Audio Notes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.825
    Antall liker
    614
    Skjønner ikke hvorfor de skal ha et 6SN7 til å drive et ECC99 rør som igjen trafokobles.
    Her kunne de lett droppet det første røret. ECC99 røret gir mer enn nok gain for en linjetrafo.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Audio Note UK gjør det på samme måte med sine M3 og oppover.Vet ikke eksakt hvorfor de gjør det slik,men regner med hovedpoenget er veldig lav utgangsimpedans pga høyt omsetningsforhold i utgangstrafoen.Tror de fleste AN UK preer bruker 33:1 trafoer,og da brenner man av mye gain viss jeg har forstått det rett.
    Så lav utgangsimpedans man får har nok de fleste ikke behov for,men det er sannsynlivis gunstig viss man skal bruke de sammen med 600 Ohms inngangs/step-up trafoene i AN sine bedre effektforsterkere.

    For så vidt en interesant rørkombi Brian i AN Kits har valgt.Har tenkt akkurat det same selv. Er generelt veldig glad i 6SN7 og har planer om å bruke det mer viss jeg kommer i gang med litt DIY.Men førsteprioritet er nok en DHT pre :)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.985
    Antall liker
    13.408
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Skjønner ikke hvorfor de skal ha et 6SN7 til å drive et ECC99 rør som igjen trafokobles.
    Her kunne de lett droppet det første røret. ECC99 røret gir mer enn nok gain for en linjetrafo.
    fordi da selger PQ mere rør og deler.....
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.839
    Antall liker
    1.411
    Nå er det ikke særlig mange deler fra AN UK i dette kit'et så vidt jeg kan se så la oss heller forsøke å være litt positive og anta at den nye forforsterkeren faktisk er god.

    Personlig synes jeg strømforsyninga er det mest interessante. Noen som kan tegne og forklare hvordan den er skrudd sammen?
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Strømforsyningen ser ganske enkel ut fra det man ser og tror med øyet,eller? Ikke at jeg har så veldig god greie på teori men det ser vel litt ut som det er CL eller LC filtrering etter et overdimensjonert 5U4G'ish og kraftig nett-trafo? Et 5U4G per kanal?
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.839
    Antall liker
    1.411
    I følge teksten skal det være en shunt PSU med "4 pole chokes". Om "4 pole" er det samme som "common mode" choke vet jeg ikke. Det er jo også en effektmotstand der og en liten spole. Hmmm. Her trenger vi litt ekspertise.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Du er sikkert mye nermere svaret enn jeg er:D
    Kan ikke si jeg forstår mye av de 2 linkene der.Forstår i grunnen heller ingenting av M2 PSU som står i L3 eller Gallahead som stod i AN M8en jeg hadde.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.839
    Antall liker
    1.411
    Har en mistanke ja, om at disse linkene kan forklare hvordan strømforsyningen fungerer, men det er bare det at jeg ikke skjønner det likevel. Vi får vente å se om noen kloke hoder kan forklare det på en enkel måte. Eventuelt så får vi håpe at noen her på sentralen investerer i en Mentor og kanskje "lekker" litt informasjon.
     

    Karlsson

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    84
    Antall liker
    7
    Skjønner ikke hvorfor de skal ha et 6SN7 til å drive et ECC99 rør som igjen trafokobles.
    Her kunne de lett droppet det første røret. ECC99 røret gir mer enn nok gain for en linjetrafo.
    För att det låter bättre? ;)
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.839
    Antall liker
    1.411
    Har fått satt på Pearl Tube Coolers på Shuguang EL34B-rørene i L4i forsterkeren. Det blir skikkelig varmt i lufta rundt rørene så jeg tror faktisk de virker etter hensikten. Jeg tviler imidlertid sterkt på at de har en positiv effekt på levetiden hvis jeg har lokket på. De trenger kjølig luft for å fungere. Jeg kan med andre ord anbefale Tube Coolers for forsterkere med utvendige rør. Ellers tror jeg det er best å styre unna. For min egen del så har jeg lokket av stort sett hele tiden uansett for lengst mulig levetid på kondensatorer etc. og de er egentlige ganske stilige å se på. Litt Fritz Lang - Metropolis....
     

    Vedlegg

    U

    Utgatt18322

    Gjest
    Det er sikkert blitt spurt før men jeg prøve igjen..

    Vet dere om det er noe nevneverdig forskjell på dac kitene og de fabrikkproduserte versjonene? Jeg leste ett sted av en som hadde hatt begge deler og han mente at til og med toppmodellen av kitene ikke var noe særlig bedre en den mest primitive av fabrikkmodellene. Jeg lurer dog på om han siktet til det at de fleste kitene er designet rundt den opprinnelige fabrikk lagde dac 1.1(?)

    Jeg lurer også på å kjøpe ett av effektforsterkerkitene, muligens L4. Noen som har noe erfaring med dem? Jeg lurte på hvilke av kitene som tilsvarte an p2.
    Hei "sjokolade 7".

    Det er klart det er forskjeller på de ferdigbygde Audio Note UK Dac'ene og ANK Dac-kit'ene. Det skulle da ellers bare mangle. Det har for det første(som det har blitt nevnt tidligere) med prisen og gjøre, og at komponent-kvaliteten er mye bedre på de fabrikkbygde. Noe av delene er av samme merke i begge, men delene matches etter en høyere standard for og yte optimalt. Pluss at hver enkelt fabrikk-bygd Dac lyttes på og tunes i lang tid til den yter best mulig med de delene som brukes fra Level Zero og til Level 6("The Fifth Element" m/strømforsyningen "The Fifth Force"). Må også nevne at kabinettene på de dyreste fabrikk-bygde Dac'ene er bedre laget(mye kobber, etc.). Dac'ene til AN-UK og ANK er faktisk de som er mest lik konstruksjonsmessig. Forsterkerne, forforsterkerne, etc. er totalt forskjellig i konstruksjon.


    Mvh Kjell
     
    Sist redigert av en moderator:

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Har fått satt på Pearl Tube Coolers på Shuguang EL34B-rørene i L4i forsterkeren. Det blir skikkelig varmt i lufta rundt rørene så jeg tror faktisk de virker etter hensikten. Jeg tviler imidlertid sterkt på at de har en positiv effekt på levetiden hvis jeg har lokket på. De trenger kjølig luft for å fungere. Jeg kan med andre ord anbefale Tube Coolers for forsterkere med utvendige rør. Ellers tror jeg det er best å styre unna. For min egen del så har jeg lokket av stort sett hele tiden uansett for lengst mulig levetid på kondensatorer etc. og de er egentlige ganske stilige å se på. Litt Fritz Lang - Metropolis....
    Flott bilde! Har du gjort deg opp noen mening om de grønne kondisene?
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.839
    Antall liker
    1.411
    Etter å ha brukt de grønne kondensatorene i flere sammenhenger (se bl.a. http://www.hifisentralen.no/forumet.../72646-red-baron-1541a-i2s-en-begynnelse.html og http://www.hifisentralen.no/forumet...onforsterker-parafeed.html?highlight=parafeed) så vil jeg fortsatt hevde at de er utmerkede på tekstur og fyldighet i mellomtonen, en egenskap som jeg personlig setter veldig høyt. Diskanten er imidlertid ikke så oppløst som jeg skulle ønske, så de trenger en eller annen form for god bypass for å yte sitt beste. Men dess mindre kapasitans på hovedkondensatoren dess mindre behov for bypass. De som står i L4i er bare 0,22uF, så det er vel neppe så mye å hente her. Jeg mener helt klart at de er bedre enn Mundorf Supreme, men dårligere enn en god kobber papir i olje.
     

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    442
    Antall liker
    307
    Hei! Jeg har gått tilbake til mitt gamle medlemskap her på Sentralen og fortsetter etter et par år borte med kjellben som "nickname". Jeg forstår ikke hvorfor jeg opprettet et nytt medlemskap med "Palle" som "nickname", men det får så være. Noen av dere vet da hvem jeg er. Er fortsatt en svoren Audio Note.UK-fan, og kommer til å være det til evig tid.

    Mvh Kjell "Palle" Benonisen
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.794
    Antall liker
    11.508
    Torget vurderinger
    2
    Hei! Jeg har gått tilbake til mitt gamle medlemskap her på Sentralen og fortsetter etter et par år borte med kjellben som "nickname". Jeg forstår ikke hvorfor jeg opprettet et nytt medlemskap med "Palle" som "nickname", men det får så være. Noen av dere vet da hvem jeg er. Er fortsatt en svoren Audio Note.UK-fan, og kommer til å være det til evig tid.

    Mvh Kjell "Palle" Benonisen
    Hei igjen, Kjell! :) Hvordan klarer laveffekt 2A3 seg når de driver ProAc, i grunn? Jeg ville jo i utgangspunktet tro det blir litt pinglete, eller? Du har ikke et par Klipsch på lur i fall rabulisten våkner en og annen kveld? :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    442
    Antall liker
    307
    Hei! Jeg har gått tilbake til mitt gamle medlemskap her på Sentralen og fortsetter etter et par år borte med kjellben som "nickname". Jeg forstår ikke hvorfor jeg opprettet et nytt medlemskap med "Palle" som "nickname", men det får så være. Noen av dere vet da hvem jeg er. Er fortsatt en svoren Audio Note.UK-fan, og kommer til å være det til evig tid.

    Mvh Kjell "Palle" Benonisen
    Hei igjen, Kjell! :) Hvordan klarer laveffekt 2A3 seg når de driver ProAc, i grunn? Jeg ville jo i utgangspunktet tro det blir litt pinglete, eller? Du har ikke et par Klipsch på lur i fall rabulisten våkner en og annen kveld? :)

    Mvh
    Håkon Rognlien

    Hei igjen Håkon! Jo, mine ProAc stativhøyttalere på Target R2(50kg) er på 89db, men har en fin impedance-kurve så det er ikke noe problem. 3,5 watt er mer enn nok(er ingen wattnisse). Mange ser bare på følsomheten og går ut i fra det, men impedancen har også mye og si. Det er klart hadde de vært f.eks. 85db, så hadde det vært verre. Men jeg må fortelle hele sannheten, og det er at jeg har meget god hjelp av en REL Strata 3 fra de dypeste oktavene og opp til diskanten. Skal på sikt kjøpe Audio Note E fabrikkbygd, men må få solgt den ene motorsykkelen unna før jeg bestiller. Min bror Vidar har AN-E, og de innehar en musikalitet og instrument og vokalforståelse jeg aldri har hørt før.
    Da jeg var syk, så hadde jeg jo Vindicatoren til salgs, men den blir ikke solgt på lenge lenge. Ser innenfor dekslene at det er C-core trafoer i den, mye Tantalum, og Black Gate, noe som må bety at det er en påkostet Vindicator jeg har. Den har serienummer 001, så det var den første i verden da jeg kjøpte den ny av deg.
    Jeg har solgt M2'en, men min bror holder på å bygge meg ny forforsterker med 26-rør og AN C-coretrafoer(selvfølgelig) i utgangen. Min bror Vidar har en lignende forforsterker med 26-rør og AN C-core, og M2'en hørtes ut som musikk av en dårlig mobiltelefon i forhold. Og jeg er helt overbevist om at en må opp i over hundre lapper for og få en like god rør-pre. Tror den er en sterk konkurrent til M6. Og da skulle det bare mangle at det ikke skal bygges. Synes det er rart at ikke flere merker og de som bygger ikke bruker direkte oppvarmede trioder(DHT) i utgangen på forforsterkere og ellers. DHT RULER!

    Mvh Kjell
     
    Sist redigert:

    GisleB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    436
    Antall liker
    79
    Må innrømme jeg siklet en del både på M2'en din og Vindicatoren når dette var til salgs, men jeg var mitt i husbygging så det ble ikke prioritert med mer hifi oppgradering :) ( og jeg var/er jo også meget fornøyd med oppsettet mitt fra før av ). Hyggelig at du skal prøve deg med AN hele veien noe jeg kan anbefale på det varmeste. Jeg er selv en svoren AN UK fan og minuset med å bli så glad i ett merke er at jeg personlig har blitt meget inaktiv på forumet da jeg ikke blir fristet av så mye lenger og bare nyter musikken.

