EndreS skrev:
Jeg personlig ville valgt bensin. Forskjell i drivstoffkostnader er musepiss i det store bilutgiftshavet.
Kunne ikke vært mer enig.
Spesielt hvis man ser på nye 1- og 3-serie som har fått de fine bensinturboene.
Hvis man ser på en 116i (136 hk) mot en 118d (136 hk) og kjører 20.000 km i året, så vil det koste ca.2.000,- til 4.000,- ekstra i drivstoff med bensinmotoren. Avhengig av hvordan drivstoffprisene variere, dog.
Det hadde jeg glatt betalt. 118d er forøvrig ca. 6.000,- dyrere enn 116i.
Dieselen har 320 Nm mot 220 Nm, men det er plenty med krefter i 116i. Den er f.eks. raskere 0-100 km/t enn 118d (8,5 sek mot 9.2), og vil ha et meget god driv i mellomregisteret.
Tviler det blir så stor forskjell på verdifallet. Det kan faktisk godt hende det blir mer attraktivt med bensinmotor om ikke lenge.
Jeg testet en 116d i vinter, og selv om bilen er godt lydisolert (og tung), så var det ikke noe problem å høre at man kjørte en dieselbil.
Helt død over 4.500 RPM var den også. Sånn skal vel ikke en BMW være?
For min del hadde det uten tvil blitt en bensinmotor hvis jeg skulle kjøpt en 1-serie.
Hvis man ser på en 320i (184 hk) mot en 320d (184 hk), 20.000 km i året, så blir det en forskjell på ca. 4.000,- til 7.000,- i favør dieselen.
Bilprisen er den samme, og de er omtrent like raske, men det er interessant å sammenlike NOx utslippet. Her har bensinmotoren 13 mg/km mens dieselen ligger på 167 mg/km.
Rimelig heftig forskjell. Det er helt klart en reell fare for at det blir forbudt å kjøre med diesel i storbyene enkelte dager på vinteren.
Her hadde jeg også gladelig betalt noen tusenlapper ekstra for å få kjøre med bensinmotor. Bare det å slippe stanken er verdt det. ;-)
Det blir en dråpe i havet når man har betalt 500-600.000,- for en bil.
Bare de fine felgene man sikkert kjøper ekstra, tilsvarerer vel 3-4 år med ekstra bensinforbruk.