vredensgnag skrev:
Driter deg ikke ut, RoDa. Jeg bare konstaterer at du begår feilslutninger, og det har du ofte gjort.
Frekke faen!
Du har bestemt deg på forhånd om at det må være forskjeller.
Nope, tvert imot!
I sin tid ville du ha folk til å bevise at abx-tester hadde noe for seg, innen du var villig til å gjennomføre en selv - når det måtte være den enkleste ting i verden for deg selv å konstatere forskjellene.
Poenget har hele tiden vært at abx ikke klarer å detektere forskjeller selv du og andre skeptikere tror på.
Deretter har du brukt mye energi på å så tvil om abx-tester, det må være fordi disse er spesielt uegnet innen HiFi. (Altså ikke audio, men hifi.)
Overdriv med måte er du snill
Jeg slenger litt piss om abx når jeg gidder, og det er ikke noe jeg bryr meg sterkt om.
Så latterliggjorde du noen eksempler jeg viste fra Stereo Review (tror det var hva bladet het), der folk hadde vansker med å høre forskjell på forsterkere. (En meget omstendelig gjennomført test der lytterne fikk alle muligheter til å virkelig skjelne mellom dem.)
Sett hadde de toppskåre - usett var de på bærtur.
Jupp, og det er fortsatt for meg et poeng som forteller noe om hvor krevende abx er, og hva det krever av de som deltar.
Selv ikke du lever etter abx-en som ledestjerne og det er kanskje fordi det ikke er det ultimate bevis?
Og nå kommer du med disse. Og feilslutningen er at du har bestemt deg for at det må være forskjell.
Korrekt, og jeg mistenker at flere er enige i at det som står "same" på her er tydelige forskjeller på.
Bare ikke når det abx-es
Og du trekker likevel ikke den påvisbart klokeste slutningen: at menneskelig hørsel og vurderingsevne ikke er et hyperkalibrert måleapparat, og at mange faktorer påvirker en oppfatning, ikke minst fordommer.
Igjen, frekke faen!
Jeg trekker slutningen at abx ikke klarer å detektere alle hørbare forskjeller!
Tipper at du kan være enig i at ukomprimert musikk er mulig å høre forskjell på kontra minidisc-komprimert?
===
Jeg kan ikke huske om jeg har lest noen av dine hifi-artikler, så jeg kan ikke si om du skriver stort om forskjeller på komponenter og sammenligninger, etc. Så dette gjelder ikke deg, men hifi-skriverier generelt.
Det beskrives mikronsmå forskjeller, oppsnappet med nåsammenligning i forhold til et minne av en lydopplevelse i et annet lytterom i et annet land i et annet år - klart at når "vitenskapen" er på det nivået blir det litt vanskelig å ta virkeligheten inn over seg.
Du trekker nok dette litt langt i forhold til realitetene i de fleste omtaler.
For min egen del var/er det nødvendig å ha komponenter som sammenlignes samtidig i huset, og det var/er nødvendig å kun bytte en komponent i oppsettet i gangen.
Avvik fra dette gjør sammenligningen mindre pålitelig.
Hovedkomponenten i uenigheten går på at jeg mener disse opplevde forskjellene er hørbare, og det er jeg så overbevist om at selv ikke en abx som forteller det motsatte kan vippe den overbevisningen.
Derfor er jeg kritisk til abx som det ultimate bevis.
At det gjør mine opplevelser til unyttige eventyr for deg med flere, får så være.
Det er min realitet, og sånn er det bare.
R