    Hvor stort rom har du tenkt å ha AN-E i ? Selv valgte jeg J-Spe da rommet med AN anlegget i kun er 20 kvm ( 4x5m), og det låter fortreffelig :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.794
    Antall liker
    11.508
    Torget vurderinger
    2
    Må innrømme jeg siklet en del både på M2'en din og Vindicatoren når dette var til salgs, men jeg var mitt i husbygging så det ble ikke prioritert med mer hifi oppgradering :) ( og jeg var/er jo også meget fornøyd med oppsettet mitt fra før av ). Hyggelig at du skal prøve deg med AN hele veien noe jeg kan anbefale på det varmeste. Jeg er selv en svoren AN UK fan og minuset med å bli så glad i ett merke er at jeg personlig har blitt meget inaktiv på forumet da jeg ikke blir fristet av så mye lenger og bare nyter musikken.

    Hvor stort rom har du tenkt å ha AN-E i ? Selv valgte jeg J-Spe da rommet med AN anlegget i kun er 20 kvm ( 4x5m), og det låter fortreffelig :)
    AN-E er ikke spesielt kritisk på romstørrelse. De liker seg inn mot hjørner, og har en såvidt behagelig spredningskarakteristikk og frekvenskurve, at de oppleves som om de lader rommet relativt lite. Rett nok kan de skape stående bølger i enkeltfrekvenser nedover i bassområdet, men til tross for dette har jeg hørt strålende resultater med AN-E helt ned under 15 m2 rom med normal takhøyde.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    442
    Antall liker
    307
    Må innrømme jeg siklet en del både på M2'en din og Vindicatoren når dette var til salgs, men jeg var mitt i husbygging så det ble ikke prioritert med mer hifi oppgradering :) ( og jeg var/er jo også meget fornøyd med oppsettet mitt fra før av ). Hyggelig at du skal prøve deg med AN hele veien noe jeg kan anbefale på det varmeste. Jeg er selv en svoren AN UK fan og minuset med å bli så glad i ett merke er at jeg personlig har blitt meget inaktiv på forumet da jeg ikke blir fristet av så mye lenger og bare nyter musikken.

    Hvor stort rom har du tenkt å ha AN-E i ? Selv valgte jeg J-Spe da rommet med AN anlegget i kun er 20 kvm ( 4x5m), og det låter fortreffelig :)
    Hei GisleB. Skal selge huset mitt og få meg leilighet nærmere jobben, så jeg vet ikke hvor stor stuen blir ennå, men som Andy og Peter sier, så passer E'en innen for 18 til 60 kvadratmeter og da har jeg god margin og gå på. Har hørt E'en på godt under 20 kvadrat og de spilte helt fortreffelig, noe også Håkon bekrefter her.
    Jeg liker best klassisk musikk og har funnet ut at Audio Note UK passer aller best til dette. Og særlig eldre innspillinger fra 30, 40 , 50, og 60-tallet er etter min smak de med best lyd. Derfor også monoplater liker jeg meget bra. Tør og påstå at 90% av dagens innspillinger, særlig pop og rock er altfor dårlig produsert, derav den grusomme lydkvaliteten. Peter og Andy har den samme lydfilosofien som jeg har, og derfor liker jeg Audio Note UK. så veldig godt.

    PS! SKULLE ØNSKE AT FLERE MED FABRIKKBYGD AUDIO NOTE UK. KUNNE HA SKREVET HER I "AN'S VENNER" OG IKKE BARE DE MED ANK KIT'S.

    Mvh Kjell
     

    oseanna

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    185
    Antall liker
    127
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har iallfall et spørsmål om fabrikkbygd Audio Note. Jeg er litt forført av Audio Note og har lenge hatt lyst til å høre/eie et rent AN anlegg. Mitt kjøkkenanlegg består nå av AN CD-3, høyttalerne er AN-K. Forsterkeriet er Conrad-Johnson PF-2 og Premier 11A men jeg har veldig lyst til å forsøke en integrert AN. Størrelsen på boksene betyr noe, slik at det eneste forsterkeralternativet fra AN er Oto SE. Den skal angivelig passe godt til AN-K. En brukt Oto har ikke vært å se her på sentralen noen gang (?) Jeg kunne bestille en helt ny, men ville gjerne vite/tro litt sikrere på at det ville være en forbedring på forhånd? Jeg har hatt CJ i mange år og setter veldig pris på det også (romantiker som jeg er). Råd og meninger?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.794
    Antall liker
    11.508
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har iallfall et spørsmål om fabrikkbygd Audio Note. Jeg er litt forført av Audio Note og har lenge hatt lyst til å høre/eie et rent AN anlegg. Mitt kjøkkenanlegg består nå av AN CD-3, høyttalerne er AN-K. Forsterkeriet er Conrad-Johnson PF-2 og Premier 11A men jeg har veldig lyst til å forsøke en integrert AN. Størrelsen på boksene betyr noe, slik at det eneste forsterkeralternativet fra AN er Oto SE. Den skal angivelig passe godt til AN-K. En brukt Oto har ikke vært å se her på sentralen noen gang (?) Jeg kunne bestille en helt ny, men ville gjerne vite/tro litt sikrere på at det ville være en forbedring på forhånd? Jeg har hatt CJ i mange år og setter veldig pris på det også (romantiker som jeg er). Råd og meninger?
    Ta en telefon til Audiocompaniet, og spør om ikke de kan sette opp et slikt anlegg du kan lytte til. Tror de har dette på lager, faktisk. OTO SE + AN-K er helt hånd i hanske. I et ikke for stort rom låter det bent fram magisk.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Jeg har iallfall et spørsmål om fabrikkbygd Audio Note. Jeg er litt forført av Audio Note og har lenge hatt lyst til å høre/eie et rent AN anlegg. Mitt kjøkkenanlegg består nå av AN CD-3, høyttalerne er AN-K. Forsterkeriet er Conrad-Johnson PF-2 og Premier 11A men jeg har veldig lyst til å forsøke en integrert AN. Størrelsen på boksene betyr noe, slik at det eneste forsterkeralternativet fra AN er Oto SE. Den skal angivelig passe godt til AN-K. En brukt Oto har ikke vært å se her på sentralen noen gang (?) Jeg kunne bestille en helt ny, men ville gjerne vite/tro litt sikrere på at det ville være en forbedring på forhånd? Jeg har hatt CJ i mange år og setter veldig pris på det også (romantiker som jeg er). Råd og meninger?
    Jeg har solgt to stykk OTO SE på sentralen. Men at de er ofte til salgs blir å ta i!
     

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    442
    Antall liker
    307
    Jeg har iallfall et spørsmål om fabrikkbygd Audio Note. Jeg er litt forført av Audio Note og har lenge hatt lyst til å høre/eie et rent AN anlegg. Mitt kjøkkenanlegg består nå av AN CD-3, høyttalerne er AN-K. Forsterkeriet er Conrad-Johnson PF-2 og Premier 11A men jeg har veldig lyst til å forsøke en integrert AN. Størrelsen på boksene betyr noe, slik at det eneste forsterkeralternativet fra AN er Oto SE. Den skal angivelig passe godt til AN-K. En brukt Oto har ikke vært å se her på sentralen noen gang (?) Jeg kunne bestille en helt ny, men ville gjerne vite/tro litt sikrere på at det ville være en forbedring på forhånd? Jeg har hatt CJ i mange år og setter veldig pris på det også (romantiker som jeg er). Råd og meninger?
    Hei "oseanna". Kjøp en AN OTO SE du, så kommer du til og bli en enda større romantiker, det kan jeg garantere deg. Undertegnede tar det hele og fulle ansvaret! CJ er sikkert veldig bra forsterkere, men når hele greiene blir Audio Note, så skjer det noe magisk. Og EL84-røret som OTO SE har i utgangen har i mange tiår vært kjent for og være et svært varmt og musikalsk rør. Og med EL84 i et Audio Note kabinett, hva skal en si? Gjør hva du kan for og få tak i en OTO SE!!! Er en romantiker musikalsk sett selv, så jeg vet meget godt hva du snakker om. Og som sagt, med resten av Audio Note komponentene du har, så kan ikke kombinasjonen bli bedre. Som jeg har sagt så mange ganger før, så blir en ikke så imponert av og høre Audio Note, men det er noe med lyden en ikke kan sette ord på. En bare gliser bredt, og vet at alt stemmer. Lykke til!

    Mvh Kjell
     
    Sist redigert:

    GisleB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    436
    Antall liker
    79
    Enig med Kjellben her. Som eier av nettopp denne fantastiske ampen ( se sig ) så kan jeg si at den gjør mange andre kjente forsterkere jeg har hatt i prisklassen til skamme uten å nevne navn. Selvfølgelig er det grenser for hvilke høytallere du kan ha den på mtp kraft, men i ditt tilfelle har du jo den perfekte høytaler. AN-J passer også meget bra til den. Ellers har jeg brukt den på Tannoy Glenair 15, også en fantastisk match selv om høytspilling begrenser seg litt.

    OTO SE er nok det beste kjøpet du kan gjøre fra AN da dette på mange måter er den første virkelig gode ampen de har. Den er jo sett på som en klassiker, bare vær sikker på å kjøp SE og ikke PP versjonen. Flere ganger når jeg har snakket med AN UK om å oppgradere til f.eks Meishu som er priset bortimot det dobbelte så har de faktisk rådet meg til å ikke bytte ut OTO'en om jeg er fornøyd med den da du ikke nødvendigvis får denne fantastiske EL 84 lyden om du går opp i gradene.

    En ting er sikkert. OTO SE er vernet hos meg og kommer aldri til å bli solgt uansett. Om den skulle bli ødelagt så får jeg bare få den reparert eller bare ramme den inn å ha den på utstilling ;) .
     

    Karlsson

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    84
    Antall liker
    7
    Jeg har iallfall et spørsmål om fabrikkbygd Audio Note. Jeg er litt forført av Audio Note og har lenge hatt lyst til å høre/eie et rent AN anlegg. Mitt kjøkkenanlegg består nå av AN CD-3, høyttalerne er AN-K. Forsterkeriet er Conrad-Johnson PF-2 og Premier 11A men jeg har veldig lyst til å forsøke en integrert AN. Størrelsen på boksene betyr noe, slik at det eneste forsterkeralternativet fra AN er Oto SE. Den skal angivelig passe godt til AN-K. En brukt Oto har ikke vært å se her på sentralen noen gang (?) Jeg kunne bestille en helt ny, men ville gjerne vite/tro litt sikrere på at det ville være en forbedring på forhånd? Jeg har hatt CJ i mange år og setter veldig pris på det også (romantiker som jeg er). Råd og meninger?
    Hej!

    Ägde Premier 11A några år och det är en fin Amp som spelar väldigt bra. Men KT88 eller 6550 är inte så förfinat musikaliska som EL34 eller EL84.
    Har pysslat med AN kit sen 2005 så jag har mest erfarenhet av dom men har reparerat och testat några OTO med. Väldig fin Amp som inte blir fel. Men personligen hade jag gått för ett kit så klart. Den lilla L1 EL 84 ampen är helt underbar. 18w musikmagi. Om man sätter ihop den med "rätt" delar. Vill man ha mer power är L4i väldigt lik L1 men med mer av det mesta. Men för att få ett kit helt perfekt krävs en del erfarenhet.

    Mvh O
     
    Sist redigert:

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.839
    Antall liker
    1.411
    Men för att få ett kit het perfekt krävs en del erfarenhet.
    Har en L4i i standardutgave (nesten) og det kunne vært interessant å høre litt mer om hvilke modifikasjoner som du mener bør gjøres for å få best mulig lyd.

    Mvh VB
     

    patro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Innlegg
    499
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Så ble det litt liv i tråden igjen, fint at kjellben er tilbake og drar oss i gang!


    Har i flere år nå spilt med Audio Note på Proac, og det har vært en veldig fin kombinasjon. Man må litt opp i volum for å få Proac Resp 2.5 til å klinge fullt ut, og noen småting har det jo vært å utsette, men stor spilleglede!


    Nå har vi fått ei lita ei inn i familien som har det med å sove på kveldene, og da melder nok Proacene sin begrensing. På lavt volum blir deler av lydbildet litt underrepresentert, og da hun sikkert vil sove på kveldene i flere år fremover, er det på tide med nye høyttalere.


    Så da lurer jeg på - noen som har tips? Her går det mest i klassisk musikk og jeg søker nok mot høyttalere som er åpne, men ikke for analytiske (altså, nå er jeg på gyngende grunn, jeg er overhodet ikke god på hifi-termer, men dere forstår kanskje likevel?) og derfor ble jeg litt interessert da Kjellben sier han planlegger overgang fra Proac til AN. Men alle tips blir godt tatt i mot!! Budsjettet er dessverre litt skrallt siden det plutselig dukket opp restskatt … så noe brukt til 15K er det jeg har planlagt! Hva tror vennene?
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Palle,takk for linken til intervjuet med Peter.Alltid interesant å høre om nye ting de jobber med å utvikle.Veldig spennende med de nye R2R digital-analog konverterene.

    Patro,jeg syns AN E er veldig gode med tanke på klassisk,og det å spille åpent og bredbåndet på lavt volum.Men de gjør også alt annet bra syns jeg,veldig allround,og viss man passer på hva man setter foran i kjeden så dras fokuset mot musikken og ikke analyse av lyd.
    Viss du bor i Oslo som det står under nicket ditt så vil jeg tro du har mange muligheter til å få hørt diverse AN høytalere i området,og ivertfall hos Audiocompaniet/Akustisk Byrå.
    Det dukker også opp AN høyttalere innimellom på brukten.
     

    patro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Innlegg
    499
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Patro,jeg syns AN E er veldig gode med tanke på klassisk,og det å spille åpent og bredbåndet på lavt volum.Men de gjør også alt annet bra syns jeg,veldig allround,og viss man passer på hva man setter foran i kjeden så dras fokuset mot musikken og ikke analyse av lyd.
    Viss du bor i Oslo som det står under nicket ditt så vil jeg tro du har mange muligheter til å få hørt diverse AN høytalere i området,og ivertfall hos Audiocompaniet/Akustisk Byrå.
    Det dukker også opp AN høyttalere innimellom på brukten.
    Takk for svar, Rune S! Ja, bor i Oslo, så da skal jeg dra opp til Bryn for å høre AN E! Godt tips! (Så får jeg håpe de synes det er greit å ha en til prøvelytt som egentlig er på utkikk etter brukt ...)

    Og mht kjeden: L4 kit med EL34 passer også godt til AN E?
     
    Sist redigert:

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Ja jeg likte godt L4 på AN E.
    Har du mulighet å høre andre AN høytalere så er det sikkert lurt.Jeg har ikke hørt noen andre av de.Kunne godt tenkt meg å høre spessielt K og noen av AZ versjonene.Jeg er veldig glad i trykkammer som i K-versjonen
     

    Karlsson

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    84
    Antall liker
    7
    Men för att få ett kit het perfekt krävs en del erfarenhet.
    Har en L4i i standardutgave (nesten) og det kunne vært interessant å høre litt mer om hvilke modifikasjoner som du mener bør gjøres for å få best mulig lyd.

    Mvh VB
    Hej VB.

    I det stora hela vill jag säga att skall man ha bäst möjligt ljud är det Perfektion i varje detalj som gäller. Och det är mycket lättare att uppnå om man bygger själv! Om man inte har en solid budget (och know how). Skall man hitta något från AN UK som faktiskt har matchade topp komponenter och är tipp topp måste man upp i dom dyraste toppmodellerna. Och det är det dessvärre inte många förunnat. Det är Andy G som har konstruerat L4 och jag vet att han älskar den. Seriösa PP ampar passar inte med AN Uks image så ANK ”fick” designen av Andy. Det är en helt fantastisk amp som inte låter som en vanlig PP amp. Den har en mellanton som är närmare SE än någon annan PP amp jag hört. MEN den har vridmomentet som ingen SE amp har och är inte så kinkig på impedans som en SE amp. För att låta optimalt vill den dock gärna ha lite att jobba med. Den låter inte extremt bra på fulltonelement utan delningsfilter. Där är SE överlägset.

    Angående komponentval hade jag idiellt sätt byggt den som följer.

    XY kondesator på nätbrunnen (samma som på alla AN uk produkter).

    15A 1200V HiPerFRED dioder I PSU. BG WKZ som första kondensator. Mundorf Tubecap som sista. AN 2W Tantalum i PSU.

    I linje och power delen. Mills 12w anodmotstånd till EL34. AN 2w Tantalum som anodmotstånd på signalrören. Amtrans 2w carbonfilm på resten. BG FG eller Std kondensatorer till allt på kortet. Använd Teflon rörsocklar till EL34 rören.

    AN copper mylar kondensatorer till signal. Silver mylar om du har råd. Silver är renare och mer utsträckt i toppen och generellt bättre. Dom har absolut inga otäcka silvertendenser. Dom små 0,1uf som sitter i bakkant av kortet är till feedbacken och är väldigt viktiga.
    Använd AN silver ht terminaler med lödöron. Inte dom med en lös ring som man löder kabeln på.
    Lite andra småsaker jag hade gjort med som bättre pot osv.

    Och kontrollera alla motstånd och kondensatorer innan du löder in dom. Lite avvik från korrekt värde spelar ingen roll alls så länge det är likt till båda kanalerna. Tantalum och Amtrans har så bra toleranser att det inte är något att tänka på. Men på till exempel NOS Allan Bradly carbonfilmotstånd är avviken stora. Men dom låter bra.

    Problemet som kan uppstå är att när man fått en burk helt ”perfekt” är att man hör fel i andra komponenter i kedjan. Man måste jobba sig igenom alla komponenter och låta det stå och spela länge innan man kan komma till en ändlig konklution. Ta dig tid och gör ett jobb du kan vara stolt av om 10år! Har man kit kan man lättare komma i mål så länge man inte har en extrem budget.
    Min ljudfilosofi som jag står 100% fast vid är att destå fler skivor som låter bäst möjligt och med störst skilnad mellan inspelningarna destå bättre anläggning. Alla skivor skall låta bra och vara kul att höra på! Det innebär massa dynamik och kropp. Dessvärre är det ytterst få system som klarar att presentera musiken med kropp, dynamik och perfektion.

    Lycka till!
     
    Sist redigert:

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.839
    Antall liker
    1.411
    Takk for et godt og fyldig svar. Dette skal jeg absolutt ta med meg videre. Her var det mange verdifulle tips for alle oss som har L4(i).

    Vennlig hilsen
    Vidar
     

    Karlsson

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    84
    Antall liker
    7
    Takk for et godt og fyldig svar. Dette skal jeg absolutt ta med meg videre. Her var det mange verdifulle tips for alle oss som har L4(i).

    Vennlig hilsen
    Vidar

    Bara trevligt att kunna komma med lite tips Vidar.

    Glömde nämna en sak. Använd Teflon rörsocklar till EL34 rören. Kostar typ $20 styck på PCX men värt varje krona.
    Och använd riktigt bra signalkabel till internkablingen.

    Som jag sa tidigare är komponentvalet jag nämnde hur jag idiellt sätt ville bygga den.
    Men Black Gate är himla svårt och dyrt att få tag i nu. Håll ögonen öppna och se vad du hittar.
    Jag har inte hittat någon elektrolyt som är lika bra som BG. Tubecaps är väldigt bra men gillar inte ljudet med ändast Tubecaps.
    Men i kombination med BG låter det fantastiskt. Mycket bättre än bara BG eller bara Tubecaps.
    Nya HV Lytic från Mundorf är ok. Lyttarna till JJ är billiga och ok med mycket fart och moro.
    Men ingen av dom är i klass med WKZ dessvärre.

    Mvh
    O
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    289
    Torget vurderinger
    19
    Apropo black gate, i det intervjuet som er postet lengre opp av Peter Qvortrup sier han at han jobber med en erstattning til BG som visst skal være bedre.
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Apropo black gate, i det intervjuet som er postet lengre opp av Peter Qvortrup sier han at han jobber med en erstattning til BG som visst skal være bedre.
    Så er spørsmålet om man alltid skal tro selgeren. Men interresant er det definitivt.
     

    Karlsson

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    84
    Antall liker
    7
    Apropo black gate, i det intervjuet som er postet lengre opp av Peter Qvortrup sier han at han jobber med en erstattning til BG som visst skal være bedre.
    Tror nog att dom kommer bli väldigt bra. Men frågan är hur lång tid det tar. Och billigt kommer det defenitivt inte bli! :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn