gismo skrev:
Men noe nytt spennende dukker nok opp tenker jeg
gismo
Regn med det. Men det blir i en annen tråd.
Men bare så det er sagt for dere som lurer, og det er ikke fordi jeg skal selge, dette er noen grisebra høyttalere. En bedre allround i prisklassen skal man lete lenge etter. Mulig jeg er litt blind siden jeg elsker signaturen til AP men dette spiller ganske rått, og det selv med "billig" kl.d. Gikk med en drøm om å teste kl.a på Scorpioene siden de er ganske lettdrevne. Kanskje også rør kunne vært noe.
Uansett, på min midt-i-mellom-rigg spiller dette åpent, detaljert og med musikalsk nerve. Syntes forøvrig 25-modellen er hakket mer analytisk enn II'ern. Mistenker at det er lavere delefrekvens til diskanten, og at dette gir litt mer "renhet" i øvre mellomtone, som er grunn til dette. Oppgradert mellomtone hjelper nok også på saken.
Lekker er Scorpio også. Det samme kan man vel kanskje ikke si om centeren, men form follows function.
Noe bassmonster syntes jeg heller ikke den er, heldigvis, selv med 4 stk 7". Det man derimot får er en tørr og kontant bass som holder takten langt forbi der de fleste slutter å trykke (+) på volumkontrollen. Responsen er god ned til 30hz i mitt rom, og det syntes jeg er akseptabelt fra en så slank høyttaler. "Dobbel mellomtone" tar over fra 150hz og de velkjente HHCM har jeg lite å utsette på. Å få alumembraner til å spille så bra syntes jeg er en bragd i seg selv, men AP har også måtte gjøre noen tiltak for å holde oppbrytningen under kontroll. Det eneste jeg ikke helt liker er overgangen mellom bass- og mellomtone-elementen(muligens er området jeg sikter til i øvre området til bassene, men jeg står på mitt til noen kan motbevise det
). Jeg syntes dette området er litt slankt sammenlignet med andre høyttalere jeg har testet hjemme og dette resulterer i at spesielt noen trommer låter litt "slapt". Behagelig mener kanskje noen, feil sier jeg. Det er typisk metall som må till for å merke dette, på god gammel 70-talls rock àla Rainbow låter det aldeles fantastisk. Scorpions, som er en annen favoritt, gjengis også "feilfritt".
Jeg skrev dobbel mellomtone i anførselstegn. Dette fordi vi i Scorpio har en 3 1/2-veis konstruksjon. Begge HHCM-elementene spiller fra 150hz, men den nedre gir seg nok en plass mellom 500-800hz vil jeg tro slik at man sitter igjen med noe som minner om en 2 1/2-veis+sub. Det øvre elementet, som er oppgradert fra Scorpio II, jobber naturligvis med helt opp til delefrekvens mot diskanten(hvor enn det kryssningspunktet måtte være). Det jeg syntes kjennetegner Scorpio er en renhet i mellomtonen. Vokal kommer meget godt frem, det samme gjelder akustisk gitar. Nils Lofgren's kjente liveopptreden av "Keith don't go" gir meg gåsehud hver gang og gjengitt via Scorpio 25 er dette akustisk kunst på sitt beste. En nydelig dynamikk i gitaren selv på live-nivå(det må man jo ha). Det er nesten som om høytalerne vender seg mot meg og sier "Hah, dette er da ingen ting!" og jeg kvitterer med enda mer volum og synger med. Det låter ikke direkte vakkert, det jeg synger, men det gir meg en følse som vanskelig kan beskrives med ord. Det er vel kanskje dette som gjør at jeg har et sterkt bånd til de tyske mesterne; Audio Physic, som har levert kvalitetshøyttalere i nå 25år. Jeg gleder meg som er barn som venter på julaften til den dagen jeg har passert 51år og vandrer inn på OHC for å høre AP feire seg selv med en 50års jubileumsmodell.
Diskanten, HHCTII, vet jeg ikke helt hvordan jeg skal beskrive. Den drar til seg noe mer oppmerksomhet enn silkedomen i ScorpioII og løfter lydbildet litt lenger opp i høyttaleren. Denne gjør uansett lite feil. Den er som nevt luftig og full av detaljer, men aldri for pågående. Nydelig rett og slett.
Hadde egentlig bare tenkt å skrive et kort svar til Gismo, men når jeg ligger her på sofaen med tastaturet på fanget og godlyd strømmende ut av høyttalerne syntes jeg det var passende å skrive noen ord mens jeg var "under påvirkning". Ingen formell test, men jeg vil mene dette er mye av essensen i Scorpio25.
Geir Arne