Kule-Trygve skrev:
Jeg har prøvd å sette denne omtalte høyttaleren lenger unna vegg, men greide ikke å identifisere noe ved lyden som ble bedre ved å gjøre det. Det eneste som ble resultatet var et noe mindre (i utstrekning) lydbilde, samt muligens en litt tørrere klang (som jeg antakelig heller ikke likte), men dette husker jeg ikke helt nøyaktig.
Som hos han Jonathan Valin, er det akustikkmessige ved mitt oppsett mer enn bra nok til å skille skitt og kanel av de komponenter jeg har prøvd, og det er derfor jeg stadig har oppgradert. Det er selvfølgelig mulig alt kunne vært ennå litt bedre med de riktige akustiske tiltak, men jeg kan for lite om dette. Dessuten er det ikke alltid så lett å få til dette med akustiske tiltak etter det jeg har lest. Og det er diskusjon om hva som er best, noen mener jo tidlige refleksjoner er bra, noen gjør det sikkert ikke osv. If it ain`t broke don`t try to fix it?
Stol på deg selv.
Jeg har vert gjennom mye utstyr for å finne noe som spilte bra nok for meg.
Jeg ble mast på om akustikk, da mye av utstyret jeg hadde var "godt nok", men jeg tenker ikke akustikk før evnt jeg er fornøyd med anlegget, som nå. Først nå kan jeg begynne å tenke på slikt.
Akustikk forandrer jo ikke anlegget, men det hindrer bare refleksjoner i rommet. Noen vil også ha en viss klang i rommet.
Så stol på deg selv.
Du kan evnt med fordel legge et teppe mellom høyttalerne og din sitte posisjon, tynt teppe er bedre enn ingenting. Vandlige gardiner er bedre en ingen gardiner, osv. Et vandlig møblemang opprettet av ei jente/dame (menn møblerer lite
)gir ca 40% som skal vere nok.
Så gjør som meg, ikke tenk på akustikk før du er fornøyd med lyden i anlegget. Du får desverre ikke bedre anlegg av å dempe rom, bare mindre refleksjoner i rommet.