene
At noen liker mora og noen liker dattera er vel ikke spesielt nytt. i de fleste tilfeller er det heller ikke vanskelig å måle forskjellenAudiofi skrev:Som tidligere nevnt - pisspreik. Dersom dette hadde vært målbart ville alle likt det samme. Det er selvsagt personlige faktorer i dette også. Noen liker horn og SET, andre liker klasse D og EQ.
Men er det noen nye sekker å ha vinen i?Kule-Trygve skrev:Det er godt vi får inn medlemmer som lovemusikk og audiofi som kan utgjøre Den Nye Vinen her på hifisentralen, kanskje. Folk som er snobbete nok til å verdsette kvalitet..og arrogante nok til å ikke høre på fossile hifi- dogmer.
Krystall-glass!cybervision_ skrev:Men er det noen nye sekker å ha vinen i?Kule-Trygve skrev:Det er godt vi får inn medlemmer som lovemusikk og audiofi som kan utgjøre Den Nye Vinen her på hifisentralen, kanskje. Folk som er snobbete nok til å verdsette kvalitet..og arrogante nok til å ikke høre på fossile hifi- dogmer.
Det må være på landet...Mr-T skrev:Krystall er ikke snobbete, det er harry.....
enig i det. ALLE vet jo at det er bedre lyd i krystall!!Audiofi skrev:Det må være på landet...Mr-T skrev:Krystall er ikke snobbete, det er harry.....
Sånn nå har jeg bidratt med litt snobberi også ;D
Selvsagt!Kalle Klovn skrev:enig i det. ALLE vet jo at det er bedre lyd i krystall!!Audiofi skrev:Det må være på landet...Mr-T skrev:Krystall er ikke snobbete, det er harry.....
Klang mener du?Kalle Klovn skrev:enig i det. ALLE vet jo at det er bedre lyd i krystall!!Audiofi skrev:Det må være på landet...Mr-T skrev:Krystall er ikke snobbete, det er harry.....
Mulig vi misforstår hverandre, men hva er det som er pissprat? At det er konsensus i audiofaglige kretser om at rom og høyttalerplassering har mer å si for lyden enn kabler?Audiofi skrev:I min verden er dette pisspratJENO skrev:Jo! (Kort og arogant svar.)Audiofi skrev:Det finnes vel ingen rådende konsensus om det?Anonym skrev:Det må da være åpenbart for alle at rom og plassering har mer å si for lyden enn kabler.
Selv om det ikke var så veldig høflig eller diplomatisk så har el_mariachi unektelig et godt poeng.
Ikke i kulørte magasiner, men du skal ikke lese mye (ordentlig) faglitteratur for å skjønne hva som er konsensus.
Siden du ikke vet hva vi diskuterer, hvordan kan du da argumentere for det ene eller det andre ???JENO skrev:Mulig vi misforstår hverandre, men hva er det som er pissprat? At det er konsensus i audiofaglige kretser om at rom og høyttalerplassering har mer å si for lyden enn kabler?Audiofi skrev:I min verden er dette pisspratJENO skrev:Jo! (Kort og arogant svar.)Audiofi skrev:Det finnes vel ingen rådende konsensus om det?Anonym skrev:Det må da være åpenbart for alle at rom og plassering har mer å si for lyden enn kabler.
Jeg ønsker ikke å diskutere om det er forskjell på kabler eller ikke, men la oss anta at der er det. Uansett hvilken preferanse man har så påstår jeg at det er mer å hente på å jobbe med høyttalerplassering og akustikk enn kabler. Dette er en temmelig ukontroversiell påstand og er i samsvar med all kjent teori og alle studier jeg kjenner til.
Vis meg gjerne hvor jeg tar feil, så kanskje jeg lærer noe i dag også.
Det ødelegger drikkevarene også.Mr-T skrev:Krystall er ikke snobbete, det er harry.....
Les mitt siste innlegg en gang til. Jeg har nå forklart hva jeg mener.JENO skrev:Jeg har lest hele tråden, og den spriker i alle retninger. Når det gjelder diskusjonen med deg så forholder jeg meg til det som står i sitatene ovenfor, men jeg er litt usikker på hva du forholder deg til. Derfor prøvde jeg å være ekstra tydelig i det forrige innlegget mitt, og samtidig være åpen for at vi kan misforstå hverandre.
Jeg gjentar: Vis meg gjerne hvor jeg tar feil. Eventuelt: Opplys meg om hva jeg misforstår.
Sant nok, men jeg tør vedde en krone på at Kule_Trygve hadde blitt overrasket over hvor mye endring i lyden noen akustiske tiltak kunne medført. Samtidig vedder jeg ytterligere 50 øre på at han hadde likt det bedre! Det som kanskje var mest synd var måten EM sa dette på, selv om det muligens var velment.Audiofi skrev:El_Mariachi ønsket å kalle en spade for en spade og med det fortelle Kule_Trygve hvordan sistnevnte skulle få bedre lyd uten at El_Mariachi hadde hørt anlegget eller forespurt noe om Kule_Trygves lydpreferanser. El_Mariachis eneste utgangspunkt var noen bilder av anlegget. At EM kan gi noen råd som sannsynligvis ville målt bedre er ikke det samme som at det ville vært i henhold til KTs preferanser.
Best å drikke rett av plast-dunken ja...hehe.el_mariachi skrev:Det ødelegger drikkevarene også.Mr-T skrev:Krystall er ikke snobbete, det er harry.....
Hvilke Laphroaig`er har du smakt ?? ........ bare sånn for å snobbe meg bort ifra temaet ?? ;DMr-T skrev:Jeg ser forskjell på kabler, men jeg ser ikke forskjell på to Denon DCD3560 nødvendigvis.
Velment? Da har han i tilfelle en merkelig måte å uttrykke seg på. Mulig så likevel er tilfelle, men da må han virkelig unnskylde misforståelsen som nok kommer av ordlyden i innleggene. Samtidig bør det være temmelig klart av bildene at det er lagt mye ressurser i det anlegget. Det er vel da helt unødvendig å skulle "kalle en spade for en spade". Kan ikke KT få kose seg/ergre seg avhengig av hva han måtte mene selv om sin egen lyd uten at noen skal "være forpliktet til å kalle en spade for en spade"?Kalle Klovn skrev:Sant nok, men jeg tør vedde en krone på at Kule_Trygve hadde blitt overrasket over hvor mye endring i lyden noen akustiske tiltak kunne medført. Samtidig vedder jeg ytterligere 50 øre på at han hadde likt det bedre! Det som kanskje var mest synd var måten EM sa dette på, selv om det muligens var velment.Audiofi skrev:El_Mariachi ønsket å kalle en spade for en spade og med det fortelle Kule_Trygve hvordan sistnevnte skulle få bedre lyd uten at El_Mariachi hadde hørt anlegget eller forespurt noe om Kule_Trygves lydpreferanser. El_Mariachis eneste utgangspunkt var noen bilder av anlegget. At EM kan gi noen råd som sannsynligvis ville målt bedre er ikke det samme som at det ville vært i henhold til KTs preferanser.
Jeg slettet det forrige svaret mitt da du hadde editert det jeg hadde sitert.Audiofi skrev:Siden du ikke vet hva vi diskuterer, hvordan kan du da argumentere for det ene eller det andre ???JENO skrev:Mulig vi misforstår hverandre, men hva er det som er pissprat? At det er konsensus i audiofaglige kretser om at rom og høyttalerplassering har mer å si for lyden enn kabler?Audiofi skrev:I min verden er dette pisspratJENO skrev:Jo! (Kort og arogant svar.)Audiofi skrev:Det finnes vel ingen rådende konsensus om det?Anonym skrev:Det må da være åpenbart for alle at rom og plassering har mer å si for lyden enn kabler.
Jeg ønsker ikke å diskutere om det er forskjell på kabler eller ikke, men la oss anta at der er det. Uansett hvilken preferanse man har så påstår jeg at det er mer å hente på å jobbe med høyttalerplassering og akustikk enn kabler. Dette er en temmelig ukontroversiell påstand og er i samsvar med all kjent teori og alle studier jeg kjenner til.
Vis meg gjerne hvor jeg tar feil, så kanskje jeg lærer noe i dag også.
