OMF skrev:
Hvis man tar 2 ulike kabler som måler likt, men som har ulike oppbygging - så vil man ved verdens fremste fysikklaboratorier, med all verdens måleutstyr tilgjengelig - ikke greie å skille disse to kablene fra hverandre. Derimot kan en middelaldrene mann fra Norge bare koble de opp i stereoanlegget og klart skille de på et blunk...det er påstanden som tiltrekker seg oppmerksomheten.
Det tror jeg er feil, det er alltid mulig å måle en eller annen forskjell.
Man kan sikkert finne på noe der, men de kan ihvertfall ikke forklare hvorofr det skulle bli noen endring i signalet da....
Stort sett de meste annet av utstyr måler såpass ulikt at det finnes rikelig med vitenskapelig forklaringer på hvorfor ting låter forskjellig....man trenger ikke en ABX test for å avdekke at ting faktisk låter forksjellig!
Helt uenig!
Selv om det er mulig å måle forskjeller betyr ikke det at det er hørbart.
Nei, men da er det i det minste plausibelt at det er en hørbar forksjell. Det er liksom ikke så kontroversiellt å si at jeg hører forskjell på to forsterkere som måler ganske ulikt.
Du viser bare at fordommene lever godt i begge leire.
Litt usikker på hvilke fordommer du snakker om nå.....
Kun hvis det kan skilles i abx er det forskjell er på standen, og det må gjelde for alt.
Jeg for min del synes vel at det hviler en noe tyngre bevistbyrde for påstander som går i mot vitenskapen.
Et eksempel.....du har 2 sett med klosser - 2 røde og 2 blå. De røde veie 1000 gram og 1000,5 gram, mens de blå veier 1000 gram og 1030 gram. Personlig synes jeg bevisbyrden ligger tyngre på han som påstår han han kan skille vekten med hendene på de røde enn på de blå klossene.....
Hjelper ikke om du tror den ene ampen er bedre enn det andre siden den har bare halvparten av THDen, er det ikke mulig å påvise i abx så er den ikke hørbart bedre.
Vel - i mine øyne så ville jeg solekalrt valgt den med lavest THD. Det kan være så lite at det ikke er hørbart, men summen av flere ledd så kan det bli hørbart....
R