Bil, båt og motorsykkel BMW premiere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    digiman skrev:
    Motoren i 335i er en 3.0l 6'er med Twin turboer.
    Snasent saker :)
    Hadde vært morsomt å testet den ja. BMW lager jo også milde "trimkit" til denne. Hever effekten og dreimomentet noe. Ligger under BMW Perfomance.


    Geir Arne
     

    Kenol

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2005
    Innlegg
    534
    Antall liker
    187
    Torget vurderinger
    12
    Brasse skrev:


    etterkvart som eg har fått rånerstanden i sogn på milevis avstand har e36 virkelig vokst på meg.
    og nå har eg lyst på ein. føler meg 34% skitten.


    E36 rekker ikke E30 til knærne engang.. ;)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.723
    Antall liker
    8.153
    Torget vurderinger
    0
    Ikke for å "disse" BMW, jeg har full respekt og forståelse for folk som har et spesiellt forhold til en bestemt bilmerke. Men jeg klarer bare ikke å ha lyst på BMW 3 eller 5 serie. Vil ikke på noen måte antyde at det er snakk om dårlige biler, for det er det ikke, så langt derifra! Under tvil kan jeg kanskje tenke meg den nyeste 7 serien, den forrige 7'eren er stygg IMHO.Det er noe feil med bakenden på denne.

    Den føste M1 modellen er griselekker, men som alle supersportsbiler er den litt for dyr, og skulle man få tak i en har men knapt "råd" til å bruke et slik ikon. Hadde det ikke vært for en stygg tendens til rust som gjør den veldig arbeidskrevende å få i 100% stand ville jeg nok ikke takket nei til en slik:


    BMW732 E23 fra midt på 80 tallet. Men det er også den eneste. Mulig det oppfattes som sært, men det er den eneste "oppnåelige" Bimmer som apelerer til meg rent følelsemessig. Vidar kan kanskje opplyse om det finnes en dekkende diagnose? ;)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Spiralis, du er helt frisk ;). Entusiasme er bra, men jeg er ikke SÅ glad når det blir blind fanatisme verken pro eller kontra. Selv gleder jeg meg over enkeltmodeller fra en haug med merker. Mangfold vettu :). Det jeg ser her i tråden og tildels ser selv også er at moderne biler (blant mange produkter) i langt større grad sliter med å frembringe entusiasme.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Entusiasmen dreier seg vel kanskje om andre egenskaper om bare utseende, som f.eks. kvalitet og kjøreegenskaper. Jeg er ikke BMW-eier selv, men jeg liker at produsenten ikke inngår kompromisser eller firer på kvaliteten, selv 1-serien er en ekte bakhjulsdrevet BMW, konstruert med samme omhu som dyrere modeller, og både 3- 5- og 7-serien har unike kvaliteter. Kan det samme sies om Mercedes A- og B-klasse eller Audi A1? BMW står vel nærmest i en særklasse blant masseprodusentene.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    er det noko A1 har fått skryt for i pressen så er det vel at den har kvaliteter som større audier :)
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Men den er jo i bunn og grunn en WV Polo med tilpasninger som skal gjøre den til en Audi. BMW konstruerte derimot 1-serien fra grunnen av som en ekte BMW.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Brasse skrev:
    er det noko A1 har fått skryt for i pressen så er det vel at den har kvaliteter som større audier :)
    Var det jeg leste i en Norsk anmeldelse nylig også. Ble beskrevet, som en premium småbil.
    Sikkert flott bil for å smette rundt om i storbyen. 1.4 Turbo (bensin) er akkurrat passe sprek til den også.

    Er veldig glad i BMW, men eneste fellesnevner 1 serie har med de større er motorer og bakhjuls drift.
    Mulig jeg bander i kirken her, men min mors nye Golf 6 i Highline utgaven har et mere påkostet inntrykk en Dagens 1 serie.
    Dog tror jeg dette forandrer seg veldig når den nye modellen kommer. Det var bla en av tingene BMW ordnet opp i med den X3. Slutt på den kjippe plast intriøret i den nye :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    digiman skrev:
    Er veldig glad i BMW, men eneste fellesnevner 1 serie har med de større er motorer og bakhjuls drift.
    Jeg synes den føles som og kjører som en BMW også jeg. Min mors Golf 6 har iallefall ikke et mer påkostet inntrykk; BMW'en føles tightere, mer kompakt og substansiell og gir i det hele tatt en følelse av høyere byggekvalitet ved kjøring. Imo da.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    digiman skrev:
    Brasse skrev:
    er det noko A1 har fått skryt for i pressen så er det vel at den har kvaliteter som større audier :)
    Var det jeg leste i en Norsk anmeldelse nylig også. Ble beskrevet, som en premium småbil.
    Sikkert flott bil for å smette rundt om i storbyen. 1.4 Turbo (bensin) er akkurrat passe sprek til den også.
    Har vurdert A1 selv. Virker som en artig bil, men dyrt ekstrautstyr og motvilje til å handle med Møller taler imot.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Vidar P skrev:
    digiman skrev:
    Er veldig glad i BMW, men eneste fellesnevner 1 serie har med de større er motorer og bakhjuls drift.
    Jeg synes den føles som og kjører som en BMW også jeg. Min mors Golf 6 har iallefall ikke et mer påkostet inntrykk; BMW'en føles tightere, mer kompakt og substansiell og gir i det hele tatt en følelse av høyere byggekvalitet ved kjøring. Imo da.
    Da er vi uenig utenom at 1 serie kjører veldig godt :) Har en kollega jeg jobber daglig sammen med som banner sin 120d opp og ned pga av mye skrangling i intriøret. Han var også oppgitt her om dagen fordi hardplasten som omringer midtkonsollen har nå et avik på nesten 1cm fra bilen var ny i 2008. Den stkker altså ut 1 cm og du kan bøye den inn og ut. Det at Teknikens Varld i Sverige målte hele 3db lavere støynivå i Golf 6 en 1 serie i 80Km/h sier jo også litt om utviklingen de siste årene.

    Men det er nok store forskjeller på versjoner av Golf også. Min mor har topp-modellen med stor navigasjon touchskjerm, sportseter i skinn og annet moro leketøy. Samt en ganske morsom liten bensin turbo under panseret. Eneste ulempe jeg finner med denne motoren i Golfen er at den er så rolig at jeg aner ikke om den er på eller av i lyskryss osv. Må sjekke turtallet for å bekrefte at den snurrer fortsatt ;D Diesel traktorene styrer jeg unna.
    Men for alldel ikke misforstå meg. Golf er å bli en god folkebil. Jeg mener bare at 1 serie virklig trenger en fornyelse nå. Samme som A3 trenger forøvrig.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    digiman skrev:
    Da er vi uenig utenom at 1 serie kjører veldig godt :) Har en kollega jeg jobber daglig sammen med som banner sin 120d opp og ned pga av mye skrangling i intriøret. Han var også oppgitt her om dagen fordi hardplasten som omringer midtkonsollen har nå et avik på nesten 1cm fra bilen var ny i 2008. Den stkker altså ut 1 cm og du kan bøye den inn og ut. Det at Teknikerns Værld målte hele 3db lavere støynivå i Golf 6 en 1 serie i 80Km/h sier jo også litt om utviklingen de siste årene.
    Høres ut som om din kompis har fått en bil med feil. Interiøret skal neppe forskyve seg. Uansett, jeg har kun prøvd nye 1-serier så skal ikke si noe om hvordan de skrangler etter noen år. Ellers er jeg enig med deg om diesel, er også av den oppfatning at dieselbiler har en større tendens til å bli "løse" og skranglete etter noen få år enn bensinbiler.

    Når det gjelder støynivå og utvikling så er jeg redd mange vil være uenig med deg; nyere biler støyer jevnt over mer enn for 20 år siden. Iallefall om vi skal tro NAF og deres målinger.

    http://www.naf.no/Nytt-fra-Naf/Nyheter/Mer-stoy/
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Vidar P skrev:
    digiman skrev:
    Da er vi uenig utenom at 1 serie kjører veldig godt :) Har en kollega jeg jobber daglig sammen med som banner sin 120d opp og ned pga av mye skrangling i intriøret. Han var også oppgitt her om dagen fordi hardplasten som omringer midtkonsollen har nå et avik på nesten 1cm fra bilen var ny i 2008. Den stkker altså ut 1 cm og du kan bøye den inn og ut. Det at Teknikerns Værld målte hele 3db lavere støynivå i Golf 6 en 1 serie i 80Km/h sier jo også litt om utviklingen de siste årene.
    Høres ut som om din kompis har fått en bil med feil. Interiøret skal neppe forskyve seg. Uansett, jeg har kun prøvd nye 1-serier så skal ikke si noe om hvordan de skrangler etter noen år. Ellers er jeg enig med deg om diesel, er også av den oppfatning at dieselbiler har en større tendens til å bli "løse" og skranglete etter noen få år enn bensinbiler.

    Når det gjelder støynivå og utvikling så er jeg redd mange vil være uenig med deg; nyere biler støyer jevnt over mer enn for 20 år siden. Iallefall om vi skal tro NAF og deres målinger.

    http://www.naf.no/Nytt-fra-Naf/Nyheter/Mer-stoy/
    Leste den rapporten fra NAF selv også.
    Det er vel en av prisene man må betale for at produsenter skal dytte på folk enorme lavprofil dekk.
    Jeg hjalp min mor med å finne en bra og trygg nybil tidligere i år (Golfen) og tror du jammen ikke VW selgeren prøvde å dytte på mor 225/40-18 sommerdekk og felger. Jeg ristet på hode og ba han holde seg til fabrikkstandard 205/55-16 som kler en type bil som Golf mere en bra nok uten sporing, unødvendig ekstra støy og nyrebelter over trikkeskinnene ;D

    Kollega min er i fullsving med en garantisak, så løser seg nok.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Brede lavprofildekk er som du sier beheftet med solide ulemper under norske forhold. Kun for spesielt interesserte.
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.267
    Antall liker
    126
    Kjører selv 1-serie, og i familien er det 3- og 5-serie også. Er uenig i at den kjører dårlig, da mitt eksemplar har oppført seg fantastisk på veien både på langkjøring og bykjøring, om sommeren såvel som vinteren.

    Kan ikke si 1-serien kun har bakhjulstrekk og motorene til felles med storebrødrene. 1-serien er, tross status som konebil, særdeles sportslig. Ihuga BMW-fans betegner den som den nye E30 hva kjøreegenskaper angår, og det sier vel sitt.

    Jeg vurderte også Golf og A3, men de når på langt nær opp til nivået på 1-eren hva byggekvalitet og kjørefølelse angår. Jeg tipper de fleste ikke vil ha bilen på grunn av utseendet, og det er jo en ærlig sak det. Jeg synes den er kul, andre synes den er stygg. Jeg orker ikke være bildesignsnobb, så å bedømme det visuelle synes jeg er opp til hver enkelt ;)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    .Marcus skrev:
    Kjører selv 1-serie, og i familien er det 3- og 5-serie også. Er uenig i at den kjører dårlig, da mitt eksemplar har oppført seg fantastisk på veien både på langkjøring og bykjøring, om sommeren såvel som vinteren.
    Med mindre jeg har oversett noen innlegg her, så tror jeg vi alle er enige om at den kjører særs bra. Interessant dette du sier om vinterføre; jeg er også svært begeistret for BMW's vinteregenskaper, særlig etter at anti-ditt-og-datt ble introdusert så er de veldig solide og trygge i så måte. Jeg hadde ikke byttet våre for noen forhjulstrekker pga vinteregenskaper, det er bra sikkert.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Har en kompis med nyere 3-serie touring som vurderer å kvitte seg med bilen pga dårlige erfaringer forrige vinter (han ønsker å selge den til meg faktisk :)). Hva er det han har gjort galt?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bach_Man skrev:
    Har en kompis med nyere 3-serie touring som vurderer å kvitte seg med bilen pga dårlige erfaringer forrige vinter (han ønsker å selge den til meg faktisk :)). Hva er det han har gjort galt?
    Man må jo først og fremst ha forståelsen av at drivhjulene er bak. Og hva det innebærer rent fysisk-dynamisk. Så man får bruke det til sin fordel heller enn å eksplorere ulempene ved det. Alt handler vel først og fremst om sjåføren, eller hva.

    Det handler ikke om balanse, fordi en BMW har like mye vektfordeling på bakhjulene som en typisk forhjulstrekker har på forhjulene. Det typiske er vel at folk som er vant til forhjulstrekk tenderer til ikke å se dynamikken i når man skal gi gass og når man ikke skal det. F.eks så skal man vente litt lengre gjennom en kurve før man gir gass; bilen skal rette seg opp først, ellers får man en liten tilbakemelding. Men man kan jerne holde lett gass gjennom kurvene i større grad enn med en forhjulstrekker siden man har forhjulene fri til styring. Fordelene er imidlertid store; man får 100% av styrehjulenes samlede veigrep til styring. Og opp bratte bakker vil en 50:50-balansert bil som nyere BMW få vektorfordelen på drivhjulene.

    Jo, han gjør nok noe galt, og det er nok sjåføren heller enn bilen, det hele går nok på å lære seg (eller for noen, å lære seg påny) å bruke bakhjulstrekk på den mest effektive måten.
     

    Ambings

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    307
    Antall liker
    5
    For et par år siden skulle jeg teste en 5-serie, og selgeren sa: Beregn litt ekstra tid nå på vinterføre, og henviste til igangsettong i kryss etc. Så selgeren hadde med andre ord ikke helt troen på bakhjulstrekk og vinter. Jeg for min del skulle bare teste setene, jeg skulle uansett hatt en med x etter tallet.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor skulle en bakhjulstrekker med 50:50 vektfordeling være noe vanskeligere å akselerere og kreve mer tid i kryssoppstart e.l. enn en forhjulstrekker med ditto vektfordeling? Det er ingen fysisk rasjonale for det som jeg klarer å skjønne, annet enn mytologi og reklameinduserte fordommer.
     

    Ambings

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    307
    Antall liker
    5
    Du får spørre selgeren, jeg fikk aldri prøvd bilen, og holder meg til quattro...
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.195
    Antall liker
    10.756
    Etter 35 år bak rattet på for og bakhjulsdrevne biler kan jeg fremdeles ikke si at det ene er bedre enn det andre, annet enn at bakhjulstrekk gir litt mer kjøreglede.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ambings; jo jeg har en F10 535xi i kjømda selv så skjønner den, men det er ikke fordi bakhjulstrekk er noe mindre egnet på vinteren enn forhjulstrekk. Det er fordi xdrive er enda mer egnet til mitt bruk (utrykningskjøretøy hele året).
    Etter tjue år med BMW bakhjulstrekk i daglif virke så hadde jeg nok byttet til forhjul forlengst dersom det fungerte bedre.

    Jeg skulle gjerne fått forklaringen fra selgeren ja, fordi det rimer ikke med noe fysikk jeg har lært iallefall :)
     

    Julenissen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Innlegg
    323
    Antall liker
    3
    Vidar P skrev:
    Hvorfor skulle en bakhjulstrekker med 50:50 vektfordeling være noe vanskeligere å akselerere og kreve mer tid i kryssoppstart e.l. enn en forhjulstrekker med ditto vektfordeling? Det er ingen fysisk rasjonale for det som jeg klarer å skjønne, annet enn mytologi og reklameinduserte fordommer.
    Tja det som kan forykke teorien din er vekta av fører og passasjer fremme i bilen? har prøvd BMW 3 serie av forrige generasjon det er en h...... bra vinterbil
     

    Ambings

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    307
    Antall liker
    5
    Rart at selgeren ber meg smøre meg med litt ekstra tålmodighet, selgere pleier jo ikke å si noe negatovt om egne produkter, normalt er de ALLTID best i verden. Denne solgte bruktbiler hos en stor BMW-forhandler, men da jeg dukket opp for å hente lånebilen som avtalt, var han en svipptur et annet sted. Bilen var ikke klargjort, den sto uten prøveskilt bak en haug andre, og ingen andre der fikk tak i selgeren.
    Ble det BMW på meg???
    Om for. eller bak er best skal jeg ikke uttale meg om, og i alle fall ikke nå når du har esp osv., da kjører du like godt med en tohjulstrekker som en med fire. Men når du skal fram i snø og opp bakker, er forskjellen verdt hver eneste krone.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Men har forhjulstrekkeren 50:50 vektfordeling da? Skulle tro at den hadde tyngdepunktet ganske nær forhjulene, særlig siden forhjulene sitter lenger bak enn på en bakhjulstrekker.

    Men det store problemet med bakhjulstrekk er jo hva som skjer når veigrepet glipper. Nemlig forskjellen på stabil og utstabil svingning. En forhjulstrekker fortsetter rett frem, med bakhjulstrekk vil bakenden svinge ut fordi tyngedepunktet ligger bak omdreiningspunktet, som er forhjulene.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Julenissen skrev:
    Vidar P skrev:
    Hvorfor skulle en bakhjulstrekker med 50:50 vektfordeling være noe vanskeligere å akselerere og kreve mer tid i kryssoppstart e.l. enn en forhjulstrekker med ditto vektfordeling? Det er ingen fysisk rasjonale for det som jeg klarer å skjønne, annet enn mytologi og reklameinduserte fordommer.
    Tja det som kan forykke teorien din er vekta av fører og passasjer fremme i bilen? har prøvd BMW 3 serie av forrige generasjon det er en h...... bra vinterbil
    Jo, det kan man tenke seg. Men vekstandarden er satt etter mål hvor føreren er inkludert veiende 75kg. Se på dette bildet av en BMW 3-serie, og legg merke til at forsetepassasjerenes tyngdepunkt er omlag midt mellom hjulene;



    Eller så kan jo en full bensintank og kanskje sågar noe bagasje eller en baksetepassasjer ytterligere tippe balansen bakover. Og vi vet jo alle hva som skjer med vektorene i en oppoverbakke.

    De fleste forhjulstrekkere har noe rundt 55:45 fordeling (det var vel Saab som skrøt av markedets gunstigste fordeling med 60:40), noe som forskyver seg med full tank og ikke minst i en oppoverbakke. Så den forklaringen på hvorfor en forhjulstrekker skulle ha mer grep hadde jeg gjerne sett.

    EDIT; BachMan, her var forutsetningen "alt annet likt" dvs samme vektfordeling. En innkløtsja bil på avveie er like hjelpesløs enten trekket er på forhjul eller bakhjul; trikset er å lære seg å bruke bilen iht de fysiske lover, uansett hvorfra den trekker. Med gassen inne så vil det bli som du sier, men man får jo lære seg, og min opplevelse er forresten at anti-ditt-og-datt kompenserer glimrende for alle de gamle kurveplagene våre på vinteren, være seg dekk, trekk eller hva det skulle være.
     

    Vedlegg

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Ja klart, det er en begrensning som føreren må være klar over. Husker en episode av autofil der Tommy kjørte en BMW på snøbane, og det gikk jo riktig bra, men med store utsving på bakenden.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har vel til gode å få en sleng som har resultert i snurr i dette årtusenet iallefall. Når jeg tenker på det så har jeg faktisk tilgode å få noen sleng i det hele tatt med min 525i E60 som jeg kjøpte i 2004. Dette til tross for at jeg snart har tilbakelagt den 7. vinteren med den, og det ofte under vanskelige forhold og svært mange km. Det er utrolig hvor effektive disse antispinn-systemene og antisleng-systemene er hos BMW (sikkert andre også, uten at jeg kjenner de like godt). Du klarer ikke å slenge gjennom en sving med normal kjøring om du vil aldri så mye. Da må du stupe inn i sykt høy fart, eller gi gass med anti-alt avslått.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    I USA har du en artig tjeneste hvor du kan spørre forskere spørsmål innen faget sitt.

    I dette tilfellet var spørsmålet: Hva er best å kjøre i forhold til fremkommelighet og kjøreegenskaper på snø og is.
    Svar fra 3 forskjellige karer.

    Svar 1
    In principle, four wheel drive is superior because power reaches all four
    wheels independently and the electronics allow each wheel to "recognize"
    the traction of the other three. Front wheel drive is considered next best
    because the "weight" of the engine is over the wheels doing the steering.
    Rear wheel drive without added weight is considered to be the least
    effective. Having said that if conditions are right, glare ice just below
    the freezing point of water it makes little difference. If there is no
    traction between tire and road it does not matter. Those of us in the
    older climates that do not respect that rule learn to regret it. With no traction
    the vehicle will continue on in a straight line in accord with Newton's
    laws of mechanics, no matter how many wheels you have.

    Svar 2
    One of the reasons front wheel drive cars became popular because they
    handled better in the snow. Its not stopping the car, but driving the
    car. If the front wheels slip, the car will usually stay in line. With
    rear wheel drive, the pushing rear wheels slip and the back end of the
    car starts to swing.

    Technology has helped reduce this problem in RWD cars to a point where
    auto makers are returning to build RWD. RWD has definite advantages
    under normal driving conditions.

    Svar 3
    The question of front and rear drive automobiles continues to be debated
    among people who drive cars. The answer seems to depend a lot on driving
    conditions and personal preference. "Handling" has no definite engineering
    meaning. The greatest propulsive force will occur when the driven wheels
    have the greatest weight on them.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    digiman skrev:
    Vidar P skrev:
    digiman skrev:
    Er veldig glad i BMW, men eneste fellesnevner 1 serie har med de større er motorer og bakhjuls drift.
    Jeg synes den føles som og kjører som en BMW også jeg. Min mors Golf 6 har iallefall ikke et mer påkostet inntrykk; BMW'en føles tightere, mer kompakt og substansiell og gir i det hele tatt en følelse av høyere byggekvalitet ved kjøring. Imo da.
    Da er vi uenig utenom at 1 serie kjører veldig godt :) Har en kollega jeg jobber daglig sammen med som banner sin 120d opp og ned pga av mye skrangling i intriøret. Han var også oppgitt her om dagen fordi hardplasten som omringer midtkonsollen har nå et avik på nesten 1cm fra bilen var ny i 2008. Den stkker altså ut 1 cm og du kan bøye den inn og ut. Det at Teknikens Varld i Sverige målte hele 3db lavere støynivå i Golf 6 en 1 serie i 80Km/h sier jo også litt om utviklingen de siste årene.

    Men det er nok store forskjeller på versjoner av Golf også. Min mor har topp-modellen med stor navigasjon touchskjerm, sportseter i skinn og annet moro leketøy. Samt en ganske morsom liten bensin turbo under panseret. Eneste ulempe jeg finner med denne motoren i Golfen er at den er så rolig at jeg aner ikke om den er på eller av i lyskryss osv. Må sjekke turtallet for å bekrefte at den snurrer fortsatt ;D Diesel traktorene styrer jeg unna.
    Men for alldel ikke misforstå meg. Golf er å bli en god folkebil. Jeg mener bare at 1 serie virklig trenger en fornyelse nå. Samme som A3 trenger forøvrig.
    1-serie før facelift slet litt med kvaliteten. Jeg har kjøpt en faceliftet sak med diesel, og det eneste negative jeg har merket er dekkstøy, motorstøy og noen "ulyder" fra understellet ved skarpe dumpler. Men jeg har til gode å kjøre en småbil som ikke har dette problemet. Derimot er det deilig å nyte balansen i heftige sladder nå som kong vinter har lagt sin elsk på veiene. :)

    Den er et godt hakk under 3-serie på kvalitet, men det er også prisen. Jeg er i det minste fornøyd.


    Geir Arne
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Å ta lappen på vinteren og ta mine første turer aleine i Lexus IS ga ein rimelig bratt men lærerik start. Antisladdsystemet var alt anna enn silkemjukt og det tok eit par dager før eg skjønte at bilen ordna opp sjølv (sjølv om det kom inn hardt). Etterkvart vart det jo kjedelig og eg skrudde av all hjelp. Svært gøy, sjølv om det endte i nokre situasjoner eg er glad min far aldri fikk sjå ;D

    Overskrider ein grensene uten nokon form for assistanse hjelper det lite kva trekk ein har.

    Vil forøvrig anbefale alle å melde seg på ein banedag, uansett bil. Ikkje for å kjøre rundetider, men for å føle på grensene og kva som skjer når ein går over.
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.267
    Antall liker
    126
    Dersom du kan kjøre bil, kan din fysikk og er kjent med hva det vil si å ha drivhjulene bak, tør jeg nesten påstå det er mer effektivt enn forhjulsdrevne biler. Både i oppoverbakke og akselerasjon på flatmark vil tyngdepunktet flytte seg bakover, og man vil ha større vekt på bakakslingen. Legg til bagasje og drivstoff, så har du nok ikke lenger en 50:50 fordeling.

    Når det er sagt er det opplagt enklere å håndtere en forhjulsdrevet bil om man enten er ny bak setet, ikke kjenner bilens dynamikk, eller simpelthen ikke har interesse av å kjøre "aktivt".

    Min stefar er også henrykt over hvordan 3-serien kommer seg frem om vinteren. Et vennepar ble litt nervøse når han hadde kjørt helt bort til hytten deres, som lå i en bakke som deres Volvo XC-70 ikke kom opp, og lurte på om BMW'en ville klare bakken. Det gjorde den, selv med en innlagt stopp midt i bakken bare for å se om det gikk.

    Min far derimot, kjører en Benz W203, og han klager over fremkommeligheten. Gjerne er det nettopp på grunn av vektfordelingen, dette.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Bach_Man skrev:
    Har en kompis med nyere 3-serie touring som vurderer å kvitte seg med bilen pga dårlige erfaringer forrige vinter (han ønsker å selge den til meg faktisk :)). Hva er det han har gjort galt?
    Det eneste man kan gjøre feil er dekka. Gode dekk i rett størelse så krabber de frem i overalt man forventer en 2wd skal komme frem.


    Geir Arne
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Fysikken er veldig enkel i denne forstand.

    The greatest propulsive force will occur when the driven wheels
    have the greatest weight on them.


    Så er det bare å regne ut hvilken bil som har mest vekt over hjulene som driver.
    Noe som forøvrig ikke henger helt sammen med vektfordelingen på bilen.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hvis bilens totalvekt er 100%, og disse 100% er fordelt mellom for- og bakaksel, så skal vel vekta være sånn høvelig fordelt iht vektfordelingen? :)
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Hvis bilens totalvekt er 100% fordelt mellom for- og bakaksel, så skal vel vekta være sånn høvelig fordelt iht vektfordelingen? :)
    Ja! Ville tro det. Slik jeg forstår det så må vekten da være lik på begge «akslingene» (eller hjulene) på bilen, så din teori skal jo stemme.
    Er absolutt ingen fysikker, så her må noen gjerne korrigere. Men skal vi snu på flisa, så er oftest biler som er feilhjuls dreven oftest tyngre på fremhjulene en bak, så ergo burde de ha en liten fortrinn?
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Julenissen skrev:
    Vidar P skrev:
    Hvorfor skulle en bakhjulstrekker med 50:50 vektfordeling være noe vanskeligere å akselerere og kreve mer tid i kryssoppstart e.l. enn en forhjulstrekker med ditto vektfordeling? Det er ingen fysisk rasjonale for det som jeg klarer å skjønne, annet enn mytologi og reklameinduserte fordommer.
    Tja det som kan forykke teorien din er vekta av fører og passasjer fremme i bilen? har prøvd BMW 3 serie av forrige generasjon det er en h...... bra vinterbil
    I en BMW sitter du ganske midt i mellom begge akslene i forsetet. Så du får ikke flyttet vektpunktet så mye. Bensintanken er også under baksetet som gjør at den ligger innenfor akslene. Dette resulterer i at den ikke blir så "tail-happy" med full tank.

    En annen viktig sak er at en bakhjulstrekk (og 4wd for den saks skyld) "setter seg" på bakhjulene, mens en framhjulstrekker "løfter seg". DTC gjøre også sitt for at bakenden ikke skal forstsett om du har vært for aktiv sideveis. Det siste er jo også at man styrer bedre med en bakhjulstrekker. Dette er det positive biproduktet av en bil som gir kjøreglede. Man kan ha det morsomt i mange biler, men det er få biler jeg har kjørt som spiller mer på lag enn BMW. Quattro syntes jeg var søppel, selv en nye med asynkron fordeling. Trygt og godt kanskje, men littt mer morsomt kunne de laget A4/A5 uten og ofre noe.


    Geir Arne
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Hvis bilens totalvekt er 100%, og disse 100% er fordelt mellom for- og bakaksel, så skal vel vekta være sånn høvelig fordelt iht vektfordelingen? :)
    Det er også viktig å få denne vekta så nære bakken som mulig. Og ikke minst mellom akslene. Vekt bak bakaksel eller foran framaksel lager bare brydderi. :)


    Geir Arne
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    GnR3 skrev:
    Brasse skrev:


    etterkvart som eg har fått rånerstanden i sogn på milevis avstand har e36 virkelig vokst på meg.
    og nå har eg lyst på ein. føler meg 34% skitten.


    E36 rekker ikke E30 til knærne engang.. ;)
    Enig, har grisekjørt mye med en 1986 modell E30 325i, hadde en diamantsort en når jeg var yngre :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn