Bil, båt og motorsykkel BMW premiere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.196
    Antall liker
    8.409
    Torget vurderinger
    12
    Vidar P skrev:
    Trondmeg skrev:
    Det er likevel dreiemomentet på hjulene som skaper akselerasjon...
    Ikke før hjulene begynner å bevege seg, og da har vi plutselig tatt med bevegelse, slik at vi har effekt og arbeide. Bevegelse er ikke et ledd i definisjonen av dreiemoment. Dreiemoment kan forenklet defineres som kraft x arm, og man kan meget vel ha et høyt dreiemoment på en akse uten at det beveger seg.

    Om en mutter er vridd til med f.eks 10Nm så kan du meget vel tilføre 5Nm senere; mutteren rikker seg ikke, men det er et 5 Nm dreiemoment på den allikevel. Det er først når det blir bevegelse at det blir akselerasjon, og da er det plutselig effekt.. fordi effekt er dreiemoment x omdreiningstall.

    http://no.wikipedia.org/wiki/Dreiemoment

    Interessant og lærerik diskusjon forresten, det er greit å få sett nærmere på begreper.
    Det har vel ingen hensikt å snakke om dreiemoment som ikke tilstrekkelig for å skape bevegelse? Da omsettes det ikke effekt heller fordi sammenhengen mellom disse er rotasjonsbevegelsen. Men nyttig for å friske opp forståelsen av effekt, dreiemoment etc er jo dette. Motorens eget dreiemoment trenger heller ikke bety all verden i den forstand at det er dreiemomentet på drivhjulene (under forutsetning av at det overstiger treghet og tap i kjøretøyet) som skaper akselerasjon og bevegelse. Dreiemomentet på drivhjulet baseres på motorens dreiemoment ved det gitte turtallet ganget med utveksling i girkasse og diff med fradrag av noe tap. Summa sumarum er egenskapene man opplever produsentens valgte kompromiss i denne forbindelse. De skal visst ta hensyn til kjørbarhet, drivstofforbruk, komfort blant annet. Føler at vi ikke kommer lenger enn at dette er nyttig for egen forståelse nå, for jeg synes vi skriver stort sett det samme nå :)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.196
    Antall liker
    8.409
    Torget vurderinger
    12
    Vidar P skrev:
    306 HK fra 5800 rpm opp til 7000, og rødgrense ved 7000.
    Sikker på at effekten er flat i dette registeret? Som regel er den litt dalende etter effektmaksimalen, men jeg har ikke sjekket noen effektkurver for denne motoren.

    EDIT:

    Fant en kurve for denne motoren her og den viser vel akkurat dette:


     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Trondmeg skrev:
    Vidar P skrev:
    306 HK fra 5800 rpm opp til 7000, og rødgrense ved 7000.
    Sikker på at effekten er flat i dette registeret? Som regel er den litt dalende etter effektmaksimalen, men jeg har ikke sjekket noen effektkurver for denne motoren.
    Usikker på HK biten. Det kan sikkert Vidar P svare på. Men for en helt rå momentvidde på 535i: The new BMW TwinPower Turbo develops 225 kW/306 hp at a speed of 5,800 rpm, maintaining its maximum torque of 400 Newton-metres/295 lb-ft over a wide speed range from 1,200–5,000 rpm. 530d f.eks har mere Nm, men ikke langt nær samme vidde: 540.0 Nm (398 ft·lb) (55.1 kgm) @ 1750-3000 rpm.

    Igjen vil jo dette avhenge av kjørestil, men at bensinmotoren er total overlegen hersker det ingen tvil over i mine øyne.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Trondmeg skrev:
    Vidar P skrev:
    306 HK fra 5800 rpm opp til 7000, og rødgrense ved 7000.
    Sikker på at effekten er flat i dette registeret? Som regel er den litt dalende etter effektmaksimalen, men jeg har ikke sjekket noen effektkurver for denne motoren.

    EDIT:

    Fant en kurve for denne motoren her og den viser vel akkurat dette..
    Det der er vel kurven til N54-motoren er det ikke? Som sto i forrige generasjon. Twin turboen er jo tatt bort til fordel for en twinscroll i N55.
    Jeg har sett effektkurven for N55, og fritt etter minnet så mener jeg den holder seg flat fra 5800 og til oppunder 7000. Skal se om jeg finner den igjen. Dreiemomentkurven er også flat fra 1200 til omlag 5000 mener jeg å huske. Ikke fra 1300 som i kurven for N54.

    La liksom spesielt merke til dette, fordi dette er motoren jeg får i den nye bilen, så synes det var litt morsomme kurver.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.196
    Antall liker
    8.409
    Torget vurderinger
    12
    digiman skrev:
    Igjen vil jo dette avhenge av kjørestil, men at bensinmotoren er total overlegen hersker det ingen tvil over i mine øyne.
    For meg handler det om preferanse. Jeg elsker turtall som kjennes i ryggen, lyd som matcher, samspill mellom ratt, pedaler og girspake etc etc. Jeg forstår ikke de som vil ha cruising på lave turtall og mest mulig uinteresse for selve bilkjøringen. Men det ligger vel på mangfoldskontoen. Jeg hater den passive delen av bilkjøring og elsker at man er tilstede og aktiv mest mulig. Hamar-København tur/retur nonstop på is, sludd, snø for å hente ut min kjære DPS underbygger kanskje dette. Ikke et kjedelig øyeblikk og trettheten skyldtes kun litt lite søvn (hjemme igjen kl 0900). Selve turen var knall og underholdende hele tiden. Anderledes, jeg?

    PS: Har du hørt kunstverket i en Ferrari på 9000 o/min så forstår du hva jeg mener om lyd. Fullstendig vanedannende gåsehud.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.196
    Antall liker
    8.409
    Torget vurderinger
    12
    Vidar P skrev:
    Trondmeg skrev:
    Vidar P skrev:
    306 HK fra 5800 rpm opp til 7000, og rødgrense ved 7000.
    Sikker på at effekten er flat i dette registeret? Som regel er den litt dalende etter effektmaksimalen, men jeg har ikke sjekket noen effektkurver for denne motoren.

    EDIT:

    Fant en kurve for denne motoren her og den viser vel akkurat dette..
    Det der er vel kurven til N54-motoren er det ikke? Som sto i forrige generasjon. Twin turboen er jo tatt bort til fordel for en twinscroll i N55.
    Jeg har sett effektkurven for N55, og fritt etter minnet så mener jeg den holder seg flat fra 5800 og til oppunder 7000. Skal se om jeg finner den igjen. Dreiemomentkurven er også flat fra 1200 til omlag 5000 mener jeg å huske. Ikke fra 1300 som i kurven for N54.

    La liksom spesielt merke til dette, fordi dette er motoren jeg får i den nye bilen, så synes det var litt morsomme kurver.
    Jeg kan ha bommet da jeg ikke så vel bevandret i de norditalienske motorbenevnelser.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har litt problemer med å huske hva jeg søkte på for å få opp effektkurvene på de nye motorene. Noen som husker? Tror kanskje det var en tysk side som viste de. De var fornøyelig lesing iallefall.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Trondmeg skrev:
    digiman skrev:
    Igjen vil jo dette avhenge av kjørestil, men at bensinmotoren er total overlegen hersker det ingen tvil over i mine øyne.
    For meg handler det om preferanse. Jeg elsker turtall som kjennes i ryggen, lyd som matcher, samspill mellom ratt, pedaler og girspake etc etc. Jeg forstår ikke de som vil ha cruising på lave turtall og mest mulig uinteresse for selve bilkjøringen. Men det ligger vel på mangfoldskontoen. Jeg hater den passive delen av bilkjøring og elsker at man er tilstede og aktiv mest mulig. Hamar-København tur/retur nonstop på is, sludd, snø for å hente ut min kjære DPS underbygger kanskje dette. Ikke et kjedelig øyeblikk og trettheten skyldtes kun litt lite søvn (hjemme igjen kl 0900). Selve turen var knall og underholdende hele tiden. Anderledes, jeg?

    PS: Har du hørt kunstverket i en Ferrari på 9000 o/min så forstår du hva jeg mener om lyd. Fullstendig vanedannende gåsehud.
    Enig i den :) Litt off topic, men siden vi er på Hi-Fi sentralen og snakker bil kan jeg vel nevne at den nye GTien jeg kjører har en type membran (bil journalister kaller den for en gromlyd dings) som skaper en liten ekstra grom-snert ved hardere gasspåslag og turtall. Artig er det jo uansett :)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.196
    Antall liker
    8.409
    Torget vurderinger
    12
    Jeg fant disse på e90.com og de viser vel akkurat det jeg skrev:




     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.267
    Antall liker
    126
    digiman skrev:
    Trondmeg skrev:
    digiman skrev:
    Igjen vil jo dette avhenge av kjørestil, men at bensinmotoren er total overlegen hersker det ingen tvil over i mine øyne.
    For meg handler det om preferanse. Jeg elsker turtall som kjennes i ryggen, lyd som matcher, samspill mellom ratt, pedaler og girspake etc etc. Jeg forstår ikke de som vil ha cruising på lave turtall og mest mulig uinteresse for selve bilkjøringen. Men det ligger vel på mangfoldskontoen. Jeg hater den passive delen av bilkjøring og elsker at man er tilstede og aktiv mest mulig. Hamar-København tur/retur nonstop på is, sludd, snø for å hente ut min kjære DPS underbygger kanskje dette. Ikke et kjedelig øyeblikk og trettheten skyldtes kun litt lite søvn (hjemme igjen kl 0900). Selve turen var knall og underholdende hele tiden. Anderledes, jeg?

    PS: Har du hørt kunstverket i en Ferrari på 9000 o/min så forstår du hva jeg mener om lyd. Fullstendig vanedannende gåsehud.
    Enig i den :) Litt off topic, men siden vi er på Hi-Fi sentralen og snakker bil kan jeg vel nevne at den nye GTien jeg kjører har en type membran (bil journalister kaller den for en gromlyd dings) som skaper en liten ekstra grom-snert ved hardere gasspåslag og turtall. Artig er det jo uansett :)
    Noen biler har også en "lydforsterkerkrets" i eksosrøret som sørger for mer motorlyd i kupéen.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    .Marcus skrev:
    digiman skrev:
    Trondmeg skrev:
    digiman skrev:
    Igjen vil jo dette avhenge av kjørestil, men at bensinmotoren er total overlegen hersker det ingen tvil over i mine øyne.
    For meg handler det om preferanse. Jeg elsker turtall som kjennes i ryggen, lyd som matcher, samspill mellom ratt, pedaler og girspake etc etc. Jeg forstår ikke de som vil ha cruising på lave turtall og mest mulig uinteresse for selve bilkjøringen. Men det ligger vel på mangfoldskontoen. Jeg hater den passive delen av bilkjøring og elsker at man er tilstede og aktiv mest mulig. Hamar-København tur/retur nonstop på is, sludd, snø for å hente ut min kjære DPS underbygger kanskje dette. Ikke et kjedelig øyeblikk og trettheten skyldtes kun litt lite søvn (hjemme igjen kl 0900). Selve turen var knall og underholdende hele tiden. Anderledes, jeg?

    PS: Har du hørt kunstverket i en Ferrari på 9000 o/min så forstår du hva jeg mener om lyd. Fullstendig vanedannende gåsehud.
    Enig i den :) Litt off topic, men siden vi er på Hi-Fi sentralen og snakker bil kan jeg vel nevne at den nye GTien jeg kjører har en type membran (bil journalister kaller den for en gromlyd dings) som skaper en liten ekstra grom-snert ved hardere gasspåslag og turtall. Artig er det jo uansett :)
    Noen biler har også en "lydforsterkerkrets" i eksosrøret som sørger for mer motorlyd i kupéen.
    Herregud, stikk motsatt av hva jeg ønsker, blir jo nesten som romperister i vanlig tokanalslyd det.......
    Prøvekjørte en Suzuki Intruder 1300 med rake rør for en god del år siden, var sliten i øra etter en tur/retur Ryenkrysset/Hjulet.
    Behov for å bli lagt merke til har jeg ikke og har knapt noen gang hatt :-X

    Mvh.KW
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    .Marcus skrev:
    digiman skrev:
    Trondmeg skrev:
    digiman skrev:
    Igjen vil jo dette avhenge av kjørestil, men at bensinmotoren er total overlegen hersker det ingen tvil over i mine øyne.
    For meg handler det om preferanse. Jeg elsker turtall som kjennes i ryggen, lyd som matcher, samspill mellom ratt, pedaler og girspake etc etc. Jeg forstår ikke de som vil ha cruising på lave turtall og mest mulig uinteresse for selve bilkjøringen. Men det ligger vel på mangfoldskontoen. Jeg hater den passive delen av bilkjøring og elsker at man er tilstede og aktiv mest mulig. Hamar-København tur/retur nonstop på is, sludd, snø for å hente ut min kjære DPS underbygger kanskje dette. Ikke et kjedelig øyeblikk og trettheten skyldtes kun litt lite søvn (hjemme igjen kl 0900). Selve turen var knall og underholdende hele tiden. Anderledes, jeg?

    PS: Har du hørt kunstverket i en Ferrari på 9000 o/min så forstår du hva jeg mener om lyd. Fullstendig vanedannende gåsehud.
    Enig i den :) Litt off topic, men siden vi er på Hi-Fi sentralen og snakker bil kan jeg vel nevne at den nye GTien jeg kjører har en type membran (bil journalister kaller den for en gromlyd dings) som skaper en liten ekstra grom-snert ved hardere gasspåslag og turtall. Artig er det jo uansett :)
    Noen biler har også en "lydforsterkerkrets" i eksosrøret som sørger for mer motorlyd i kupéen.
    Jepp! For ordens skyld så er det på GTIen gjort en tweak under panseret for å oppnå denne type lydkarastikk i all hovedsak for passasjerene inne i kupén :) Når vi snakker om lyd kan jeg ikke glemme M3en til fattern som, bor i UK.
    Han hadde en sølvfarget M3 på begynnelsen av 2000 tallet. Fy felle for en deilig gromlyd :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ser ut som om effekten er uvanlig flat fra max til den faller brått av ved 6800 rpm på disse kurvene. Men det var ikke disse jeg så, noen andre som også hadde kurvene. Men disse beskriver jo en motor som holder på max effekt i omlag 1000 rpm… ikke noe hverdagslig syn kanskje.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.196
    Antall liker
    8.409
    Torget vurderinger
    12
    Hmmm, satt akkurat og studerte en kurve som fortsatt var oppadpekende ved effektmaksen 9000. Helt annen karakteristikk og helt annet bruksområde :).
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.785
    Antall liker
    11.187
    Sted
    Trondheim
    Diskusjonen her inne har overbevist meg om at 528i er tingen. SÅ får vi se på finansene til høsten. Med ekstrautstyr vil den komme seg på ca. 880 000. Jaja - det er jo bare penger...
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    otare skrev:
    Diskusjonen her inne har overbevist meg om at 528i er tingen. SÅ får vi se på finansene til høsten. Med ekstrautstyr vil den komme seg på ca. 880 000. Jaja - det er jo bare penger...
    Klokt valg, jeg er helt sikker på at du kommer til å oppleve det som en langt mer attraktiv kjøreopplevelse enn 530d i praksis, tall eller ei. Men det bør jo helst prøves først da, om man skal følge "boka": Skal ha deg i mente om noen forhandlere i omegn har en 528i demo etterhvert.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    otare skrev:
    Diskusjonen her inne har overbevist meg om at 528i er tingen. SÅ får vi se på finansene til høsten. Med ekstrautstyr vil den komme seg på ca. 880 000. Jaja - det er jo bare penger...
    Fantastisk valg og for en herlig bil :)
    Husker godt som 13 åring i 1989 at jeg fikk £20 for å polere min fars sorte 535i med BBS felger. Gud, så jeg digget den bilen, særlig kjørecomputeren som hadde fryktelig mange knapper på den tiden :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.785
    Antall liker
    11.187
    Sted
    Trondheim
    Jepp. Skal snakke med den lokale pusheren - Strandveien Auto. De har en 523i som jeg kan prøve, og det blir vel ganske likt vil jeg tro.
    Jeg burde få ca 200 000 for min 530d. Det er en 2000-modell stasjonsvogn med automatgir og skinnseter. Den har bare gått 100 000 km, så den burde være relativt lettsolgt - så da blir mellomlegget på bare 650 000 +.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    otare skrev:
    Jepp. Skal snakke med den lokale pusheren - Strandveien Auto. De har en 523i som jeg kan prøve, og det blir vel ganske likt vil jeg tro.
    Jeg burde få ca 200 000 for min 530d. Det er en 2000-modell stasjonsvogn med automatgir og skinnseter. Den har bare gått 100 000 km, så den burde være relativt lettsolgt - så da blir mellomlegget på bare 650 000 +.
    Trøst deg, som meg ved sist generasjonsskifte, med at mellomlegget blir høyt denne gang, men langt mindre om 7 år når neste 5-serie kommer. Så til en viss grad kan en del av mellomlegget betraktes som sparing i 7 år.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.785
    Antall liker
    11.187
    Sted
    Trondheim
    Jeg skifter bil veldig sjelden. Har 3 nå - en 1994 SAAB 9000 (som barna bruker), en 1998 Audi A4 1,8T til fruen og min 2000 modell 530d. Så jeg ser vel for meg at denne BMWen kommer jeg til å ha lenge...
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Diskusjonen her inne har overbevist meg om at 528i er tingen. SÅ får vi se på finansene til høsten. Med ekstrautstyr vil den komme seg på ca. 880 000. Jaja - det er jo bare penger...
    Jeg har prøvekjørt en slik og det var en herlig opplevelse, kjempefint kjøretøy med kjempegod luksusfølelse, nok krefter imo og svært stillegående, dog større(lengre) enn jeg har behov (lyst på) for aleine.

    Mvh.KW


    Må nok rette meg sjøl her, jeg prøvekjørte en 523i og ikke 528i, men inntrykket uansett er det samme............krefter nok imo..................det er vel 50hk. forskjell og det koster 100k ekstra ::)

    Her er grunnprisene på de forskjellige HK variaasjonene, jeg vet at det nok ligger innbakt mer utstyr innkludert oppover på prisskalaen.........men likavæl ;)

    630K
    523i 580K 204HK Ca. 3liter
    528i 721K 258HK samme
    535i 893K 306HK samme
    550i 1348K 408HK 4,3 liter

    Dersom en skal kjøpe bil fra lista over og betale moroa sjøl (ikke firma, leasing o.l.) så skulle jeg hatt alt for mye penger (altså ikke bare nok og vel så det) før jeg hadde gått for 535i i stedet for 523i (sett bort fra det eventuelle ekstra utsyret mellom de på 535i) så må man ut med over en kvart million for de 102 hestekreftene.
    Jeg har som sagt prøvekjørt den minste og for bruk i Norge så holder det lenge for min kjørestil/måte ;D

    Jeg har også prøvekjørt Z4 med 2,5 liter 204 HK (23 i), rett og slett redd for å miste lappen med en slik bil.
    Uansett så vil en vel en sjelden gang i blant bruke disse kreftene, hva skulle vitsen ellers være (utover dreiemoment da kanskje.
    Den fåes vel også med 3 liter og da med 340 HK som mest, denne koster nær det dobbelte av hva den jeg prøvekjørte koster.

    Går let surr i betegnelsene her, har hele tiden trodd at 23i på Z4 var samme motor som 523i på sedan :-\
    Men nei, det er 2,5 liter på Z4 mot 3 liter på sedan 523i.

    Det hender tanken om et annet valg streifer innom.........f.eks. en Z4 + beholdt den gamle
    A6, men aldri plagsomt.

    Mvh.KW
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.256
    Antall liker
    10.841
    Vidar P skrev:
    Trøst deg, som meg ved sist generasjonsskifte, med at mellomlegget blir høyt denne gang, men langt mindre om 7 år når neste 5-serie kommer. Så til en viss grad kan en del av mellomlegget betraktes som sparing i 7 år.
    Hvorfor blir mellomlegget mindre?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Fordi han nå bytter inn en 10-11 år gammel 5-serie av en generasjon som utgikk i 2003. Dersom han bytter inn neste gang ny 5-serie kommer, så er bilen 7 år gammel og den aktuelle/utgående generasjon, og de er gjerne verdt mye mer.
     

    Julenissen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Innlegg
    323
    Antall liker
    3
    digiman skrev:
    Trondmeg skrev:
    Vidar P skrev:
    306 HK fra 5800 rpm opp til 7000, og rødgrense ved 7000.
    Sikker på at effekten er flat i dette registeret? Som regel er den litt dalende etter effektmaksimalen, men jeg har ikke sjekket noen effektkurver for denne motoren.
    Usikker på HK biten. Det kan sikkert Vidar P svare på. Men for en helt rå momentvidde på 535i: The new BMW TwinPower Turbo develops 225 kW/306 hp at a speed of 5,800 rpm, maintaining its maximum torque of 400 Newton-metres/295 lb-ft over a wide speed range from 1,200–5,000 rpm. 530d f.eks har mere Nm, men ikke langt nær samme vidde: 540.0 Nm (398 ft·lb) (55.1 kgm) @ 1750-3000 rpm.

    Igjen vil jo dette avhenge av kjørestil, men at bensinmotoren er total overlegen hersker det ingen tvil over i mine øyne.
    Men hvis man sammenligner tall, 0-100 og feks 70-120 så vil vel dieselen komme best ut?(uten at jeg har sjekket)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.196
    Antall liker
    8.409
    Torget vurderinger
    12
    Når det gjelder smooth-het (noen som kan gi meg et naturlig godt norsk ord her?), lyd og dynamikk vil jeg uansett hva slike akselerasjonsmålinger sier påstå at en bensinmotor er en helt annen verden enn en diesel. Jeg vet det til dels går på preferanser, men i mine øyne er en bensinmotor så og si alltid å foretrekke. Det å leke med et stort register, kombinasjon av ratting, pedaler, girstang er for meg mye av det bilkjøring består av, og der synes jeg diesel kommer til kort med sitt smalere register, hardere gange og forferdelige lydkulisse. Jeg liker å bruke turtall for å finne nødvendig moment selv om det går på bekostning av lettkjørtheten fordi det for meg gir en morsommere opplevelse. Forbikjøring uten nedgiring er sikkert flott, men ikke en veldig prisverdig egenskap i min bok. Hvis du har hørt en bensinmotor varve ut til 9k kontra en rudolf som flater ut ved 4,5 så forstår man hva jeg mener med lyd, hirez vs mp3?
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Julenissen skrev:
    digiman skrev:
    Trondmeg skrev:
    Vidar P skrev:
    306 HK fra 5800 rpm opp til 7000, og rødgrense ved 7000.
    Sikker på at effekten er flat i dette registeret? Som regel er den litt dalende etter effektmaksimalen, men jeg har ikke sjekket noen effektkurver for denne motoren.
    Usikker på HK biten. Det kan sikkert Vidar P svare på. Men for en helt rå momentvidde på 535i: The new BMW TwinPower Turbo develops 225 kW/306 hp at a speed of 5,800 rpm, maintaining its maximum torque of 400 Newton-metres/295 lb-ft over a wide speed range from 1,200–5,000 rpm. 530d f.eks har mere Nm, men ikke langt nær samme vidde: 540.0 Nm (398 ft·lb) (55.1 kgm) @ 1750-3000 rpm.

    Igjen vil jo dette avhenge av kjørestil, men at bensinmotoren er total overlegen hersker det ingen tvil over i mine øyne.
    Men hvis man sammenligner tall, 0-100 og feks 70-120 så vil vel dieselen komme best ut?(uten at jeg har sjekket)
    Her er de offisielle tallene. Legg merke til at som vanlig brukes 4/5 gir som måling. 3 gir vil jo uansett gi deg en raskere 80-120 tid i 535i.
     

    Vedlegg

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Trondmeg skrev:
    Når det gjelder smooth-het (noen som kan gi meg et naturlig godt norsk ord her?), lyd og dynamikk vil jeg uansett hva slike akselerasjonsmålinger sier påstå at en bensinmotor er en helt annen verden enn en diesel. Jeg vet det til dels går på preferanser, men i mine øyne er en bensinmotor så og si alltid å foretrekke. Det å leke med et stort register, kombinasjon av ratting, pedaler, girstang er for meg mye av det bilkjøring består av, og der synes jeg diesel kommer til kort med sitt smalere register, hardere gange og forferdelige lydkulisse. Jeg liker å bruke turtall for å finne nødvendig moment selv om det går på bekostning av lettkjørtheten fordi det for meg gir en morsommere opplevelse. Forbikjøring uten nedgiring er sikkert flott, men ikke en veldig prisverdig egenskap i min bok. Hvis du har hørt en bensinmotor varve ut til 9k kontra en rudolf som flater ut ved 4,5 så forstår man hva jeg mener med lyd, hirez vs mp3?
    Ingen som burde kunne motsi dine subjektive meninger om slikt ;)
    Når det er sagt hvor ofte driver du med;
    Det å leke med et stort register, kombinasjon av ratting, pedaler, girstang er for meg mye av det bilkjøring består av,

    Høres jo for meg ut som du driver nærmest rallykjøring/testkjøring stadig vekk ;D
    Er vel egentlig ikke alt for store muligheter til slikt uten en gang i blant å bli tatt.........eller?
    De veiene det eventuelt måtte kunne være litt ekstra gøy å leke seg litt på med også en del svinger, har vel ofte her i landet fartsgrenser ned mot det kjedelige :(
    Finnes vel bedre muligheter utenlands både på vanlige veier og ikke minst bane.
    Har en kollega som dro ned til Tyskland med sine S versjoner av Audi (S3 og S4) og leide seg inn på bane.

    Mvh.KW
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.196
    Antall liker
    8.409
    Torget vurderinger
    12
    Jeg ser ikke at det er ulovlig å bedrive aktiv kjøring i Norge? Det går utmerket å være tilstedeværende aktiv under bilkjøring uten å bryte veitrafikkloven. Jeg bryter aldri fartsgrensene. Det kan selvfølgelig i teorien oppstå situasjoner der det er noe uenighet om mine fartsgrenser har gyldighet eller ei.

    Poenget mitt er uansett at jeg tror nok jeg er mer aktiv og tilstedeværende enn de fleste der ute på veien som i noen tilfeller ser ut til å ha forvekslet sofaen og bilen. Aktiv kjøring gjør turen til et mål i seg selv, jeg kan til kjedsommelighet nevne Hamar-København på snø, is og slapseføre tur/retur non-stop for å hente en platespiller og Trondheim i nesten stengt vei over dovrefjell pga snøuvær helgen etter for å hente høyttalere. Begge to flotte turer uten ett eneste innslag av at "milene gikk av seg selv uten at jeg merket det". Jeg finner en (litt mere enn snittet) aktiv kjørestil langt mer avslappende enn den døsige ignoransen som kun gjør reisen kjedelig og sjåføren (mer) uoppmerksom og farlig(ere).

    Og med aktiv kjøring snakker jeg verken om rally eller racing, kun større tilstedeværelse i kjøringen, gire (litt) oftere (enn helt nødvendig), bevisste sporvalg etc. Jeg "kompiskjørte" sammen med ei gammel boble (av alle ting) over Suleskard for et par år siden, det var m.a.o. ikke spesielt høy hastighet innblandet, men en morsom, underholdende og aktiv kjøretur samt en hyggelig prat med boblemannen etterpå. Jeg tror at en mer aktiv kjørestil ville gagne trafikksikkerheten også i sammenheng med at enkelte kanskje skulle velge alternativ reisemåte. Jeg opplever at få forstår gleden av dette eller har bil som belønner føreren med et smil, men tror det er gutteleker og råkjøring. Jeg vil påstå at det er snarere tvert i mot.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Mulig jeg har misforstått, men 3 liters BMW bensin flere hundre hester på svingete vei med fartsgrense på 70/80 vil vel ikke medføre den helt store aktiviteten med aktiv giring og turtall (som gir den herlige lyden?) på opp mot maks stadig vekk, bare som et eksempel ;) Men det er kanskje mulig.

    Kanskje vi ikke kjører så forskjellig når alt kommer til alt, kanskje da sett bort fra en ting, jeg kjørte sjelden Audien min skikkelig ut på turtall og min nye X1 med diesel har vel sperre på 5000 og heller ikke den vil nok krysse 4000 særlig ofte

    Du er nok flinkere en meg når det gjelder fartsgrensene, det må jeg bare innrømme ::)
    Faktisk så må du ofte oppleve å danne køer her i landet ;)

    Giring, ja jeg foretrekker også gire med spak (altså manuelt), selv om det går an også med automat.
    Jeg liker også å stå på litt i svingene, og er nå faktisk litt i tvil om jeg ikke likevel kunne gått for sportsfjæring på min, fryktet at det kunne bli for hardt med 18 " og dermed lavere profil på sommerdekka og enda et hakk hardere grunnet det siste.
    Trolig kunne det fungert greit til og med for meg.

    Mvh.KW
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.196
    Antall liker
    8.409
    Torget vurderinger
    12
    Hehe. Jeg skrev vel at jeg ikke brøt mine fartsgrenser bare og at det kunne være tvil om deres gyldighet ...... Ellers kjører ikke jeg noen flerehundrehesters BMW heller, men noe helt annet. Og jeg forstår ikke at det ikke kan være mulig å kjøre aktivt med en BMW uten å kjøre helt over styr hastighetsmessig. Da fungerer ikke bilen på norske veier i så fall hvilket jeg betviler.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.467
    Antall liker
    12.194
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    KW skrev:
    ..............
    Her er grunnprisene på de forskjellige HK variaasjonene, jeg vet at det nok ligger innbakt mer utstyr innkludert oppover på prisskalaen.........men likavæl ;)
    523i 623K 204HK Ca. 3liter
    528i 721K 258HK samme
    535i 893K 306HK samme
    550i 1348K 408HK 4,3 liter
    Dersom en skal kjøpe bil fra lista over og betale moroa sjøl (ikke firma, leasing o.l.) så skulle jeg hatt alt for mye penger (altså ikke bare nok og vel så det) før jeg hadde gått for 535i i stedet for 523i (sett bort fra det eventuelle ekstra utsyret mellom de på 535i) ...............
    Aktuell problemstilling, det der.
    Såvidt jeg kan se hos BMW Norge koster 523i sedan 580600 kroner, og er da 150k billigere enn 528i.
    Det teller mye for meg, og de jeg må diskutere det med.
    523i Touring, derimot, koster 623100, og 528i finner jeg ikke som stasjonsvogn.
    Dette er ikke pirk, det er planlegging ;)

    J
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    4
    Trondmeg skrev:
    Hehe. Jeg skrev vel at jeg ikke brøt mine fartsgrenser bare og at det kunne være tvil om deres gyldighet ...... Ellers kjører ikke jeg noen flerehundrehesters BMW heller, men noe helt annet. Og jeg forstår ikke at det ikke kan være mulig å kjøre aktivt med en BMW uten å kjøre helt over styr hastighetsmessig. Da fungerer ikke bilen på norske veier i så fall hvilket jeg betviler.
    Det med egne fartsgrenser kan fort bli fryktelig dyrt. Det kostet meg ca 30k for noen år siden.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.785
    Antall liker
    11.187
    Sted
    Trondheim
    Prisforskjellen mellom 523i og 535i ligger først og fremst i avgiftene. Du betaler mye ekstra avgift for 102 hk mer. Det er ikke veldig stor forskjell i medfølgende utstyr mellom en 523 og en 535. Mellom 523i og 528i er det vel ingen forskjell i det hele tatt?
    Jeg har "bygd min BMW" på bmw.no, og det er vanskelig å komme under 150 000 i utstyr oppå basisprisen. Så en 523i kommer seg på ca 775 000 mens en 528i vil havne på ca 870 000.

    Min 10 år gamle 530d har omtrent den samme ytelsen som dagens 523i - min har samme aksellerasjon, men litt lavere toppfart. Jeg vil ikke gå ned i ytelse, så 528i er nok det eneste alternativet for meg.

    Det er mye penger, men det er jo kun snakk om prioriteringer. Har man pengene skal man vel bruke dem også? Som Steve Jobs så malende har sagt det: Min ambisjon er ikke å bli det rikeste liket på kirkegården.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.196
    Antall liker
    8.409
    Torget vurderinger
    12
    Anonym skrev:
    Trondmeg skrev:
    Hehe. Jeg skrev vel at jeg ikke brøt mine fartsgrenser bare og at det kunne være tvil om deres gyldighet ...... Ellers kjører ikke jeg noen flerehundrehesters BMW heller, men noe helt annet. Og jeg forstår ikke at det ikke kan være mulig å kjøre aktivt med en BMW uten å kjøre helt over styr hastighetsmessig. Da fungerer ikke bilen på norske veier i så fall hvilket jeg betviler.
    Det med egne fartsgrenser kan fort bli fryktelig dyrt. Det kostet meg ca 30k for noen år siden.
    Å ja da, for 2 år siden ble jeg vinket inn av en hyggelig dame som innledet med "egentlig har du mistet lappen . . .". Pga marginer slapp jeg med 7800. Sure penger, men helt selvforskyldt og egentlig billig fordelt på 24 år..... Lærte visst litt av det også :)
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga skrev:
    KW skrev:
    ..............
    Her er grunnprisene på de forskjellige HK variaasjonene, jeg vet at det nok ligger innbakt mer utstyr innkludert oppover på prisskalaen.........men likavæl ;)
    523i 623K 204HK Ca. 3liter
    528i 721K 258HK samme
    535i 893K 306HK samme
    550i 1348K 408HK 4,3 liter
    Dersom en skal kjøpe bil fra lista over og betale moroa sjøl (ikke firma, leasing o.l.) så skulle jeg hatt alt for mye penger (altså ikke bare nok og vel så det) før jeg hadde gått for 535i i stedet for 523i (sett bort fra det eventuelle ekstra utsyret mellom de på 535i) ...............
    Aktuell problemstilling, det der.
    Såvidt jeg kan se hos BMW Norge koster 523i sedan 580600 kroner, og er da 150k billigere enn 528i.
    Det teller mye for meg, og de jeg må diskutere det med.
    523i Touring, derimot, koster 623100, og 528i finner jeg ikke som stasjonsvogn.
    Dette er ikke pirk, det er planlegging ;)

    J
    Helt sikkert riktig, har nok bare blingsa på pristabellen i det jeg skrev den inn, jeg husker jo nå at 523i ikke var så mye dyrere enn min X1 (i grunnpris).

    Ja, det blir fort dyrt med ekstrautstyr, jeg kom opp i 130K på min og da med manuelt gir og standard lys.

    @ otare

    Klart det er greit å bruke pengene om en har de, men da må det jo bare bli en prioritering hvor en putter de.
    Jeg hadde nok valgt 523i fordi jeg ikke synes det er verdt ca.150K for de 100hk. ekstra i Norge.

    Noen er muligens i den situasjon at de ikke betaler bilene sine av egne nettokroner, da stiller det seg anderledes vil jeg tro.

    Hadde jeg hatt to millioner på sparekontoen og ingen andre planer eller ønsker/ideer om hva de skulle brukes til, så ville nok noe av det blitt brukt til mer bil ::)
    Mer bil for meg ville nok bety f.eks. en BMW Z4 23i i tillegg til den jeg allerede har, fremfor
    ca. samme sum brukt på f.eks. en BMW 550i.

    Mvh.KW
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.467
    Antall liker
    12.194
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hoho. Mine minstekrav til en 523i Touring vil være kupevarmer, klimaautomatikk, elektriske sportsseter, navigasjon og optimal hifi.
    Da har jeg en basisversjon til 735 280 penger, og drømmen om gjeldfri 50-åring ryker.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje tenke seg litt om, og helst prøve, de forskjellige setene. Imo er ikke sportssetene best til annet enn bilsport, deres trange vanger og fasong har endel svakheter i andre sammenhenger. De gir imo lite frihet til bevegelse, og det er ikke en fordel på lange turer, på ferger, inn og ut i byen etc etc. Glasstaket må du forresten ha, samme med skinn, og USB til iPod'en.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.785
    Antall liker
    11.187
    Sted
    Trondheim
    Har sportsseter i min nåværende 530d, og de er, som Vidar P påpeker, ikke spesielt gode til langturer. Nå påstås det at dagens sportseter er mye bedre enn de som står i min, men...
    Det ekstrautstyret jeg har sett meg ut er komfortseter, skinn, glasstak, Xenon, PDC, ryggekamera, gjennomlastingsystem (siden jeg ser på sedan), hengerfeste, klimaautomatikk, aktiv styring, EDC, USB-Audio, Navigasjon professional, skinnseter

    Det er 163 810 i tilleggsustyr. Så kommer vinterhjul, så da er vi vel fort på 185 000, og dermed kommer min 528i seg på 915 000.

    Det er litt i overkant for en bil...
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.467
    Antall liker
    12.194
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Kanskje tenke seg litt om, og helst prøve, de forskjellige setene. Imo er ikke sportssetene best til annet enn bilsport, deres trange vanger og fasong har endel svakheter i andre sammenhenger. De gir imo lite frihet til bevegelse, og det er ikke en fordel på lange turer, på ferger, inn og ut i byen etc etc. Glasstaket må du forresten ha, samme med skinn, og USB til iPod'en.
    Setene må prøvesittes grundig, helt klart. Seter er meget kritisk for oss som er lange og med dårlig rygg. Sidestøtte og korsryggstøtte er avgjørende, og lange seter med tilstrekkelig støtte under lår/kne i kombinasjon med god beinplass framme er nesten umulig å finne. Det nærmeste jeg har kommet er Recaro, med regulerbar lengde på setet. Seter, beinplass, demping og lydkvalitet er prioriterte faktorer. Spørsmålet for meg er nå om BMW blir slått av Audi på disse punktene (til samme pris selvf.).
    Fra kontorvinduet mitt ser jeg rett over på tre store bilforhandlere: Møller med VW og Audi, og Bavaria, tenker jeg tar en liten tur over.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn