Bil, båt og motorsykkel BMW premiere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.862
    Sted
    Trondheim
    Nå ligger det an til en 328i Touring xDrive på meg. Enten i Melbournerød eller Estorilblå. Må vente til den kommer med xDrive over jul, så bestilling blir vel ikke levert før i mars, med levering en gang etter sommerferien. Trodde jeg måtte ha en 5-serie, men den nye 3-serien er stor nok for meg. Så nå får jeg bare sjekke hva slags ekstrautstyr man må ha...

JD

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Nå ligger det an til en 328i Touring xDrive på meg. Enten i Melbournerød eller Estorilblå. Må vente til den kommer med xDrive over jul, så bestilling blir vel ikke levert før i mars, med levering en gang etter sommerferien. Trodde jeg måtte ha en 5-serie, men den nye 3-serien er stor nok for meg. Så nå får jeg bare sjekke hva slags ekstrautstyr man må ha...
    En artig tid...

JackX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Antall liker
    1.383
    Som BMW eier/kjører har man sine gleder ....

Man kjenner seg vel igjen :cool:

Cheers!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Høres ab fab ut, vi driver å snuser på en tilsvarende selv. Konebilen ('08-modell 325i Touring av utgått E91) kan muligens bli til en xDrive med automat.

Ekstrautstyr? Jeg misliker disse "linjene" de på død og liv skal trykke på oss nå til dags, og hadde gladelig sett at de forsvant.
    Uansett; man velger utstyr etter de individuelle ønsker og behov selvsagt; for meg er ting som glasstak, skinn, xenon, iPhone-dock, velourmatter og Webasto øverst på listen av hva jeg er sikker på at jeg vil ha igjen på en ny 3-serie. Det er bare så herlige extras akkurat for vårt bruk. Så en får som vanlig ta bruksmønster med i betraktningen. Freude am Fahren :)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.862
    Sted
    Trondheim
    Den nye 3-serien er vesentlig større enn den gamle. Jeg som er 192 cm lang kan sette førersetet så langt bak at jeg nesten ikke når fram til pedalene. Når jeg har føresetet i en behagelig posisjon for meg, har jeg fremdeles bra benplass i baksetet. Den føles omtrent som min gamle 530, faktisk kanskje litt større i kupeen.
    Ekstrautstyr - tja. Skal ha automatgir (kanskje - liker 8-trinns automat), justerbart understell (fruen vil ha myk bil, jeg vil ha sportslig), xenon, head-up display, hastighetsvisning, elektriske seter, ryggekamera, navigasjon professional og muligens harman-kardon lydanlegg. Det er vel det viktigste, så får vi se hva som skjer videre. Det ligger an til Melbournrød metallic med lyst skinninteriør og lister i valnøtt.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Ekstrautstyr? Jeg misliker disse "linjene" de på død og liv skal trykke på oss nå til dags, og hadde gladelig sett at de forsvant.
    Jeg får nesten inntrykk av at 'linjene' er kostbare stylingpakker uten så mye substans.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.862
    Sted
    Trondheim
    Ja, enig. Man får litt styling (som f.eks. metallister med line-navnet på dørstokken), og så begrenser det en del hvilke kombinasjoner man kan velge. Hvis man vil ha Estorilblå må man f.eks. velge Sportline, ellers går det ikke, men da er det andre ting man ikke kan velge. De virker mer begrensende enn noe annet.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Er det ikke mulig å velge skinnseter med Sport Line?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.862
    Sted
    Trondheim
    Jo, det er vel det, men jeg tror ikke det alle kvaliteter/fargekombinasjoner som kan velges.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Jeg skal prøve... Bruker konfiguratoren mest som et leketøy. Blir like forskrekket over sluttprisen hver gang, den er tilsynelatende en eksponensiell funksjon av valgt ekstrautstyr.

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.862
    Sted
    Trondheim
    Litt skremmende, ja. Min kommer seg på 730 000 når alle rabatter er innregnet. Får vel rundt 130 000 - 150 000 for den gamle jeg har, så jeg må ut med ca 600 000. Sånn e're bare. :(

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Koster å være kar. Men 328 er nok en fantastisk bil.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.862
    Sted
    Trondheim
    Huff da, jeg glemte xDrive-tillegget. Prisen jeg oppga var uten xDrive, så jeg må vel plusse på minst 30 000 på den prisen. :(

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.989
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har fått den positive overraskelsen at BMW-selgeren er kjekkere å snakke med enn konfiguratoren på nettet. Mye kjekkere.
    3-serien har blitt større, og jeg ble virkelig overrasket da jeg satte meg inn i en. Kunne faktisk godt levd med en sånn, og jeg er sær og kresen på plass og komfort. Men så satte jeg meg tilbake i en god 5-er, fram og tilbake har jeg holdt på i lengre tid med mange alternativer, og her kommer den befriende "ja her er det jeg vil være"-følelsen, som ikke gir slipp uansett hvor mye annet jeg prøver og tester.
    Man kan diskutere om det er verd å bruke så mye penger på bil i det hele tatt, men når det først skal være så er dette ønskebilen for meg. Jeg rir ikke samme dagen som jeg saler, men det blir nok en ny 520i Touring med automat, og litt til.
    God på vinterføre? var det en som spurte meg. Driter jeg i, svarer jeg. Og mener det. Men vi skal nok klare oss. Let the good times roll!

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Har du ikke valgt X-drive da, det må da funke godt på vinterføre.
    Først så skjønte jeg ikke helt hvorfor ikke 3 ville være greit nok, men du er jo 20 cm høyere en meg så da vil jeg tro at en femmer er bedre, samt at den jo er større alle veier forøvrig.
    Og prisforskjellene mellom 3 og 5 er vel ikke av særlig betydning alt annet likt mener jeg å huske.
    Gratulerer så mye med nybilen, det er virkelig noe ha det bahagelig i.

Mvh.KW

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.862
    Sted
    Trondheim
    Jeg er 191-192 og følte at jeg hadde god plass i den nye 3-serien da jeg prøversatt den, men jeg liker å sitte ganske lavt. Den jeg prøvde hadde t.o.m. soltak (noe som senker taket ganske mye), men det gikk helt fint.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.989
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har fått innført et nytt begrep her denne uken.

Det er en slags WAF, kalles BMWAF.

Den må av og til jobbes litt med, men når den først stiger blir den gjerne svært positiv.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Faren min er på utkikk etter en bil som kan erstatte hans Merchedes c180 2007 modell. Jeg jobber med å overtale han til å kjøpe en 3 eller 5 serie. Uten hell så langt. Han liker en kombinasjon av stor motor, diesel og automat. Gjerne mørk med lyst skinn interiør.Det er oppskrift på kostbar bil, men det finnes godt vedlikeholdte biler som bare er ett par å gamle.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har fått innført et nytt begrep her denne uken.

Det er en slags WAF, kalles BMWAF.

Den må av og til jobbes litt med, men når den først stiger blir den gjerne svært positiv.
    Blir lekker bil det der. Herlig med den nye toliters twinturbo bensinmotoren! Grattis!
    Du skal se at fruen ikke vil høre snakk om annet enn ny BMW neste gang bilbytte skal foretas; man blir etter en tid bortskjemt med en myriade av herligheter som ingen brosjyre eller kjapp prøvetur kunne ha forberedt dere på. Dette er Freude am Fahren, og veldig standardsettende. Gled dere!

EndreS

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2007
    Antall liker
    37
    Sted
    Bergen
    Noen som vet hva som er forskjellen på vanlig 8-trinns automat og 8-trinns sportsautomat. Er det bare F1-hendlene på rattet på sportsautomaten eller er den satt opp anderledes også? 5k i prisforskjell. Lurer litt på om jeg hadde brukt F1-giringen?

Endre

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Var ute og vindu-shoppet her om dagen og endte opp med en tur innom min lokale Bmw forhandler for å kikke på x3. Slo av en prat med en selger og fikk tilbud om å låne en, men fornuften tok overhånd helt til jeg kom hjem. Tok med brosjyrer og lurer litt på om jeg ikke skulle prøvd en. Jeg leser at de fleste som kjøper Bmw liker å bruke mye på xtra utstyr, men hvis jeg ender opp med en har jeg ikke mer enn 70K til extrautstyr hvis jeg ender opp med å betale listepris. Har satt mål om å ha 40% egenkapital og da ender jeg opp med det tallet. Nå må jeg bare få overtalt madammen hvis jeg kan forhandle frem en avtale som jeg er tilfreds med.

Ambings

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Antall liker
    5
    Du opplever fort at 70.000 er lite til utstyr, hver gang jeg tester figuratoren, uansett bil, havner jeg mellom 100.000 og 150.000, og stusser like mye hver gang på hvordan det ble så dyrt. Samtidig bør du jo få litt rabatt, så du bør få utstyr tilsvarende 100.000. Men jeg tror kanskje jeg ville ha vurdert litt billigere bil om jeg skulle ha lån såpass mye som 60 prosent.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.862
    Sted
    Trondheim
    Prøvekjørte en 320 touring for noen dager siden. En drøm å kjøre, men kona tålte ikke fjæringen. Hun ble bilsyk selv i forsetet, så det spørs...
    Det var mye "nybillukt" - m.a.o. avgasser fra interiøret - så jeg håper det var det som spilte inn. Jeg skal få prøvd en bil som har noen flere måneder på baken der den verste nybillukta har gitt seg, så får vi se.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Du opplever fort at 70.000 er lite til utstyr, hver gang jeg tester figuratoren, uansett bil, havner jeg mellom 100.000 og 150.000, og stusser like mye hver gang på hvordan det ble så dyrt. Samtidig bør du jo få litt rabatt, så du bør få utstyr tilsvarende 100.000. Men jeg tror kanskje jeg ville ha vurdert litt billigere bil om jeg skulle ha lån såpass mye som 60 prosent.
    Personlig kunne jeg godt tenkt meg en tur ut i den nye sdrive modellen som blir lansert i høst. Etter å ha kikket litt på xdrive på youtube blir jeg ikke videre imponert. Det er litt synd at man ikke rekker særlig langt med 70 lapper i extra utstyr på bmw.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.760
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Prøvekjørte en 320 touring for noen dager siden. En drøm å kjøre, men kona tålte ikke fjæringen. Hun ble bilsyk selv i forsetet, så det spørs...
    ballongdekk kan kanskje bøte litt på problemet?
    fjerner jo litt veiføling, og samtidig kanskje litt av vitsen med å kjøre bjimmer...

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Dette tilbudet var så godt at jeg tror jeg må teste en 5-er allerede i høst, selv om jeg egentlig hadde tenkt til å vente med å starte bytteprosessen et lite halvår til...

Tilbud for BMW 5-serie Sedan : xDrive firehjulsdrift
    xDrive er fabelaktig og er 4WD i særklasse i praksis imo. Især på 5-serie (og 3-serie), hvor den angivelig er noe mer avansert enn på noen av SUV'ene (sideforskyvning av kraft).

Både sommer og vinter er den en drøm å kjøre, føles som bakhjulsdrift men gir trygghetsfølelse (meste av det helt reellt også) i ørtende potens, og den beste 4WD jeg kan tenke meg iallefall. Og jeg har prøvd noen. Virkelig noe å gå for imo, om man har muligheten for å få xDrive uten nevneverdig prispåslag.

Ambings

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Antall liker
    5
    Ja, firehjulstrekket var jo "gratis", så totalprisen ble faktisk ganske spiselig. Men; jeg testet forrige versjon, og fant meg ikke til rette i setene. Og den lokale BMW-forhandleren mente at setene i den forrige 5-eren og den nye (standard og komfort, sport er helt uaktuelt) er akkurat som før. Og hvis det stemmer, er dessverre bilen uaktuell.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har hatt forrige generasjon (E60) og den nye (F10) med standard seter, og de har ikke like seter. Men det er i samme gate selvsagt, så om de passer deg eller ei må du vel bare prøve. Jeg synes personlig de er supre.

Ambings

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Antall liker
    5
    Jeg har hatt forrige generasjon (E60) og den nye (F10) med standard seter, og de har ikke like seter. Men det er i samme gate selvsagt, så om de passer deg eller ei må du vel bare prøve. Jeg synes personlig de er supre.
    Det er ofte ørsmå detaljer som avgjør hvordan jeg sitter, merkelig egentlig. Har du forøvrig testet komfortutgaven av setene på gamle og nye?
    Uansett må jeg nok ta en tur innom igjen for å snakke om en test, selv om forhandleren ikke er den som er mest interessert i å selge meg bil.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Var innom og kikket på nye 3 serie Touring i går og likte det jeg så............pen BMW imo.

Prøvde så å sette meg inn i hva en egentlig får ved å velge 328 i fremfor 320 i utover 245 HK istedet for 184HK.

Prisforskjellen er over 156K på modell xdrive (sedan)

1,5 sek. raskere fra 0 til 100.................6,1 kontra 7,6........... men 7,6 er da bra
    Større toppfart............uinteressant imo.

Høyere dreiemoment noe som er interessant nok.

17" istedet for 16" og 225 istedet for 205 ved standard.........greit.

Ser også at en ved f.eks. luxury line får 416 istedet for 414 felger (opp fra 7,5/17 til 8/1 samt en annen felgtype og da at dette er inkludert standard for 328i ved Luxvalget.

Er det mer en eventuelt sparer ved valg av 328 fremfor 320i ved videre valg av ekstrautstyr?

Eller annet jeg har oversett?

Dersom ikke, synes jeg det er svært liten vits i å gå for 328i for en merpris på 156K hvorav nær 114K går rett til staten, men det er nå meg.

For meg ville det være naturlig å velge 320i og heller flotte meg godt med ekstrautstyr kanskje da i overkant av hva jeg ville valgt ved det dyreste alternativet..............dyrt blir det jo okke som.

Ellers er jeg helt enig i Vidar sitt argument tidligere her om at disse linjevalgene burde vært fjernet.
    Et eksempel for meg er at jeg liker felgene til Luxury linjen bedre enn noe andre, mens (luxurilinjen) trolig ikke er førstevalget for meg ellers.

Ser ikke bort ifra at jeg kan tenke meg et bytte i 2014, på tross av at jeg jo er fornøyd med den jeg har.
    Kjekt med høyden inne (lasterommet) X1 mindre kjekt med ca. 160 cm lengde (bakseter nedslått) mot ca. 185 på nye Touring.
    Har vel strengt tatt knapt hatt behov/nytte av høyere bakkeklaring X1 til nå, bilen ble aldri til slikt bruk som jeg vel trodde.
    Sammen med klart mindre kjørelengde enn jeg også trodde og med drivstofforbruket til nye bensinmodeller, så er vel heller ikke diesel noen nødvendighet.
    Nå fikk en jo ikke X1 med bensin da jeg handlet (utenom den største da).

Får se om jeg tar meg en prøvetur en dag.

Mvh.KW

Vedlegg

Sist redigert:

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er ofte ørsmå detaljer som avgjør hvordan jeg sitter, merkelig egentlig. Har du forøvrig testet komfortutgaven av setene på gamle og nye?
    Uansett må jeg nok ta en tur innom igjen for å snakke om en test, selv om forhandleren ikke er den som er mest interessert i å selge meg bil.
    Har sammenliknet to biler F10 med hhv standard- og komfortseter, direkte realtime hos forhandler samtidig.
    Jeg synes ikke det var noen hensikt for meg med komfortseter, sittekomforten er for meg ikke høyere, men det er flere justerings- (og bortjustering-) muligheter på komfortsetene. Jeg valgte standard, ikke minst også fordi jeg synes det er en fordel med manuell seteskyv frem-tilbake, går mye raskere, og jeg bruker det hver dag på fergetur. Andre synes komfortsetene er bedre, men det tror jeg nok skyldes justeringsmulighetene som kan passe andre kropper; selve setene virket på meg temmelig like.

Uansett så får vel enhver prøve for seg selv slike ting som seter tror jeg, og kanskje ha fokus på å stille inn korrekt for seg, og prøve å skille setevane fra egentlig setekvalitet, sistnevnte får man vel best bilde av etter en lengre tur.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.760
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    fartsmåleren på bjimmern min er unøyaktig.
    viser en høyere fart enn det man egentlig kjører.
    noen få km for høyt på lave hastigheter og tiltakende på høyere hastigheter.

er dette et generelt problem hos bmw?
    hvorfor i alle dager klarer de ikke å lage et presist speedometer?

går dette utover kilometerstanden, som vil bli feilaktig høy etter hvert?

jeg innbiller meg at unøyaktigheten ble større da jeg skiftet ut 17' sommerhjul til 16' vinterhjul.
    kan dette stemme?

kan man justere dette på noen som helst måte, eller må man bare leve med det og aksepterer at man hele tiden må tippe hvor høy fart man holder?

er forøvrig en bmw-fan og veldig fornøyd med bilen, en 320d '07.

min forrige bjimmer, en e36 '97 var faktisk mer presis i fartsmålingen.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.604
    Speedometeret viser alltid litt for mye. Det er en sikkerhetsfaktor lagt inn av produsenten. Setter du på hjul med annen rullediameter enn orginalt så er det selvfølgelig at man får feilvisning.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.760
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Speedometeret viser alltid litt for mye. Det er en sikkerhetsfaktor lagt inn av produsenten. Setter du på hjul med annen rullediameter enn orginalt så er det selvfølgelig at man får feilvisning.

takk for svar.

går det ut over kilometerstanden, eller er det en annen elektronikk som måler dette?

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Min er nesten på håret riktig, men min forrige Audi A6 viste ca. 10% for mye noe jeg ikke så som en ulempe:cool:
    Greit i det daglige å ha litt å gå på når en ikke tenker helt klart på at det viser litt for mye synes nå jeg.

Omkretsen på hjula (dekka) skal jo følges ad ved skifte mellom 16 og 17, men kanskje har ikke alle dekk helt nøyaktig samme omkrets i forhold til oppgitt størrelse.

Mvh.KW

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.760
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Min er nesten på håret riktig, men min forrige Audi A6 viste ca. 10% for mye noe jeg ikke så som en ulempe:cool:
    Greit i det daglige å ha litt å gå på når en ikke tenker helt klart på at det viser litt for mye synes nå jeg.

Omkretsen på hjula (dekka) skal jo følges ad ved skifte mellom 16 og 17, men kanskje har ikke alle dekk helt nøyaktig samme omkrets i forhold til oppgitt størrelse.

Mvh.KW
    joa, ser den.
    men jeg skvatt litt da jeg kastet et blikk på speedoen på e18 vestfold idag, og den viste nærmere 170kmt... :eek:

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Pluss at når dekkene blir slitt får de mindre rulleomkrets, og speedometeret vil vise mer. Nye dekk = lavere vist hastighet, slitte dekk = høyere vist hastighet.
    Dette gjelder alle biler, og BMW er ikke i noen særstilling der. Og det varierer mellom BMW-modeller, som hos alle andre bilprodusenter.

Så mye feil viser speedometeret - VG Nett om Bil og trafikk

Speedometrene viser feil hastighet - Norske bilister kjører for sakte - Bil

etc etc...

Min forrige BMW (525i E60 '04) viste 4 km/t for fort fartsuavhengig, min nye (535ix F10 '11) viser 2km/t for mye, fartsuavhengig. Dette med nye dekk og iflg utallige fartsmålingsskilter med fast innstilt cruisecontrol langs norske veier. Blir nok litt mer etterhvert som dekkene slites ned.

Selvsagt vil kmstand påvirkes av dette. En samlet feilvisning på f.eks 4% vil gi 4% høyere vist kmstand, 100k blir til 104k. Men dette gjelder også alle biler, så alle er i samme båt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn