Dersom du kan kjøre bil, kan din fysikk og er kjent med hva det vil si å ha drivhjulene bak, tør jeg nesten påstå det er mer effektivt enn forhjulsdrevne biler. Både i oppoverbakke og akselerasjon på flatmark vil tyngdepunktet flytte seg bakover, og man vil ha større vekt på bakakslingen. Legg til bagasje og drivstoff, så har du nok ikke lenger en 50:50 fordeling.
Når det er sagt er det opplagt enklere å håndtere en forhjulsdrevet bil om man enten er ny bak setet, ikke kjenner bilens dynamikk, eller simpelthen ikke har interesse av å kjøre "aktivt".
Min stefar er også henrykt over hvordan 3-serien kommer seg frem om vinteren. Et vennepar ble litt nervøse når han hadde kjørt helt bort til hytten deres, som lå i en bakke som deres Volvo XC-70 ikke kom opp, og lurte på om BMW'en ville klare bakken. Det gjorde den, selv med en innlagt stopp midt i bakken bare for å se om det gikk.
Min far derimot, kjører en Benz W203, og han klager over fremkommeligheten. Gjerne er det nettopp på grunn av vektfordelingen, dette.