BUFFALO II

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.078
    Antall liker
    2.927
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Ikke meningen å virke nedlatende : Men jeg synes du burde sette deg skikkelig inn i manualene til det du har bygget først...
    Deretter : skaff deg oversikt over temaet ved å lete opp info på nettet....
    Du beveger deg i tilfelle inn i et terreng hvor du må påregne å gjøre det vesentlige av basic implementering og eventuelle feilsøk selv.
    det kan du sikkert fikse : men jeg tror du trenger litt mer ballast for ikke å kullseile.

    Jeg ser forøvrig ikke noe galt i å gape høyt og har sans for pågangsmot og....
    Lykke til
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.501
    Antall liker
    3.532
    Ok, da har jeg gjort meg noen tanker om strømforsyninger. Ser mange at dere kobler inn kondensatorer hist og pist. Hvor og hvorfor egentlig? Forklar gjerne litt nærmere... :)
    Man må kunne kravle inden man kan gå. Læs på diverse forums. Meget er gennemgået der. Det handler om at stabilisere forsyningerne. Twisted Pear er bare rimeligt dygtige amatører. Det kan gjøres bedre.
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.161
    Antall liker
    779
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Ah! Da er nye oppgraderinger og tweaks på vei - artig med netthandel og ikke minst det at noen tør å dele sine erfaringer med andre uten å bruke pekefinger :)
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.501
    Antall liker
    3.532
    Ah! Da er nye oppgraderinger og tweaks på vei - artig med netthandel og ikke minst det at noen tør å dele sine erfaringer med andre uten å bruke pekefinger :)
    Hvad tænker du at opgradere med Ludo ?
     

    Gbatokai

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.03.2002
    Innlegg
    698
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    AVCC 2.1 er lagt ut for salg, og jeg har i alle fall en i bestilling. Iflg. gutta er det mindre støy og mer presis lyd... time will show.

    Denne må være midt i blinken for deg, Ludo - det er bare å passe på at pæregrafikken på AVCC og Buffalo-kortet peker samme vei, og plugge den inn. ;)
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.501
    Antall liker
    3.532
    AVCC 2.1 er lagt ut for salg, og jeg har i alle fall en i bestilling. Iflg. gutta er det mindre støy og mer presis lyd... time will show.

    Denne må være midt i blinken for deg, Ludo - det er bare å passe på at pæregrafikken på AVCC og Buffalo-kortet peker samme vei, og plugge den inn. ;)
    Mere præcis lyd ? Syntes der mangler dynamik og musikalitet.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Jaja, greit for dere som er ferdig utlært i ett og alt.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.998
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    litt ydmykhet hadde nok vært på sin plass for de selvutnevnte guruer:cool:

    mvh
    Leif
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.439
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    AVCC 2.1 er lagt ut for salg, og jeg har i alle fall en i bestilling. Iflg. gutta er det mindre støy og mer presis lyd... time will show.

    Denne må være midt i blinken for deg, Ludo - det er bare å passe på at pæregrafikken på AVCC og Buffalo-kortet peker samme vei, og plugge den inn. ;)[/QUOTE
    Mere præcis lyd ? Syntes der mangler dynamik og musikalitet.



    Dette må være tidenes understatement
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.501
    Antall liker
    3.532
    AVCC 2.1 er lagt ut for salg, og jeg har i alle fall en i bestilling. Iflg. gutta er det mindre støy og mer presis lyd... time will show.

    Denne må være midt i blinken for deg, Ludo - det er bare å passe på at pæregrafikken på AVCC og Buffalo-kortet peker samme vei, og plugge den inn. ;)[/QUOTE
    Mere præcis lyd ? Syntes der mangler dynamik og musikalitet.



    Dette må være tidenes understatement
    Forstår ikke hvad du mener her "musicman" . Jeg har hørt dacs som har det jeg efterspørger. Såvel Wolfson som PCM 1794 A er bedre på dette punkt. Muligt 9018 er bedre på detaljeringen.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.998
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    om man ikke spiller på strikk og binders høyttalere er det dynamikk i bøtter
    mvh
    Leif
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.439
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Leif sitt oppsett ( når jeg var og hørte det ) hadde musikalitet og dynamikk i bøtter og spann. Siden mitt besøk har lyden blitt enda bedre ifølge Leif. Buffalo skjemmer ikke bort dette meeeeget bra annlegget.
     

    Gbatokai

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.03.2002
    Innlegg
    698
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har et par S&B TX102-trafoer liggende - hadde vært et artig eksperiment å droppe IVY fullstendig, og bruke disse svært gode trafoene som utgangstrinn, med fiksert sekundær og fortsatt bruk av Volumite. Det kjipe er at Buffalo da får høyere utgangsimpedans, og kabler / kabellengde blir mer kritisk.

    Jeg opplever ikke Buffalo/ESS9018 som såkalt umusikalsk, tvert imot - jeg har brukt mange forskjellige DAC-er tidligere, inkludert med chip-er fra Philips, AKM, AD og BB, og det er ingen tvil for meg om at ESS9018 er i en annen klasse enn det *jeg* har hatt tidligere, i alle fall.
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.501
    Antall liker
    3.532
    Jamen Gbatokai det er godt for dig du oplever det sådan. Jeg har lavet rigtigt mange dacs og og denne er ikke den bedste. Tror analogdelden er for dårlig og er i gang med en ny.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.998
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.161
    Antall liker
    779
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Pr idag så har jeg en standard B3 med Legato utgangstrinn. Kjører en HD BP pr kanal, 15V ut fra disse. Jeg opplever ikke på noen måte at jeg savner dynamikk! Og enda bedre skal det bli...

    For øvrig enig med Leif - har vanskeligheter med at musikalitet kan reintroduseres i kjeden...
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.998
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Meget uenig i dette.
    da er det ingen grunn til at vi diskuterer oss imellom idet vi har to diametralt motsatte innfallsvinkler;
    å få inn musikalitet etter en umusikalsk kilde, kan kun bety å farge opp lyden med en eller annen form for behagelig forvrengning
    mvh
    Leif
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Drossel: Jeg er stort sett uenig med deg og, men anser ikke det som ett hifisentralen regelbrudd av den grunn, men kanskje du er av en annen oppfatning...

    Jeg kan være med på at ESS9018 chippen kan oppleves umusikalsk og i endel tilfeller direkte udynamisk. Men det kommer ikke nødvendighvis av at chippen ikke har dynamisk headroom, snarere tvert imot. De innspillinger jeg hører dette på har dynamisk kompresjon i mellomtonen for å kompansere for dagens normale lyttemetoder (mp3, TV etc). Eldre innspillinger som ikke har blitt remastered med samme idiotiske metoder har langt større dynamisk headroom fra denne dac`en enn andre chipper jeg har testet og har for sammenligning. Det som gjør at ESS chippen oppleves som mindre musikalsk er at den fremhever at mellomtonen er dynamisk komprimert og toppen og bunnen får fritt spillerom og dermed tar helt av og oppleves hard. Det er ikke hele historien though, da ESS chippen med standard softwareinnstillinger er langt fra ideelt satt opp. Prøv softwarestyring av chippen med forskjellinge innstillinger av chippens filtre og du vil oppleve at ting endrer seg til det langt bedre. Når chippen blir overlatt til auto innstillinger slik som er standard på Buffalo`ene opplever jeg også lyden som hard. Jeg ble positivt overrasket da jeg låste DPLL, FIR rolloff etc fra hifiduino lcdkontrolleren min og dette bedret seg.

    Jeg kunne godt tenke meg å forholde meg til en enklere chip som f. eks PCM1794A eller til en hviss grad Wolfson WM8741 og latt de holde seg til DA konverteringen med låste parametere fra de andre digitale kratsene som ESS har integrert i 9018, da det hadde vært vesentlig lettere for en amatør å sette seg inn i, men 9018 har value for money langt over det de alternativene kan tilby da du må ha eksterne chipper i tillegg for å optimalisere de (med unntak av en software kontroller som ikke koster deg skjorta). Og nå som jeg har brukt litt tid på å sette meg inn i det har jeg funnet at en softwarestyrt ESS9018 er lettere å AB teste seg frem til hva som fungerer, da innstillingene er gjort på ett øyeblikk og flere innstillinger kan AB sammenlignes med ett raskt trykk med en remote (fra lytteposisjon). Det skal også sies at innstillingene fra TV tuneren er svært forskjellig fra innstillingene fra PC`en, så det finnes ingen "best" innstilling som vil være best i alle situasjoner.

    DIY audio anno 2012 er langt mer enn power supplies etc. Selv om enkelte tror de har fastiten på hva som er best og riktig i alle settinger, uten å ha forstått seg på hvordan produktet faktisk er bygget opp...
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.998
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    skjønner ikke hvor regelbruddet er? å hevde at noe er en dum påstand, kvalifiserer vel neppe
    da får Høvding ta stilling til dette og bekrefte eller avkrefte.....
    mvh
    Leif
     

    Gbatokai

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.03.2002
    Innlegg
    698
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Jamen Gbatokai det er godt for dig du oplever det sådan. Jeg har lavet rigtigt mange dacs og og denne er ikke den bedste. Tror analogdelden er for dårlig og er i gang med en ny.
    Ja, jeg er glad for det, og takknemlig for effektive tips om modifikasjoner som du og LMC har bidratt med i denne tråden. :D

    Det er slett ikke noen stor jobb å bytte til TX102, så du er ikke den eneste som får ny analogdel innen rimelig kort tid - men jeg er fortsatt spent på hva du kommer fram til.

    Ang. trafo: http://www.diyaudio.com/forums/twisted-pear/164294-buffalo-ii-transformers-35.html#post2972131
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.501
    Antall liker
    3.532
    skjønner ikke hvor regelbruddet er? å hevde at noe er en dum påstand, kvalifiserer vel neppe
    da får Høvding ta stilling til dette og bekrefte eller avkrefte.....
    mvh
    Leif
    Leif du sagde mitt indlæg var dumt. Det tager jeg som et personligt angreb. LMC vil du påstå du aldrig bevidst farver lyden ? Det tror jeg i høj grad du gjør vurderet ud fra hvad du skriver gennem årene. Jeg tyder faktisk " musikalitet" som forsøg på at camouflere virkeligheden og med årene er det gået op for mig at det er nødvendigt idet bare 1 eller 2 % af optagelserne er gode nok til at blive præsenteret usminket.
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.501
    Antall liker
    3.532
    Jamen Gbatokai det er godt for dig du oplever det sådan. Jeg har lavet rigtigt mange dacs og og denne er ikke den bedste. Tror analogdelden er for dårlig og er i gang med en ny.
    Ja, jeg er glad for det, og takknemlig for effektive tips om modifikasjoner som du og LMC har bidratt med i denne tråden. :D

    Det er slett ikke noen stor jobb å bytte til TX102, så du er ikke den eneste som får ny analogdel innen rimelig kort tid - men jeg er fortsatt spent på hva du kommer fram til.

    Ang. trafo: Buffalo II & transformers - Page 35 - diyAudio
    Tak for indlægget og tråden du linker til er interresant . Jeg har haft gode oplevelser med trafoer men mener bestemt de farver lyden kraftigt. Mener bestemt det kan være positivt.

    Jeg er i gang med en analogdel udviklet af en bekendt som har adgang til måle udstyr som han ved hjælp af har fundet flere Twisted Pears produkter fejlbehæftede . Jeg kobler en Discret IC fuldstændig som TP har gjort i deres Legato .
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.501
    Antall liker
    3.532
    Drossel: Jeg er stort sett uenig med deg og, men anser ikke det som ett hifisentralen regelbrudd av den grunn, men kanskje du er av en annen oppfatning...

    Jeg kan være med på at ESS9018 chippen kan oppleves umusikalsk og i endel tilfeller direkte udynamisk. Men det kommer ikke nødvendighvis av at chippen ikke har dynamisk headroom, snarere tvert imot. De innspillinger jeg hører dette på har dynamisk kompresjon i mellomtonen for å kompansere for dagens normale lyttemetoder (mp3, TV etc). Eldre innspillinger som ikke har blitt remastered med samme idiotiske metoder har langt større dynamisk headroom fra denne dac`en enn andre chipper jeg har testet og har for sammenligning. Det som gjør at ESS chippen oppleves som mindre musikalsk er at den fremhever at mellomtonen er dynamisk komprimert og toppen og bunnen får fritt spillerom og dermed tar helt av og oppleves hard. Det er ikke hele historien though, da ESS chippen med standard softwareinnstillinger er langt fra ideelt satt opp. Prøv softwarestyring av chippen med forskjellinge innstillinger av chippens filtre og du vil oppleve at ting endrer seg til det langt bedre. Når chippen blir overlatt til auto innstillinger slik som er standard på Buffalo`ene opplever jeg også lyden som hard. Jeg ble positivt overrasket da jeg låste DPLL, FIR rolloff etc fra hifiduino lcdkontrolleren min og dette bedret seg.

    Jeg kunne godt tenke meg å forholde meg til en enklere chip som f. eks PCM1794A eller til en hviss grad Wolfson WM8741 og latt de holde seg til DA konverteringen med låste parametere fra de andre digitale kratsene som ESS har integrert i 9018, da det hadde vært vesentlig lettere for en amatør å sette seg inn i, men 9018 har value for money langt over det de alternativene kan tilby da du må ha eksterne chipper i tillegg for å optimalisere de (med unntak av en software kontroller som ikke koster deg skjorta). Og nå som jeg har brukt litt tid på å sette meg inn i det har jeg funnet at en softwarestyrt ESS9018 er lettere å AB teste seg frem til hva som fungerer, da innstillingene er gjort på ett øyeblikk og flere innstillinger kan AB sammenlignes med ett raskt trykk med en remote (fra lytteposisjon). Det skal også sies at innstillingene fra TV tuneren er svært forskjellig fra innstillingene fra PC`en, så det finnes ingen "best" innstilling som vil være best i alle situasjoner.

    DIY audio anno 2012 er langt mer enn power supplies etc. Selv om enkelte tror de har fastiten på hva som er best og riktig i alle settinger, uten å ha forstått seg på hvordan produktet faktisk er bygget opp...
    Jeg har oplevet at SDIF lukker af når jeg spiller meget dynamiske indspillinger med Buffaloen.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.998
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg sa at du kom med en dum påstand
    so what? du er utrolig hårsår
    hadde det vært regelbrudd, hadde jeg hørt det fra andre og....
    jeg får ofte beskjed om at jeg har sagt eller uttalt noe dumt
    hva så
    såpass må jeg tåle med min svære kjeft!
    og med dine kategoriske påstander likeså imo
    mvh
    Leif
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.501
    Antall liker
    3.532
    Leif jeg fjernet mit " regelbrudd " ! Nu kunne jeg tænke mig du præciserer når jeg kommer med noget du anser som Kategorisk.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.998
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hvorfor det
    det er jo rimelig åpenbart
    du er superkategorisk til hvor amatørmessige TPA gutta er og hvor håpløse deres psu og regulatorer spiller
    underforstått : DU vet bedre
    det siste jeg trenger er en hårsår danske i dette forumet...bli voksen
    slapp av!
    behandle andre som du selv vil bli behandlet.....lyder kjent?
    mvh
    Leif
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.501
    Antall liker
    3.532
    Nope føler mig ikke truffet da der er adskillige personer der har påvist fejl. Så det er fakta og ikke kategoriske påstander og jeg synes du skal se indad
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.998
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg har og funnet feil og synes de til tider er arrogante men å kalle de amatører fra ditt ståsted er rimelig kategorisk!
    snakk om å skyte seg selv i foten!
    da gidder jeg ikke mere og du kan være så fornærmet du bare klarer
    ha en fortsatt fin uke
    mvh
    Leif
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.501
    Antall liker
    3.532
    Hmm ville lægge op en fra Hifisentralens meget dårlige erfaringer med TP sine regulatorer men det går ikke.

    LMC for mig at se er du den mest fornærmede af os to .

    De er amatører når de sælger fejlbehæftede produkter til tusinder og ikke retter fejlen uden beregning for køberne.
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.998
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg er ikke fornærmet bare fed up
    jeg får heller konsentrere meg på å få ferdig mitt nye hornsystem
    det betyr mye mere for lyden enn noen skarve regulatorer
    TPA har jeg noe annet i kikkerten for som jeg har store forventninger til....
    mvh
    Leif
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn