Så denne på BMW museet, vet ikke prisen, men siden den er 4 år gammel så er det vel ikke all verden.................og folk vi garantert snu seg etter den
Vidar P: Så du hadde bakovervendt barnesete i bilen din. Fortsatt god plass i forsetet? Begynner å helle mot en 5-serie touring og det ser ut til at det blir behov for nevnte type sete i tiden som kommer. Syns den er rålekker, oyster/sort/ aluminium, en mørkere grå farge, i en 520-utgave. Hadde en kort tur på Jæger i dag, og det er jo ikke tvil om at baksetene er adskillig bedre enn i en X3. Eneste argumentet for en SUV er enkel innstigning og innsetting av barn. Og xDrive, som jeg trenger tre ganger i året. Jo mer jeg setter meg inn i materien, jo mer gleder jeg meg til bilbyttet.
Plassen i forsetet er vel tildels avhengig av hvilket barnesete du velger. Hos oss er det god plass med bakovervendt sete, selv om forsetet da ikke kan skyves helt bak. Min bror har en 520d Touring (F10) og et "brømmel" av et bakovervendt sete, så der er det trangere.
Komfortseter; jeg innbiller meg at de bygger lengre bak, dvs krever mer dybde. Virket trangere for bakovervendt barnesete, dessuten syntes jeg ikke at de bydde på noe ekstra komfort utover standard seter heller, bare flere justeringsmuligheter. For mange egentlig. Og seteminne trenger jeg ikke.
Jeg vet ikke om xDrive vil komme med 520d, men det går jo an å snuse litt rundt på det. Fås jo til 320d. Når man bytter over til fremovervendte barneseter så er jeg ikke så sikker på at det er enklere å sette inn barn i en SUV. Husk man skal strekke seg over barnet og feste setebeltet, og jeg synes jammen det er lettere i 5-serie enn i en bil hvor setet er høyere.
Bildene gir kanskje et inntrykk av plass i forsetet med et Emmaljunga (tror jeg? Må sjekke med kona) bakovervendt sete.
Tja utseende helt ordinært. Veldig likt 5 serien bare proporsjonene er finere på 3 serien. (ikke så svulstig og pompøst på en måte) Garantert en glitrende kjøremaskin.
Så foresten en ny 3 serie her en dagen i en slags matt rød farge. Litt "horet" opp men ikke mye.. Den var virkelig flott.
Da har X1 vært på sin første langtur Oslo-Bodø-Oslo med Kystriksveien som valget sørover igjen.
Også som "følgebil" for den neste år 60 år gamle MG´n foran i fergekøen.
Det viste seg at noen følgebil slettes ikke var nødvendig, men en vet jo aldri.
Det eneste "problemet" underveis skjedde med X1, det var ikke X1 sin feil at den en natt tok seg en aldri så liten tur på egen hånd men min egen.
Jeg var oppe for et dobesøk en time etter leggetid, kikket ut og så ikke bilen...............i første omgang..........ble raskt ganske våken.
Ca. 15 meter lengre bort litt ned i en skråning oppdaget jeg den, og heldigvis var det noen mindre busker der (og mange av de) som hadde satt en stopper for eventuelt videre ferd lengre ned i skråningen.
Tross alt litt flaks i uflaksen, i den grad en det kan kalles uflaks at en i en stresset situasjon* glemmer å sette bilen i revers/gir og ikke drar til handbrekket
kraftig nok.
* Stresset (for min del) var stapp fulle hotelrom i Mosjøen, og frykten for ikke å få rom videre på andre steder, samt at en gjerne skulle få sett Portugal/Spania-kampen............vi rakk andre omgangen, men jeg glemte tydeligvis annet.
En kar hadde oppdaget at bilen rullet sin vei akkurat da den hadde 3-5 meter igjen før stopp og han tilbød seg å taue den opp siden han hadde Rangerover/(Land), men med X-drive sjøl så gikk det for egen maskin.........dog med litt brentlukt fra clutchen.
Det var treklynga foran høyre hjul/skjerm som antagelig stoppet den (helt) der den sto, og treklynga i midten ble noe avbarket og brettet delvis under frontspoileren.
Dog synes jeg det er litt merkelig at den først sto stille i 4-5 timer for så å ta seg en tur på egenhånd.
Tydelig bulk i den ikkelakkerte delen av støtfangeren, som til min store overraskelse var borte dagen etter, dog en bulk fortsatt på undersiden, noe jeg ikke bryr meg nevneverdig om.
Litt merker på lakken på forskjerm i form av nærmest grønske/bark, men trolig kan det fjernes med rett pleie.
Noen forslag?
Bare polering.............rubbing...rensing eller annet............hvilke (andre?) middel i så fall?
Selv om jeg kjører svært lite og strengt tatt av drivstofforbrukmessige grunner ikke hadde trengt diesel, så var det likevel morsomt for første gang å måle forbruket på en skikkelig langtur.
Første(tanking) 104 mil 0,56 andre(tanking) 107 mil 0,54 og siste 59 mil 0,50
Hmm, jeg hadde en 320d i bestilling i vinter - helt til det viste seg at den ikke (foreløpig) kunne leveres med aktiv cruisecontrol. Nå har jeg kjørt den nye modellen et par ganger - den er klart bedre å kjøre enn den forrige modellen, men jeg har inntrykket av at BMW har rotet til dashbordet unødig mye. Når jeg går tilbake til mine egne biler så ser disse mye renere ut....
For øvrig så har jeg hatt barneseter i både x3 ( den gamle) og x5 og synes totalt sett det er mer praktisk enn barnesete i 5er og 3er.
Jeg synes ikke det er helt sammenheng mellom fronten og hekken på den nye 3-serien. Fronten er oppgradert, men hekken er den samme gamle - det henger ikke helt sammen. Som om man har oppgradert første halvdel av bilen, men glemte å tilpasse hekken til det nye designet.
«Folk flest bryr seg ikkje om kvar det trekker — her kan vi stupe inn og suge ut pengar frå VW-mødre!»
Passer perfekt inn i det tomrommet som brenner mest hjå BMW — til dei som synes 1-serien blir for liten og X1 for dyr
Da ble det klikket på "Bestill". Ny 520d Touring, Spacegrey,oyster skinn/sort, M-sport uten sportsunderstell, panoramasoltak, hifi, DAB, bluetooth, komfortseter, alarm, PDC, xenon, adaptive kjørelys, fjernlysassistent, comfort access, lakk og interiørbeskyttelse mm
Bestilte via Dinbilpartner, bilen kjøpes direkte fra BMW i England, rett til meg som forbruker. Veil 150k mindre enn norsk pris, vil anslå at jeg sparer snaut 100k reelt sett ift rabatter hos lokal forhandler. De hadde også kampanje hos forhandler for tiden, så det ble etter en totalvurdering slik at jeg tar de mindre risikoene ved å kjøpe fra utlandet, for å spare såpass mye penger. Spesielt utstyr er billigere i utlandet, 8000,- å spare på soltaket, f.eks. 5 års/96000km service inclusive for 3900,-
Da er det bare å vente og håpe de klarer å levere raskt.
Da ble det klikket på "Bestill". Ny 520d Touring, Spacegrey,oyster skinn/sort, M-sport uten sportsunderstell, panoramasoltak, hifi, DAB, bluetooth, komfortseter, alarm, PDC, xenon, adaptive kjørelys, fjernlysassistent, comfort access, lakk og interiørbeskyttelse mm
Bestilte via Dinbilpartner, bilen kjøpes direkte fra BMW i England, rett til meg som forbruker. Veil 150k mindre enn norsk pris, vil anslå at jeg sparer snaut 100k reelt sett ift rabatter hos lokal forhandler. De hadde også kampanje hos forhandler for tiden, så det ble etter en totalvurdering slik at jeg tar de mindre risikoene ved å kjøpe fra utlandet, for å spare såpass mye penger. Spesielt utstyr er billigere i utlandet, 8000,- å spare på soltaket, f.eks. 5 års/96000km service inclusive for 3900,-
Da er det bare å vente og håpe de klarer å levere raskt.
Da var det snart slutt med stasjonsvogn og diesel.
Goodbye V70 og hello 520i sedan aut (om ca. 3 måneder).
Imperial blå, oyster-oyster, soltak, comfort access, Hifi System Professional, comfort pakke, adaptive kjørelys, hengerfeste
DAB+ - støtter egentlig fortsatt FM, men må man, så man, eller?
standard seter men med korsrygg støtte kjentes disse like bra, tilnærmet, som komfortsetene og bedre enn sportssetene,
ryggekamera - er det nødvendig i tillegg til PDC? tja, kona kommer til å kjøre bilen mest
relativt standard det meste?
kanskje ikke like vanlig (?) - jeg bestilte bilen uten run flat dekkene som kommer standard (der er nå et valg for å utelate disse).
Da jeg prøvde bilen - også en 520i sedan - var hjulstøyen høyst merkbar på grov asfalt og kanskje litt mer enn det jeg forventet eller håpet i en tysk premium bil.
Prøvebilen hadde 18"toms hjul som jeg trodde kunne ha litt negativ innflytelse på dekkstøyen (jeg tar bare 17" erne som kommer), men så leste jeg en negativ kommentar om runflat dekkene på nettet. Videre søk viser en nesten entydig negativ tilbakemelding på disse, så jeg forsøker da uten.
Kommentarer?
Herlig bil! Herlig motor, bensin ruler. Du kan endre valg inntil ca 8 uker før levering, om jeg ikke husker feil. Mitt tips er å sørge for å få med denne utvidete tilkoblingen til smart-telefoner, som gjør at du via en original adapter kan ha din mobil liggende i snap-in i midtkonsollen; hvor den lader, bruker bilens eksterne antenne, og sender lyd ut digitalt til bilens innebygde dac. Bedre lyd, bedre integrering, alltid fulladet mobil, bedre telefondekning, og faktisk veldig greit å ta ut og inn hver dag. Har samme selv i min F10, og er svært fornøyd med tilvalget!
PS; har også oyster-oyster, og det er bare aldeles herlig interiør!! Har originale felger med runflat, har ikke merket noe galt med de. De har visstnok da blitt mye bedre de siste få årene, har jeg lest her-og-der.
Ser ut som ch og jeg har prøvekjørt samme bilen. Min runde sammenfalt med en langvarig tropisk regnbyge, så dekkstøy fikk jeg ikke med meg. Regnsensor og vindusviskere fikk en ekstremtest, og jeg la meg smilende over i venstre felt på motorveien og ordnet resten med lillefingeren mens jeg plystret til Eva Cassidy fra Blues Alley. Det var bilen sin det.
Må si jeg kunne tenkt meg bensin selv, men 45' i forskjell i innkjøp, ble litt i overkant for min del, så det får bli neste gang. Ellers har vi endel likt, jeg kjøper bilen fra England, og fikk komfortseter med i en gunstig pakke med bl.a comfort access. Får med runflat 18" selv, og er spent på å prøve de over tid. Har også lest endel negativt, men mener å ha hørt at de nyere dekkene ikke er så ille?
Ang utvidet tilkobling, den er jo endel av Comfortpakken, som jeg vel regner med du valgte med?