Bil, båt og motorsykkel BMW premiere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    440
    Torget vurderinger
    4
    Nye M6 ser mye bedre ut enn forgjengeren imo. En kamerat hadde en M6 i et par år og det var en rå bil på veien, men jeg klarte aldri helt å like designet på den kjerra.....

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.804
    Sted
    Holmestrand
    otare skrev:
    Ole I skrev:
    otare skrev:
    men det blir jo uansett billigst å ha leiebil de gangene jeg er der nede...
    "litt" rimeligere, litt enklere men mye kjedeligere (om du ikke leier BMW da...)
    Det er litt sånn jeg tenker også. Leiligheten i Praha tilsvarer for meg den hytta på Sørlandet jeg ikke har. Hadde jeg hatt hytte på Sørlandet, hadde jeg sikkert hatt båt der, så en bil i Praha blir for meg som båten på hytta. Og når jeg er i Praha og har en skikkelig bil tilgjengelig er jo Europa et kort stykke unna: 2 t til Dresden/Leipzig, 3,5 t til Berlin og Wien, 2,5 t til Linz, 6 t til Innsbruck/München. T.o.m. Moseldalen når man på en dag. Og når man i tillegg elsker å kjøre bil er det jo bare vinn/vinn...
    Elsker du å kjøre på autobahn? Syntes det var greit før, men nå står det jo over allt? Eller i hvert fall ofte.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.114
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.594
    coolbiz skrev:
    ........ Det overrasker meg litt at kjøpere av 1-serie ser til å være omtrent like lite bilinteresserte.
    Det kommer av at de er mer opptatt av image enn bil.

;D

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.497
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    coolbiz skrev:
    Kanskje det. Jeg så en gang en kommentar fra en av de største Toyota-forhandlerne i landet, om at 25% av kundene som kjøpte Yaris gjorde det uten å prøvekjøre. Det overrasker meg litt at kjøpere av 1-serie ser til å være omtrent like lite bilinteresserte.
    Jeg har kjøpt flere av BMW'ene jeg har eid uten å prøvekjøre. Årsaken er enkel - jeg har kjørt så mange BMW'er at jeg vet hva jeg får!

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Kalle Klovn skrev:
    coolbiz skrev:
    Kanskje det. Jeg så en gang en kommentar fra en av de største Toyota-forhandlerne i landet, om at 25% av kundene som kjøpte Yaris gjorde det uten å prøvekjøre. Det overrasker meg litt at kjøpere av 1-serie ser til å være omtrent like lite bilinteresserte.
    Jeg har kjøpt flere av BMW'ene jeg har eid uten å prøvekjøre. Årsaken er enkel - jeg har kjørt så mange BMW'er at jeg vet hva jeg får!
    I motsetning til?

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.497
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Trondmeg skrev:
    I motsetning til?
    [/quote]

Ikke i motsetning til noe som helst, men jeg får det JEG vil ha!

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Kalle Klovn skrev:
    Trondmeg skrev:
    I motsetning til?
    [/quote]

Flott. I like to be openminded. Easier to get surprised :)

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.594
    Kalle Klovn skrev:
    Trondmeg skrev:
    I motsetning til?
    [/quote]

Image?

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.497
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    for meg har kjøreglede og kvalitetsfølelse stått i høysetet. har hatt andre biler som Volvo og Audi uten å likt disse like godt. bra biler, for all del, men Volvoen var for flytende og ga meg ikke bra nok kontakt med underlaget. Audien var bedre, men likte ikke forhjulstrekket og vridningen man fikk i bilen med tverrstilt motor.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Pink_Panther skrev:
    Kalle Klovn skrev:
    Trondmeg skrev:
    I motsetning til?
    Image?
    [/quote]

Bmw kjører stort sett bra. Image? No idea. Og så har de holdt på formspråket i grove trekk. Og gode på merkevare.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kalle Klovn skrev:
    vridningen man fikk i bilen med tverrstilt motor.
    Så vidt jeg vet er det vel bare TT og A3 som har tverrstilt motor av Audi. (?)

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.497
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Dazed skrev:
    Kalle Klovn skrev:
    Det er nok riktig. Jeg blander med volvoen (xc70 d5) og en Opel Vectra V6 som jeg hadde en gang i tiden hade tverrstilt motor og mye effekt på framhjulene. Det funket ikke noe særlig.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hadde også en Audi TT etpar måneder (2003 leiebil for to måneder rundtur i Alpene), med Audis "stasjonsvognmotor" (1.8T) og forhjulstrekk. Det funket ikke noe særlig.

Helt rart å kjøre en "sportsbil" som dør ut effektmessig på høye turtall. Motorkarakteristikk som en buss... Men det rareste var jo selvsagt denne forhjulstrekken, som gjorde det til en plage istedet for en glede å jernet gjennom krappe Alpe-kurver. Veldig bra bil ellers da med unntak av den kjipe motoren og den kjipe styringen under pådrag i kurver; den er jo ellers kompakt og komfortabel med høy byggekvalitet.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.114
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Dazed skrev:
    Kalle Klovn skrev:
    A1 har også tverrstilt motor.

Jeg skulle tro en motor på langs ga opphav til mer vriding enn en tverrstilt. Men biler med tverrstilt motor er ofte mer framtunge og tenderer til understyring.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kalle Klovn skrev:
    Dazed skrev:
    Kalle Klovn skrev:
    Det er nok riktig. Jeg blander med volvoen (xc70 d5) og en Opel Vectra V6 som jeg hadde en gang i tiden hade tverrstilt motor og mye effekt på framhjulene. Det funket ikke noe særlig.
    OK. Ja, "torque steer" er ikke så artig, men jeg tror ikke at det heller har noen sammenheng med motorens orientering, vel? Det er vel heller det at drivhjulene er de samme som de som styrer, slik at dreiemomentet på drivakslene drar styringen mot venstre.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Dazed skrev:
    .. Det er vel heller det at drivhjulene er de samme som de som styrer, slik at dreiemomentet på drivakslene drar styringen mot venstre.
    Det tror jeg også, bortsett fra at det virker til å dra alle andre retninger enn dit du skal, ikke bare venstre. Iallefall om motoreffekten er nogenlunde adekvat.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Fint med detaljerte forklaringer, men det hjelper fint lite i praksis å få forklaring på hvorfor det er en slik plage. En plage er det uansett forklaring, og det er bare slik. Man skjønner omtrentlig hvorfor og iallefall hvordan når man kjører og kjenner på bilen under pådrag, og man liker det ikke når man kjører slik bil. For egen del that is.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.900
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Elsker det...Ustyrlighet.
    Var slik med min forrige men ikke den nåværende. Blitt litt kjedeligere :)

100% forutsigbarhet blir kjedelig i lengden. (ps gjelder ikke verkstedregninger ;) )

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ustyrlighet er vel ikke akkurat et pluss-ord i sammenhengen sportsbilstyring, eller hva? Neppe noe sportsbilprodusenter streber etter. Begrepsoppfattelse kan vel variere, men jeg skulle vel tro at styrepresisjon og ustyrlighet er motpoler, og de fleste vil vel kanskje foretrekke styrepresisjon foran det motsatte?

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.900
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Vi snakker ikke om bane men om gasspådrag av og til og når vi vil. Da er det kjekt å få en godfølelse i ryggraden. (trafikksikkerhet er ivaretatt)
    porsche mm. er som kjent veldig godt likt av mange - til tross for rimelig ustyrlige :) (de eldre modellene ihvertfall)

Jo for min del ustyrlighet i den form at du kjenner at noe skjer og at ikke elektronikken tar overhånd og "bremser" alt er postitivt.

Man skal kjøre en bil - ikke bli kjørt av den ;)

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    På 70 og 80 talls Gti modeller har det sin sjarm men ikke på nye biler.

Golf mk1 og 205Gti har sin sjarm.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    bambadoo skrev:
    Vi snakker ikke om bane men om gasspådrag av og til og når vi vil. Da er det kjekt å få en godfølelse i ryggraden.
    porsche er som kjent veldig godt likt av mange - til tross for rimelig ustyrlige :) (de eldre modellene ihvertfall)

Jo for min del ustyrlighet i den form at du kjenner at noe skjer og at ikke elektronikken tar overhånd og "bremser" alt er postitivt.

Man skal kjøre en bil - ikke bli kjørt av den ;)
    En Porsche trekker ikke på feilhjula.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.900
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Nei - jeg snakker ikke om feilhjula men om følelsen av å kjøre en bil.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    bambadoo skrev:
    Vi snakker ikke om bane men om gasspådrag av og til og når vi vil. Da er det kjekt å få en godfølelse i ryggraden.  (trafikksikkerhet er ivaretatt)
    porsche mm. er som kjent veldig godt likt av mange - til tross for rimelig ustyrlige :)  (de eldre modellene ihvertfall)

Man skal kjøre en bil - ikke bli kjørt av den  ;)
    Neineinei, Porsche er ikke rimelig ustyrlige i styringen; de er vel tvert om det motsatte, blant de sportsbilene på markedet med mest presis styrerespons. De er først ustyrlige når de slipper bak, mens jeg snakker om "vanlig" kurvekjøring, i dette tilfellet på vanlige Alpeveier.

Vi snakker nok om forskjellige ting; om du scanner oppover igjen så er du sikkert enig i at problemstillingen presentert var styreresponsen man ofrer ved å fremhjulsdrive motorsterke biler. Ellers forøvrig enig i at det å ha en "kjørbar" bil er av det gode, og sikkert en av grunnene til at så mange samles i denne BMW-tråden. Det er vel det BMW tradisjonelt har handlet om.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.900
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Eldre porscher er utemmede rasedyr. Hevet over enhver tvil. Hærlige kjøredoninger.
    Slippe bak eller foran er 2 sider av samme sak (man slipper) med forskjellige følelse (og utfall om en skulle være uheldig.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke samme sak med Porsche iallefall, det merker du fort når du får slipp bak med en hekkmotorisert Porsche! Slipp bak er fort dramatisk pga vektoren (mye mer masse som vil ut enn hva man er vant til). Slipp foran er relativt vanlig med disse bilene, og vanligvis lett korrigerbart simpelthen ved å bråslippe gass. Så lenge det ikke er altfor store slipp da selvsagt. Enhver som har kjørt litt VW Boble på vinteren har kjent dette. Men nå er vi vel langt OT sikkert.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.459
    Husker et Top Gear program for mange år siden hvor de demonstrerte hvordan bakhjulsdrift er overlegent (i forhold tilforhjulsdrift) når man vil kjøre fort i en sving.

End of story for min del.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.497
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    ch skrev:
    Husker et Top Gear program for mange år siden hvor de demonstrerte hvordan bakhjulsdrift er overlegent (i forhold tilforhjulsdrift) når man vil kjøre fort i en sving.

Det ligger noen videoer på youtube som sammenlogner Alfa 156, Audi a4 quattro og en BMW 3 serie som demonstrerer dette på en fin måte. Deg er dog en fordel at føreren mestrer å kjøre med litt hjulspinn for å "ta ut potensialet" av biler med bakhjulsdrift.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.459
    Kalle Klovn skrev:
    ch skrev:

Det ligger noen videoer på youtube som sammenlogner Alfa 156, Audi a4 quattro og en BMW 3 serie som demonstrerer dette på en fin måte. Deg er dog en fordel at føreren mestrer å kjøre med litt hjulspinn for å "ta ut potensialet" av biler med bakhjulsdrift.
    "End of story" var mest fordi resultatet stemte med fysikken :)

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.827
    Sted
    oslo

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.497
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    bjarnetv skrev:
    her er en god artikkel om FWD vs RWD med en utradisjonell konklusjon for de som gidder å lese.
    http://www.thetruthaboutcars.com/2012/02/avoidable-contact-color-my-world-the-case-for-front-wheel-drive/

anngående kjøreglede, leste jeg at en av kampsakene til konstruktørene av nye subaru brz/toyota gt86, var at bilen skulle være utstyrt med tynne dekk (samme som på prius :eek: ), slik at man hadde mindre grep, og det ble gøyere å kjøre i landeveishastighet ;D
    Bra artikkel Bjarne. Artikkelforfatteren er innom mange interessante og viktige temaer. Det finnes selvsagt momenter som han glemmer - som feks at ved høyt gasspådrag (akselerasjon) så flyttes vekten fra framakslingen til bakakslingen pga torsjonen som drivakselen gir på bilen (motsatt kraft av den som drivakselen gir mot bakken). Dette er den samme effekten som gjør at en motorsykkel går opp på ett hjul. ( Forhjulsdrevne motorsykler ser man ikke mange av)

For meg ligger mye av kjøregleden i de 10% av tiden hvor jeg drar litt på ut av en rundkjøring, aksellererer ut på motorveien eller lignende. Da gir bakhjulstrekk den riktige følelsen. Når jeg ligger i kø i 60 km/t så kunne jeg gjerne hatt etthjulsdrift...

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Jeg kjørte i høst på 175/65-14 dekk på bakhjulsdreven bil og ikkje pokker om det hadde vore like gøy i ein like tung forhjulsdreven bil med samme motor. Så kom vinteren, 195/55-15 dekk og enda større horn i panna. Lånte Miataen vekk til pappa og det var første gang eg har høyrt han fnise. Klart bakhjulsdrevet er morsomst.

Når det gjeld tourque-steer så har dei som lager raske hatchbacks ordnet det med smarte differ. Derfor har man 300+ hester i Ford Focus og 200+ hester i Opel Corsa. Det funker rett og slett.

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Nå har vel Opel slitt med MYE torquesteer i vrx'ene sine men det er vel feil tråd å ta det i. Ritmo Abarth med gr.a-trim var enda værre uansett!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn