Arrogante "hifisnobber" og fordommer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Janix

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Antall liker
    107
    Kule-Trygve skrev:
    Nå blir det straffesparkkonkurranse VM-finalen..på tide med en liten pause?
    Trist måte å avslutte et VM på.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Kule-Trygve skrev:
    Nå blir det straffesparkkonkurranse VM-finalen..på tide med en liten pause?
    Hvilken VM-finale? Er det noe jeg har gått glipp av her?

P

Parelius

Gjest
    En snobb er av og til bare en ignorant som tror han vet noe som dannede mennesker tar som en selvfølge og ikke gjør noe vesen ut av. Som at de f.eks. hører med ørene.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    SOGNDAL-SARPSBORG 1-0 VM FINALEN ER AVGJORT ;D

R

Roysen

Gjest
    orso skrev:
    Audiofi skrev:
    orso skrev:
    Audiofi skrev:
    Det finnes da ingen rådende fysikkteorier eller fakta som kan fortelle hva jeg eller du vil synes lyder best?
    Du gir inntrykk av at det ikke finnes noen retningslinjer for god lyd. Og det er enkelt og greit helt feil. Med den tankegangen kan like gjerne godt en tivoli radio med sterkt komprimert mp3 vaere best.
    Det har jeg ikke skrevet noe sted. Det er likevel sterkt avvikende hva folk foretrekker og hva som måler best i mange sammenhenger. Se bare på horn og SET i den ene retningen og digital romkorreksjon i den andre retningen? Du sier vel ikke at disse lyder likt i og med at det finnes både personer som foretrekker det ene og det andre?
    Men er det ikke det du åpner døren for når du sier at ingen fysikkteori kan si hva du liker? Tror du er sjansen er stor for du f.eks skulle foretrekke store mengder med crossover forvrengning? Det du sier innebærer at ingen studier som er gjort på lyd ikke har betydning for deg.

Det er ikke stor forskjell på hva folk foretrekker i undersøkelser. Tvert imot. At folk velger ulike veier er ikke noe bevis for noe som helst.

Det kan virker som du overser at målinger og psykoakustikk henger sammen. Det er ikke slik at man har en målemessig standard helt uavhengig av vår persepsjon. Det er i så fall en misforståelse. I eksemplet med høyttalere tett på sidevegger uten noe demping, så skaper det tidlige refleksjoner og det kjenner man godt effekten av.
    Jeg har vel ikke skrevet noe i nærheten av dette? Du henviser til enkeltparametere. Jeg skriver om totaliteten. Tar du en og en parameter som kan måles vil det du skriver helt sikkert stemme i veldig stor grad. Likvel vil det være slik at selv om to personer er 100% enige om hvordan de foretrekker alle de måledataene du kan frembringe, vil de med stor sannsynlighet ha helt forskjellige preferanser med hensyn på hvilken forsterker, høytaler, platespiller eller kabel de synes er best. Jeg gjentar meg selv her ved å vise til at noen foretrekker horn og SET rørforsterkere mens andre liker klasse D og digital EQ. Det ene er vel ikke feil og det andre riktig. Det handler om preferanser. Du vil garantert ikke finne noe entydig svar i hvordan de foretrekker utslagene måledataene har på lyden som forklarer deres preferanser og valg i alle tilfeller.

Med hensyn til omtalte eksempel er valget om å plassere høytaleren slik helt garantert et bevisst valg foretatt basert på en sammenligning av ulempene med tidlige refleksjoner vs tapet av bredde i lydbildet man får ved å dra høytaleren lenger ut på gulvet. Samtidig er det også garantert et helt bevisst valg at eier har valgt å legge ressurser i gode matchende kabler til anlegget i stedet for å legge de samme ressursene i akustikk. At måledataene sier at det ene valget måler bedre enn det andre i begge disse prioriteringene betyr ikke at det eier har gjort er feil dersom han synes det lyder best slik han har valgt.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Og noen foretrekker flere leirer, alså rør og transistor :)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Audiofi skrev:
    Jeg har vel ikke skrevet noe i nærheten av dette? Du henviser til enkeltparametere. Jeg skriver om totaliteten. Tar du en og en parameter som kan måles vil det du skriver helt sikkert stemme i veldig stor grad. Likvel vil det være slik at selv om to personer er 100% enige om hvordan de foretrekker alle de måledataene du kan frembringe, vil de med stor sannsynlighet ha helt forskjellige preferanser med hensyn på hvilken forsterker, høytaler, platespiller eller kabel de synes er best. Jeg gjentar meg selv her ved å vise til at noen foretrekker horn og set rørforsterkere mens andre liker klasse D og digital EQ. Det ene er vel ikke mer feil enn det andre. Det handler om preferanser.
    Dersom preferanser handler om hva man kjøper og velger, så har du rett. Men er det like mye reklame, tips fra kompiser, tester i hifiblad, utseendet, hva som er populært osv. som er rådende.

Audiofi skrev:
    Med hensyn til omtalte eksempel er valget om å plassere høytaleren slik helt garantert et bevisst valg foretatt basert på en sammenligning av ulempene med tidlige refleksjoner vs tapet av bredde i lydbildet man får ved å dra høytaleren lenger ut på gulvet. Samtidig er det også garantert et helt bevisst valg at eier har valgt å legge ressurser i gode matchende kabler til anlegget i stedet for å legge de samme ressursene i akustikk. At måledataene sier at det ene valget måler bedre enn det andre i begge disse prioriteringene betyr ikke at det eier har gjort i følge sine prioriteringer er feil.
    Man har prioritert feil i forhold til hva som har størst betydning for lyden. Det er ingenting seriøst som forteller at prislapp på kabler har noe som helst betydning. Og det finnes masse studier på hvor ødeleggende veldig tidlige refleksjoner er. Det er ikke vanskeligere enn det.
    At man prioriterer annerledes av av andre grunner blir noe annet.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Jeg har prøvd å sette denne omtalte høyttaleren lenger unna vegg, men greide ikke å identifisere noe ved lyden som ble bedre ved å gjøre det. Det eneste som ble resultatet var et noe mindre (i utstrekning) lydbilde, samt muligens en litt tørrere klang (som jeg antakelig heller ikke likte), men dette husker jeg ikke helt nøyaktig.

Som hos han Jonathan Valin, er det akustikkmessige ved mitt oppsett mer enn bra nok til å skille skitt og kanel av de komponenter jeg har prøvd, og det er derfor jeg stadig har oppgradert. Det er selvfølgelig mulig alt kunne vært ennå litt bedre med de riktige akustiske tiltak, men jeg kan for lite om dette. Dessuten er det ikke alltid så lett å få til dette med akustiske tiltak etter det jeg har lest. Og det er diskusjon om hva som er best, noen mener jo tidlige refleksjoner er bra, noen gjør det sikkert ikke osv. If it ain`t broke don`t try to fix it?

R

Roysen

Gjest
    orso skrev:
    Audiofi skrev:
    Jeg har vel ikke skrevet noe i nærheten av dette? Du henviser til enkeltparametere. Jeg skriver om totaliteten. Tar du en og en parameter som kan måles vil det du skriver helt sikkert stemme i veldig stor grad. Likvel vil det være slik at selv om to personer er 100% enige om hvordan de foretrekker alle de måledataene du kan frembringe, vil de med stor sannsynlighet ha helt forskjellige preferanser med hensyn på hvilken forsterker, høytaler, platespiller eller kabel de synes er best. Jeg gjentar meg selv her ved å vise til at noen foretrekker horn og set rørforsterkere mens andre liker klasse D og digital EQ. Det ene er vel ikke mer feil enn det andre. Det handler om preferanser.
    Dersom preferanser handler om hva man kjøper og velger, så har du rett. Men er det like mye reklame, tips fra kompiser, tester i hifiblad, utseendet, hva som er populært osv. som er rådende.

Audiofi skrev:
    Med hensyn til omtalte eksempel er valget om å plassere høytaleren slik helt garantert et bevisst valg foretatt basert på en sammenligning av ulempene med tidlige refleksjoner vs tapet av bredde i lydbildet man får ved å dra høytaleren lenger ut på gulvet. Samtidig er det også garantert et helt bevisst valg at eier har valgt å legge ressurser i gode matchende kabler til anlegget i stedet for å legge de samme ressursene i akustikk. At måledataene sier at det ene valget måler bedre enn det andre i begge disse prioriteringene betyr ikke at det eier har gjort i følge sine prioriteringer er feil.
    Man har prioritert feil i forhold til hva som har størst betydning for lyden. Det er ingenting seriøst som forteller at prislapp på kabler har noe som helst betydning. Og det finnes masse studier på hvor ødeleggende veldig tidlige refleksjoner er. Det er ikke vanskeligere enn det.
    At man prioriterer annerledes av av andre grunner blir noe annet.
    Jeg snakker ikke om kjøp eller valg av komponenter på den måten. Putt gjerne argumentasjonen min inn i en setting hvor de komponentene man har funnet passer sine preferanser best er funnet ved dobbel blindtesting.

Man har prioritert feil i forhold til målingene mener du. Når du bringer ordet "best" på banen blir det alltid et spørsmål om preferanser enten du vil eller ikke. Det blir som å fortelle deg at dersom du liker Coca Cola bedre enn Farris så er det feil fordi Farris er sunnere for deg.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kule-Trygve skrev:
    Jeg har prøvd å sette denne omtalte høyttaleren lenger unna vegg, men greide ikke å identifisere noe ved lyden som ble bedre ved å gjøre det. Det eneste som ble resultatet var et noe mindre (i utstrekning) lydbilde, samt muligens en litt tørrere klang (som jeg antakelig heller ikke likte), men dette husker jeg ikke helt nøyaktig.
    Avstanden hos deg blir for kort uansett. Det har nesten ingen betydning om den reflekterte lyden ankommer 2 eller 4 ms etter direktelyden. Eneste man kan gjøre i slike tilfeller er enten å dempe, reflektere lyden bort ifra sweetspot eller ha høyttalere med høy direktivitet og mye vinkling.

P

Parelius

Gjest
    Audiofi skrev:
    Man har prioritert feil i forhold til målingene mener du. Når du bringer ordet "best" på banen blir det alltid et spørsmål om preferanser enten du vil eller ikke. Det blir som å fortelle deg at dersom du liker Coca Cola bedre enn Farris så er det feil fordi Farris er sunnere for deg.
    Det er vel det som gjør slike forum så interessant; at den ene sier til den andre at han liker farris bedre enn cola. Hva skal da de som liker solo gjøre?

R

Roysen

Gjest
    orso skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Avstanden hos deg blir for kort uansett. Det har nesten ingen betydning om den reflekterte lyden ankommer 2 eller 4 ms etter direktelyden. Eneste man kan gjøre i slike tilfeller er enten å dempe, reflektere lyden bort ifra sweetspot eller ha høyttalere med høy direktivitet og mye vinkling.
    Det du mener å skrive er vel at dette er det eneste man kan gjøre dersom man ikke er fornøyd med lyden slik den er? Som han sier "if it ain't broken, don't try to fix it?"

R

Roysen

Gjest
    Parelius skrev:
    Audiofi skrev:
    Det er vel det som gjør slike forum så interessant; at den ene sier til den andre at han liker farris bedre enn cola. Hva skal da de som liker solo gjøre?
    ;D

Nei, de er det kjørt for! ;)

Forøvrig helt enig. Det kan ikke være slik at det bare godtas at de som drikker Farris har rett.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Audiofi skrev:
    Det du mener å skrive er vel at dette er det eneste man kan gjøre dersom man ikke er fornøyd med lyden slik den er? Som han sier "if it ain't broken, don't try to fix it?"
    Min mor har små høyttalere plassert inni i en bokhylle og i et rom med mye flutter ekko. Hun har valgt det utifra estetikk, men hun har også skjønt at det ikke er optimalt lydmessig. Så for all del, gjør hva man vil.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.781
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Parelius skrev:
    Audiofi skrev:
    Den som liker Solo (jeg) skal slå tydelig fast at Solo er best, og en riktigere drikk.
    Da tror de som liker Cola at jeg sier at de er dumme. Og da er de faktisk det. Selv om jeg ikke har sagt det.

Forresten er jeg en snobb, og liker det.
    Og liker at andre ikke liker det. Det er litt av hemmeligheten. Fortsett med det.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.929
    Torget vurderinger
    16
    Kule-Trygve skrev:

Som hos han Jonathan Valin, er det akustikkmessige ved mitt oppsett mer enn bra nok til å skille skitt og kanel av de komponenter jeg har prøvd, og det er derfor jeg stadig har oppgradert. Det er selvfølgelig mulig alt kunne vært ennå litt bedre med de riktige akustiske tiltak, men jeg kan for lite om dette. Dessuten er det ikke alltid så lett å få til dette med akustiske tiltak etter det jeg har lest. Og det er diskusjon om hva som er best, noen mener jo tidlige refleksjoner er bra, noen gjør det sikkert ikke osv. If it ain`t broke don`t try to fix it?
    Jeg har aldri hørt noen som har foretrukket tidlige refleksjoner. Det er forøvrig meget enkelt og ikke minst billig å teste ut demping av tidlig refleksjonene. Kjøp noen akustikkplater og test det ut, hvis det funker kan man begynne å tenke på estetiske løsninger. Hos meg er det stor forskjell med og uten demping. Med så fine komponenter som du har så hadde jeg testet ut demping hvis jeg var deg.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Her kan en lese litt om disse høyttalerne, forresten. Fra et forum :p

If you are to go with a pair of Elipsa's, what are you going to do with your Cremonas? Both sound very similar if you sit in the "sweet spot," but they're different in "how" they sound. You'll notice a huge difference if you walk around. Whereas the Cremona M is very focused and has pinpoint imaging, the Elipsa is not as focused or pinpointing. Instead, Elipsas disappear as if the whole room is your speaker system, just like live performance. Add to that, Elipsas are more detailed, deeper, and reproduces music with more authority.

These differences come mainly because of their differences in baffle design - Cremona's narrower baffle offers more directional and pinpoint imaging, if you sit in the sweet spot. Many audiophiles prefer this. However, the imaging will disappear as you move away from the sweet spot, and the narrow baffle design is prone to environmental dependencies - the distance from the walls will greatly affect the sound of your speaker, for example. Try this - place two cardboards on both sides of the speaker. The sound will change dramatically, because you've just effectively changed the baffle design. The Elipsa's wide, elliptical baffle is less prone to the effect of surrounding walls , and radiates the sound in 360 degrees - same way the real instruments radiate sound. The Stradivari Homage and the Elipsa employ the same principle utilized by authentic musical instruments - violin's harmonic plane, for example. For this reason, they both sound somewhat different from the conventional, narrow-baffled speakers that are popular today.

http://audioaficionado.org/sonus-faber/1299-sonus-faber-elipsa-6.html

Janix

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Antall liker
    107
    Toppen av arroganse og bunnen av snobberi mener jeg fortsatt er strømkablene dine, Kule-Trygve. :)

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.826
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    janix skrev:
    Toppen av arroganse og bunnen av snobberi mener jeg fortsatt er strømkablene dine, Kule-Trygve. :)
    Ja, og mannen vil ikke høre :mad:

P

Parelius

Gjest
    lars_erik skrev:
    janix skrev:
    Ja, og mannen vil ikke høre :mad:
    Det er kanskje det han gjør (hører). Ingen grunn til å bli besserwisser her.
    :) ;) :D :mad: :( :eek: 8) ??? ::) :p :-[ :-X :-\ :-* :'(

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Var forresten ute og klippet gress med sånn bensindrevet gressklipper for noen dager siden. Hadde spandert 350 kr på noen verneklokker. Prøvde først ca 10 minutter uten dem, var vel redd for å se pysete ut, men resten av tiden (en til halvannen time??) hadde jeg dem på heldigvis.
    Fikk plutselig et lite tinnitusutbrudd flere timer etterpå. Dette varte i timer, og har vært litt til og fra de siste dagene. Så nå finlytter jeg på tinnitusen og prøver å avgjøre hvorvidt det som er var der fra før (bare at jeg eventuelt ikke la merke til det før..)

Sikkert forbigående, men man må være forsiktig...jeg har aldri før hatt noe annet enn sjelden, kortvarig "piping", hadde vært kjedelig å få noe permanent da.

Janix

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Antall liker
    107
    Kule-Trygve skrev:
    Var forresten ute og klippet gress med sånn bensindrevet gressklipper for noen dager siden. Hadde spandert 350 kr på noen verneklokker. Prøvde først ca 10 minutter uten dem, var vel redd for å se pysete ut, men resten av tiden (en til halvannen time??) hadde jeg dem på heldigvis.
    Fikk plutselig et lite tinnitusutbrudd flere timer etterpå. Dette varte i timer, og har vært litt til og fra de siste dagene. Så nå finlytter jeg på tinnitusen og prøver å avgjøre hvorvidt det som er var der fra før (bare at jeg eventuelt ikke la merke til det før..)

Sikkert forbigående, men man må være forsiktig...jeg har aldri før hatt noe annet enn sjelden, kortvarig "piping", hadde vært kjedelig å få noe permanent da.
    Kjipt..hadde tinnitus som tenåring etter en Deep Purple konsert. Varte i mange dager og husker det som en sterk nedgang i livskvaliteten.
    Håper at det ordner seg etter litt tid. Det gjorde det for meg.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.512
    Faktisk så kan det jo hende at K-T har innebygde absorbenter i veggene .... ;)

L

larkus

Gjest
    slowmotion skrev:
    Faktisk så kan det jo hende at K-T har innebygde absorbenter i veggene .... ;)
    Eller i ørene.................

Jeg synes forresten jeg hører tydelig flutter-ekko fra bildet når jeg klapper i hendene ;)

mvh
    kabelsatan

Vedlegg

XLNT

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.05.2009
    Antall liker
    0
    janix skrev:
    Kule-Trygve skrev:

Kjipt..hadde tinnitus som tenåring etter en Deep Purple konsert. Varte i mange dager og husker det som en sterk nedgang i livskvaliteten.
    Håper at det ordner seg etter litt tid. Det gjorde det for meg.
    Dessverre kan det komme tilbake, mine dårlige konsertvaner i ungdommens vår har nå gitt seg utslag i målbar reduksjon i mellomregisteret, samt tilbakevendende piping ved stress. Jeg har lært, men sent, nå har jeg alltid ørepropper i veska når jeg skal steder der det kan foreventes mye lyd.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Kule-Trygve skrev:

Stol på deg selv.
    Jeg har vert gjennom mye utstyr for å finne noe som spilte bra nok for meg.
    Jeg ble mast på om akustikk, da mye av utstyret jeg hadde var "godt nok", men jeg tenker ikke akustikk før evnt jeg er fornøyd med anlegget, som nå. Først nå kan jeg begynne å tenke på slikt.
    Akustikk forandrer jo ikke anlegget, men det hindrer bare refleksjoner i rommet. Noen vil også ha en viss klang i rommet.
    Så stol på deg selv.
    :)

Du kan evnt med fordel legge et teppe mellom høyttalerne og din sitte posisjon, tynt teppe er bedre enn ingenting. Vandlige gardiner er bedre en ingen gardiner, osv. Et vandlig møblemang opprettet av ei jente/dame (menn møblerer lite :) )gir ca 40% som skal vere nok.
    Så gjør som meg, ikke tenk på akustikk før du er fornøyd med lyden i anlegget. Du får desverre ikke bedre anlegg av å dempe rom, bare mindre refleksjoner i rommet.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.929
    Torget vurderinger
    16
    lovemusikk skrev:
    Kule-Trygve skrev:

Stol på deg selv.
    Jeg ble mast på om akustikk, da mye av utstyret jeg hadde var "godt nok", men jeg tenker ikke akustikk før evnt jeg er fornøyd med anlegget, som nå. Først nå kan jeg begynne å tenke på slikt.
    Akustikk forandrer jo ikke anlegget, men det hindrer bare refleksjoner i rommet. Noen vil også ha en viss klang i rommet.
    Så stol på deg selv.

Du kan evnt med fordel legge et teppe mellom høyttalerne og din sitte posisjon, tynt teppe er bedre enn ingenting. Vandlige gardiner er bedre en ingen gardiner, osv. Et vandlig møblemang opprettet av ei jente/dame (menn møblerer lite :) )gir ca 40% som skal vere nok.
    Så gjør som meg, ikke tenk på akustikk før du er fornøyd med lyden i anlegget. Du får desverre ikke bedre anlegg av å dempe rom, bare mindre refleksjoner i rommet.
    Det er pussig at når noen forslår akustiske tiltak så blir det ofte møtt med aggresjon og ses på som noe i retning av en fornærmelse men når noen kommer med forslag om feks nye kabler så er det nyttige erfaringer som tas til etterretning. Effekten av akustiske tiltak kan ikke bare høres i lytteposisjon men det kan også måles, jeg tviler på at et kabelbytte kan måles i lytteposisjon men kanskje nettopp det er problemet. Kan noe måles så er man medlem av målemafiaen og en fiende av musikken og hifi hobbyen.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    HC skrev:
    lovemusikk skrev:
    Kule-Trygve skrev:

Stol på deg selv.
    Så stol på deg selv.

Det er pussig at når noen forslår akustiske tiltak så blir det ofte møtt med aggresjon og ses på som noe i retning av en fornærmelse men når noen kommer med forslag om feks nye kabler så er det nyttige erfaringer som tas til etterretning. Effekten av akustiske tiltak kan ikke bare høres i lytteposisjon men det kan også måles, jeg tviler på at et kabelbytte kan måles i lytteposisjon men kanskje nettopp det er problemet. Kan noe måles så er man medlem av målemafiaen og en fiende av musikken og hifi hobbyen.
    Nå las jeg noe om at han prøvde div utstyr og da trenger en ikke tenke på at akustikk skal gjøre anlegget bedre.

Du klarer deg muligens med en Tivoliradio bare akustikken er dempet nok, satt på spissen?

Når det gjelder kabler, så er det forskjeller, men det er og ikkje forskjeller.
    Uansett, anlegget teller mer en kablene.
    Akustikk er jo fint, men det tryller ikke.

V

vredensgnag

Gjest
    Akustikk tryller i den milde grad. Tenk bare på hvordan arkitektur gjennom tidene er styrt av akustiske behov - noen av de flotteste byggverkene vi kjenner er skapt utfra ønsket om akusriske effekter i dem og ved dem.

Det er kun innen hifi folk er så innsnødd i salgspreik om passive komponenter at de ikke prioriterer rett i så måte.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    vredensgnag skrev:
    Akustikk tryller i den milde grad. Tenk bare på hvordan arkitektur gjennom tidene er styrt av akustiske behov - noen av de flotteste byggverkene vi kjenner er skapt utfra ønsket om akusriske effekter i dem og ved dem.

Det er kun innen hifi folk er så innsnødd i salgspreik om passive komponenter at de ikke prioriterer rett i så måte.
    Nei, vil ikke skjønne!!!!

Du kan IKKE få bedre anlegg ved å dempe!!!! Du kan få bedre lyd ja..men bedre lyd ved å skifte komponenter får du ikke med å dempe.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Bare se på hodetelefoner som ikke er påvirket av akustikk, selv hodetelefoner til 2k (DT880 og K701) står seg godt mot 20x så dyre anlegg.

V

vredensgnag

Gjest
    Anonym skrev:
    Bare se på hodetelefoner som ikke er påvirket av akustikk, selv hodetelefoner til 2k (DT880 og K701) står seg godt mot 20x så dyre anlegg.
    Godt poeng. To helt ulike oppgaver, ble jeg lattermildt irettesatt av en akustikkingeniør, da jeg nevnte det samme. "At formidle i et rum er svært, at formidle direkte i øret er ingen opgave".

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.929
    Torget vurderinger
    16
    lovemusikk skrev:
    vredensgnag skrev:

Nei, vil ikke skjønne!!!!

Du kan IKKE få bedre anlegg ved å dempe!!!! Du kan få bedre lyd ja..men bedre lyd ved å skifte komponenter får du ikke med å dempe.
    ??? Hvis du får bedre lyd ved å implementer akustiske tiltak så er vel målet oppnådd eller?

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn