Elsker du å kjøre på autobahn? Syntes det var greit før, men nå står det jo over allt? Eller i hvert fall ofte.otare skrev:Det er litt sånn jeg tenker også. Leiligheten i Praha tilsvarer for meg den hytta på Sørlandet jeg ikke har. Hadde jeg hatt hytte på Sørlandet, hadde jeg sikkert hatt båt der, så en bil i Praha blir for meg som båten på hytta. Og når jeg er i Praha og har en skikkelig bil tilgjengelig er jo Europa et kort stykke unna: 2 t til Dresden/Leipzig, 3,5 t til Berlin og Wien, 2,5 t til Linz, 6 t til Innsbruck/München. T.o.m. Moseldalen når man på en dag. Og når man i tillegg elsker å kjøre bil er det jo bare vinn/vinn...Ole I skrev:"litt" rimeligere, litt enklere men mye kjedeligere (om du ikke leier BMW da...)otare skrev:men det blir jo uansett billigst å ha leiebil de gangene jeg er der nede...
Dei siste 20 prosenta var dei om har kjørt bilen om vinteren? ;Dcoolbiz skrev:
;DBrasse skrev:Dei siste 20 prosenta var dei om har kjørt bilen om vinteren? ;Dcoolbiz skrev:
Det kommer av at de er mer opptatt av image enn bil.coolbiz skrev:........ Det overrasker meg litt at kjøpere av 1-serie ser til å være omtrent like lite bilinteresserte.
Jeg har kjøpt flere av BMW'ene jeg har eid uten å prøvekjøre. Årsaken er enkel - jeg har kjørt så mange BMW'er at jeg vet hva jeg får!coolbiz skrev:Kanskje det. Jeg så en gang en kommentar fra en av de største Toyota-forhandlerne i landet, om at 25% av kundene som kjøpte Yaris gjorde det uten å prøvekjøre. Det overrasker meg litt at kjøpere av 1-serie ser til å være omtrent like lite bilinteresserte.
I motsetning til?Kalle Klovn skrev:Jeg har kjøpt flere av BMW'ene jeg har eid uten å prøvekjøre. Årsaken er enkel - jeg har kjørt så mange BMW'er at jeg vet hva jeg får!coolbiz skrev:Kanskje det. Jeg så en gang en kommentar fra en av de største Toyota-forhandlerne i landet, om at 25% av kundene som kjøpte Yaris gjorde det uten å prøvekjøre. Det overrasker meg litt at kjøpere av 1-serie ser til å være omtrent like lite bilinteresserte.
I motsetning til?Trondmeg skrev:Jeg har kjøpt flere av BMW'ene jeg har eid uten å prøvekjøre. Årsaken er enkel - jeg har kjørt så mange BMW'er at jeg vet hva jeg får!
Ikke i motsetning til noe som helst, men jeg får det JEG vil ha!Kalle Klovn skrev:I motsetning til?Trondmeg skrev:Jeg har kjøpt flere av BMW'ene jeg har eid uten å prøvekjøre. Årsaken er enkel - jeg har kjørt så mange BMW'er at jeg vet hva jeg får!
Ikke i motsetning til noe som helst, men jeg får det JEG vil ha!Kalle Klovn skrev:I motsetning til?Trondmeg skrev:Jeg har kjøpt flere av BMW'ene jeg har eid uten å prøvekjøre. Årsaken er enkel - jeg har kjørt så mange BMW'er at jeg vet hva jeg får!
Image?Pink_Panther skrev:Ikke i motsetning til noe som helst, men jeg får det JEG vil ha!Kalle Klovn skrev:I motsetning til?Trondmeg skrev:Jeg har kjøpt flere av BMW'ene jeg har eid uten å prøvekjøre. Årsaken er enkel - jeg har kjørt så mange BMW'er at jeg vet hva jeg får!
Så vidt jeg vet er det vel bare TT og A3 som har tverrstilt motor av Audi. (?)Kalle Klovn skrev:vridningen man fikk i bilen med tverrstilt motor.
Det er nok riktig. Jeg blander med volvoen (xc70 d5) og en Opel Vectra V6 som jeg hadde en gang i tiden hade tverrstilt motor og mye effekt på framhjulene. Det funket ikke noe særlig.Dazed skrev:Så vidt jeg vet er det vel bare TT og A3 som har tverrstilt motor av Audi. (?)Kalle Klovn skrev:vridningen man fikk i bilen med tverrstilt motor.
A1 har også tverrstilt motor.Dazed skrev:Så vidt jeg vet er det vel bare TT og A3 som har tverrstilt motor av Audi. (?)Kalle Klovn skrev:vridningen man fikk i bilen med tverrstilt motor.
OK. Ja, "torque steer" er ikke så artig, men jeg tror ikke at det heller har noen sammenheng med motorens orientering, vel? Det er vel heller det at drivhjulene er de samme som de som styrer, slik at dreiemomentet på drivakslene drar styringen mot venstre.Kalle Klovn skrev:Det er nok riktig. Jeg blander med volvoen (xc70 d5) og en Opel Vectra V6 som jeg hadde en gang i tiden hade tverrstilt motor og mye effekt på framhjulene. Det funket ikke noe særlig.Dazed skrev:Så vidt jeg vet er det vel bare TT og A3 som har tverrstilt motor av Audi. (?)Kalle Klovn skrev:vridningen man fikk i bilen med tverrstilt motor.
Ah, ja det har den vel. Noe annet ville vel være rart i en så liten bil.coolbiz skrev:A1 har også tverrstilt motor.
Det tror jeg også, bortsett fra at det virker til å dra alle andre retninger enn dit du skal, ikke bare venstre. Iallefall om motoreffekten er nogenlunde adekvat.Dazed skrev:.. Det er vel heller det at drivhjulene er de samme som de som styrer, slik at dreiemomentet på drivakslene drar styringen mot venstre.
En Porsche trekker ikke på feilhjula.bambadoo skrev:Vi snakker ikke om bane men om gasspådrag av og til og når vi vil. Da er det kjekt å få en godfølelse i ryggraden.
porsche er som kjent veldig godt likt av mange - til tross for rimelig ustyrlige (de eldre modellene ihvertfall)
Jo for min del ustyrlighet i den form at du kjenner at noe skjer og at ikke elektronikken tar overhånd og "bremser" alt er postitivt.
Man skal kjøre en bil - ikke bli kjørt av den
Neineinei, Porsche er ikke rimelig ustyrlige i styringen; de er vel tvert om det motsatte, blant de sportsbilene på markedet med mest presis styrerespons. De er først ustyrlige når de slipper bak, mens jeg snakker om "vanlig" kurvekjøring, i dette tilfellet på vanlige Alpeveier.bambadoo skrev:Vi snakker ikke om bane men om gasspådrag av og til og når vi vil. Da er det kjekt å få en godfølelse i ryggraden. (trafikksikkerhet er ivaretatt)
porsche mm. er som kjent veldig godt likt av mange - til tross for rimelig ustyrlige (de eldre modellene ihvertfall)
Jo for min del ustyrlighet i den form at du kjenner at noe skjer og at ikke elektronikken tar overhånd og "bremser" alt er postitivt.
Man skal kjøre en bil - ikke bli kjørt av den
Det ligger noen videoer på youtube som sammenlogner Alfa 156, Audi a4 quattro og en BMW 3 serie som demonstrerer dette på en fin måte. Deg er dog en fordel at føreren mestrer å kjøre med litt hjulspinn for å "ta ut potensialet" av biler med bakhjulsdrift.ch skrev:Husker et Top Gear program for mange år siden hvor de demonstrerte hvordan bakhjulsdrift er overlegent (i forhold tilforhjulsdrift) når man vil kjøre fort i en sving.
End of story for min del.
"End of story" var mest fordi resultatet stemte med fysikkenKalle Klovn skrev:Det ligger noen videoer på youtube som sammenlogner Alfa 156, Audi a4 quattro og en BMW 3 serie som demonstrerer dette på en fin måte. Deg er dog en fordel at føreren mestrer å kjøre med litt hjulspinn for å "ta ut potensialet" av biler med bakhjulsdrift.ch skrev:Husker et Top Gear program for mange år siden hvor de demonstrerte hvordan bakhjulsdrift er overlegent (i forhold tilforhjulsdrift) når man vil kjøre fort i en sving.
End of story for min del.
Bra artikkel Bjarne. Artikkelforfatteren er innom mange interessante og viktige temaer. Det finnes selvsagt momenter som han glemmer - som feks at ved høyt gasspådrag (akselerasjon) så flyttes vekten fra framakslingen til bakakslingen pga torsjonen som drivakselen gir på bilen (motsatt kraft av den som drivakselen gir mot bakken). Dette er den samme effekten som gjør at en motorsykkel går opp på ett hjul. ( Forhjulsdrevne motorsykler ser man ikke mange av)bjarnetv skrev:her er en god artikkel om FWD vs RWD med en utradisjonell konklusjon for de som gidder å lese.
http://www.thetruthaboutcars.com/2012/02/avoidable-contact-color-my-world-the-case-for-front-wheel-drive/
anngående kjøreglede, leste jeg at en av kampsakene til konstruktørene av nye subaru brz/toyota gt86, var at bilen skulle være utstyrt med tynne dekk (samme som på prius ), slik at man hadde mindre grep, og det ble gøyere å kjøre i landeveishastighet ;D