Bil, båt og motorsykkel BMW premiere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Var på tur i E60 M5 idag, en venn av meg som har en fra 2005. Temmelig brutal bil, temmelig langt fra ordinær 5-serie i kjøreopplevelse får en si. Herlig gøy med denne effekten, men veldig krevende å holde på veien ift f.eks min egen F10 535ix ved fullt pådrag. Ikke rart forsikringen koster tre ganger så mye kanskje.

Forskjellen i HK fra ordinær 5-serie, eks 535i eller 550i, sier kun bittelitt om forskjellene på bilene totalt sett. Dette er imo mer et 5-seters alternativ til en supersportsbil enn det er en 5-serie med enda mer effekt.

Har ikke prøvd E60 M5 før, men har jo kjørt de tidligere generasjonene; men denne var stivere, hardere og mer brutal enn jeg kan huske de tidligere var. "Power"-knappen gav et effektløft fra 400-507HK iflg eier, og det syntes jeg å merke godt. V10'en hadde en fabelaktig lyd når den nærmet seg 8500rpm. Men alt i alt så er dette imo ikke noe alternativ til en av de kraftigere "ordinære" 5-seriene for helårs hverdags bruk... til det er den altfor rykkete, hard, brutal og nådeløs. Tør ikke tenke på glatte vinterveier... men eieren bruker den ikke om vinteren heller. Da er den lagret, og han bruker sin E61 530d istedet.

BMW_M5.jpg

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    188
    Sted
    Trondheim
    Spennende saker med disse ny bensin motorene, var innom lokal Bmw forhandler i går (Strandveien Auto). Flott bil, noe usikker på om den er stor nok,

større enn forrige 3-serie, det var det ingen tvil om. Vurderer også 525d xi Touring 08-09modell. Hmmm, det må en modning til..

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.869
    Sted
    Trondheim
    Kanskje vi møtes der en gang leon? Skal prøvekjøre en 320 om et par uker. Valget står mellom en 328i xDrive Touring eller en 528i xDrive sedan. Synd at Strandveien ikke har en demobil med bensinmotor.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    188
    Sted
    Trondheim
    Det hadde hvert hyggelig, forsto det slik at bensin motor ikke kan levers før i mars 2013.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.869
    Sted
    Trondheim
    Kan godt være. Jeg skal ikke bestille før til våren uansett, med levering etter sommeren, så det er ikke noe problem. Jeg trodde forøvrig at det var xDrive-versjonene av touring-utgaven som ikke kom før til våren.

EndreS

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2007
    Antall liker
    37
    Sted
    Bergen
    Jeg har sagt det lenge. Det blir bensin-BMW neste gang. Kjøpte diesel-BMW i fjor, men KUN fordi turbobensinene ikke var kommet enda.

E

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.869
    Sted
    Trondheim
    Har forøvrig også lekt med tanken på en av ActiveHybrid-utgavene. De kommer egentlig ganske bra ut prismessig, da mye av det som er ekstrautstyr på de andre utgavene er standard på disse. Dessuten kommer de veldig godt ut av avgiftsomleggingen som er foreslått. Den eneste ulempen er at de ikke leveres med xDrive, og man får heller ikke tilhengerferste på dem.
    3 liter rekkesekser med 306 hk + en 40 hk elektromotor som støtter ved aksellerasjon og i andre situasjoner. 347 hk og 0-100 på 5,9 sek og forbruk og utslipp som en 2l diesel.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har sagt det lenge. Det blir bensin-BMW neste gang. Kjøpte diesel-BMW i fjor, men KUN fordi turbobensinene ikke var kommet enda.

E
    De er en åpenbaring i fryd iallefall. De var forresten kommet allerede 2009 ( BMW N55 - Wikipedia, the free encyclopedia ) og jeg kjøpte en ifjor (2011 535iX), men de var på det tidspunktet kun tilgjengelig i 6-sylindret utgave (ikke noe galt med de heller, what's not to like, men de norske avgiftene er drøye).

De nye firesylindrete er "kappete" utgaver av N55 i prinsipp, iflg BMW's eget materiale iallefall.

Sist redigert:

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Har lekt meg litt med konfiguratoren, dumper oppsummeringen av utstyr i tre bilder. Skinn, soltak, automat, xDrive, navi etc drar avgårde fra grunnpris. Vel, får se det slik at grunnprisen i utgangspunktet er gunstig idag.

Kona har mest lyst på sedan neste gang (har en Touring nå). Skal man ha det utstyret vi gjerne vil ha må man legge på 150k, så da er vel alt som det pleier å være i den bayerske leiren. Misliker forresten at xDrive annonseres med eget skilt på venstresiden av bakluka... småharry?

Skjermbilde 2012-10-17 kl. 10.53.55.jpg
    Skjermbilde 2012-10-17 kl. 10.54.31.jpg
    Skjermbilde 2012-10-17 kl. 10.54.46.jpg

Skjermbilde 2012-10-17 kl. 10.55.08.jpg

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Kan man ikke fjerne dette skiltet ved å velge "bortfall av modellbetegnelse"? Om ikke er det litt dumt ja, da det ikke er direkte pent etter min mening.

Geir Arne

Sist redigert:

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kan man ikke fjerne dette skiltet ved å velge "bortfall av modellbetegnelse"? Om ikke er det litt dumt ja, da det ikke er direkte pent etter min mening.

Geir Arne
    På 5-serie står det under blinklys bak fremre hjulbue, på X står det vel nede på dørene? Før var det bare markert med en X i modellbetegnelsen, f.eks 535iX eller 530dX. Skulle tro det var mulig å få fjernet det fra bagasjelokket uten at man fjerner hele modellbetegnelsen også? Såpass må de vel klare.. :)

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    188
    Sted
    Trondheim
    Tipper merket sitter med dobbeltsidig tape, Papir kniv/ Stanley kniv anbefales ikke :)
    En god plastkile burde duge.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Tenkte mer på at fabrikk burde kunne klare å la være å inkludere merket ved nykjøp, slik de klarer med modellbetegnelse.... men det aller beste hadde kanskje vært om de hadde plassert det hele i en ikke-ropende kontekst på en plassering som vil passe godt for de konservative kundene som faktisk vil kjøpe nye 3-serie med xDrive fra fabrikk.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Hvilken filosofi har dere for omkring av modellbetegnelse? Jeg synes det er stilig og hever hele bilen når det ikke står et reklameskilt for eierens lommebok på hekken (samtidig som kjennerne likevel ser hvilken modell det er), men er samtidig litt i tvil om det er greit de laveste modellene. Da blir det jo mer som å skjule at man ikke hadde råd til en dyrere modell, og det er jo også en form for snobberi.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Forskjellige oppfatninger om dette helt sikkert; selv ser jeg det slik;- det er originalt med skilt for modellbenevnelse (på høyre side av bagasjelokk), og dersom den er borte så er det et bevisst tilleggsvalg fra kjøper.

Det å i det hele tatt endre dette fra originalt er i seg selv et signal, som jeg kan forledes til å tenke kan være småharry, idet man tydeligvis gjør et ekstra valg for å skjule hvilken motor man har. I praksis så er det vel knapt noen andre enn de som kjøper minste motor som fjerner denne modellbenevnelsen, og de andre lar den i hovedsak stå som originalt. Jeg synes det er stas når biler er som de er ment originalt.

Ser man på andre bilmodeller så står det jo X60, All Wheel Drive, Avensis, Outlander, 4D4, 4WD, Eco, i30, A6 etc etc på de alle. På japanerne sto det sågar rundt hele bilen at de hadde fem gir og direkteinnsprøytning i sin tid. Noen hadde tilogmed lapper om ABS etc. Og alle med turbo hadde selvsagt skilt om det. BMW (mfl) har alltid vært diskret med slikt, og har kun denne modellbenevelsen på denne ene plassen, og det er det.

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.008
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Modellbetegnelse er ikke pent på noen biler, etter min mening. BMW 5 touring syns jeg er en av de peneste stasjonsvognene på markedet, og når det ikke koster noe ekstra å fjerne modellbetegnelsen var jeg aldri i tvil. Renere linjer, bedre symmetri. Og renere bil. For min del kunne de gjerne ha fjernet hele logoen også.
    Kun kort tid igjen.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    I 'gamle dager' (80tallet for meg) var vel dette noe man forbandt med toppmodellene, og så man en Mercedes S-klasse i London var de gjerne uten modellbetegnelse og med en araber bak rattet. Nå for tiden er det jo bare et klikk i konfiguratoren på samtlige modeller. Men jeg synes det gir et renere utseende og diskret eleganse. Men så er jo jeg enn logohater generelt, kjøper f.eks. heller aldri klær med merkelogoer.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Biler har alltid hatt en eller annen form for modellbetegnelse. Alt fra Cadillac'er, Cord'er, Packarder, MG'er og Bentley'er på 30-tallet, og biler før det også, via BMW'er, Mercedes'er, Rolls Royce'er, Mazdaer, VW'er og alle andre biler frem til idag. Ser ikke noen grunn til at dette plutselig etter hundre år skal være så skjemmende for en bil.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Nei, noen dealbreaker er det jo ikke om det er et relativt diskret merke der, men enkelte eiere skulle vel ønske at merket var større. Man har jo også tilbudet om å betale en månedslønn ekstra for å få en masse M-merker rundt på bilen, selv på en 114i.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Er vel noe forskjell på det, og på standard modellbetegnelse som fins på alle biler. BMW sin standard modellbetegnelse (f.eks 520i på bakluka) er temmelig diskret ift faktisk de aller fleste andre, har vært der i alle år, og har lite å gjøre med showoff eller en månedslønn i regalia. Som sagt så er det mitt inntrykk at biler uten modellbenevnelse oftest er minste motor, og man vet at dette å fjerne standard modellbenevnelse er et aktivt valg ved bestilling... jeg syntes det var harry på 80-tallet, 90-tallet etc og synes fortsatt det er harry.

Men det er bare min mening, og svarer kun pga at du spurte om det i innlegg #1698 ( http://www.hifisentralen.no/forumet/off-topic-hja-rnet/36600-bmw-premiere-85.html#post1451883 ) ikke fordi jeg mener noe allmenngyldig, eller på andres vegne.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er jo bare ute etter å høre velbegrunnete meninger den ene eller andre veien, så takk for innspill. Jeg heller selv mot at det kanskje er litt harry å velge det bort på minste motor. Men at biler alltid har hatt modellbetegnelse er jo ikke noen grunn til at produsentene må fortsette med det, det trengs forandringer av og til i alle produktkategorier.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.008
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ..... det kanskje er litt harry å velge det bort på minste motor. ......
    Det stemmer nok det, en ganske vanlig oppfatning. Og jeg syns det er morsomt at folk syns det er harry, desto bedre grunn til å velge det. Forfriskende for folk å bli litt forvirret.
    Ellers er det slett ikke skjemmende med modellbetegnelse på ny BMW, disse er smakfullt og stilig utformet og plassert. Hadde ikke plaget eller irritert meg i det hele tatt, men når jeg først har valget foretrekker jeg det uten.
    Jeg er nok delvis påvirket av miljø der sterk bil-interesse og merke-identitet har blitt litt latterliggjort. Gammel traust Volvo-eier og syvseter-tøffelhelt. Får vel snart smake litt egen medisin, tenker jeg. Skal bli riktig moro.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.459
    Fikk min 520i sedan i dag :)
    Uten modellbetegnelse - en rent praktisk vurdering - har alltid synes modellbetegnelser har vært noe herk når man rengjør og polerer bilen.
    Men så har jeg heller aldri vært en "merkehore" (et presist uttrykk jeg har fra min eldste sønn - brukt på min yngste)
    Og så valgte jeg jammen vekk de originale (runflat) dekkene også. Tror faktisk det hadde noe for seg.

men alt det er en avsporing.
    Bilen er aldeles strålende, og imperial blått og oyster/oyster tok seg jammen bra ut. Kunne ikke vært mer fornøyd.
    Du har noe å glede deg til Ottone (var du forresten i konserthuset i går eller dag og hørte Verdi's requiem? - bare for å nevne noe i samme klasse :))

Bensin, sedan, bakhjulsdrift... assosiasjon vinyl plater...ikke all "gammel" teknologi er så ille...
    Jammen godt å bli kvitt den hekkans dieselen i hvert fall.

mvh

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.008
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fikk min 520i sedan i dag :)
    .......
    Bilen er aldeles strålende, og imperial blått og oyster/oyster tok seg jammen bra ut. Kunne ikke vært mer fornøyd.
    Du har noe å glede deg til Ottone (var du forresten i konserthuset i går eller dag og hørte Verdi's requiem? - bare for å nevne noe i samme klasse :))
    ........
    mvh
    Gratulerer med ny bil!
    Ja, jøss, jeg var der på torsdag, en virkelig stor opplevelse.
    Tror du bestilte bil rett før meg, samme motor, og her er det ikke mange dagene igjen.
    Det er gode tider, og gledene står i kø.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Grattis med überlekre biler karer, kan levende forestille meg hvilken fryd dere har i vente i tiden fremover! Valg av 2.0i er også bare å applaudere, herlig motor! Og så er jeg ikke lengre eneste på HFS med oyster/oyster... så bra :)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.008
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Grattis med überlekre biler karer, kan levende forestille meg hvilken fryd dere har i vente i tiden fremover! Valg av 2.0i er også bare å applaudere, herlig motor! .........
    Takk for det Vidar.
    Vi har nok et litt andre fysiske forhold her nede enn det du opererer i til daglig, og et annet kjøremønster. Såvidt jeg skjønner har du en hverdag med mye og krevende bilbruk, og jeg skjønner godt dine prioriteringer her, både firhjulstrekk, motor og utstyrsvarianter. Jeg tror jeg ville landet på tilsvarende valg hvis min bil-hverdag var noe liknende.
    Jeg har brukt mye tid til prøving og testing av bilmodeller, og tør hevde at jeg er rimelig fordomsfri når det gjelder bilmerker og status. Faktisk var det litt av en overraskelse for meg at BMW ble en så klar vinner ut fra mine praktiske og tekniske kriterier, også pris tatt i betraktning. Det er ingen tvil om at dette er en produsent med sterk fokus på teknisk kvalitet og totalopplevelse. Konkurrentene Audi og Mercedes kunne ha levert det jeg ønsket meg, men da måtte jeg mye opp i pris for å matche BMW 520i Touring. Akkurat som innen hifi syns jeg at produsenter som leverer det jeg ønsker, fortjener positiv omtale i det offentlige rom, enkelt og greit.

Sist redigert:

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.459
    Gratulerer.
    Vet akkurat hvor "pinlig" deilig det er :)

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.629
    Da ble det BMW-premiere i familien, gitt. Ser bort fra en kort periode med en gammel 518 for 20 år siden. Måtte rydde litt i bilparken som p.t. består av 4 biler. Bil nr. 2 og 3 ble avhendet til fordel for en "ny" nr. 2.
    Budsjettet var maks. 30.000.- og planen var å kjøpe en 850/V70 stasjonsvogn. Eieren av den utvalgte bilen var bortreist denne uken så jeg måtte se på alternativer. Valget falt på en pedant-eid -98 316i. Fullspekket bortsett fra skinn.
    Ja-ja, ble litt overasket selv, men er overbevist om at jeg egentlig har gjort en god handel, bilen er strøken. Da får vi se hva fremtiden som BMW-eier vil bringe.

B Rasse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    477
    Kult bruktkjøp! Har også trua på at det er mulighet å gjere gode kjøp på bmw'ar frå dei åra, med dei minste motorane. Særleg compact.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.629
    Jeg også har tro på brukte premiumbiler med små motorer. De har som oftest unngått rånerene og er eid av entusiaster, ofte av den eldre garde.
    Kuriøst at tidligere eier ikke ville selge en bil med rust, derfor var en liten rustskade under koffertlokket utbedret på verksted for den nette sum av 17.500.- For å få det pent ble begge bakskjermene da lakkert, dette for å unngå lakksjøt.

B Rasse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    477
    Der ser man! Har sjølv sett på den styggeste av compactene, den med to sett runde lykter. Proppa full av utstyr til ein rimelig penge, ofte konekjørt og pertentlig tilsett av verksted.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn