blindtest

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• _RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.088
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    vredensgnag skrev:
    RoDa skrev:
    vredensgnag skrev:
    Det er flere antropologiske studier av hifi-miljø som sammenligner dem med trossamfunn, RoDa - og Fidelity selv har på lederplass avvist vitenskapelige forklaringer av det mange syns er overnaturlige hifi-fenomener.

Jeg ser du prøver å skåre et billig poeng ved å hekte deg på ordet "pusher."

Så derfor viser jeg til Fidelity nr. 7, og lederen der.
    Jeg kommer ikke til å diskutere innhold i Fidelity skrevet av andre enn meg selv, vreden, så det der får stå ubesvart.

R
    Du ber meg ta til takke med hva du har skrevet. Og det gjør jeg nå, ved å vise til åpningsavsnittet i den aller første artikkelen du skrev for Fidelity:

Står for det 100% fortsatt, hva ville du frem til?

BHO har enda mer gudommeligere lyd nå forresten. ;D

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Ikke nødvendigvis, men uenige er vi nok ;)

Nok en kabeltråd som tar litt av, men la oss for all del være saklige!

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.402
    Torget vurderinger
    12
    RoDa skrev:
    Trondmeg skrev:
    RoDa, hev deg over kranglefantenes kverulering :).
    Er det ikke litt moro da? ;D
    Kjempemoro ;). Som utdannet og naturlig realist likes (og kreves) dokumentasjon innen eget fag, men i valg av kvinne, vin, lyd, bøker, musikk, bil, formgivning, farger, klær osb er jeg veldig tilfreds med egen vurderingsevne og skjønn.

V

vredensgnag

Gjest
    HCS skrev:
    Vreden, kjøpte du BangogBulder ifra Danmark fordi du fikk de billigre siden du jobbet med prosjekter for de, eller var det etter flere lytteøvelser i ditt eget rom og satt oppimot andre aktive høytalere ? Bare litt nyskjerrig.. Og hvilke sammenligninger bør en foreta før en går til innkjøp av komponeter i denne hobbyen mener du ?
    Gjorde flere lyttetester før innkjøp, beskrevet her før. Hadde fot på et MBL-oppsett jeg hadde hørt i Sverige, og hørte ikke noe som lignet før jeg stod foran et par BL5, og det var før jeg fikk noe oppdrag fra B&O. Prøvde dem også mot et par av B&Ws kanoner.
    Kjøpte dem uten noe avslag - akkurat slik jeg også selger mine egne tjenester uten rabatt.

Men det er ikke poenget her.
    Mitt poeng er bare at RoDa gjør en feilslutning i konklusjonen han ønsker å trekke vedr. disse testene.

V

vredensgnag

Gjest
    RoDa skrev:
    vredensgnag skrev:
    RoDa skrev:
    vredensgnag skrev:
    Det er flere antropologiske studier av hifi-miljø som sammenligner dem med trossamfunn, RoDa - og Fidelity selv har på lederplass avvist vitenskapelige forklaringer av det mange syns er overnaturlige hifi-fenomener.

Jeg kommer ikke til å diskutere innhold i Fidelity skrevet av andre enn meg selv, vreden, så det der får stå ubesvart.

R
    Du ber meg ta til takke med hva du har skrevet. Og det gjør jeg nå, ved å vise til åpningsavsnittet i den aller første artikkelen du skrev for Fidelity:

Står for det 100% fortsatt, hva ville du frem til?

BHO har enda mer gudommeligere lyd nå forresten. ;D
    Bra!
    ;D

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.769
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    vredensgnag skrev:
    RoDa skrev:
    vredensgnag skrev:

R
    Det høres nesten ut som religiøs eksepsjonalisme, spør du meg. "Jada, jeg ser det står i den gode boken, men det er ikke slik jeg utøver denne troen."

hva vil du frem til her?
    at alle som har skrevet eller skriver i fidelity må stå inne for alt som står i bladet?

er du sikker på at "fidelity er hi-fi-tullingenes bibel blablabla" ikke bare er noe som eksisterer i hodet ditt, da?

V

vredensgnag

Gjest
    Da er jeg hifi-tulling selv, siden jeg også leser det. Som skribent i et blad lever man opp til redaktørens programerklæring, må vite.

Har ellers i noen tråder her inne påpekt at moderne hjernescanning har påvist at nytelsen av premium-opplevelser øker betraktelig når man vet hva man lytter til, spiser, kjenner mot huden - sammenlignet med når man ikke vet det.
    Man kan helt klart se at flere deler av hjernen aktiviseres når man har kjennskap til kildens opprinnelse. Mens disse sentra er passive når man er usikker på identiteten til de ulike stimuli. Denne effekten utløses f.eks. av luksusartikler og artikler man vet er anerkjente, sammenlignet med mer anonyme varianter av samme.

Dette synes å underbygge at seende lytting - dvs. kjennskap til komponentkonfigurasjonen - frigjør lytteren i forhold til opplevelsen som skal skapes.

Årsaken til at dette ikke synes å bli tatt imot med åpne armer i hifi-miljø er selvsagt at det da inntrer en vilkårlighet når det gjelder hva som er godt og hva som er best, siden dette vil være basert på fordommer.

EDIT: Se neste innlegg for en meget god forklaring på hva jeg mener med vilkårlighet.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.088
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Canales skrev:
    vredensgnag skrev:
    RoDa skrev:
    vredensgnag skrev:

R
    Det høres nesten ut som religiøs eksepsjonalisme, spør du meg. "Jada, jeg ser det står i den gode boken, men det er ikke slik jeg utøver denne troen."

hva vil du frem til her?
    at alle som har skrevet eller skriver i fidelity må stå inne for alt som står i bladet?
    Stor bokstav først i setningene, Canales. :mad:

Faen! Betyr det at jeg må kjøpe Oblivionkabler siden TT skriver de er så jævli gode?
    Eller kanskje det rekker med Silspeak og Silk siden det rekker for pedal?

;D ;D

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.402
    Torget vurderinger
    12
    Jeg tror ikke hifimiljøet er mindre mottakelig for vitenskaplig informasjon enn andre miljøer/grupperinger. Det jeg erfarer er imidlertid at budskapet i stor grad kommunisereres ovenfra og ned. Det er etter min ringe oppfatning dårlig kommunikasjon. Når noen belærer meg inntar jeg ofte det omvendte standpunkt som er natulig reaksjon uansett hva jeg egentlig mener. Dette ser ut til å være gyldig for hifisentralkranglene også. Formen er alt.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.088
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    vredensgnag skrev:
    Da er jeg hifi-tulling selv, siden jeg også leser det. Som skribent i et blad lever man opp til redaktørens programerklæring, må vite.

Har ellers i noen tråder her inne påpekt at moderne hjernescanning har påvist at nytelsen av premium-opplevelser øker betraktelig når man vet hva man lytter til, spiser, kjenner mot huden - sammenlignet med når man ikke vet det.
    Man kan helt klart se at flere deler av hjernen aktiviseres når man har kjennskap til kildens opprinnelse. Mens disse sentra er passive når man er usikker på identiteten til de ulike stimuli. Denne effekten utløses f.eks. av luksusartikler og artikler man vet er anerkjente, sammenlignet med mer anonyme varianter av samme.

Dette synes å underbygge at seende lytting - dvs. kjennskap til komponentkonfigurasjonen - frigjør lytteren i forhold til opplevelsen som skal skapes.

Årsaken til at dette ikke synes å bli tatt imot med åpne armer i hifi-miljø er selvsagt at det da inntrer en vilkårlighet når det gjelder hva som er godt og hva som er best, siden dette vil være basert på fordommer.

Hva du skriver at "man" skal gjøre som skribent, driter jeg i. ;)
    (EDIT: Ikke sånn å forstå at jeg nødvendigvis er uenig i alt/noe som skrives, men at mitt erfaringsgrunnlag gjør at jeg ikke har egne sterke meninger om alt som skrives.)

Resten av innlegget ditt er sedvanlig vreden i selvsving....
    Vi er jo enige i at blindtesting er smart, har du ikke fått det med deg ennå?

Det jeg mener noe om er at abx er ikke det endelige svaret eller beviset.
    Canales sine vanlige fem på rad er godt nok i massevis. Ikke for å bevise for deg kanskje, men så driter du jo i bevisbyrden når det gjelder egne valg så.....

R

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.769
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    vredensgnag skrev:
    tøys.
    det vet du jævlig godt, vreden.
    hvis du likevel vil diskutere hvorfor det er tøys, så kan vi godt fortsette.

resten av innlegget ditt er jeg ikke nødvendigvis uenig i.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.088
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Canales skrev:
    Det prøver jeg også å fortelle han, vi er på linje når det gjelder forventninger, utseende, pris osv. OG at det er smart å koble vekk øynene.

R

V

vredensgnag

Gjest
    Canales skrev:
    vredensgnag skrev:
    tøys.

RoDa ble fornærmet over menighetsblad og pusher ... jeg kunne vise at bladet bruker menighetsbladtermer og ordet pusher når det gjelder sitt formål.
    Det er vel egentlig en bagatell.

Roda selv brukte menighetsbladtermer i sin første artikkel, i åpningen!

Hallelujah. Er det ikke like greit å erkjenne at det var en dum innvending i første omgang, og så ta diskusjonen videre?

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.769
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    vredensgnag skrev:
    Canales skrev:
    vredensgnag skrev:
    tøys.

RoDa ble fornærmet over menighetsblad og pusher ... jeg kunne vise at bladet bruker menighetsbladtermer og ordet pusher når det gjelder sitt formål.

Hallelujah. Er det ikke like greit å erkjenne at det var en dum innvending i første omgang, og så ta diskusjonen videre?

rodas innvending får han svare for selv.

men en intelligent fyr som deg skjønner da at fidelity er et hobby-blad, et subjektivt synseblad.
    ikke så ulikt filmmagasinet, hvor jeg jobber.
    det testes og vurderes, hver skribent har sin frie stemme.
    det å kalle slike blader for bibler kan gjøres med eller uten glimt i øyet.
    akkurat nå mistenker jeg deg for å mangle glimtet.

det uheldige med fidelity, er at redaktøren ofte bruker "vi" i stedet for "jeg" - ikke bare i leder, men også i spesifikke testartikler.
    og det er knappest noe som kan lastes den enkelte skribent for.

"vi mener at kabler er like viktig som andre komponenter blablabla".

blir nesten det samme som om jeg hadde skrevet i mitt blad at "vi synes gamle westernfilmer er mye mer givende å se på enn romantiske komedier".

V

vredensgnag

Gjest
    Derfor jeg leser Fidelity.

Bør ellers avsløre at RoDas anmeldelse av Focus 140 var tungen på vektskålen da jeg kjøpte mitt eget par!

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.088
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    vredensgnag skrev:
    Canales skrev:
    vredensgnag skrev:
    tøys.

Det kan virke som du tar deg selv veldig høytidelig. Jeg blir ikke fornærmet av det du skriver.
    Jeg mener bare at du er ute og sykler med dine overdrivelser, veldig mye.
    At jeg som en amatør på alle måter, og leverer artikler til bladet Fidelity, skal være en pusher av hifi-utstyr?

Det er faktisk nesten like far out som at jeg forsøkte å være morsom med et ordspill om hvor huset til BHO ligger skal gjøres til et eksempel på at Fidelity bruker menighetstermer.
    Jeg klarer ikke å ta deg seriøst, tror ikke på at du seriøst mener det.

R

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.088
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    vredensgnag skrev:
    Bør ellers avsløre at RoDas anmeldelse av Focus 140 var tungen på vektskålen da jeg kjøpte mitt eget par!
    Det er veldig hyggelig å høre!
    Jeg har forsøkt å stort sett være den jordnære amatøren som skriver uten store floskler.

For min egen del tror jeg motivasjonen for å skrive dabbet av siden det ble kjedelig å teste nye greier.
    Synes at forskjellene ble mer smak og behag enn tydelige forbedringer.
    Kunne sikkert beveget meg opp i pris, men har en motvilje mot dyr hifi i eget anlegg.
    Det er mer moro å prøve å få til god lyd for mindre penger.

R

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Er et par RA Master Signature signalkabler på bruktbørsen nå. Har du et veldig bra anlegg, med skikkelige høyttalerkabler, kan denne kabelen forbedre lyden din..

Kr 14500 koster det å prøve..funker det ikke, kan de sikkert selges videre.
    Men stor fare for at kablene aldri selges videre ;D

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.088
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Kule-Trygve skrev:
    Er et par RA Master Signature signalkabler på bruktbørsen nå. Har du et veldig bra anlegg, med skikkelige høyttalerkabler, kan denne kabelen forbedre lyden din..
    Så hvis jeg ikke får forbedringer så er enten anlegget eller høyttalerkablene mine for dårlige?
    Hva med strømkablene?

R

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Strømkabler er ikke min spesialitet..kan ikke svare deg..

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Det skal sies i ettertid at en kabeltest hjemme med nesten de samme (ni) høytalerkablene fortonet seg veldig mye annerledes her hjemme!