El_Mariachi ønsket å kalle en spade for en spade og med det fortelle Kule_Trygve hvordan sistnevnte skulle få bedre lyd uten at El_Mariachi hadde hørt anlegget eller forespurt noe om Kule_Trygves lydpreferanser. El_Mariachis eneste utgangspunkt var noen bilder av anlegget. At EM kan gi noen råd som sannsynligvis ville målt bedre er ikke det samme som at det ville vært i henhold til KTs preferanser.
kanskje jeg skulle skrevet "velment"... jeg prøver å være en smule diplomatisk.Audiofi skrev:Velment? Da har han i tilfelle en merkelig måte å uttrykke seg på. Mulig så likevel er tilfelle, men da må han virkelig unnskylde misforståelsen som nok kommer av ordlyden i innleggene.
Åh jo... det er stooor forskjell på klang og utklinging når man heller i glasset, for ikke å snakke om dybden i etterklang..eh ettersmaken. Og for noen mikrodetaljer i skvalpingen når man heller i et par dråper vann. De som ikke hører dette hører vel ikke forskjell på fjernkontroller heller.jan#jan skrev:Hvilke Laphroaig`er har du smakt ?? ........ bare sånn for å snobbe meg bort ifra temaet ?? ;DMr-T skrev:Jeg ser forskjell på kabler, men jeg ser ikke forskjell på to Denon DCD3560 nødvendigvis.
Må si at jeg ikke har klart og høre forskjell på Laphroaig`er.....
Fremdeles smaker Highland Park, Springbank og Macallan bedre...Mr-T skrev:Men til saken: 25YO Cask Strength, Quarter Cask, "vanlig" Cask Strength, 10YO. I lydmessig rekkefølge.
;D ;D ;D ;DJENO skrev:Jeg slettet det forrige svaret mitt da du hadde editert det jeg hadde sitert.
Jeg har ikke sitert El_Mariachi eller diskutert hans utsagn, men Anonyms kommentar til El-Mariachis utsagn, noe som framgår av sitatene. Hvis man forholder seg til det som står så blir det litt enklere å diskutere.
Dessverre så minner Laphroaig meg om utsvetta skinnsko, jeg må ha noe mer "smooth"! Men, så klar, om du har sko-fetisj så er sikkert Laphroaig en innertier! ;DMr-T skrev:Pøh. Skalavatn, som det heter her oppe i skogen.
Macallan, Ardbeg og Bowmore i klanglig rekkefølge både i papp, plast, metall, glass og krystall evt. porselen for de som drikker rett fra toalettskålen........Kalle Klovn skrev:Fremdeles smaker Highland Park, Springbank og Macallan bedre...Mr-T skrev:Men til saken: 25YO Cask Strength, Quarter Cask, "vanlig" Cask Strength, 10YO. I lydmessig rekkefølge.
Noen riktig dyre Italienske sko muligens, inngått av en smukk liten sak på 23 år.Kalle Klovn skrev:Dessverre så minner Laphroaig meg om utsvetta skinnsko, jeg må ha noe mer "smooth"! Men, så klar, om du har sko-fetisj så er sikkert Laphroaig en innertier! ;DMr-T skrev:Pøh. Skalavatn, som det heter her oppe i skogen.
Det var dette med konsensus jeg ble opphengt i. Hva var det du mente det ikke er noen "rådende konsensus om" da? Kule Trygves anlegg? Da har du muligens rett, for det eksisterer sannsynligvis ingen vitenskapelige studier av dette anlegget. Dette ble en surrealistisk diskusjon.Audiofi skrev:;D ;D ;D ;DJENO skrev:Jeg slettet det forrige svaret mitt da du hadde editert det jeg hadde sitert.
Jeg har ikke sitert El_Mariachi eller diskutert hans utsagn, men Anonyms kommentar til El-Mariachis utsagn, noe som framgår av sitatene. Hvis man forholder seg til det som står så blir det litt enklere å diskutere.
Det er ikke rart det blir krig i verden du
Anonym begynte dette med å kommentere El_Mariachis diskusjon med meg. Så kommenterte du Anonyms innlegg, som du og jeg har diskutert siden. Så hevder du nå at dette ikke har noe med El_Mariachis utsagn å gjøre. Det er intet annet jeg har diskutert de siste sidene og som du blandet deg inn i.