Det var jo også derfor Oblivion kablene ble kjøpt inn i ettertid!

De passet bare så veldig mye bedre på det nåværende anlegget, enn de andre to (syv) gjorde ;)

Ingen av kablene som Vredesgang linker til var direkte dårlige, men stoler på hans og andres kompetanse så sterkt her inne på HFS, at nye kabler var av ren nødvendighet ;)

Matching er vel alfa og omega når det gjelder anlegg og riktige kabler også ::)

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.401
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    65finger skrev:
    Er det noen her inne som bruker abxtester i vurderingsfasen før innkjøp av nye hifi-produkter?
    Kan være greit å ha i bakhodet at litt av grunnen til at man henger seg spesiellt opp i blindtesting av kabler er at det ikke finnes vitenskapelig forklaring på hvorfor de skal oppføre seg anerledes hvis de måler likt.

Hvis man tar 2 ulike kabler som måler likt, men som har ulike oppbygging - så vil man ved verdens fremste fysikklaboratorier, med all verdens måleutstyr tilgjengelig - ikke greie å skille disse to kablene fra hverandre. Derimot kan en middelaldrene mann fra Norge bare koble de opp i stereoanlegget og klart skille de på et blunk...det er påstanden som tiltrekker seg oppmerksomheten.

Stort sett de meste annet av utstyr måler såpass ulikt at det finnes rikelig med vitenskapelig forklaringer på hvorfor ting låter forskjellig....man trenger ikke en ABX test for å avdekke at ting faktisk låter forksjellig!

ABX er kun for å skille - ikke rangere.

Mvh
    OMF

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.088
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    OMF skrev:
    Hvis man tar 2 ulike kabler som måler likt, men som har ulike oppbygging - så vil man ved verdens fremste fysikklaboratorier, med all verdens måleutstyr tilgjengelig - ikke greie å skille disse to kablene fra hverandre. Derimot kan en middelaldrene mann fra Norge bare koble de opp i stereoanlegget og klart skille de på et blunk...det er påstanden som tiltrekker seg oppmerksomheten.
    Det tror jeg er feil, det er alltid mulig å måle en eller annen forskjell.

Stort sett de meste annet av utstyr måler såpass ulikt at det finnes rikelig med vitenskapelig forklaringer på hvorfor ting låter forskjellig....man trenger ikke en ABX test for å avdekke at ting faktisk låter forksjellig!

Helt uenig!
    Selv om det er mulig å måle forskjeller betyr ikke det at det er hørbart.
    Du viser bare at fordommene lever godt i begge leire.

Kun hvis det kan skilles i abx er det forskjell er på standen, og det må gjelde for alt.
    Hjelper ikke om du tror den ene ampen er bedre enn det andre siden den har bare halvparten av THDen, er det ikke mulig å påvise i abx så er den ikke hørbart bedre.

R

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg hører straks når de bruker feil smell i forhold til våpen/ammo i filmer og tv-serier! Da blir det veldig utroverdig for meg.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.401
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    RoDa skrev:
    OMF skrev:
    Det tror jeg er feil, det er alltid mulig å måle en eller annen forskjell.
    Man kan sikkert finne på noe der, men de kan ihvertfall ikke forklare hvorofr det skulle bli noen endring i signalet da....

Helt uenig!
    Selv om det er mulig å måle forskjeller betyr ikke det at det er hørbart.
    Nei, men da er det i det minste plausibelt at det er en hørbar forksjell. Det er liksom ikke så kontroversiellt å si at jeg hører forskjell på to forsterkere som måler ganske ulikt.

Du viser bare at fordommene lever godt i begge leire.
    Litt usikker på hvilke fordommer du snakker om nå.....

Kun hvis det kan skilles i abx er det forskjell er på standen, og det må gjelde for alt.

Jeg for min del synes vel at det hviler en noe tyngre bevistbyrde for påstander som går i mot vitenskapen.

Et eksempel.....du har 2 sett med klosser - 2 røde og 2 blå. De røde veie 1000 gram og 1000,5 gram, mens de blå veier 1000 gram og 1030 gram. Personlig synes jeg bevisbyrden ligger tyngre på han som påstår han han kan skille vekten med hendene på de røde enn på de blå klossene.....

Hjelper ikke om du tror den ene ampen er bedre enn det andre siden den har bare halvparten av THDen, er det ikke mulig å påvise i abx så er den ikke hørbart bedre.
    Vel - i mine øyne så ville jeg solekalrt valgt den med lavest THD. Det kan være så lite at det ikke er hørbart, men summen av flere ledd så kan det bli hørbart....

R
    Mvh
    OMF

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.312
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Canales skrev:
    <snipp> fidelity er et hobby-blad, et subjektivt synseblad.
    De burde være ganske ulike. Filmmagasinet vurderer kunstneriske uttrykk, mens fidelity vurderer elektronikkduppeditter.
    det uheldige med fidelity, er at redaktøren ofte bruker "vi" i stedet for "jeg" - ikke bare i leder, men også i spesifikke testartikler.

"vi mener at kabler er like viktig som andre komponenter blablabla".
    Enig.
    blir nesten det samme som om jeg hadde skrevet i mitt blad at "vi synes gamle westernfilmer er mye mer givende å se på enn romantiske komedier".
    Vi Cæsar, hehe.

V

vredensgnag

Gjest
    Det er litt viktig å skille mellom:

a) Ting vi vet det skal være forskjell på, behørig dokumentert i all teori som ligger til grunn for dem.

b) Ting som man er nødt til å ty til esoteriske privatfortolkninger av kvanteteori og "vitenskapen vil en dag finne ut av det" for å forklare.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.769
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Valentino skrev:
    Canales skrev:
    fidelity er et hobby-blad, et subjektivt synseblad.
    De burde være ganske ulike. Filmmagasinet vurderer kunstneriske uttrykk, mens fidelity vurderer elektronikkduppeditter

joa, men fidelity har aldri lagt skjul på at de har en subjektiv tilnærming til vurderingen av elektroduppedingsebomser.
    fidelity smeller opp komponenter i annlegget og skriver om hva de hører, og der stopper det.
    at denne tilnærmingen ikke er god nok for enkelte, har jeg forståelse for.

og, pssst!, westerns ER mer givende enn romantiske komedier, ja. ;D

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Det har vært fem (seks) tester til hos Eltek/Dynabel, og skal komme tilbake til det senere i dag (kveld).

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    vredensgnag skrev:

a) Ting vi vet det skal være forskjell på, behørig dokumentert i all teori som ligger til grunn for dem.

b) Ting som man er nødt til å ty til esoteriske privatfortolkninger av kvanteteori og "vitenskapen vil en dag finne ut av det" for å forklare.
    Gjør et lite søk på google på en spesifikk nordostkabel, f.eks. "red dawn". Legg merke til hvor mange som sier at denne kabelen har for lys klangbalanse. Enten så sier de at den er for lys eller så sier de at den passer fint i systemet. Jeg har aldri klart å finne en person som sier at denne kabelen har en mørk klangbalanse, men kanskje du kan?

Gjør en statistisk undersøkelse på hvor mange personer som sier at denne kabelen er for mørk og hvor mange som sier at den for lys og post resultatet her.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    sinep skrev:
    Gjør et lite søk på google på en spesifikk nordostkabel, f.eks. "red dawn". Legg merke til hvor mange som sier at denne kabelen har for lys klangbalanse. Enten så sier de at den er for lys eller så sier de at den passer fint i systemet. Jeg har aldri klart å finne en person som sier at denne kabelen har en mørk klangbalanse, men kanskje du kan?

Gjør en statistisk undersøkelse på hvor mange personer som sier at denne kabelen er for mørk og hvor mange som sier at den for lys og post resultatet her.
    Hva skal det bevise, egentlig?

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    Dazed skrev:
    Hva skal det bevise, egentlig?
    At folk stort sett har samme opplevelser med samme kabeltyper...
    Hvis det ikke var forskjell, ville opplevelsene spriket i alle mulige retninger.

V

vredensgnag

Gjest
    sinep skrev:
    vredensgnag skrev:

Å, min henvisning til produsentens egen skryteside for AU24 her inne ga da endeløst belegg for at selv kabelanmeldelser spriker underholdende.

Men hvorfor dra til Google. HFS har da fin søkefunksjon.

Gå til hovedsiden så du søker hele forumet og skriv inn

Nordost lys

Eller om du vil kan du bruke moteordet rask

Og så finner du at det er meget bred konsensus om hva Nordost gjør med lyden. Helt uavhengig av hva de kobles til. Det syns jeg er imponerende.

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    vredensgnag skrev:
    Å, min henvisning til produsentens egen skryteside for AU24 her inne ga da endeløst belegg for at selv kabelanmeldelser spriker underholdende.

Men hvorfor dra til Google. HFS har da fin søkefunksjon.

Gå til hovedsiden så du søker hele forumet og skriv inn

Nordost lys

Eller om du vil kan du bruke moteordet rask

Og så finner du at det er meget bred konsensus om hva Nordost gjør med lyden. Helt uavhengig av hva de kobles til. Det syns jeg er imponerende.
    Etter min erfaring så er dette generelle karakteristikker av solidcore nordostkabler:
    - avslørende i toppen
    - dynamisk over hele registeret
    - Klar i lyden - ingen "avrunding" noen plass

En opplevelse av en klangsignatur i en kabel må selvsagt ikke ta ut av sammenheng.
    Sitter man på et utstyr som spiller mørkt, vil en kabel som gjør lyden lysere være en god match.
    På et motsatt system, kan det bli en liten katastrofe. Disse opplevelsene vil derfor sprike litt mellom "normal lyd" og "lys lyd".

Mer interessant blir det derfor om du gjør et søk hvor det blir gjort sammenligninger av kabler med forskjellig oppbygning. Hvis du klarer å finne en plass der en person sier at lyden ble mer udynamisk/grøtete/mørk med enn nordostkabel enn med en annen kabel, så vil jeg gjerne se den linken.

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    sinep skrev:
    Hvis du klarer å finne en plass der en person sier at lyden ble mer udynamisk/grøtete/mørk med enn nordostkabel enn med en annen kabel, så vil jeg gjerne se den linken.
    Trenger ikke lete lenge etter det. Se review nr 2 her.

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    Fush skrev:
    sinep skrev:
    Hvis du klarer å finne en plass der en person sier at lyden ble mer udynamisk/grøtete/mørk med enn nordostkabel enn med en annen kabel, så vil jeg gjerne se den linken.
    Trenger ikke lete lenge etter det. Se review nr 2 her.
    Regnet med at den ville komme. Quattrofilkabelen bruker ikke solidcore geometri.
    Det er en gammel nordosttype med en flertrådet geometri. Disse låter helt annerledes enn de nye.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.401
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    sinep skrev:
    At folk stort sett har samme opplevelser med samme kabeltyper...
    Hvis det ikke var forskjell, ville opplevelsene spriket i alle mulige retninger.
    Kabler har en tendens til å låte omtrent som de ser ut:

Tynne kabler låter tynnt
    Tykke kabler låter stort, bra i bassen men mangler litt finesse
    Gullkabler låter varmt og gyldent - litt forfinet
    Sølvkabler låter lyst
    Aluminium låter litt kjølig/blålig
    Kabler med store sorte bokser har veldig sort bakgrunn og ro
    Kabler som er flate er raske og oppløste
    Kabler som ser ut som helt vanlig kabler låter kjedelig hvis de er billige og er gode allroundere hvis de er dyre.

Generellt er det også slik at en dyrere kabel vil være bedre enn billige - altså en svinedyre kabel som ser ut som vanlig kabel vil være mer oppløst enn en tynn billigkabel.
    Hvis kabelen utsettet for vodoo (Altså kryobehandling, Bybee filter, merkelige legeringer osv) så vil man få "tilleggseffekter" altså kabler som kan ha egenskaper i tillegg til de som følger utseende!

Jeg utfordrer deg til å finne en kabel som gjennomgående blir beskrevet til å ha en lydsignatur som går på tvers av hvordan den ser ut!

Mvh
    OMF

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    sinep skrev:
    Regnet med at den ville komme. Quattrofilkabelen bruker ikke solidcore geometri.
    Det er en gammel nordosttype med en flertrådet geometri. Disse låter helt annerledes enn de nye.
    Tja, her (innlegg #13) beskrives Blue Heaven som mørke, og i denne tråden (svar #5) anbefales Dreamcaster som mørke kabler.

V

vredensgnag

Gjest
    Om du syns den bør temmes, er det et godt knep å bruke en tynn kabel til bassen. Kan være bra å strupe lyden litt.

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    Fush skrev:
    sinep skrev:
    Tja, her (innlegg #13) beskrives Blue Heaven som mørke, og i denne tråden (svar #5) anbefales Dreamcaster som mørke kabler.
    Den første er sammenligning med en annen solidcorekabel, han andre oppgir ikke hva han har sammenlignet med. Ganske uinterresant altså. Men siden du er så godt i gang, så kan du godt føre en statistikk over resultatene du finner.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn